Vragen, opmerkingen en commentaar graag in Commentaren op de streamverslagen, deel 11. Dat houdt de streamverslagen beter leesbaar.
Vervolg op de Streamverslagen van vrijdag 4 oktober 2002.
(het complete gesprek zo ongeveer!)
Dennis gaat de dagboekkamer in om met Hummie te praten!
"Wij gaan even met elkaar praten om wat misverstanden uit de wereld te helpen.", begint Hummie uit de hoogte.
"Ja het gaat helemaal mis", zegt Dennis.
"Wat denk jij ervan?", vraagt ze.
"Ik denk dat wij 2 dingen door elkaar halen... dat zijn de emoties en de gevoelens van Daan en bram ten aanzien van de confrontatie. Wij hebben gekozen.... ook al stond dat er niet... wij hebben gekozen Ik vind wel dat Bram een punt heeft omdat het onduidelijk was toen hij de dbk uitkwam. Ik heb hem gezien in het cafe en hij regisseerde het geheel.. dus heeft hij besloten om te liegen.!"
"Dank je wel...", zegt Hummie "Toch wil BB een objectieve houding hier aannemen. Maar jou analyse kan BB wel volgen. Wij hebben tegen de bewoners gezegd dat bij BB niet alles is wat het lijkt. En ook al biedt BB een confrontatie aan.. het gaat altijd om een keuze...met andere woorden.. als je niet wilt ga je gewoon voor 10 dagen de bunker in. De keuze was liegen.. of vrijwillig 10 dagen de bunker in gaan. BB zou de keuze wij willen niet liegen en gaan de bunker in hoger hebben aangeslagen. Want liegen tegen vrienden doe je niet... daar gaat het om. Dus BB zat stiekem te hopen dat de bewoners dat niet zouden doen!"
"Ik schaam me nu ook dood dat we bij het hek stonden en deden alsof het allemaal zo mooi was enzo... en nu worden we gewoon een beetje ontmaskerd. En Bram omdat hij de eerste was ook...."
"Allereerst vind ik als BB het uitermate sympathiek dat je zo eerlijk bent.", reageert Hummie! "En we geven toe dat de keuze niet makkelijk was.... en Daniela heeft laten zien dat ze de argumenten van haar medebewoners heeft geaccepteerd,. Maar BB heeft gemeend om dit alles op een wat abstrakter niveau te zien. En misschien heerst een beetje de sfeer dat Bram de schuldige is, maar iedere bewoner heeft een envelop gekregen. Toen Judith op de bank zat met een huilende Daniela had ze ook de waarheid kunnen zeggen... maar dat is niet gebeurd! Maar ja.. het is gelopen zoals het gelopen is. De keuze wordt er altijd bijgegeven... "
"Maar Bram wist dus niet dat er een keuze was", valt Dennis haar in de rede. "Daar gaat nu de duscussie ook over!"
"Dat snap ik", zegt Hummie... "maar zou jij in de cafe een keuze hebben gehad om te vragen aan de anderen of ze het wel moesten doen?"
"Ja",zegt Dennis.. "Want Ting had het er ook erg moeilijk mee! Ikzelf had op dat moment ook niet dat we het misschien niet moesten doen... ook om Daniela en ook om niet de bunker in te moeten. Maar wij zeiden tegen Ting dat ze het wel moest doen.... en als ze het moeilijk zou krijgen zou ze naar ons kunnen komen!"
"Begrijp ik dat je zegt dat er ook in het cafe nog een keuze was?"
"Ja", zegt Dennis. "Ook al is het niet uitgesproken, maar er was wel degelijk een keuze."
"Dan denk ik dat het een goede bijdrage zou zijn in de discussie als jij wat je nu zegt ook een beetje in de groep zou willen brengen... en dat je hen duidelijk maakt dat er wel degelijk ook in het cafe nog een keuze is geweest! Bram heeft de keuze gehad maar...."
"Wij zeker ook", zegt Dennis meteen. "Wij wilden Ting nog overhalen!"
"Wij hebben geen waardeoordeel over de keuze", zegt Hummie... "Maar de keuze on niet te liegen tegen iemand die verdriet heeft was wel de beste geweest.... en die keuze hadden jullie ook nog kunnen maken toen je het huis weer in kwam!"
"Bram rekent het zichzelf aan dat we nu in de bunker zitten", zegt Dennis. "Maar wij vinden niet dat het iemand's schuld is! We hebben gewoon de keuze gehad!"
"Dank je wel Dennis... fijn dat ik met je mocht praten!", besluit Hummie
0.04 Dennis vertelt buiten wat hij van Hummie gehoord. Bram : Ik snap het nog steeds niet helemaal. Ze moeten niet zeggen dat er een eerlijke winnaar is. Daniela : Ik ga slapen, ik heb een supermigraine. Ze geeft de anderen een zoen. Bram : Het verhaal is dat wij te allen tijde tegen het verhaal in mogen gaan. De conclusie is, je kunt verliezen en voor BB winnen en je kunt winnen en voor BB verliezen. Dennis : Als beloning hadden we waarschijnlijk kunnen blijven, nee, ik weet wel zeker dat we hadden kunnen blijven. Laurens : Ik voel niet dat we gefaald hebben. Dit kunnen ze maar één keer doen. Dennis : Denk je dat ? Streams 3 en 4 staan in de dagboekkamerstand. Er is dus geen beeld van rijk.
0.12 Laurens : Het wijkt af van alle andere confrontaties. Dennis : Dit is een uitleg waar wij het mee moeten en kunnen doen. Ik vind het vreemd er over mee te praten omdat ik het nog niet eerder mee heb gemaakt. Laurens : Er is zo ontzettend gehamerd op regels.
0.14 Stream naar binnen waar Bram zich uitkleedt. Hij gaat vervolgens naar de slaapkamer waar Daniela al ligt.
0.19 Judith vertelt haar kant van het verhaal aan Margriet en Stefan bij het hek. Judith : Als ik alleen naar de bunker had gemoeten had ik het niet gedaan. De keuze was galg of pistool, dat is mijn mening. Wij hebben niet de keuze gekregen, als jullie lief en leuk zijn mogen jullie blijven. Margriet voorzichtig : Die keuze is er wel geweest. Ik zou er nog een keer als groep heen gaan (naar de dagboekkamer). Judith : Ik ga er zelf naar toe. Daniela heeft hoofdpijn, die heeft haar portie al gehad. Wat ze al hebben gedaan om haar stuk te krijgen, daar voel ik me niet verantwoordelijk voor.
0.23 Margriet : Bekijk het zo. Je hebt gekozen voor de makkelijkste weg. En daar heb je voor gelogen. Judith : Ik vond het niet leuk om te doen. Ik heb de knop omgezet om het te doen. Ik heb mijn oksels nat gemaakt, het moest toch echt lijken. Tuurlijk. Margriet : Je moet praten met Bram er bij. Anders snappen zij het niet. Hun vertrouwensgevoel zakt weg omdat ze het zo onrechtmatig vinden. Ze gaan zich bij alke battle afvragen, dat doen we niet. Jij snapt het wel, ik zou iedereen even meenemen. Judith : Het is niet aan mij om het duidelijk te maken. Stefan : Dat moet je niet vanavond doen. Judith : Ik heb een andere mening. Ik kreeg mijn mening toch niet over. Zij zijn zo afgericht om orders op te volgen. Margriet : Zij (Hummie) zit er nu nog, nu kun je verhaal halen. Judith : Dennis is al geweest. Margriet wist dat niet. Margriet zegt dat ze zelf ook met Hummie heeft gesproken omdat ze het niet snapte. Dennis komt er bij.
0.31 Dennis : Wij hadden ons niet voor moeten nemen om te gaan liegen. Ik was de eerste, samen met Bram, die tegen Ting zei, het is niet zo moeilijk. Judith : Dit was voor mij een soort opoffering, voor Martijn, Bram en Daniela. Ik vind het niet erg hier te zitten. Ik snap niet dat ze (BB) dat niet zien. Dennis : Wij vieren waren wel heel enthousiast, jij niet. Margriet : Nu je het zo vertelt. Stefan : Achteraf is het altijd makkelijk. Stefan : De belangrijkste les is, er is geen goed of kwaad, volg je hart. Dennis : Je mag gewoon niet liegen. Judith : Daar ben ik het niet mee eens. Dennis : Ik ook niet. Ik heb niet gelogen, ik heb geacteerd.
De stream stopt.
Allemaal nog diep in slaap behalve Quincy; ze scharrelt onrustig door het huis en doet volgens mij net een plasje tegen een stoel waar wat kledingstukken overheen hangen (badjas?)...
De camera blijft haar volgen tot ze weer in haar mandje duikt om verder te slapen.
Edit: tekst aangepast want Quincy blijkt een teefje te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door CartWOman op 05-10-2002 08:20]
Mustapha vertelt dat hij meerdere malen door de politie is aangehouden puur op basis van zijn uiterlijk. Hij geeft aan dat hij denkt dat het bepaalde richtlijnen zullen zijn die de politie mee krijgt.
Arthur probeert uit te leggen waar het gevoel vandaan komt dat Marrokaanse groepen jongeren dreigender overkomen dan Nederlands groepen jongeren. (niet dat hij daar in slaagt overigens)
Verder probeert hij uit te leggen waarom het zo goed is om bij de politie allochtonen in dienst te hebben. Hij vertelt dat het bij conflicten dan gelijk vanaf het begin duidelijk is waar de problemen schorten en op welke manier je de betrokkenen het beste kunt benaderen gezien hun achtergrond. Tegelijkertijd lijkt het een beetje op een verkapte manier om Mus over te halen te gaan solliciteren bij de politie.
(Arthur praat heel onduidelijk en onsamenhangend...vind je het gek dat hij bij de politie weg is/moest)
Het gaat nu over crimineel gedrag in het algemeen. Mustapha heeft eik weinig hoop dat je al die problemen ooit kunt oplossen. Arthur is wat positiever ingesteld.
Het bewijs dat Mus nog steeds in het huis zit!!!
geesje in de badkamer pratend over idelae maten...
Op Hi stream 2 zie ik Margriet in haar badjas, Jeanette in haar bikini en Geesje druk bezig in de badkamer. Stefan is bezig met zijn haar aan het fohnen en Mus ik nu ook binnen komen lopen. Jeanette en Margriet hebben het over de nominatie procedure.
Volgens Jeanette moet je wel weten hoe iemand over het nomineren denkt. En dat je dat dan in je besluitvorming kan meenemen. Stefan denkt dat Mus en hij de eerste mannen zijn die genomineerd zijn. Ik weet van 1 persoon zeker die mij nomineert. Margriet zegt dat zal Laurens wel zijn. Dat heb je goed gezien zegt Stefan. Hij nomineert mij eerder dan Mus zegt hij erachteraan.
Ik zie Judith in arm met een bezem de woonkamer vegen.
Ik ga geen spelletjes spelen. Ze nemen ze maar zo als ik ben en ik ga me niet anders voordoen. Margriet denkt dat de laatste 2 dames gelijk naar Judith en Daniela trekken en niet naar ons doelend op Margriet en Jeanette.
Jeanette loopt weg naar de slaapkamer om zich aan te kleden terwijl Margriet achterblijft in de badkamer.
Daniela staat buiten in de kooi, terwijl de rest van de bewoners binnen zit. De matrassen van de bedden zijn neergelegd op de grond om rustig en relaxed te kunnen zitten en liggen.
Daniela lepelt nu het hele verhaal weer over het jehova getuigen zijn tegen op tegen Arthur.
Geesje en Jeanette zijn bezig met de koelkast te reorganiseren/schoonmaken want alle produkten zijn eruit gehaald.
Mus, Stefan en Jeanette zitten in de woonkamer. En babelen war rustig. Mus verteld uit het niks wie hij gaat nomineren, Juidth en Daniela en Laurens en Martijn.
Voor de rest weinig spectaculairs in het huis. Arm zit rustig te praten en hetzelfde geld voor rijk.
De bungalow bewoners zitten allemaal binnen op matrassen en hanhen een beetje en spelen met Quincy. Mus, Stefan en Jeanette hangen een beetje in de zithoek. Arthur zit volgens mij nog steeds in de jacuzzi.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |