quote:
Volgens de Vereniging voor Fries Onderwijs moeten in de provincie Friesland woonachtige allochtonen verplicht op Friese les. De reden hiervoor is volgens een woordvoerder het bewijs dat wanneer men Fries kan verstaan, men makkelijker en sneller integreerd.De FFU vindt het vreemd dat allochtonen wel verplicht een inburgeringscursus moeten volgen, maar dat de tweede rijkstaal daar niet in voorkomt. De FFU vindt dat de cursus Fries in Friesland onderdeel moet worden van de cursus. "We hopen dat de provincie nu stappen onderneemt", zegt Dijkstra.
quote:Die zijn er haast niet hoor
Laat de friezen die weigeren nederlands te praten maar integreren met de rest van Nederland.
En misschien blijven de asielzoekers hier dan vandaan
quote:Als ze dat zo vreemd vinden vraag ik me af waarom ze het niet vreemd vinden dat de rest v/d Nederland deze tweede rijkstaal ook niet machtig is.
De FFU vindt het vreemd dat allochtonen wel verplicht een inburgeringscursus moeten volgen, maar dat de tweede rijkstaal daar niet in voorkomt.
quote:Nee he ? In die kleine dorpjes is het anders vrij normaal. Ze blijven stug fries lullen in de winkels tegen je,ook al praat je gewoon ABN.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:10 schreef hielkej het volgende:[..]
Die zijn er haast niet hoor
En misschien blijven de asielzoekers hier dan vandaan
quote:Ik ben het volledig met je eens Gelly (hoogst uitzonderlijk). Ook ik vind Fries een veredeld dialect wat niet op staatskosten dient te worden onderwezen op scholen. Maar helaas is Fries wettelijk een taal, zoals Frans de taal is van Wallonië, vandaar dus deze verplichte lessen.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:15 schreef gelly het volgende:[..]
Nee he ? In die kleine dorpjes is het anders vrij normaal. Ze blijven stug fries lullen in de winkels tegen je,ook al praat je gewoon ABN.
quote:Ooh dan.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:23 schreef GizartFRL het volgende:
Nederlands verstaan ze hier ook wel hoor
quote:Waar slaat het "tje" op?
Op donderdag 17 oktober 2002 17:09 schreef gelly het volgende:
Prima dat ze trots zijn op hun taaltje...
quote:Nah, als deze thread open blijft quote ik hier mijn eerdere reactie wel op dit stupide bericht.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:39 schreef Cynix ® het volgende:[..]
Waar slaat het "tje" op?
Alsof de Friezen hun eigen taal kunnen schrijven zeg
quote:Omdat het maar door een klein deel van de nederlandse bevolking dagelijks gesproken wordt. En ja, het was denigrerend bedoeld.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:39 schreef Cynix ® het volgende:[..]
Waar slaat het "tje" op?
quote:maar wel door een groot gedeelte van de Fryske bevolking.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:43 schreef gelly het volgende:[..]
Omdat het maar door een klein deel van de nederlandse bevolking dagelijks gesproken wordt. En ja, het was denigrerend bedoeld.
quote:En daar moeten nieuwkomers zich maar aan aanpassen ? Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn, ipv van die achterhaalde folklore in stand te houden.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:48 schreef GizartFRL het volgende:[..]
maar wel door een groot gedeelte van de Fryske bevolking.
quote:Fries is (helaas) een officiële taal. Ze staan dus in hun recht. Je kunt er pas iets aan veranderen als je het voor mekaar weet te krijgen dat Fries een dialect is en geen officiële taal.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:49 schreef gelly het volgende:[..]
En daar moeten nieuwkomers zich maar aan aanpassen ? Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn, ipv van die achterhaalde folklore in stand te houden.
quote:Waarom zou jij je nou weer moeten schamen voor zo'n domme opmerking die niet uit jouw mond komt?
Op donderdag 17 oktober 2002 17:49 schreef weststar het volgende:
Ik schaam me er op dit moment voor dat ik in Leeuwarden/Friesland woon. Bekrompen gedoe
Dat je je daarom schaamt Ga je schamen!
quote:heb je mijn eerste post hier gelezen?
En daar moeten nieuwkomers zich maar aan aanpassen ? Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn, ipv van die achterhaalde folklore in stand te houden.
Ik ben er ook geen voorstander van dat andere mensen het MOETEN leren, maar vind wel dat ik he twel mag blijven spreken tegen anderen in Fryslân
quote:Maar het is ook verplicht op school, dat is toch ook achterlijk ?
Op donderdag 17 oktober 2002 17:53 schreef GizartFRL het volgende:[..]
heb je mijn eerste post hier gelezen?
Ik ben er ook geen voorstander van dat andere mensen het MOETEN leren, maar vind wel dat ik he twel mag blijven spreken tegen anderen in Fryslân
quote:tis verplicht op school, maar in mijn tijd ( ahum) telde dat vak nooit mee.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:54 schreef gelly het volgende:[..]
Maar het is ook verplicht op school, dat is toch ook achterlijk ?
Ten tweede ben ik van mening dat je geen frysk op school hoeft te leren, leer daar maar Nederlands. Frysk leer je wel op straat.
quote:Laat die Nederlanders nou eens beseffen dat Friesland, inclusief haar taal en cultuur, een onderdeel is van Nederland!
Laat die friezen eens beseffen dat ze onderdeel van Nederland zijn
quote:U got Point.
Op donderdag 17 oktober 2002 17:56 schreef zaiga het volgende:[..]
Laat die Nederlanders nou eens beseffen dat Friesland, inclusief haar taal en cultuur, een onderdeel is van Nederland!
quote:De gemiddelde nederlander beseft dat ook, een paar koppige friezen denken daar echter anders over. Mensen van de Fryske Nasjonale Partij bijvoorbeeld
Op donderdag 17 oktober 2002 17:56 schreef zaiga het volgende:[..]
Laat die Nederlanders nou eens beseffen dat Friesland, inclusief haar taal en cultuur, een onderdeel is van Nederland!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |