abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_434479
Hier kunnen diegenen die Fantoompijn lezen en gaan lezen samen over dat boek praten. Pas even op dat je geen dingen verklapt voor de mensen die bijv. nog niet zo ver zijn (geef dan ook even aan: "daar ben ik nog niet" als iemand vraagt wat je ergens van vindt).

Ik ga het boek straks kopen en ik heb begrepen dat anderen dat wat later doen. Even hier melden als je het hebt? Bibliotheek kan wat langer duren, gezien die AKO-literatuur prijs...dan heb je kans dat het boek voor de komende tijd is gereserveerd.

Wie doen al mee? Kiegie, Lois, Graz en ik gaan het boek nog kopen. Bixister is er mee bezig, Sunchaser kon er niet door komen en Yvonne, tsja.. die heeft het geloof ik al gelezen.

[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 01-11-2000 12:39]

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Admin woensdag 1 november 2000 @ 13:11:24 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_434593
Nee, eindelijk eens een boek dat ik nog niet gelezen heb
ik ga vanmiddag gelijk dat boek kopen, wanneer hebben we weer contact?
Volgende week woensdag?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  woensdag 1 november 2000 @ 13:19:15 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_434613
Ik heb het in de kast staan! Had het al gekocht de tweede dag dat het in de winkels lag, en heb het dus al weer even geleden gelezen. Ik lees dus weer mee!
Doen we een aantal blz per week ofzo?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_434621
LOIK!!!

het leest behoorlijk makkelijk (vind ik); ik heb 't al bijna uit (ben afgelopen weekend pas begonnen).

Jubileum moderator woensdag 1 november 2000 @ 15:02:43 #5
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_434945
Ik heb hem net gekocht! nog even het boek uitlezen waar ik nu mee bezig ben ( de kathedraal) maar dan begin ik.
Ik neem hem morgen wel mee naar mijn werk, het is daar toch rustig.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_435019
quote:
Op 01 november 2000 15:02 schreef Lois het volgende:
Ik heb hem net gekocht! nog even het boek uitlezen waar ik nu mee bezig ben ( de kathedraal) maar dan begin ik.
hmm, die lees je toch wel op een middagje uit?
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  Admin woensdag 1 november 2000 @ 17:40:20 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_435551
Ik wel ja
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

donderdag 2 november 2000 @ 09:46:46 #8
1275 sataN
pi_436654
Ik zit net te lezen op zijn site, er staat dat je ook brieven aan mijn schoorsteenveger kan schrijven, maar ook lezen. Dat lees gedeelte kan ik echter niet vinden..? Weten jullie toevallig waar het gesitueerd is?
pi_437226
wat bedoel je precies?

ik weet alleen dat "brieven aan mijn schoorsteenveger" herhaaldelijk als idee voor een nieuw boek opduikt in 't "Lege Vat"-verhaal van Robert Lehmann.

maar jij bedoelt waarschijnlijk iets interactiefs op de site? sorry heb ik nog niet gekeken/geen tijd voor.

pi_437255
hehe ik kon 't niet laten en ben toch even gaan kijken op www.grunberg.nl.
als je op de 'brieven aan mijn schoorsteenveger' icoon klikt (het briefpapier oid) kun je die brieven lezen. rechts bovenin hangt dan een geel 'post it'-achtig briefje waarin staat dat je zelf ook zo'n brief kunt schrijven door... op de postzegel (links bovenin) te klikken. (en je kunt er een prijs mee winnen)
-> toen ik op die postzegel klikte kwam ik inderdaad in een soort reactiescherm terecht waarin die brief te schrijven is.

erg mooi gemaakt, die site!!

donderdag 2 november 2000 @ 13:03:19 #11
1275 sataN
pi_437298
Dat had ik ook al gezien idd, maar ik dacht dat je de brieven die anderen hadden geschreven ook kon lezen, en die kon ik niet vinden!
pi_437582
pas als ze goed genoeg zijn worden ze geplaatst. misschien is er nog geen één goed genoeg? werk aan de winkel, Satan!
  Jubileum moderator vrijdag 3 november 2000 @ 10:25:27 #13
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_439295
Oke de Kathedraal is uit, ik ga beginnen
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Admin vrijdag 3 november 2000 @ 10:26:36 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_439300
Boek gekocht.
Ga vannacht beginnen.
Het was trouwens het laatste exemplaar hier, verder overal uitverkocht

zaterdag 4 november 2000 @ 10:34:50 #15
2729 Acnaib
mooi he....alles
pi_441704
quote:
Op 02 november 2000 13:03 schreef sataN het volgende:
Dat had ik ook al gezien idd, maar ik dacht dat je de brieven die anderen hadden geschreven ook kon lezen, en die kon ik niet vinden!
je kunt de brieven slepen, heel grappig gemaakt deze site
pi_441924
Nu het toch nog niet echt over Fantoompijn gaat en meer over de site (wat een mooie site trouwens zeg! Die ga ik even doorgeven aan mijn leerlingen/collega's Nederlands!)

mag ik zeker wel even de mening van mensen vragen over "de heilige Antonio"? Ik was namelijk laaiend enthousiast toen ik dat gelezen had, met name over de manier van schrijven, de stijl. En over hoe knap Grunberg bij mij een bepaalde stemming op kon roepen, dat lukt niet veel schrijvers.

Toen ik het er met iemand over had zei die dat het boek destijds in de pers enorm is afgekraakt. Klopt dat? En wat vinden jullie van het boek? Heb ik zo'n rare smaak?

pi_442753
Ik zal zo even op die site gaan kijken. Van het boek heb ik al een stuk gelezen, maar op een paar leuke stukjes na is het niet echt mijn stijl. Die man kan toch nooit gelukkig zijn, zo cynisch als hij schrijft.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_442777
isabeau, nog niet opgeven hoor. het maakt m.i. allemaal deel uit van de 'stijl' waar beatrice 't ook al over had, waardoor je als lezer in een heel bijzondere stemming raakt. eerst heel ongemakkelijk, maar dat is dus volgens mij de bedoeling. ik vind 't zelf -na even wennen- erg leuk.

(later meer over de inhoud van die sfeer/stemming en waarom ik dat zo'n leuke ervaring vind; lees 't nou eerst maar uit )

pi_443826
*brave glimlach* Ik zal het uitlezen, echt...dat heb ik met "de avonden" ook gedaan, wachtend op iets leuks.
pi_444232
ipv wachten op iets leuks is 't misschien een idee om voor je zelf na te gaan wat je precies zo irriteert/ongemakkelijk gevoel geeft aan dit boek? of, neutraler geformuleerd: wat doet 't met je? kun je je identificeren met de ik-persoon? met andere personen uit 't boek? waarom (niet)?
pi_444286
De toon in het boek is erg bitter met veel cynisme en dergelijke. Ik word er niet veel vrolijker van. Ik weet niet of Grunberg inmiddels nog leeft, want het komt allemaal zo suicidaal over. Ik word er zelfs een beetje suicidaal van Grapje

Af en toe zitten er leuke zinnen in, van die pakkende zinnen die in je hoofd blijven. Wel bitter, maar ook wel mooi om te lezen.

pi_444308
quote:
Op 05 november 2000 14:55 schreef Isabeau het volgende:
van die pakkende zinnen die in je hoofd blijven. Wel bitter, maar ook wel mooi om te lezen.
"En we besloten dat we wilde beesten waren die het leven zouden verscheuren in plaats van door het leven verscheurd te worden"

(niet uit Fantoompijn, maar wel een pakkende zin)

pi_444404
'pakkende zin', wel uit fantoompijn:

"zeg eens eerlijk," vroeg ik, "hoeveel mannen heb jij al impotent gemaakt?" (p.225)

pi_444544
k heb het net besteld...ben benieuwd De vorige boeken van Grunberg vond ik fenomenaal....tot ongeveer de helft, daarna dodelijk vervelend...
Maak je niet druk! Morgen is vandaag al weer gisteren....
pi_444835
shit afgelopen week uit de roulatie geweest (ziek)

Bieb in Heerlen heeft het boek nu niet en zal het ook heel lang niet hebben want het is gereserveerd tot weet ik niet waar ergens in volgend jaar en bij de V&D in Heerlen was het uitverkocht. ik had geen tijd om naar de Wijnants (boekhandel) te gaan. kan ik ook maar beter niet doen want anders is mijn nieuwe pc nog verder weg . dus helaas ik kan niet meelezen deze keer

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')