abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6332494
quote:
Volgens de Vereniging voor Fries Onderwijs moeten in de provincie Friesland woonachtige allochtonen verplicht op Friese les. De reden hiervoor is volgens een woordvoerder het bewijs dat wanneer men Fries kan verstaan, men makkelijker en sneller integreerd.

De FFU vindt het vreemd dat allochtonen wel verplicht een inburgeringscursus moeten volgen, maar dat de tweede rijkstaal daar niet in voorkomt. De FFU vindt dat de cursus Fries in Friesland onderdeel moet worden van de cursus. "We hopen dat de provincie nu stappen onderneemt", zegt Dijkstra.

Moeten ook alle import friezen op friese les ? Wat een flauwekul. Prima dat ze trots zijn op hun taaltje, maar dit gaat toch wel erg ver. Laat de friezen die weigeren nederlands te praten maar integreren met de rest van Nederland.
pi_6332536
quote:
Laat de friezen die weigeren nederlands te praten maar integreren met de rest van Nederland.
Die zijn er haast niet hoor

En misschien blijven de asielzoekers hier dan vandaan

pi_6332558
quote:
De FFU vindt het vreemd dat allochtonen wel verplicht een inburgeringscursus moeten volgen, maar dat de tweede rijkstaal daar niet in voorkomt.
Als ze dat zo vreemd vinden vraag ik me af waarom ze het niet vreemd vinden dat de rest v/d Nederland deze tweede rijkstaal ook niet machtig is.
Krekker is de bom!
pi_6332640
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:10 schreef hielkej het volgende:

[..]

Die zijn er haast niet hoor

En misschien blijven de asielzoekers hier dan vandaan

Nee he ? In die kleine dorpjes is het anders vrij normaal. Ze blijven stug fries lullen in de winkels tegen je,ook al praat je gewoon ABN.
pi_6332716
Ze moeten Friesen gewoon verbieden om Fries te praten
gymnocalycium saglione in m'n hol
pi_6332725
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee he ? In die kleine dorpjes is het anders vrij normaal. Ze blijven stug fries lullen in de winkels tegen je,ook al praat je gewoon ABN.

Ik ben het volledig met je eens Gelly (hoogst uitzonderlijk). Ook ik vind Fries een veredeld dialect wat niet op staatskosten dient te worden onderwezen op scholen. Maar helaas is Fries wettelijk een taal, zoals Frans de taal is van Wallonië, vandaar dus deze verplichte lessen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6332734
Tja, Fries is daar gewoon dé taal. Dus voor allochtonen wel goed om het te leren (wil je een beetje normaal kunnen communiceren), denk ik.
It's easier to get forgiveness than permission.
pi_6332772
als Frys zijnde vind ik het een hele mooie taal, maar ik vind het belachelijk dat alochtonen het moeten leren, Nederlands verstaan ze hier ook wel hoor
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_6332783
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:23 schreef GizartFRL het volgende:
Nederlands verstaan ze hier ook wel hoor
Ooh dan.
It's easier to get forgiveness than permission.
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 17:36:19 #10
13819 Loedertje
Trotse GILF.
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 17:39:02 #11
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_6333064
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:09 schreef gelly het volgende:
Prima dat ze trots zijn op hun taaltje...
Waar slaat het "tje" op?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 17:41:57 #12
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_6333113
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:39 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Waar slaat het "tje" op?

Nah, als deze thread open blijft quote ik hier mijn eerdere reactie wel op dit stupide bericht.
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 17:42:31 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_6333122
PROBLEEM? Wie hebben er nu een probleem?
De Friezen die zich weigeren aan te passen of de nieuwkomers die keurig bij de kassa hun producten af willen rekenen en te horen kregen :"da's dan soain goennnne en een stoerrrrrr".

Alsof de Friezen hun eigen taal kunnen schrijven zeg

pi_6333137
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:39 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Waar slaat het "tje" op?

Omdat het maar door een klein deel van de nederlandse bevolking dagelijks gesproken wordt. En ja, het was denigrerend bedoeld.
pi_6333218
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:43 schreef gelly het volgende:

[..]

Omdat het maar door een klein deel van de nederlandse bevolking dagelijks gesproken wordt. En ja, het was denigrerend bedoeld.

maar wel door een groot gedeelte van de Fryske bevolking.
pi_6333234
Ik schaam me er op dit moment voor dat ik in Leeuwarden/Friesland woon. Bekrompen gedoe
pi_6333237
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:48 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

maar wel door een groot gedeelte van de Fryske bevolking.

En daar moeten nieuwkomers zich maar aan aanpassen ? Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn, ipv van die achterhaalde folklore in stand te houden.
pi_6333258
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:49 schreef gelly het volgende:

[..]

En daar moeten nieuwkomers zich maar aan aanpassen ? Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn, ipv van die achterhaalde folklore in stand te houden.

Fries is (helaas) een officiële taal. Ze staan dus in hun recht. Je kunt er pas iets aan veranderen als je het voor mekaar weet te krijgen dat Fries een dialect is en geen officiële taal.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6333271
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:49 schreef weststar het volgende:
Ik schaam me er op dit moment voor dat ik in Leeuwarden/Friesland woon. Bekrompen gedoe
Waarom zou jij je nou weer moeten schamen voor zo'n domme opmerking die niet uit jouw mond komt?

Dat je je daarom schaamt Ga je schamen!

Krekker is de bom!
pi_6333272
quote:

[..]

heb je mijn eerste post hier gelezen?

Ik ben er ook geen voorstander van dat andere mensen het MOETEN leren, maar vind wel dat ik he twel mag blijven spreken tegen anderen in Fryslân

pi_6333293
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:53 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

heb je mijn eerste post hier gelezen?

Ik ben er ook geen voorstander van dat andere mensen het MOETEN leren, maar vind wel dat ik he twel mag blijven spreken tegen anderen in Fryslân

Maar het is ook verplicht op school, dat is toch ook achterlijk ?
pi_6333308
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:54 schreef gelly het volgende:

[..]

Maar het is ook verplicht op school, dat is toch ook achterlijk ?

tis verplicht op school, maar in mijn tijd ( ahum) telde dat vak nooit mee.

Ten tweede ben ik van mening dat je geen frysk op school hoeft te leren, leer daar maar Nederlands. Frysk leer je wel op straat.

pi_6333318
quote:

[..]

Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn

Laat die Nederlanders nou eens beseffen dat Friesland, inclusief haar taal en cultuur, een onderdeel is van Nederland!
May the road rise to meet your feet
pi_6333346
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:56 schreef zaiga het volgende:

[..]

Laat die Nederlanders nou eens beseffen dat Friesland, inclusief haar taal en cultuur, een onderdeel is van Nederland!

U got Point.
pi_6333369
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:56 schreef zaiga het volgende:

[..]

De gemiddelde nederlander beseft dat ook, een paar koppige friezen denken daar echter anders over. Mensen van de Fryske Nasjonale Partij bijvoorbeeld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')