Dus bij deze:
WAT IS EEN BORDERLINE PERSOONLIJKHEIDSSTOORNIS?
Een borderline persoonlijkheidsstoornis is een psychiatrische aandoening die verschillende vormen kan aannemen en ook verschillende gradaties in ernst. De diagnose kan alleen door een psychiater met zekerheid gesteld worden. Schattingen lopen uiteen van ca. 150.000 tot 200.000 Nederlanders.
Een opvallend grote meerderheid van de patiënten is vrouw, vermoedelijk ook omdat zij vaker slachtoffer worden van seksueel misbruik wat een mede-veroorzaker kan zijn van de stoornis. Bij mannen wordt de diagnose vaak niet gesteld omdat deze zich bij hen niet uit in agressie die zich naar binnen richt (zelfverwonding, eetstoornissen) maar agressie naar buiten toe. Mannen met borderline stoornissen komen dan ook vaker in de criminaliteit terecht.
De stoornis openbaart zich meestal in de adolescentie (17 - 25 jaar) maar kenmerken kunnen ook bij kinderen in een bepaalde vorm al voorkomen. Omdat kinderen nog niet uitontwikkeld zijn stelt men de diagnose niet vaak gedurende de kindertijd, maar wel later, als het jonge volwassenen zijn.
Ook is het ziektebeeld bij kinderen en bij adolescenten verschillend. Kinderen met borderline symptomen hebben vaak meer angsten en neurosen tegelijkertijd (in tegenstelling tot neurotische kinderen). Als borderline-kinderen de adolescentie bereiken, hebben zij vaak gedragsproblemen die om een andere diagnose vragen.
OORZAKEN
Hoewel de borderline diagnose veel vaker gesteld wordt dan enige tijd geleden, is over de oorzaak van de aandoening nog niet zo veel bekend. Meestal gaat het om een combinatie van factoren: een aanleg voor impulsiviteit en stemmingswisselingen in combinatie met een heden of verleden waarin zich ingrijpende psychologische en/of maatschappelijke problemen hebben voorgedaan, vaak op zeer jonge leeftijd.
Het kenmerkende impulsieve gedrag van patiënten is iets wat waarschijnlijk al voor een deel bij de geboorte is bepaald. De oorzaak hiervoor zou kunnen zijn dat de prikkeloverdracht in de hersenen verstoord is; een stoornis in de serotoninehuishouding, die ook wordt verdacht iets met anorexia en bulimia te maken te hebben.
Veel mensen met borderline hebben een verleden waarin zich traumatische gebeurtenissen hebben voorgedaan, zoals het opgroeien in een instabiele gezinssituatie, emotionele verwaarlozing, agressie, seksueel misbruik. Dit bemoeilijkt nadien het kunnen aangaan van (langdurige) relaties. Hoewel de patiënt juist sterk behoefte heeft aan goed contact met anderen, is zij of hij erg bang om gekwetst te worden of in de steek te worden gelaten. Door de hooggespannen verwachtingen, gebeurt dit ook vaak.
Andere oorzaken zijn mogelijk het wegvallen van maatschappelijke zekerheden (familie-, buurt- en kerkleven bijvoorbeeld). Dit vergroot de eenzaamheid van de patiënt, die op zichzelf teruggeworpen raakt en zich minder veilig voelt, net als wanneer een relatie teleurstellend afloopt.
VERSCHIJNSELEN
De ziekte kan zich in verschillende vormen manifesteren, die vaak moeilijk te vergelijken zijn. Juist omdat de stoornis zoveel verschillende vormen kent om zich te manifesteren, is het voor hulpverleners en betrokkenen een ingewikkelde aandoening.
Als men een aantal van onderstaande kenmerken heeft, kan worden gedacht aan een borderline stoornis:
- identiteitsproblemen: patiënten hebben problemen met hun identiteit, vaak ook seksueel. Ze zijn vaak onzeker en verdragen kritiek slecht. Ze weten niet goed wat ze met hun leven aan moeten en hebben een 'leeg gevoel' van binnen. Ze hebben moeite om alleen te zijn en voelen zich snel eenzaam en in de steek gelaten.
- stemmingswisselingen: de stemming kan sterk en snel wisselen, soms na voor buitenstaanders triviale gebeurtenissen. De patiënt reageert (in de ogen van anderen) overgevoelig en/of hevig. Ze kunnen heel boos of driftig worden en hebben deze gevoelens vaak slecht onder controle.
- in uitersten denken: mensen en situaties zijn helemaal goed of helemaal fout. Tussenwegen bestaan niet, dus als iemand niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoet, kan de mening van de patiënt zeer sterk omslaan. Dit kan problemen geven op het werk en in relaties. Ze hebben de neiging om bepaalde mensen erg over te waarderen en anderen juist volledig te vernederen.
- impulsiviteit: mensen met een borderline stoornis nemen beslissingen zonder er eerst goed over na te denken. Dit kan zich ook uiten in eetstoornissen, wisselende seksuele relaties, geldverkwisting en alcohol- of drugsmisbruik, en suïcidepogingen.
- geestelijke spanningen: de spanningen kunnen ontladen in automutilatie (opzettelijke zelfverwonding) bijvoorbeeld krassen in de onderarmen en gedachten aan of pogingen tot zelfmoord.
- psychotische symptomen: psychische verwardheid met wanen en/of hallucinaties, het horen van stemmen. Ze zijn bijvoorbeeld overmatig achterdochtig en ervaren de wereld om hen heen als onwerkelijk. Meestal duren deze verschijnselen slechts enkele uren maar zijn voor de patiënt erg beangstigend. Ze treden vaak op in periodes van stress.
BEHANDELING
Voor een behandeling van mensen met een borderline stoornis bestaan verschillende mogelijkheden: volledige opname in een psychiatrisch ziekenhuis of afdeling, als ook ambulante behandeling (geen opname maar behandeling overdag). De gewenste behandeling verschilt per patiënt.
Bij opname in het ziekenhuis kunnen de symptomen verergeren. Automutilatie (zelfverwonding) kan dan beginnen op te treden of kan toenemen. Vooral bij ernstige depressiviteit of ernstige suïcidale neigingen is opname in het ziekenhuis gewenst. Veel borderliners dreigen met zelfdoding en voeren dit niet uit, maar het is wel zaak om dit zeer serieus te nemen. Hoewel patiënten vaak dreigen met zelfdoding en het vervolgens niet doen, verdient dit wel veel aandacht. Het percentage borderliners dat zelfmoord pleegt, is wel geschat op 9%.
De behandeling bestaat afhankelijk van de plaats en intensiteit van behandeling vaak uit gesprekstherapie en medicijnen. Gesprekstherapie is een langdurig proces. De relatie patiënt-hulpverlener kan ingewikkeld zijn (vertrouwen versus angst) en de patiënt vindt het vaak moeilijk de behandeling af te maken. In de gesprekstherapie ligt nadruk op verlatingsangst, gebrek aan zelfvertrouwen, relatieproblemen. Doel is de patiënt (en eventueel de partner) te leren hiermee om te gaan.
De medicijnen die onderdeel van de behandeling kunnen zijn, zijn vaak antidepressiva, antipsychotica, stemmingsregulerende middelen, en/of kalmeringsmiddelen. De middelen worden voorgeschreven afhankelijk van de ernst en aard van de borderline stoornis. Voorzichtigheid is geboden vanwege een verslavingsgevaar en de kans om andere symptomen te verergeren.
Behandeling van de stoornis kan moeilijk zijn en kent een uiterst grillig verloop met veel ups en downs. Tijdens de langdurige behandeling kunnen zich ernstige crises voordoen, niet zelden gepaard gaand met een zelfmoordpoging. Maar vanaf het dertigste of veertigste levensjaar gaat het met ruim de helft van de patiënten veel beter. Men spreekt dan vaak niet meer over een stoornis, alleen van een kwetsbaarheid. Alsof de stoornis is uitgedoofd.
Verwante sites:
www.annetje.nl
www.stichtingborderline.nl
http://borderline.startkabel.nl
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben..
Wolkje
[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 31-10-2002 18:05]
quote:Mijn liefste vriendinnetje heeft ook borderline,
Op donderdag 31 oktober 2002 17:43 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Dank je . Wolkje hoe weet jij zoveel over Borderline ??
Wolkje
[Dit bericht is gewijzigd door Wolkje op 31-10-2002 18:07]
IK heb haar geadviseerd hulp te zoeken, maar ze denkt het eerst zelf wel te kunnen oplossen. 't zo moeilijke situatie, omdat het niet zo lang uit is. Bijna al die dingen hierboven zijn bijna van toepassing.
[Dit bericht is gewijzigd door KonnieKipke op 31-10-2002 18:04]
"Ik ook van jou" van Giphard (?) is een goede lees/film tip.
quote:jah lekker veel sex
Op donderdag 31 oktober 2002 17:52 schreef Navelpluisje het volgende:
Voor meer informatie kun je altijd kijken op http://borderline.pagina.nl."Ik ook van jou" van Giphard (?) is een goede lees/film tip.
Borderline is een persoonlijkheidsstoornis die ernstige beperkingen kan geven aan degene die hieraan lijdt. Mensen met Borderline hebben vaak last van een reeks symptomen. Voor velen is het leven erg onaangenaam. Officiële symptomen zijn; -zwart-wit denken, -stemmingswisselingen, - impulsiviteit, -moeilijk contact kunnen leggen, -moeilijk alleen kunnen zijn, -woede uitbarstingen, -dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koop verslaving, dissociatieve- en psychotische verschijnselen. Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand. Omstanders kunnen dit verschijnsel vermoeden als iemand er niet helemaal bij is, een afwezige indruk maakt, niet helder of adequaat reageert. Niet alle afwezigheid is overigens dissociatie. De binnenwereld ziet er anders uit; -angst, soms door agressie bedekt, -eenzaamheid, zelfs in gezelschap, -leegte, niet weten wat je wilt, voelt of vindt, -een kloof tussen gevoel en verstand, -overspoeld raken door heftige emoties, waar je niets mee kan en die moeilijk te verdragen zijn, -relaties niet kunnen aangaan en/of kunnen volhouden, ook met betrekking tot werk, -periodes van depressie, enorme spanning en weinig gevoel van eigenwaarde.
*Korte toevoeging*
Wolkje
[Dit bericht is gewijzigd door KonnieKipke op 31-10-2002 19:20]
quote:Wel haar blijven steunen he..
Op donderdag 31 oktober 2002 19:07 schreef KonnieKipke het volgende:
het probleem alleen is dat mijn ex niet geholpen wil worden en haar borderline trekken een beetje ontkent... Heb net dat boek besteld, maar of ik haar daarmee durf te confronteren... ze zal het als een belediging opvatten
Oh, addicted to jellybeans,
ik kan m'n openingpost niet meer veranderen,
anders had ik hem daar bij gezet ..
Wolkje
quote:tja, dat is ook waarom onze relatie eigenlijk stukspatte.. Ze was zo onzeker en was zo hypergevoelig dat alles wat er gezegd werd escaleerde en ontaarde in heftige ruzies. Het rampzalige is dat ik haar graag wil steunen, maar het op deze manier niet makkelijk maak voor mezelf omdat ik nog stapelgek op dr ben en zij haar eigen dingen doet, waar ik soms heel jaloers door word...
Op donderdag 31 oktober 2002 19:12 schreef Wolkje het volgende:[..]
Wel haar blijven steunen he..
Ondanks dat dat zo moeilijk kan zijn,
omdat 'borderliners' mensen, die ze liefhebben, vaak afstoten.
Ik heb het wel meegemaakt zo met een vriendin van me..
*Never give up!*Oh, addicted to jellybeans,
anders had ik hem daar bij gezet ..![]()
Wolkje
[Dit bericht is gewijzigd door KonnieKipke op 31-10-2002 19:25]
quote:erg herkenbaar dat afstoten. Bij ons was het zo dat ze me af en toe niet in mijn waarde liet of opmerkingen maakte die best hard waren soms. Velen zouden misschien zoiets hebben gehad van: Doei! Desondanks heb ik een hoop geslikt..
*Never give up!*Oh, addicted to jellybeans,
anders had ik hem daar bij gezet ..![]()
Wolkje
quote:Heeft die vriendin van mij nu ook last van..
Op donderdag 31 oktober 2002 19:23 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik heb er zelf ook een handje van dat afstoten . Begrijp ook dat het voor mensen heel vermoeiend is .
Wolkje
Borderline is vooral een stoornis op emotioneel vlak. Er is geen goede balans tussen ratio en emotie, waardoor er vaak geen adequaat gedrag wordt vertoond.
Door traumatische ervaringen kan de emotionele ontwikkeling van een kind stil komen te staan of een scheefgroei vertonen. Het gedrag van mensen met borderline kun je ook vaak wel met dat van een jong kind vergelijken.
Het impulsieve, gewoon doen, zonder eerst allerlei consequenties af te wegen. Dingen zeggen, eruit flappen zonder erover na te denken. Jonge kinderen zijn ook zelden tactisch.
Het zwart/wit denken. Kinderen kunnen moeilijk met ambivalenties omgaan. Als mama boos is is het: "Stomme mama."
Dat iemand die van je houdt ook wel eens lullig (of chagrijnig, whatever) tegen je kan doen, is in de beleving van een borderlinepatient niet mogelijk. Diegene houdt dan niet meer van je, anders zou hij niet lullig doen
Andersom geldt dat ook: Als iemand stom is, dan kan daar ook niets leuks aan ontdekt worden. Of iemand die je juist (waanzinnig) bewondert , die kan niets fout doen.
Nuanceren is voor kinderen ook vaak moeilijk.
Stemmingswisselingen: Bij kinderen (en bij mensen met borderline)is het vaak Jantje lacht , Jantje huilt
. En dat kan soms best snel op en neer gaan.
Ook kan iemand met borderline overspoeld worden door zijn/haar emoties. Vergelijk het met kinderen, die kunnen om iets kleins een onbedaarlijk verdriet hebben, maar dat kan ook weer snel over zijn. Van de andere kant kan er ook sprake zijn van een tomeloos enthousiasme, een ontembare vrolijkheid.
Verlatingsangst: Een klein kind kan niet bevatten dat als mama even boodschappen doen is , dat ze dan ook echt weer terug komt. Een kind moet daarop leren vertrouwen door ervaring.
Hetzelfde bij een bordelinepatient. Het is heel moeilijk om in een relatie erop te vertrouwen dat iemand echt bij je wil blijven, dat iemand nog steeds van je houdt , je heus niet zal verlaten, ook al heeft hij/zij ook zo zijn/haar eigen bezigheden.
Ook in vriendschappen werkt het zo. Het is bv moeilijk te accepteren dat je beste vriendin ook andere vriendinnen heeft.
Je kunt je mss voorstellen dat emotioneel gedrag op het niveau van een jong kind, voor zowel degene met borderline als ook voor de omgeving, voor veel problemen kan zorgen. Immers, je bent toch volwassen, je kunt je toch wel bedenken dat je je in een bepaalde situatie niet zus of zo kunt gedragen. Je bent toch oud en wijs genoeg om je emoties onder controle te houden
Maar dat is nou juist het lastige als je borderline hebt. Je kunt wel bedeneren dat bepaalde zaken niet kloppen, of dat jij anders reageert dan anderen, maar omdat je emotionele ontwikkeling niet parallel loopt met je rationele ontwikkeling kun je je vaak niet adequaat gedragen. En dat zorgt voor heel veel interne frustratie, waardoor weer afwijkend gedrag kan ontstaan (dissociatie, automutilatie, eetstoornissen, depressie etc).
quote:Maar soms kun je niet anders meer dan voor jezelf kiezen...
*Never give up!*Wolkje
Ik heb mijn man (ook Borderliner), na 6 jaar relatie moeten laten gaan omdat hij niet alleen zichzelf maar ook mij volledig ten gronde richtte.
Ik zie het verbreken van onze relatie puur als daad van zelfbescherming.
quote:Lomp gezegd misschien, maar heel verstandig. Vooral op latere leeftijd is de kans op genezing minimaal. En als jouw huid niet dik genoeg is om ermee om te gaan vind ik zeker dat je er goed aan hebt gedaan.
Op donderdag 31 oktober 2002 22:29 schreef Noayla_ het volgende:[..]
Maar soms kun je niet anders meer dan voor jezelf kiezen...
Ik heb mijn man (ook Borderliner), na 6 jaar relatie moeten laten gaan omdat hij niet alleen zichzelf maar ook mij volledig ten gronde richtte.
![]()
Ik zie het verbreken van onze relatie puur als daad van zelfbescherming.
Voor de omgeving is het vaak net zo moeilijk als voor de patient zelf imho.
quote:Huh
Op donderdag 31 oktober 2002 22:47 schreef Navelpluisje het volgende:
Vooral op latere leeftijd is de kans op genezing minimaal.
quote:Dan hebben wij onze informatie uit verschillende bronnen
Op donderdag 31 oktober 2002 22:54 schreef Moonah het volgende:[..]
Huh
Borderline schijnt juist minder te worden tussen je 30e en je 40e.
quote:Vooral de combinatie tussen stemmingswisselingen en verlatingsangst is het naarst... naar mijn ervaring dan... Maar wie ben ik...
Op donderdag 31 oktober 2002 22:19 schreef Moonah het volgende:
Tijdens mijn therapie heb ik heel veel inzichten verworven in mijn eigen emoties en gedrag. Ik wil daarvan graag wat toevoegen aan bovenstaande (overigens duidelijke, maar in mijn visie zakelijke) tekst.......
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |