abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 oktober 2002 @ 00:55:29 #1
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6440834
Rebellen of guerrillo's?
Wat is daar toch aan de hand?
Hoeveel doden/gewonden heeft dat al gekost?
En weet je wel hoe Russische soldaten in het leger behandelt worden? Hoeveel slachtoffers?

http://reuters.com/news_article.jhtml?type=worldnews&StoryID=1623299

By Maria Golovnina and Oliver Bullough

MOSCOW (Reuters) - About 40 Chechen guerrillas armed with guns and grenades held hundreds of Moscow theater-goers hostage on Wednesday night, threatening to blow up the building if police tried to storm it.

Some hostages who were freed said the group, including several women with some wearing masks and strapped with explosives, burst into the theater in southeast Moscow firing shots into the ceiling and shouting "Stop the war in Chechnya."

Moscow city police chief spokesman Valery Gribakin told the state-run Rossiya television channel that according to released hostages the gang was demanding that authorities "resolve the situation in the Chechen republic."

"They have grenades and they have guns," Gribakin said. "We are trying to establish contact with them."

Two leading members of the Chechen community entered the theater to start negotiations with the hostage-takers.

Interfax news agency quoted Kremlin aide Sergei Yastrzhembsky as saying that Aslanbek Aslakhanov, the deputy who represents Chechnya in the State Duma lower house of parliament, was in the theater.

He was accompanied by Ruslan Khasbulatov, a former speaker of parliament, Yastrzhembsky said, adding both men had experience of negotiating in hostage dramas.

Russia has been fighting on and off for more than eight years to quell a separatist rebellion in the North Caucasus territory that is still costing lives daily among Russian troops and civilians.

Several shooting incidents were reported in different parts of the five-story theater after the gang burst in during the second act of the musical "North-East."

But there was no immediate word on casualties in the theater, a bland modern building known as the former House of Culture in Melnikov Street, in southeast Moscow.

The group released up to 20 children immediately from among the audience as well as some Muslims. Police said 400-700 people remained hostage while some 150 had been released.

STRAPPED EXPLOSIVES

One witness said the guerrillas had strapped explosives to the internal supporting columns of the theater to prepare to carry out their threat to blow up the building if stormed by police.

An anguished hostage, speaking by mobile telephone from inside the theater, pleaded live on NTV television for the security forces not to storm the building.

"Please to not start storming. There are a lot of explosives. Don't open fire on them. I am very scared, I ask you please do not start attacking," said Tatyana Solnyshkina.

As hundreds of heavily-armed special forces and police took up position around the theater, President Vladimir Putin rushed to the Kremlin for a crisis meeting with senior security chiefs and his Prime Minister Mikhail Kasyanov.

The Moscow hostage-taking incident would be the most audacious such attack carried out by Chechens since the first Chechen war of 1994 to 1996.

In 1995 some 120 people were killed after rebels seized a hospital in the southern Russian town of Budennovsk. In 1996 a Chechen group took more than 2,000 people hostage in a raid on the Dagestani town of Kizlyar.

The attack is an acute embarrassment for Putin who has struggled to convince the world that the security situation in Chechnya was stabilizing.

He was due to leave on Thursday for trips to Germany and Portugal and then go on to high-level talks in Mexico with President Bush on Iraq and North Korea.

"STOP THE WAR"

A student called Alexei, who was among those immediately released, told reporters the group who burst in shouted out: "Release Chechnya and Russia from Russians. Stop the war in Chechnya."

Another teenager released, Denis Afanasyev, told Russian television that the armed gang wanted "the war to be stopped," a clear reference to the protracted secessionist war in Russia's seething Chechnya province.

The man who led the group into the theater first fired a burst of bullets into the ceiling.

"He told all the actors to sit down on the front rows. Then women and men came in with masks.

"Some women were strapped with explosives and they said they would blow up the whole building in 10 minutes if they (police) started to storm the building," Afanasyev said.

GUNSHOTS HEARD

A Reuters reporter close to the theater said he had heard four to five gunshots near the building. Other reports said the shots came from inside the theater.

Police marksmen took up position on rooftops and other vantage points overlooking the theater.

Afanasyev said that the initial assault by the hostage-takers was followed by sporadic shooting in a corner of the main hall, on one of the balconies and behind the stage.

Police cleared neighboring buildings, as a security cordon was thrown up around the area. A city bus blocked off traffic while police cars closed off sidestreets to all traffic except ambulances.

Around 50 police were on the scene, some marshalling a large crowd that gathered behind the police cordon.

A man close to tears told a Reuters correspondent on the spot: "My friend's wife is trapped inside. She said there are about 700 people trapped inside." That corresponded with the police estimate although the exact number remained unclear.

A distraught woman in her 60s said her daughter and two grand-daughters were inside the theater on a school trip.

"My daughter managed to speak to me on the phone, literally three words. Then they took their phones away. I just don't know what happened."

Another grandmother struggled to get through a police cordon: "Let me through. Let me through. My children are inside. Let me know if my children are on the bus," she said referring to a bus carrying children who had been released. (Additional reporting by Clara Ferreira-Marques)

Koranfascisme bedankt Islam
  donderdag 24 oktober 2002 @ 00:58:19 #2
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6440886
OK, ik kijk het even aan. Dan gaan we es kijken of het een discussie wordt.

Goed compromis ?

Weer helemaal terug in de Übercrew
pi_6440922
Dan maar een nuttige bijdrage:

Ik denk niet dat het de oorlog zal beiendigen. Zal alleen maar meer wrijving veroorzaken. Hoop dat het geen drama word alla Wacko....

donderdag 24 oktober 2002 @ 01:08:01 #5
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_6441033
Het zou de eerste terroristische aktie zijn die bijdraagt in het stoppen van een oorlog. Ik acht de kans vrij klein.
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:08:11 #6
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6441037
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:05 schreef Chooselife het volgende:
Vanwaar dit topic?

20 Gewapende mannen bestormen theater Moskou

Men WIL het topic in OOG.

Prima, dit topic blijft vooralsnog in OOG. Als compromis.. Verdere discussie hierover is hier offtopic, zoek maar naar topic 'nieuwswaarde' in FB (inmiddels op slot).

pi_6441038
Het zijn gewoon moslim rebellen (dat zijn alle Tsjetsjenen volgens het Kremlin...). Ze zeggen voor vrede te strijden en hey, da's een oxymoron Ik volg 't op de voet en berichten over evt. slachtoffers zijn nog niet voorbij gekomen. En jawel, Russische soldaten hebben het slecht maar die link snap ik ff niet.
Elke kont heeft twee gezichten
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:09:28 #8
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441055
Tja, ik heb al enige tijd alles wat dit betreft in de NRC genegeerd.
Ik had er gewoon ff geen zin an

Wie is er in staat dmv een paar links een volledig beeld te geven waar dit ook alweer over gaat?
Ik kan mij nog herinneren dat Lebed succes had .... Klopt dat?

pi_6441072
-niet-

copieer desnoods de ZINNIGE bijdrages hier naar toe.

Dan gooi ik die ander wel op slot.
Ik heb het nl. echt gehad met dit topic.

[Dit bericht is gewijzigd door Joker1977 op 24-10-2002 01:12]

pi_6441091
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:09 schreef machteld het volgende:
Tja, ik heb al enige tijd alles wat dit betreft in de NRC genegeerd.
Ik had er gewoon ff geen zin an

Wie is er in staat dmv een paar links een volledig beeld te geven waar dit ook alweer over gaat?
Ik kan mij nog herinneren dat Lebed succes had .... Klopt dat?

Lebed (zware stem, altijd een sigaret aan de lip) had zeker geen pacifistisch succes geboekt. Dat bedoelde je ook vast niet?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:12:21 #11
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_6441100
-inmiddels overbodig-

[Dit bericht is gewijzigd door Joker1977 op 24-10-2002 01:19]

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:18:47 #12
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441190
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:11 schreef proximity het volgende:

[..]

Lebed (zware stem, altijd een sigaret aan de lip) had zeker geen pacifistisch succes geboekt. Dat bedoelde je ook vast niet?

Ach nee , veel successen zijn helaas niet pacifistisch, maar kunnen toch wel succesvol zijn......
En Lebed? Ik kan mij hem goed herinneren edoch nimmer met enen kankerstok aan den lip.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:19:04 #13
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6441198
Uit het gesloten topic overgeheveld in GC
=========================================

Rond 600 mensen gegijzeld in Moskou

MOSKOU Een groep van twintig gewapende
mannen houdt in een theater in Moskou
ongeveer 600 mensen in gijzeling.De
groep zou uit de Kaukasus afkomstig
zijn.De gijzelnemers hebben enkele
keren in het plafond geschoten.

De gijzelingsactie begon tijdens een
musicalvoorstelling.Kinderen en moslims
mochten van de gijzelnemers het theater
verlaten.De andere bezoekers mochten
via hun mobiele telefoon familie of
anderen bellen.

De politie heeft het pand omsingeld en
de omgeving ontruimd.De autoriteiten
gaan er vanuit dat de actie het werk is
van Tsjetsjeense rebellen.

----------------------------------------------------

Vanaf CNN:
Is het puur toeval dat er op het vliegveld JFK in New York een vliegtuig dat afkomstig was uit Moskou en via NY naar Washington zou vliegen aan de grond is gehouden op verzoek van de Russische autoriteiten of kan dit iets met de gijzeling in Moskou te maken hebben?

-----------------------------------------------------

klinkt als een groot opgezette actie, wellicht zou daar een kaping bijhoren. Het lijkt me dan ook dat ze geen lullige eisen zullen stellen aangezien ze 600 man in gijzeling houden. Waar weer geen gehoor aan zal worden gegeven met een bloedbad tot het gevolg

-----------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
(CBS) (New York) Federal agents met an airliner from Moscow at John F. Kennedy International Airport on Wednesday after receiving a tip that it may have radioactive material on board, law enforcement officials said.
A law enforcement official, speaking on condition of anonymity, told The Associated Press that the Aeroflot plane, a Boeing 767 arriving from Moscow, was ordered to keep its distance from the passenger terminals.

'They had advance information of possible radioactive materials for us to be looking at this flight,' the official said. The official would not elaborate on the information.

Investigators were allowing the plane's 176 passengers off the flight in small groups.

'The only thing I can tell you is that it's because we're intending to interview one of the passengers on the plane,' FBI spokesman Joe Valiquette said.

Bron:CBS NY
Lijkt mij niks met de gijzeling in Moskou te maken hebben. Ik snap de link tussen radio-actief materiaal en een gijzeling namelijk niet. Het lijken mij 2 afzonderlijke incidenten.

-------------------------------------------------------

De eis is "stopzetting van de oorlog in Tsjetsjenie"
Hm tsja. Leuk ideaal, ws zijn ze ook voorbereid op een inval van de russen, en zullen ze zichzelf opblazen als het zover komt. Denk ik althans, met zulke grootse idealen.

edit: Volgens teletext zijn ze al explosieven aan het plaatsen in de kelders

--------------------------------------------------------

Kan ook een manier zijn om aandacht te krijgen voor de situatie in Tsjetsjenië. Ze hebben het daar geloof ik erg slecht en de bevolking lijdt onder de aanwezigheid van Russische soldaten. Alleen is het de laatste tijd uit de publiciteit verdwenen. Zo kunnen ze weer de aandacht naar zich toe krijgen lijkt mij.

---------------------------------------------------------

Jee, wat een toestand...er zouden idd rebellen in het gebouw zijn met explosieven aan hun lichaam gebonden. Ik mag dus hopen dat die alpha-lui niet in het wilde weg gaan schieten.
Zo te horen zijn dit lui die met alle plezier willen sterven voor de goede zaak dus ze zullen alle remmen wel kwijt zijn, ze schijnen ook gezegd te hebben dat ze voor elke gewonde rebel tien gijzelaars zullen doden.
Het CNN-euronews zei trouwens niet dat het moslims waren die waren vrijgelaten, zij hielden het op 'voornamelijk vrouwen en kinderen'
[edit] Net was de herhaling, ik had het verkeerd gehoord, ze zeiden: voornamelijk kinderen en niet-Russen. Dat zijn dan misschien die moslims waar iemand het over had

----------------------------------------------------------

Laatste "nieuws", de gijzelnemers dreigen het gebouw op te zullen blazen indien de Russen pogen het gebouw te bestormen.

Stel dat Poetin zegt; "We stoppen onmiddelijk met de oorlog tegen Tsjetsjenie."
Terroristen hebben hun zin, want dat is de eis. Ze laten vervolgens, mits ze zich aan de afspraak houden, iedereen vrij.
Vervolgens worden alle terroristen opgepakt.
Is het niet zo dat Poetin nu de oorlog tegen Tsjetsjenie kan hervatten? Zonder dat natuurlijk publiekelijk aan te kondigen. Russen zijn, of waren in ieder geval, toch goed om zaken stil te kunnen houden die het daglicht niet kunnen verdragen.
Ik stel dit nu vrij zwart/wit, maar is een hierop gebaseerde constructie niet een mogelijkheid de gijzeling tot een voorspoedig einde te brengen? Ik weet namelijk zeker dat bij een eventuele bevrijding door die Russische special forces, dat er zeker een groot aantal doden gaat vallen.
Vertelt U eens Fokker, hoe zou U dit immense probleem oplossen?

BBC: Gijzelnemers bereid te sterven

MOSKOU - De gijzelnemers in het theater in Moskou hebben volgens de Britse BBC laten weten bereid te zijn te sterven.
Ze eisen dat de Russische troepen zich terugtrekken uit de deelrepubliek Tsjetsjenië. De actie in het theater staat volgens de BBC onder leiding van een neef van de gesneuvelde Tsjetsjeense krijgsheer Arbi Barajev. De laatste zou contact hebben gehad met Osama bin Laden

pi_6441277
Dat theater gaat de lucht in... ook al krijgen ze hun zin. Ze willen namelijk allemaal voor het martelaarschap sterven en aan de zeide van hun god leven (wordt wel druk daar)
Free people own guns! Slaves do not!
pi_6441308
Dat van dat vliegtuig uit Moskou bleek loos alarm.

False Alarm At JFK:
http://cbsnewyork.com/topstories/topstories_story_296150121.html

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_6441313
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:19 schreef Joker1977 het volgende:
Uit het gesloten topic overgeheveld in GC
[...]
...doet me toch weer sterk denken aan bloedwraak en martelaarschap. Maar er zit nog weinig vordering in, al heeft de Russische regering een halve legerdivisie ingezet, en twee Spetznaz -eenheden (WDR tv).
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:29:50 #17
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441326
Wat ik graag zou willen weten:

1 In hoeverre wordt onredelijk/onevenredig (zinloos?) geweld uitgeoefend vergeleken met het aanwezige geweld binnen de Russische samenleving, het leger in het byzonder.

2 Gaat het om een nationaal dan wel regionaal (of internationaal) conflict? En wat hebben wij daar mee te maken? Who cares?

pi_6441367
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:29 schreef machteld het volgende:
Wat ik graag zou willen weten:

1 In hoeverre wordt onredelijk/onevenredig (zinloos?) geweld uitgeoefend vergeleken met het aanwezige geweld binnen de Russische samenleving, het leger in het byzonder.

2 Gaat het om een nationaal dan wel regionaal (of internationaal) conflict? En wat hebben wij daar mee te maken? Who cares?

1 door de 'terroristen' of door het leger?

2 I don't, behalve dat het weer 'moslim rebellen' zijn ...en 't was 'n regionaal conflict maar nu uitgebreid naar Centraal rusland. [e]

donderdag 24 oktober 2002 @ 01:38:41 #19
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441417
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:33 schreef proximity het volgende:

[..]

1 door de 'terroristen' of door het leger?

2 I don't, behalve dat het weer 'moslim rebellen' zijn ...

ad1 Beide
ad2 Ik neem aan dat er daar geen echte Moslims zijn, maar dat het over iets anders gaat?
pi_6441474
[sub] topic titel is een beetje vreemd, misschien is
"Tsjetsjeense rebellen gijzelen 700 man in Moskou" iets?[/sub]
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_6441499
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:38 schreef machteld het volgende:

[..]

ad1 Beide
ad2 Ik neem aan dat er daar geen echte Moslims zijn, maar dat het over iets anders gaat?

Waar wordt gevochten daar worden oorlogsmisdaden begaan, aan beide kanten.

De Tsjetsjeense bevolking bestaat (nu) voornamelijk uit moslims. Buiten het feit dat er olievelden aanwezig zijn, een economisch belang voor "Rusland" of wat er van over is, is het conflict uitgelokt op een wijze zoals op de Balkan. De 'Russen' (orthodoxe christenen) waren altijd al in de minderheid en hebben hun oorsprong in het vroegere gezag van de Sovjet Unie want het zijn nazaten van de partijbonzen destijds. Als minderheid wordt je al snel onheus bejegend, en dat viel in verkeerde aarde in Moskou. En jawel, daar ontstaat het gewapend conflict.[e] men komt een rekening vereffenen in het hol van de beer [/e]

[Dit bericht is gewijzigd door proximity op 24-10-2002 01:52]

pi_6441509
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Offtopic:

Er is hier wel meer een beetje vreemd, te lezen in:
Wordt GC nu ook een tweede onzin?

Ontopic:

Ze noemen zichzelf niet voor niets zelfmoordcommando. Die hebben maar 1 doel: het martelaarschap.

donderdag 24 oktober 2002 @ 01:58:56 #23
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441612
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
'Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen Moskoviet'
moet zijn:
'Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen Moskovieten'

en kan zijn zo je wil:

"Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen 700 Moskovieten"

donderdag 24 oktober 2002 @ 02:01:46 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_6441634
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 24 oktober 2002 @ 02:07:11 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_6441675
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:58 schreef machteld het volgende:
'Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen Moskovieten'
Tsjetsjeense. En is WDR werkelijk de enige zender die het uitzendt?
Oh CNN ook eindelijk een beetje.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 24-10-2002 02:09]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')