Uitgegeven: 26 november 2002 14:42
AMSTERDAM - Het Deense equivalent van de Buma Stemra, de Anti Pirat Gruppen (APG), heeft ongeveer 150 gebruikers van KaZaA en eDonkey facturen gestuurd. In sommige gevallen wordt van de gebruikers geëist dat ze tot 14.000 dollar betalen vanwege het ongeoorloofd downloaden van auteursrechterlijk beschermd materiaal: 16 dollar voor een cd en 60 dollar voor een film.
Medewerkers van APG hielden gebruikers met Deense IP-adressen in de gaten en stapten met deze informatie naar de rechter om de persoonlijke gegevens van de gebruikers te mogen achterhalen. De rechter stond het toe dat de betreffende ISPs (Internet Service Providers) deze informatie moesten vrijgeven, waarop de gebruikers de rekening gepresenteerd kregen. Wanneer ze nu betalen wordt het factuurbedrag gehalveerd. Doen ze dat niet dan worden ze gedagvaard.
Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het internet katern: NU.nl/internet
NU.nl homepage
(c) Novumnieuws
das lekker , ik ga me ff inschrijven bij het uitzendbureau voor extra baantjes om mijn rekening te kunnen betalen
quote:Het is een onzinverhaal dat je je 'illigale' files 24 uur lang mag houden. Ik heb altijd de originelen van datgene dat ik download is wel een legale smoes
Op dinsdag 26 november 2002 16:36 schreef marz01 het volgende:
ik gooi mijn files altijd na 24 uur weg,![]()
dus ik hebniets te vrezen
quote:Inderdaad, het is nog voordeliger ook
Op dinsdag 26 november 2002 16:35 schreef Zander het volgende:
Een boete van 16 dollar voor het downloaden van een cd is trouwens nog altijd goedkoper dan het ding origineel in de winkel kopen, althans: in Nederland wel.
Ben er maar niet bang voor, zou ik zeggen...
quote:ze kunnen toch a.d. hand van de logs van de isp's bewijzen dat je 't gedownload hebt? oh en trouwens wat betreft het verhaal zelf:
Op dinsdag 26 november 2002 17:10 schreef FredvZ het volgende:
Laat maar komen, moeten ze wel eerst bewijzen dat de bestanden wel op mijn pc staan...
Maar dan moeten ze niet vreemd opkijken als opeens er een nieuwe HD in me PC zit
quote:Hoe kunnen ze zien wat jij op kazaa zit te downloaden??
Op dinsdag 26 november 2002 17:44 schreef DaafAzuil het volgende:[..]
ze kunnen toch a.d. hand van de logs van de isp's bewijzen dat je 't gedownload hebt? oh en trouwens wat betreft het verhaal zelf:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En gelden live sets van DJ's (innercity, sensation) ook? Die zijn niet op cd te koop... En gewoon opgenomen; je mag wel op cassette bandje opnemen?
quote:Je ISP kan misschien zien wat jij download maar niet of 't illegaal is!
Op dinsdag 26 november 2002 18:28 schreef DaNiToNeS het volgende:
btw... je ISP kan alles checken welke files jij download..alleen niet hoe..
maar ze zien zo wat illegaal is en wat niet..
dus zou maar oppassen
En was er niet zo'n regel dat je 't wel mag downloaden maar na 24 uur moet verwijderen?
quote:Ik denk niet dat je voor de DBZ series hoeft te betalen, dan krijgen je ouders alleen een "ah wat lullig voor dat ventje" brief
Op dinsdag 26 november 2002 18:34 schreef Perfect het volgende:
Ik hoop niet dat dat in Nederland komt....
Dan krijgen mijn ouders een hoge rekening binnen.
Wij downloaden heel veel muziek, ik heb 2 hele series van dbz/gt ^^* gedownload, en nog is alle films :S....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |