abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:01:36 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6291514
Twents is best een leuke taal eigenlijk als je het leest, hier een grappig stukje in het twents!
quote:
Dag leazers van n almanak,

Waj hier veur oe ziet, is mien biedrage an t verslag van de batavierenrace. Wat was nameluk t geval? Op de gebrukkelukke vriedag veur het begin van de race der races werd mie gevroagd of ik n stukje wol schrievn oaver de belevenissen van de middagploeg. Doar ik a minstens twie joar heb metgeloapen, wol ik det wa effen doen. Ik heb ezeg dat ik dr wal n poar puntn van mien ervaringn in de batavierenracemiddagploeg in zol zettn. Toen bin ik wieter egoan met etten.
Zoas elk joar is dr nameluk gezameluk etten op de vriedagoavend veur t begin van de batavierenrace. Hier wordt altied de puntjes op de sprekwoordelukke I ezet. Meestal betekent dat veur menigeen een heerluk stukjen studentenetten enveur een persoon betekent ut pure stress. Meestal mut er nog een fietse eregeld worden of is dr wier iemand dn niet met dut en ok toevallig n auto inbracht. Tiedens t etten krij t definitieve schema en zij dat ie gelukkig toch wa in de middagploeg zit. Want er is op de laatste vriedag van april meestal ok nog een ander niet onaardig feest wat ie meestal met de helft van de middagploeg (incl. Chauffeur) wa viert. t kan allemoale net. Loat ik effen dudeluk stelln dat bie t begin van dit feest de batavierenrace veur de middagploeg begint. Noa n uurtje of drie op t feest te when komt dan de erste verhaln van de race los. Zo kuj zo moar luu teggen kommn die helemoale niet in de middagploeg zit en toch op t feest bint. Wat is hier aan de hand? Achterof heur ie dan dat er ok luu bint die helemoale gin sloap neudig hebt en gewoon goat feesten en hardloapen in de ochtendploeg (!). Baas boaven baas. Ok heur ie oaver de stress van de luu die in de nachtploeg zit. Deur n kleine misrekkening is ene WG in de nachtploeg ezet en mut hij ok de hele nachtploeg nog noar de start brengn. Dit brengt altied ellende met zich met aj weet dat WG altied te laat kump en altied as leste kump. Moar, al la, wie goat veur de gezelligheid en nie veur de prestatie en wie hebt er nog moar n biertje opedrunkn. Um toch nie al te slecht an de start te kommn goaj moar veur t end van t feest vot, bakt n eitje en goat sloapn. Dan kump een van de muuilukke momentn in de middagploeg. t wakker wordn en oe naor de start begevn. t ene joar goaj met de trein en denkt van: "wat bewegt dn trein"en t andere joar hej n chauffeur geregeld. De chauffeur hef de veurkeur.. Ie goat achterin de ootoo zittn en probeert nog n oogjen dicht te duun. Det giet meestal niet umdat er ok iemand de kaart mot leazen um op de juuste plaats van bestemming te kommn. Halverwege de rit wordt er dan plotseling estopt umdat ie de opmerking hebt eploatst dat as er een aspirintje was, ie disse groag zolln opettn. Wat blik, de chauffeur hef an alles edacht en gif oe n aspirintje mit n glas woater. Terwijl ie oen aspirintje opet, kiek ie uut de ooghoek noar de medepassagier. Dissen lup verdwaasd oaver de parkeerplaats en giet verdacht krom teggen n boom stoan. Hij (zij) veult zich toch wa good? Noa n good begin van de dag kom ie dan bij de herstartplaats an. Hier is t meestal ok al unrustig umdaj as middagploeg meestal vief minutn veur de herstart arriveert. Gevolg is dat aj as middagploeg meteen van start mut en weinig tied hebt um te proaten. Gelukkig ziej nog wa dat t feestvarkn van de ochtendploeg dr wa ontzettend wit uutzut. Veur degene zit t er gelukkig op en kan goan sloapen in n lekker bedje. Ie bint dan uunderweg noar oen startploats en denkt van: "Woar bin ik an begonnen!". Angekommn bie oen startploats sloaj de warmingup oaver en wacht ie geduldig tot oen ploeggenoot er an kump. Ondertussn proat ie nog wat met n medewarker van de batavierenrace dn al 24 uur op is! Dan kump in de verte t wal bekende noaber t-shirt an en ie trekt oen trainingsjack uut. Ie pakt t hesje oaver en begint te loapn. De blik op oneindig, t verstand op nul en de gedachte dat t gister zon gezellig feest was, holt oe op de been. Hier kan wa bie opemerkt wordn dat dr wa meer vocht vrie kump dan normaal. Moar noa n lange tocht kump toch de finish in zich. Ie zet nog effen an um t leste er uut te persn en loopt deur de poort. Moar wat ziej tot oen schrik? De volgende loaper is er nie! Wat is dit dan? Heb ik zo goed geloapen? Neeeee, dat kan nie. Ie wacht. Twee minutn, drie minutn. Kiekt ns goed rond. Wacht nog effen. Vief minutn en denkt van: "Zal ik de afstaand er bie lopn?" Dan noa n minuut of acht zie ie opeens de volgende loaper. Dissen boalt, pakt t hesje en begint te loapen. Effen loater kump de chauffeur mit zn goddelukke lichaam (I.K.!) er an mit n brede glimlach op zien gezicht. "Tja, ik mut ok an miezelf denkn. Ik had nog niets egettn en toen hebt wij moar effen n patatje pakt onderweg. Hmm, lekker". Dan bedenk ie ie daj ok nie zo geweldig eloapn hebt en dat wij toch ok moar veur de gezelligheid metdut. Ie goat in de auto zittn en goat opweg noar Boekeloooo woar de letste herstart is.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_6291601
Dieje, ich mot werhum wirke, dus ich han ging tied hejveur

Oet Ees (Eys)

[Dit bericht is gewijzigd door MRGEKKIE op 15-10-2002 13:14]

GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
pi_6291627
I'j wet tog wa dat in 't dialect skrieven, een stuk moeilijker is dan 't proat'n van 'n dialect. I'j mot duftug an de bak a'j iets fatsoenlijk wilt skrieven in 't plat.

met de vriendelijke groeten uit lichtenvoorde (Achterhoek)

Greetingz the Chef

Hij kwam, zag en dronk een pilsje
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:13:50 #4
15745 matando
Marilyn Manson kicks all of yo
pi_6291692
Pas op, straks gaat hij zeggen dat het dialect de voertaal van nederland moet worden
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:14:54 #5
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_6291712
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 13:13 schreef matando het volgende:
Pas op, straks gaat hij zeggen dat het dialect de voertaal van nederland moet worden

sorry...

No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:14:55 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_6291713
Deer Bluudhuoond, pleese-a qooeet pusteeng yuoo leme-a tupeecs. Zeey du nut, und veell nefer, emoose-a me-a. In fect zeey ere-a bureeng zee hell oooot ooffff me-a.

Yuoors, Seencerely

Peekkebees

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_6291734
Oohké, dan zahk ok meh is een stiksje dialect schrievuh. Je zal weh dienken, weh kom die noe toch van toe? D'r steh bie ons in de krahnt ok oahltied een artikeltje wha of int zeeuws geshreven is. Mensen kunnen 't nie an mien ohre, meh dah kom ok omdak gheen zeeuws proat zelf. 'k ah nog zoh hedacht, ammenoe ohlemille een stiksje dialect shrieven dan kunne me vee lachen..

Zoets...

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:15:59 #8
1687 poep
praat geen poep
pi_6291736
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 13:13 schreef matando het volgende:
Loat dat moar an mie oawer!

Dialect moet de voertaal van Nederland worden!!

houdt van spannend...
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:18:49 #9
15745 matando
Marilyn Manson kicks all of yo
pi_6291790
lol
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:21:20 #10
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_6291836
He, BHFH, ik heb je tekst vertaald,
quote:
Deg leezers fun n elmunek,
Vej heeer feoor ooe-a zeeet, is meeee beeedrege-a un t fersleg fun de-a betefeeerenrece-a. Vet ves nemelook t gefel? Oop de-a gebrookkelookke-a freeedeg feoor het begeen fun de-a rece-a der reces verd meee-a gefruegd ooff ik n stookje-a vul schreeefn ooefer de-a belefeneessee fun de-a meeddegplueg. Duer ik a meenstens tveee-a juer heb metgeluepee, vul ik det va iffffee duee. Ik heb izeg det ik dr vel n puer poontn fun meeee irfereengn in de-a betefeeerenrecemiddegplueg in zul zettn. Tuee been ik veeeter iguun met ittee.
Zues ilk juer is dr nemelook gezemelook ittee oop de-a freeedeguefend feoor t begeen fun de-a betefeeerenrece-a. Heeer vurdt elteeed de-a poontjes oop de-a sprekvuurdelookke-a I izet. Meestel betekent det feoor meneegeee iee heerlook stookjee stoodentenettee infeoor iee persuun betekent ut poore-a stress. Meestel moot ir nug iee feeetse-a iregeld vurdee ooff is dr veeer iemund dn neeet met doot in ook tuefelleeg n ootu inbrecht. Teeedens t ittee kreej t deffeenitiefe-a schema in zeej det ie-a gelookkeeg tuch va in de-a meeddegplueg zeet. Vunt ir is oop de-a leetste-a freeedeg fun epreel meestel ook nug iee under neeet ooneerdeeg feest vet ie-a meestel met de-a helfft fun de-a meeddegplueg (incl. Chooffffeoor) va feeert. t kun ellemuele-a net. Luet ik iffffee doodelook stelln det beee-a t begeen fun deet feest de-a betefeeerenrece-a feoor de-a meeddegplueg begeent. Nua n uoortje-a ooff dreee-a oop t feest te-a vhee kumt dun de-a irste-a ferheln fun de-a rece-a lus. Zu kooj zu muer loooo teggee kummn deee-a helemuele-a neeet in de-a meeddegplueg zeet in tuch oop t feest beent. Vet is heeer eun de-a hund? Echteruff heoor ie-a dun det ir ook loooo beent deee-a helemuele-a geen sluep neoodeeg hebt in goouun guet feestee in herdluepee in de-a oochtendplueg (!). Bees buefee bees. Ook heoor ie-a ooefer de-a stress fun de-a loooo deee-a in de-a nechtplueg zeet. Deoor n kleeene-a meesrekkening is ine-a VG in de-a nechtplueg izet in moot heej ook de-a hele-a nechtplueg nug nuer de-a stert brengn. Deet brengt elteeed illende-a met zeech met ej veet det VG elteeed te-a leet koomp in elteeed es leste-a koomp. Muer, el la, veee-a guet feoor de-a gezelleegheid in neee-a feoor de-a presteteee-a in veee-a hebt ir nug muer n beeertje-a oopedroonkn. Um tuch neee-a el te-a slecht un de-a stert te-a kummn guej muer feoor t ind fun t feest fut, bekt n ieetje-a in guet sluepn. Dun koomp iee fun de-a mooooeelookke-a mumentn in de-a meeddegplueg. t vekker vurdn in ooe-a neur de-a stert begefn. t ine-a juer guej met de-a treeen in denkt fun: "vet booegt dn treeen"in t undere-a juer hej n chooffffeoor geregeld. De-a chooffffeoor heff de-a feoorkeoor.. Ie-a guet echtereen de-a ooutuu zeettn in prubeert nug n oougjee deecht te-a doooon. Det geeet meestel neeet umdet ir ook iemund de-a keert mut leezee um oop de-a jooooste-a pleets fun bestemmeeng te-a kummn. Helfervege-a de-a reet vurdt ir dun plutseleeng istupt umdet ie-a de-a oopmerkeeng hebt ipluetst det es ir iee espureentje-a ves, ie-a deesse-a grueg zulln oopettn. Vet bleek, de-a chooffffeoor heff un elles idecht in geeff ooe-a n espureentje-a meet n gles vueter. Terveejl ie-a ooee espureentje-a oopet, keeek ie-a uoot de-a ooughuek nuer de-a medepessegeeer. Deessee loop ferdveesd ooefer de-a perkeerpleets in geeet ferdecht krum teggee n buum stuun. Heej (zeej) feoolt zeech tuch va guud? Nua n guud begeen fun de-a deg kum ie-a dun beej de-a herstertpleets un. Heeer is t meestel ook el unroosteeg umdej es meeddegplueg meestel feeeff meenootn feoor de-a herstert erreefeert. Gefulg is det ej es meeddegplueg meteee fun stert moot in veeenig teeed hebt um te-a pruetee. Gelookkeeg zeeej nug va det t feestferkn fun de-a oochtendplueg dr va oontzettend veet uootzoot. Feoor degene-a zeet t ir gelookkeeg oop in kun guun sluepee in n lekker bedje-a. Ie-a beent dun uoonderveg nuer ooee stertpluets in denkt fun: "Vuer been ik un begunnee!". Ungekummn beee-a ooee stertpluets sluej de-a vermeengoop ooefer in vecht ie-a gedooldeeg tut ooee plueggenuut ir un koomp. Oondertoossn pruet ie-a nug vet met n medooerker fun de-a betefeeerenrece-a dn el 24 uoor oop is! Dun koomp in de-a ferte-a t vel bekende-a nueber t-shurt un in ie-a trekt ooee treeeningsjeck uoot. Ie-a pekt t hesje-a ooefer in begeent te-a luepn. De-a bleek oop ooneeendig, t ferstund oop nool in de-a gedechte-a det t geester zun gezelleeg feest ves, hult ooe-a oop de-a beee. Heeer kun va beee-a oopemerkt vurdn det dr va meer fucht freee-a koomp dun nurmeel. Muer nua n lunge-a tucht koomp tuch de-a feenish in zeech. Ie-a zet nug iffffee un um t leste-a ir uoot te-a persn in luupt deoor de-a puurt. Muer vet zeeej tut ooee schreek? De-a fulgende-a lueper is ir neee-a! Vet is deet dun? Heb ik zu gued geluepee? Neeeee-a, det kun neee-a. Ie-a vecht. Tvee-a meenootn, dreee-a meenootn. Keeekt ns gued rund. Vecht nug iffffee. Feeeff meenootn in denkt fun: "Zel ik de-a effsteund ir beee-a lupn?" Dun nua n meenoooot ooff echt zeee-a ie-a oopeens de-a fulgende-a lueper. Deessee buelt, pekt t hesje-a in begeent te-a luepee. Iffffee lueter koomp de-a chooffffeoor meet zn guddelookke-a leecheem (I.K.!) ir un meet n brede-a gleemlech oop zeeee gezeecht. "Tja, ik moot ook un meeezelff denkn. Ik hed nug neeets igettn in tuee hebt veej muer iffffee n petetje-a pekt oonderveg. Hmm, lekker". Dun bedenk ie-a ie-a dej ook neee-a zu gooeldeeg iluepn hebt in det veej tuch ook muer feoor de-a gezelleegheid metdoot. Ie-a guet in de-a ootu zeettn in guet oopveg nuer Buekeluuuu vuer de-a letste-a herstert is.
pi_6291839
Tering das tog nie te lezuh man geef mai mah rottuhdahm
;)
pi_6291853
gij mot doar nie zo oaver deur huule!
anders kridde mien huulbezum in ouw aars!

-Groesbeek

[edit] ff stukje nijmeegs [/edit]
Wa mojeeeeh? Za'k je ekkes helemaol lens schuppe vieze kuthoar! furtza eniesee!

[edit] mijn moerstaal [/edit]
Wat moeje vuile rattehasses! Kzal je de [ziekte] in beuke...

-Amsterdam

[Dit bericht is gewijzigd door t0n op 15-10-2002 13:23]

pi_6291858
Soek je deining?
Mot je in je schoene seike word je seesiek.

.

Die Welt ist alles was der Fall ist.
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:25:23 #14
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_6291908
*wacht op eerste poster met een lange quote van Kikkerlikker*

Religie maakt meer kapot dan je lief is
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:27:37 #15
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_6291945
quote:
okee ik wil meschien een eige huis kope maar der moete wat dingetjes aan verbout worde wie ken de koste een beetje voor me in schatte et volgende moet gebeure de aan bouw moet opniew gefundeert en de electra moet opniew worde aangelegt en der moet een muur met asbest uit en der moete enkele lekages worde verholpne en der moet een tv schotol op want der is geen kabel en ik wil en tuin hek en meschien een niewe douch cabine wat kost dit bij mekaar ongevere

volges mij wel hun zegge toch niet zo maar wat in zon ziekenhuis ik vindt dat ze die zaleg verklaring trug moeten trekken maar goed dat is mijn mening

he ik ga op squahs ( ) en ik wil een eige raket kope anders moet ik der steets een hure welk merk is goed

dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:29:16 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_6291967
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 13:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Twents is best een leuke taal eigenlijk als je het leest, hier een grappig stukje in het twents!
[..]
Het lijkt meer op Nederlands met een Twents accent, eerlijk gezegd. Met echt Twents heeft dit naar mijn idee weinig te maken. Maar ik zal niet zeggen dat ik het zelf beter kan, mijn Twents is zelf vrij matig, en ik vind het ook zeker toe te juichen dat men in het Twents wil schrijven.
pi_6292007
plat is ech wal moeilijk sjrieve wah!
dus ich jun mich hij nit al tse mui maachen.
en ich ken nit ens plat sjrieve, ich han hij waal ureje inne kirchroadsjer diksiejoneer ligge, mar ich han jenne zeen om dem op tse zukke
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:37:12 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_6292103
Zelf even een cursus Twents van internet geplukt

Nederlands - Twents:

Algemeen
Ja - Joa
Nee - Joa, joa
Misschien - Och Joa
Nee, ik peins er niet over - Ik zal 't nog wa's bekiek'n

Begroetingen
Goedemorgen - Moj'n
Goedemiddag - Moj'n
Goedenavond - Moj'n
Welterusten - Tot mor'n
Tot ziens - Tjow
Houd het een beetje rustig - Loat oe nich ankokk'n
Hoe gaat het met u? - Hoe hej't d'r met
Dank u, uitstekend - Och, geet wa
Aangenaam kennis met u te maken - Woar bin ie d'r een van
Mijn naam is Janssen - Ik bin van Janss'n Hennik

In hotel, café en restaurant
Wij willen graag een 2-persoonskamer - Ik wol hier geern sloap'n en de vrouw ok
Kunt u onze bagage naar boven brengen? - Kun ie oons den pröttel efkes achter de deur smiet'n
Nee dank u, een kamer met bad is niet nodig - Zoaterdag bi'w weer in't hoes

Klachten en vragen
De centrale verwarming is defect - Na woarm hej't hier nich
Het is hier bloedheet - Ie heb't hier good dooi
Het toilet doet het niet, het is waarschijnlijk bevroren - 'k Wet nich o'j 't wet, moar 't vrös oe op 'n emm
Waar kan ik de stofzuiger vinden? - Woar he'j hier de huulbessem?
Kunt u voor een lunchpakket zorgen?- Ku'j mie wat stoet in toet'n doon?
Mag ik even telefoneren? - Ik wol wa geern de kuierdroad gebruuk'n
Heeft u misschien nog een lepeltje? - Heb ie nog een reuriezer?

Tijdens de vergadering
Ik verklaar bij deze de vergadering voor geopend - Wakker wordn
Bent u vandaag de notulist? - Schrief ie?
Ik denk niet dat deze opmerking significant bijdraagt aan het gespreksonderwerp - Kwats!
Ik zou u graag uitnodigen voor een gesprek onder vier ogen - Goaj' met noar boet'n?
Uw lijn van redeneren lijkt mij van iedere logica gespeend - Goa toch hèn!
Dan wordt nu de koffie geserveerd - Wat, gin bier?
Ik hoop niet dat u problemen met mijn functioneren heeft - Haj' wat?
Uw voorstel lijkt mij voor dit bedrijf geen resultaten op te leveren - Ie bint nie wies
Kunt u uw medewerkers op deze nieuwe regel attenderen - Zeg die leu es an.
Hetgeen u mij zojuist meedeelde, was mij niet geheel duidelijk - Hè?
Excuseer, ik moet even een telefoontje plegen - Em beln
Dan is het nu tijd geworden voor de rondvraag - Haj' nog wat?
De vergadering is bij deze beeindigd - Wie goat op hoes an

pi_6292286
Wi'j uut d'n achterhook, vind dat wi'j recht hebt op ons eigen taaltje'n. Adde wi'j in plaats van een bord van een telder wilt ett'n dan doode wi'j da. en d'r is gin ene hond die ons doar van af heulp.

"t is da'k ok nog wa wat hollands kan proaten moar da doo 'k leever neet.

I'j kunt mien allemoal an de piel zoegen en krieg allemoal fijn een dikk'n

groet'n uut Lechenvoarde.

ps. Zoiets goed genoeg ??????/

Hij kwam, zag en dronk een pilsje
  dinsdag 15 oktober 2002 @ 13:55:07 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_6292346
Of wat van Herman Finkers:

Poaseier gaddern.

Ik wil 't er es met oeleu oawer hemm da'j met de poasdaag zo naar völ wille könt hemm met 't vortmakn en wier opzeukn van de zeute chocolade-eikes. Mer veur a'k lösgoa za'k effen oet de deuk doon woerum of ik in 't Tweantse te mutn skriewn. Ut zit zo : der is mie vroagd of ik met 't oog op de Poasdaag wat wol verteln oawer Tweantse gebroekn met Poaske.
Ut probleem is da'k gen idee hebbe wa'k der van mut zegn. Kump bie da'k merakels weinig benul heb van beume slepn, vlöggeln, eiertikkn en zo verdan en wat 't an de fik hoaln van boakens angeet, bin 'k himmoal nen koezen. Noe het der mie een op wezen dat der mer weinig leu in 't Tweants skrieft, umdat der zó zwoar noar wört kekken o'j de spelling en de woordkeuze wa good hebt, dat de inhoald van 't verhoal verleurn geet. Dat is dus veur mie de reden um disse keer in 't Tweants te skriewn.
By the way: disse oetsproak zal wa nich oawer wean kömm, umdat de lezers zich hellig maakt da'k de ene keer Tweants MET sch skrief en da'k de aandere keer Tweantsch ZONDER sch skrief. En da'k 'skrieven' ok wa aans har könn schriemm. Kiek, in de tusketied kaan'k dan mooi van alns bie mekoar nöaln oawer dee eikes.
Et maintenant, cher lecteur, les meilleurs voeux pour les Pâques à venir. Disse oetsproak he'k mer in 't Fraans opskreewn, umda'k 't zeunde zol veendn at hiervan de inhoald verleur'n geet

pi_6322083
tsal al goan sekerrrrrs.
pi_6340441
Hebn' wie 't Grunn's al had? Da's wel ain van die mooiste dioalectn' weil het wel hail dicht bie 't Duuts stoat. En weil ik Duuts 'n scheune toal vind, is dat wel begrieplijk, vindt 'st nait?

Och joa, d'r bin minsen die 't al nait verkroepn'. Moar joa, die kun' mien part mit sien aln' in de boudel zakn'!

WDV

vrijdag 18 oktober 2002 @ 13:40:28 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_6349138
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 23:17 schreef Tristitia_Ante het volgende:
Hebn' wie 't Grunn's al had? Da's wel ain van die mooiste dioalectn' weil het wel hail dicht bie 't Duuts stoat. En weil ik Duuts 'n scheune toal vind, is dat wel begrieplijk, vindt 'st nait?

WDV

Ede Staal is best mooi ja.
pi_6349541
Hinteliegènsietest

1. Wat'oord'in deez'rijke nie t'uis?
kenoarie - vertielslâângeske - pappagaoj - kakketoe - kaauw

2. Wad'oord'in deez' rijke nie t'uis?
'ôôgen'oed - hijsmuts - surrufplâânk - mijter - kelotje

3. Wat'oord'in deez' rijke nie t'uis?
zjeejniejoal - zjeejnietaolieje - zjeejniesoldoat - brâândladder

4. Wad'oord'in deez' rijke nie t'uis?
mellukboer - groentemboer - klaovereboer - kolemboer

5. Wad'oord'in deez' rijke nie t'uis?
aovutete - hochtendkrâânt - hochtendjas - hochtendplas

6. Dun Tiest zit in un kefeejke en'eet mar zeuve gulden'in zunne zak. Un pilske kos tweej gulde! 'Oeveul rondjes gift dun Tiest?

7. 'Oônzen 'Erreman kopt altij vor tien gulde beziene vor zunne Sjeeveroowlet. Per 1 maort wor de beziene tien pesent duurder. 'Oeveul gaod'Oônzen'erreman vetaon meej tenke betaole?

8. 'Oeveul gaoturs'eet'un stopketakt dènkte?

9. 'Oeveul meejgabijt 'eed'unne lôpsen'ond?

10. 'Oeveul 'Teejs' zitte dur in Benâânza?

11. 'Oeveul wêêgd'un vliegmesjien meej tien ton kenoaries?

12. 'Oever ken unnen'ond ut Masbos inrenne?

13. Dur is brâând in ut Ginneke en dur waojd'un zuidewind. Ik wôôn zelluf in Traaje en 'kruuk rôôk! Woar kom da vedaon dènkte?

14. 'Oe komme tweej rôôdbosjes aon dezellufde kleur?

15. Oônze Sjonnie mot unnen busselm meej'out van duuzend kilow hom'ôôg'ijsen'aon un ketrolleke. Sjonnie weeg zelluf zowad'onderd kiloow. 'Oe dikkels mot Sjonnie trekke?

--------------------------------------------------------------------------------

Hâântwoorde van de Hinteliegènsietest

1. Kenaorie
Un kenoarie is gêêl en die kende ââfbrâânde, en de rest nie!

2. Hijsmuts
Diej'edde nie op bij ut surreve...

3. Zjeenietaolieje
Die ken de tenmînste in oewe ring loate grevere!

4. Koleboer
Das dun'êênigste die nie ken koarte....!

5. Hochtendplas
Daovor mott'altij s'nachs oew'nest uit.

6. Ginêên
Dun Tiest is g'êêlont'ouwer

7. Dawittemenie!
Oônzen'Erreman is zunne pinkoowde vegete!

8. Vier
Ge mot de schroefgaoters ok meejtelle!

9. Ginnenêêne
Oônze lôpsen'ond 'eet gin tâânders mir in zun bakkes!

10. Minstens 48
Ge mottut blère: Tatteretatteretatteretattaretatte............! Vedders ââgtetervenaf 'oe vaok of g'ut zingt.

11. Dawittemenoknie!
As de kenoaries vliege weeg'ut vliegmesjien veul weiniger asda ze nie vliege....!

12. Tottaon ut midde...
Daonoa rent'ie dur wir uit!

13. Ut Suikerfebriek
Woar g'ok ben ...., die ruukt'altij!

14. Da wit niemâând
T'âângtervenaf 'oe lang daz'ange....

15. Tien keer....
Detuurluk! Dabegrèptochiedereêên

Tja, ik kon zo snel niks beters vinden.

inside-in
  vrijdag 18 oktober 2002 @ 14:18:34 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_6349818
Waar in Zuid-Nederland moet ik dit plaatsen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')