quote:
Iraakse vice-president: "VN-wapeninspecteurs mogen alles zien"
Irak is bereid alles wat wapeninspecteurs van de Verenigde Naties (VN) wensen te zien, voor hen open te stellen. Dat zegt de Iraakse vice-president Taha Yassin Ramadan in een interview met het Duitse weekblad "Der Spiegel".Ramadan beantwoordde daarmee de vraag of ook de paleizen en panden van de Iraakse leider Saddam Hoessein kunnen worden geīnspecteerd. Bij eerdere inspecties mocht dat niet. Irak verbood toen VN-medewerkers naar "gevoelige of soevereine plaatsen" te gaan zoals Saddam Hoesseins vele onroerende goederen. De Iraakse vice-president zegt dat zijn land geen massavernietigingswapens heeft en dat het de inspecteurs vrij staat snel en overal te komen kijken. De inspecteurs zijn er nu nog niet, omdat de VS kost wat kost een VN-resolutie willen afdwingen die een aanval tegen Irak mogelijk maakt, zo luidt het.
Ramadan prees nog de houding van de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder in de kwestie-Irak. Die heeft volgens hem indruk gemaakt in heel de Arabische wereld. Schröder heeft zich uitdrukkelijk op het standpunt gesteld dat Duitsland niet deelneemt aan aanvallen op Irak zolang hij bondskanselier is.bron
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 12-10-2002 15:12]
quote:Ze gaan Irak niet annexeren, Franks wordt geen president. Het is toch logisch om orde op zaken te stellen. Vaak wordt gezegd dat een nadeel het uiteenvallen van Irak is (op zich niet zo\'n slecht idee, we mogen Wilsons plannen wel meer tot uitvoering brengen), nu wordt dat tegengegaan. Na een tijdje wordt Irak (lijkt mij) democratisch.
Op vrijdag 11 oktober 2002 23:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De VS wil Irak anexeren is nu het laatste bericht, Generaal Tommie Franks, (commandant van o.m. de Afghanistan missie) zou de nieuwe president van Irak moeten worden... Een wel erg ziek idee... bron: NOVA ..
quote:Dat is niet juist. Een andere president, met grotendeels dezelfde administratie erachter (Rumsfeld, cheney etc).
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:11 schreef SportsIllustrated het volgende:
Waarom is het pijnlijk voor de V.S.? Dat was een heel ander bewind.
Een ander punt is dat de US landen als bijvoorbeeld S-A en Iran steunt, terwijl deze landen eveneens te maken hebben met een dictatoriaal regime.
quote:en die kans lijkt je groot? ik denk dat dat wel mee zal vallen, er zijn nogal wat verschillende "stammen" daar, als de grootste daarvan aan de macht komt in een nieuwe democratische regering krijg je van die Turkse taferelen waarbij de minderheden (bijv. de Koerden, de Sji-iten (?)) onderdrukt worden. Is eigenlijk net zoiets als Afghanistan, daar wil ik ook niet weten hoe het daar over 10 jaar weer aan toe gaat
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:11 schreef tvlxd het volgende:
... Na een tijdje wordt Irak (lijkt mij) democratisch.
quote:Ik denk dat het wel kan. Alleen moeten de minderheden wel of een vorm van autonomie in een federatie krijgen, of onafhankelijk worden.
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:21 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
en die kans lijkt je groot? ik denk dat dat wel mee zal vallen, er zijn nogal wat verschillende "stammen" daar, als de grootste daarvan aan de macht komt in een nieuwe democratische regering krijg je van die Turkse taferelen waarbij de minderheden (bijv. de Koerden, de Sji-iten (?)) onderdrukt worden. Is eigenlijk net zoiets als Afghanistan, daar wil ik ook niet weten hoe het daar over 10 jaar weer aan toe gaat
quote:Het gedonder is er ook omdat het westen er een beetje een puinhoop van heeft gemaakt tijdens het trekking van de grenzen en in een kortzichtige bui dictators heeft gesteund en democratie niet geadverteerd.
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:29 schreef hyperfuzz het volgende:
en dat moet "het westen" dan maar weer even regelen? Er is niet voor nix zoveel gedonder in dit soort landen, de cultuur werkt daar gewoon zo anders als hier. Als je het voorelkaar krijgt een democratisch gekozen, goed werkende overheid op te zetten, en dan na 10 jaar weer vertrekt (een VN vredesmacht bijvoorbeeld) dan hoop ik van harte dat het de jaren daarna goed gaat, maar ik verwacht er niet te veel van
quote:Niet dat het er daar nu bepaald democratisch aan toe gaat, alhoewel het wel een verbetering is ten opzichte van de vorige regering ( De huidige regering bestaat grotendeels uit technocraten en rijke elite, de grootste partijen in afghanistan worden in z'n geheel niet vertegenwoordigt in de huidige Afghaanse regering).
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:21 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
en die kans lijkt je groot? ik denk dat dat wel mee zal vallen, er zijn nogal wat verschillende "stammen" daar, als de grootste daarvan aan de macht komt in een nieuwe democratische regering krijg je van die Turkse taferelen waarbij de minderheden (bijv. de Koerden, de Sji-iten (?)) onderdrukt worden. Is eigenlijk net zoiets als Afghanistan, daar wil ik ook niet weten hoe het daar over 10 jaar weer aan toe gaat
quote:Heeft gesteund?
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:32 schreef tvlxd het volgende:[..]
Het gedonder is er ook omdat het westen er een beetje een puinhoop van heeft gemaakt tijdens het trekking van de grenzen en in een kortzichtige bui dictators heeft gesteund en democratie niet geadverteerd.
quote:hoeveel europese landen ken jij die achter saddam hoessein staan?
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:38 schreef Xspringe het volgende:[..]
Heeft gesteund?
quote:dat zijn misschien enkele van de oorzaken, maar ik denk toch dat onstabiliteit en dictatoriale regimes toch veel te maken hebben met de cultuur in die landen (net als in Afrika).
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:32 schreef tvlxd het volgende:
Het gedonder is er ook omdat het westen er een beetje een puinhoop van heeft gemaakt tijdens het trekking van de grenzen en in een kortzichtige bui dictators heeft gesteund en democratie niet geadverteerd.
quote:Dat klopt, ik heb me vergist.
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:18 schreef Xspringe het volgende:[..]
Dat is niet juist. Een andere president, met grotendeels dezelfde administratie erachter (Rumsfeld, cheney etc).
Een ander punt is dat de US landen als bijvoorbeeld S-A en Iran steunt, terwijl deze landen eveneens te maken hebben met een dictatoriaal regime.
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:40 schreef erikh het volgende:[..]
hoeveel europese landen ken jij die achter saddam hoessein staan?
quote:http://www.economist.com/business/displayStory.cfm?story_id=1378764
Such manoeuvres seem to have paid off. In the past few weeks, leading firms such as TotalFinaElf (of France), Eni (Italy) and Repsol YPF (Spain) have signed bilateral deals to bring Iraq's oil to market. These European countries now have a greater incentive (should they need it) to think twice before supporting any invasion. Boosting exports also adds to the impact that disrupting the supply of Iraqi oil would have on global pricesa factor that might influence politicians even in America, given the fragility of the world's economy.Mr Hussein is also dangling drilling and service contracts. A few months ago, a Turkish firm cut a deal to drill in the north of Iraq. More recently, a team from Tatneft, an oil contractor from the Russian republic of Tatarstan, arrived to drill the first of what may be over 70 wells. That deal, believed to be the biggest for several years, is part of a much broader relationship that Mr Hussein has cultivated with Russian firms. Some industry insiders reckon that Zarubezhneft, the Russian firm for which Tatneft is working, may have secured oil concessions worth up to $90 billion.
The big prize is control of the country's oil reserves. UN sanctions forbid foreigners from investing in the oilfields. But that has not stopped firms rushing to sign contracts in the hope of exploiting fields when sanctions are lifted. Mr Hussein has long been handing out concessions to big firms from politically important countries. France's Total, for example, holds rights to potentially huge reserves in the country. The national oil companies of China and India (not hitherto regarded as oil powerhouses) have also been given slices of the pie. Even Royal Dutch/Shell has signed a deal with Mr Hussein.
quote:Ik doel hierbij op landen als S-A waar nou niet bepaald een democratisch en vriendelijk regime zit dat actief gesteund wordt door de US. Wat de Europese standpunten ten opzichte van S-A e.d. zijn weet ik eigeblijk niet precies.
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:40 schreef erikh het volgende:[..]
hoeveel europese landen ken jij die achter saddam hoessein staan?
Wat ik probeer te zeggen is dat het nogal hypocriet is dat met "evil Saddam" wil verdrijven in de naam van de Irakese bevolking, terwijl er op deze aardbol tientallen dictators rondlopen die men of negeert en in sommige gevallen zelfs steunt.
http://www.ptb.be/scripts/livret.phtml?section=A2AAABCCBC&obid=15573&partie=15587&lang=2&bess=2
quote:Dit is volgens mij geen belgisch vorm van de PvdA: Laten we ons verenigen met de volkeren van de hele wereld om George Bush, de nieuwe Hitler, te stoppen.
Op zaterdag 12 oktober 2002 17:41 schreef Boosoog het volgende:
Hoewel ik tamelijk anti-links ben moet ik toegeven dat de Belgische Pvda wat betreft dit onderwerp een heldere visie heeft.http://www.ptb.be/scripts/livret.phtml?section=A2AAABCCBC&obid=15573&partie=15587&lang=2&bess=2
Politiek Bureau van de Partij van de Arbeid van België
27 september 2002
quote:Ja, maar het is niet te vergelijken met onze PvdA.
Op zaterdag 12 oktober 2002 17:49 schreef Boosoog het volgende:
DIT Staat anders wčl bovenaan links op de pagina:
Verklaring Politiek Bureau Partij van de Arbeid van BelgiëPolitiek Bureau van de Partij van de Arbeid van België
27 september 2002
quote:Wacht je toch nog een half jaar, dan is Bush rijp voor een oorlogstribunaal.
Op zaterdag 12 oktober 2002 18:12 schreef Cervix het volgende:
Ja zoiets......of dat Bush verantwoordelijk voor het Dresden bombardement
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 17:41 schreef Boosoog het volgende:
Hoewel ik tamelijk anti-links ben moet ik toegeven dat de Belgische Pvda wat betreft dit onderwerp een heldere visie heeft.
En verder, ik zie dat de stemmingmakende titel ook in deel 9 alweer gehandhaafd blijkt.
Hoewel ondertussen toch wel meer dan duidelijk is dat:
- VS niet alleen aanvalt
- De aanval tenvroegste volgend jaar komt.
Je moet wel heel blind zijn om dat nog niet door te hebben.
Dus kan die stemmingmakende titel even aangepast worden?
Iedereen die echt iets te weten wilt komen en bronnen als Jihad.net etc niet zo vertrouwd: zondag (morgen) is er op Canvas, het tweede belgische net (te herkennen aan een vierkantje in de rechterbovenhoek) om 20.25 een hele docu over de wapens van Saddam, als we daar nu eens met zijn allen naar kijken is veel interessanter als die niet onderbouwde meningen die je hier voorbij ziet komen. Kan een veel zinnigere discussie uit voortkomen dan anonieme en dubieuze internetbronnen aanhalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |