Linux moet persé op die 2 Gigger komen, omdat ik die van 13 GB die er ook in zit als opslag wil gebruiken... (Misschien dualboot met Windows? Of gaat dat niet ivm de partitiesoorten (Is het mogelijk om Linux op Fat32 te installeren)?
Dan het probleem: Welke distro... Ik ben wel van plan Linux te gaan leren. Maar ik wil uiteindelijk wel een GUI kunnen hebben die ook op de CD erbij staat (Bijvoorbeeld Gnome).
Ja, ik weet dan ook dat je TOCH in de console moet duiken af en toe... Om bijvoorbeeld Text-based spul te installeren. Maar dat heb ik dan inmiddels al 'geleerd'
Ik weet dat het leren zelfs je hele leven kan duren, maar ik wil zo vroeg mogelijk beginnen. (Dan ben ik later op ongeveer niveau van diegene die de Fok! Servers heeft geinstalleerd... )
Zo, m'n eerste lap text.
Wat ik dus zoek: Goede Distro met eventueel later een GUI erbij die wel al op de CD staat, Guides (In het nederlands). En tips hoe ik de hardware goed kan benutten
[Dit bericht is gewijzigd door DigiJasper op 06-10-2002 10:38]
install via GUI of text-based wat jij wil, de distro is volledig in het nederlands verkijgbaar, het is wel 8 iso's
(beetje bloat ok) maar ja kan ook een install via FTP doen is nog makkelijker, en je heb niet die hele 8 gig nodig, als je er 1 van installed uiteindelijk is het al veel, al naar gelang je met je systeem van plan bent. welke packages je nodig hebt (ftp of apache Sql zeg je er niet bij)
en nee je kan hem niet op fat32 installen SuSE pakt default het liefst ReiserFS en anders Ext3. en 2 gig is een beetje minimaal, zeker als je een systeem met KDE wil, of Gnome maakt niet veel uit eigenlijk. je kan wel die 2 gig als rootdir ( / ) pakken en dan van die 13 gig 1 gig afsnoepen voor /home en 1 gig voor je swap.
je kan overigens wel gewoon fat32 of ntfs partities uitlezen, alleen erop installen gaat niet.
Dual-boot is geen probleem, LiLo of Grub regelen dit perfekt.
ohja voor meer info http://www.suse.com
en die Redhat of Mandrake zijn natuurlijk ook geen slechte keuzes
Voor beginners is Suse/Mandrake/Redhat een goede keuze.
Linux images:
http://www.linuxiso.org
Een image is lekker simpel vind ik zelf omdat je er vanaf kunt booten en op die wijze snel aan de slag kunt zonder dat je eerst floppys moet maken maar sommige mensen zullen het laatste handiger vinden ook zo weer heeft iedereen zn keus.
Review:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/395099
Hier vind je reviews van diverse linux distributies. Je kunt er bekijken hoe 1 en ander geinstalleerd dient te worden, hoe het eruit ziet e.d. (tis met plaatjes en dus zeker voor een beginnende Linuxer heel leuk om even door te bladeren.).
Welke distributie:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152316
Hierboven vind je een hele grote discussie over welke Linux je nu eigenlijk moet nemen. Ik vind dit zelf niet zo bijster interessant om het allemaal te gaan lezen maar er even licht doorbladeren om wat indrukken op te doen kan geen kwaad.
Bedankt voor de hulp iedereen alvast
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/420801//
Ik heb de revieuw gelezen, ziet er erg goed uit!
Maar... nog 1 klein vraagje.
Kan ik gewoon met een Windows 98 opstartdiskette de C-schijf (waar dus Linux op staat) formatteren? Of moet ik Linux op een andere manier verwijderen (Partitie formatteren in de setup naar Fat32 en dan fdisk /mbr)?
[Dit bericht is gewijzigd door DigiJasper op 06-10-2002 10:11]
Je kunt Linux prima naast Windows 98 draaien, door middel van een dual-boot. Windows 98 kan het beste op een aparte partitie geplaatst worden (Linux kan theoretisch wel op een Fat32-partitie geinstalleerd worden, maar dat raad ik af).
Let op dat, als je W98 wilt blijven draaien, je EERST windows 98 moet installeren op een bestaande PRIMAIRE partitie (je primary in fdisk bijv.). Daarna kun je Linux installeren.
Stel je begint met RedHat. Bij de installatie moet je gaan partitioneren. Als je van de primaire partitie af blijft (hij kan vrijwel automatisch bepalen, als je een standaard install uitvoert, hoe hij de schijf moet indelen).
Ik raad echt aan de eerste keer het CD'tje erin te flikkeren, al dan niet met manual en gewoon kijken waar het schip strandt. Leer je het meeste van..
Alleen even zorgen dat je op Internet blijft kunnen .. Mocht je vastlopen is 't handig wat howto's te zoeken of wat te vragen
SUCCES
quote:FDISK /mbr <- hiermee zet je uitsluitend een 'standaard' master boot record neer. (je laat de partitie met rust). Is handig als je LILO of GRUB in je MBR hebt staan en je deze wilt vervangen door wat Windows gebruikt.
Op zondag 6 oktober 2002 10:05 schreef DigiJasper het volgende:
Kan ik gewoon met een Windows 98 opstartdiskette de C-schijf (waar dus Linux op staat) formatteren? Of moet ik Linux op een andere manier verwijderen (Partitie formatteren in de setup naar Fat32 en dan fdisk /mbr)?
Verder heb je kans dat je met FDISK de linux-partitie kunt verwijderen. Als FDISK niet in staat is dit te doen, dan is het inderdaad het handigst als je ze in Linux even omzet in een formaat wat WEL herkend wordt door dat akelige FDISK..
Succes nogmaals
quote:Bedankt!
Op zondag 6 oktober 2002 10:18 schreef qyn het volgende:
Ik zou voor RedHat gaan als je begint, vooral omdat vele howto's zoiezo 'compatible' zijn met linux en 't eigenlijk niet zo moeilijk meer is met RedHat..Je kunt Linux prima naast Windows 98 draaien, door middel van een dual-boot. Windows 98 kan het beste op een aparte partitie geplaatst worden (Linux kan theoretisch wel op een Fat32-partitie geinstalleerd worden, maar dat raad ik af).
Let op dat, als je W98 wilt blijven draaien, je EERST windows 98 moet installeren op een bestaande PRIMAIRE partitie (je primary in fdisk bijv.). Daarna kun je Linux installeren.
Stel je begint met RedHat. Bij de installatie moet je gaan partitioneren. Als je van de primaire partitie af blijft (hij kan vrijwel automatisch bepalen, als je een standaard install uitvoert, hoe hij de schijf moet indelen).
Ik raad echt aan de eerste keer het CD'tje erin te flikkeren, al dan niet met manual en gewoon kijken waar het schip strandt. Leer je het meeste van..
Alleen even zorgen dat je op Internet blijft kunnen
.. Mocht je vastlopen is 't handig wat howto's te zoeken of wat te vragen
![]()
SUCCES
Of hoef je maar een bepaald aantal. Ik denk dat ik 7.2 of 7.3 ga downloaden, niet de nieuwste iig, die heeft denk ik veel te veel functies
quote:Ik gebruik zelf 7.3 voor serverinstallaties (zonder GUI). Is op zich ook een veilige keuze als je een werkstation wilt inrichten. Kun je ook prima uitkleden bij een custom-installatie (om dus NIET te insetalleren wat je ook NIET nodig hebt. Installeer op die manier en 't wordt een stuk overzichtelijker
Op zondag 6 oktober 2002 10:33 schreef DigiJasper het volgende:[..]
Bedankt!
Maar welke release is het beste? Ik kan downloaden: 8.0( 5 CD's)
7.3 (5 CD's)
7.2 (Ook 5 cd's)Of hoef je maar een bepaald aantal. Ik denk dat ik 7.2 of 7.3 ga downloaden, niet de nieuwste iig, die heeft denk ik veel te veel functies
Je hoeft overigens niet alle 5 de CD's te downloaden. 2 CD's zijn zogeheten SRPMS (SOURCES). Deze heb je niet nodig om RedHat te kunnen draaien.
Snelle downloadlink is de RedHat-mirror op ftp.nluug.nl.
Hier kun je de 7.3 downloaden (en een stukje terug op die pagina, kun je eventueel oudere of nieuwere versies pakken):
ftp://ftp.nluug.nl/site/ftp.redhat.com/redhat/linux/7.3/en/iso/i386/
quote:En zal het een beetje redelijk vlot draaien met GUI op zo'n 200 MHz beestje?
Op zondag 6 oktober 2002 10:47 schreef qyn het volgende:[..]
Ik gebruik zelf 7.3 voor serverinstallaties (zonder GUI). Is op zich ook een veilige keuze als je een werkstation wilt inrichten. Kun je ook prima uitkleden bij een custom-installatie (om dus NIET te insetalleren wat je ook NIET nodig hebt. Installeer op die manier en 't wordt een stuk overzichtelijker
).
Je hoeft overigens niet alle 5 de CD's te downloaden. 2 CD's zijn zogeheten SRPMS (SOURCES). Deze heb je niet nodig om RedHat te kunnen draaien.
Snelle downloadlink is de RedHat-mirror op ftp.nluug.nl.
Hier kun je de 7.3 downloaden (en een stukje terug op die pagina, kun je eventueel oudere of nieuwere versies pakken):
ftp://ftp.nluug.nl/site/ftp.redhat.com/redhat/linux/7.3/en/iso/i386/
quote:Neuj, je hebt de SRPMS niet nodig. Dit zijn de source-codes (wel leuk om eens te bekijken) en alle patches. (In linux, typ -> <man rpm>, dan kun je 't lezen).
Op zondag 6 oktober 2002 10:55 schreef DigiJasper het volgende:[..]
En zal het een beetje redelijk vlot draaien met GUI op zo'n 200 MHz beestje?
En SPRMS oid... Nja, heb ik ze nodig of niet, wat houdt het in?
Je GUI op een 200Mhz, tja, dat draait op zich wel, maar niet zo snel als op 'n PIV 2,4Ghz ofzow ... Geheugen is belangrijk en dat is echt wel voldoende. Mwah, ik denk wel dat 't draait (heb hier een gateway-servertje: 133 Mhz met 32Mb mem
)
Ben nu met DAP aan het downloaden met 1 connectie, die server is idd behoorlijk snel! (80 KB/sec op een Kabelfoon 768/128 lijntje)
Bedankt allen!
quote:dat is dus niet Red Hat 8 maar volgens mij 7.3
Op zondag 6 oktober 2002 17:54 schreef DigiJasper het volgende:
Ik heb inmiddels binnen: Red Hat 'Valhalla'
Moet je de CD bootable maken... of hoe kan je checken of de download goed gelukt is?
quote:je hebt als het goed is een aantal iso files. Deze kan je gewoon heel makelijk op cd branden met bijv. Nero. De nieuwe cd word dan een bootable cd ja
Op zondag 6 oktober 2002 17:54 schreef DigiJasper het volgende:
Ik heb inmiddels binnen: Red Hat 'Valhalla'
Moet je de CD bootable maken... of hoe kan je checken of de download goed gelukt is?
quote:Ik heb persé voor 7.3 gekozen
Op zondag 6 oktober 2002 18:02 schreef -roys- het volgende:[..]
dat is dus niet Red Hat 8 maar volgens mij 7.3
quote:dat kan natuurlijk ook
Op zondag 6 oktober 2002 18:03 schreef DigiJasper het volgende:[..]
Ik heb persé voor 7.3 gekozen
quote:rawrite zit meestal standaard op die cd's. Hoef je alleen maar een image aan te geven en dan boot dat prima.
Op zondag 6 oktober 2002 18:25 schreef DigiJasper het volgende:
Hoe maak je een bootflop btw
Er staat echt NIKS op om in windows een bootable flop te maken..
quote:Daar was ik ook al achter, maar wel klantonvriendelijk
Op zondag 6 oktober 2002 18:33 schreef robh het volgende:[..]
rawrite zit meestal standaard op die cd's. Hoef je alleen maar een image aan te geven en dan boot dat prima.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |