abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5940296
Klassieke meesters - deel 1 - Rachmaninoff.

Sergey Sergeyevich Prokofiev (1891 - 1953)

Sergey Prokofiev was enig kind van een welgesteld gezin uit de Oekraïne. Zijn moeder, een amateurpianiste, heeft al vanaf zijn jongste jaren hem kennis laten maken met de klassieke muziek. Er gaan zelfs verhalen de rondte dat de enige manier om de jonge Prokofiev in te laten slapen was het bespelen van de piano door zijn moeder.

Al op jonge leeftijd leerde hij dus het bespelen van de piano en begon al op vijfjarige leeftijd met het schrijven van simpele composities welke hij ten gehore bracht aan de aanwezige familieleden. Het jonge talent werd dus al vroeg erkend en later kreeg hij hierbij hulp aan huis van de eveneens Russische componist Glière. In 1904 startte hij met een studie aan het conservatorium van Sint Petersburg waar hij al voor veel opschudding zorgde met zijn soms voor die tijd revolutionaire composities. Er is een verhaal bekend dat de componist Glazunov, de toenmalige directeur van het conservatorium, tijdens een uitvoering van de Scythische suite de zaal verliet, omdat hij vreesde voor zijn oren. Met dit soort voorvallen zal Prokofiev te maken krijgen tot aan zijn dood, geliefd en verguisd tegelijkertijd vanwege zijn muziek.

Na de revolutie uit 1917 kreeg hij bij hoge uitzondering toestemming om zijn kunsten in de rest van de wereld te laten horen. Hij begon met een succesvolle carrière in Amerika waar hij werkte als pianist, maar ook geweldige composities schreef waaronder "The Love for Three Oranges", een opera. Later trok hij naar Parijs waar hij onder andere werkte aan enkele balletten, een genre waarmee hij erg veel bekendheid mee heeft verkregen (vrijwel iedereen heeft weleens het stukje "Montagues & Capulets uit Romeo & Juliet gehoord).

In 1936 keerde hij terug naar de USSR net voordat musici aan banden werden gelegd en zij op hun donder kregen wanneer ze niet in het communistische straatje schreven. Net als Shostakovitch werd hij op het strafbankje geplaatst en ondervond veel hinder van de autoriteiten. Stalin had een soort van persoonlijke vete tegen hem. Ironisch genoeg stierf Prokofiev in hetzelfde jaar als Stalin, 1953, waardoor hij niet meer kon genieten van het iets vrijere klimaat wat er na het Stalin-regime kwam.

Een leuk verhaaltje is ook wel dat hij als kind van de trap is gevallen en daar altijd een buil aan over heeft gehouden en dat daar zijn muzikaliteit in zat.

Prokofiev's Peter en de Wolf is zo'n beetje mijn eerste muzikale herinnering. Ik had het toen ik nog een sebje was eens gezien op tv. Ik heb dan zelf ook een aantal verschillende uitvoeringen, o.a. eentje waarin Paul de Leeuw het verhaal vertelt, maar ook eentje met Dame Edna.

Zijn muziek wordt vaak gezien als erg complex en erg serieus. Mijn mening is een andere echter. Ik vind zijn muziek bolstaan van de humor en muzikale grapjes en word er dan ook altijd vrolijk van, of tenminste goedgehumeurd, ook van de serieuzere stukken zoals War & Peace. Wat ik over de man gelezen heb, doet mij ook eerder vermoeden dat hij eerder een man met humor was, dan een enorm serieus persoon.
Zijn muziek is soms erg beeldend, maar dat geldt zeker niet voor het merendeel van zijn werk.

Enkele aanraders zijn:

Zijn symfonieën, de pianoconcerten, Peter en de Wolf, War & Peace, zijn muziek bij verschillende films zoals Alexander Nevsky, zijn balletmuziek waarvan Romeo & Juliet toch wel de bekendste is, zijn pianowerken waaronder een aantal sonates en natuurlijk zijn overige symfonische werken waaronder de Scythische suite.

pi_5940440
quote:
Er is een verhaal bekend dat de componist Glazunov, de toenmalige directeur van het conservatorium, tijdens een uitvoering van de Scythische suite de zaal verliet, omdat hij vreesde voor zijn oren.
Altijd grappig om te lezen hoe het vroeger ging. Nu valt men er waarschijnlijk eerder bij in slaap dan dat men kwaad wegloopt.
pi_5951945
quote:
Op maandag 23 september 2002 21:54 schreef Seborik het volgende:
Enkele aanraders zijn:

[...]

En vergeet niet de beide vioolconcerten en vioolsonates!!!
Prokofiev is naar mijn mening één der groten aller tijden. Zijn muzikale taal is onnavolgbaar en zijn techniek, orkestratie, contrapunt is virtuoos, briljant en volmaakt

(Heb je het al over Mahler gehad, Seb?)

Konečne je vsetko tak, ako má byť.
pi_5952339
quote:
Op dinsdag 24 september 2002 17:27 schreef Vahlto het volgende:

[..]

En vergeet niet de beide vioolconcerten en vioolsonates!!!
Prokofiev is naar mijn mening één der groten aller tijden. Zijn muzikale taal is onnavolgbaar en zijn techniek, orkestratie, contrapunt is virtuoos, briljant en volmaakt

Oh ja vergeten, hoewel ik ze wel op cd heb.
quote:
(Heb je het al over Mahler gehad, Seb?)
Nee, nog niet, maar die heeft ook niet zo'n prioriteit.
pi_5952633
Dit zijn leuke topics, Seborik.

Voor de meeste mensen van mijn leeftijd (18) kan dit erg leerzaam zijn. Ik weet iig dat ik hier wel veel van kan opsteken.

Van Prokofiev ken ik alleen Peter en de Wolf. Erg leuk gedaan hoe alles nagebootst wordt door verschillende instrumenten.

pi_5952810
quote:
Op dinsdag 24 september 2002 17:52 schreef Seborik het volgende:
[..]

Nee, nog niet, maar die heeft ook niet zo'n prioriteit.

* * * S C H O P * * *

pi_5952964
Heb een mooie uitvoering van Romeo & Juliet (Lorin Maazel). M'n moeder 'waarschuwde' me dat Prokofiev vaak wat "moeilijke" muziek is, maar waarom staat hij hierom bekend?
pi_5955395
quote:
Op dinsdag 24 september 2002 18:36 schreef Theeboon het volgende:
Heb een mooie uitvoering van Romeo & Juliet (Lorin Maazel). M'n moeder 'waarschuwde' me dat Prokofiev vaak wat "moeilijke" muziek is, maar waarom staat hij hierom bekend?
Nou, daar weet ik eigenlijk nooit een antwoord op, want zelf ervaar ik muziek eigenlijk nooit als 'moeilijk'...
  dinsdag 10 december 2002 @ 14:36:35 #9
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_7245453
Gevonden, tnx Seborik, ik ga nu rustig even lezen en zoeken.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
  dinsdag 10 december 2002 @ 14:46:20 #10
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_7245719
Voor zij die ook van bombastische neo-folk houden: Zoek eens naar "Blood Axis - Reign I Forever" van de cd "The gospel of inhumanity"

Daar is "Montagues vs Capulets" in verwerkt

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  dinsdag 10 december 2002 @ 14:58:02 #11
13018 Redman
pi_7245983
Ik dus lekker zoeken kom ik dit tegen:

Kreeg meteen last van spontane buikloop.

In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
pi_7246030
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 14:58 schreef Redman het volgende:
Ik dus lekker zoeken kom ik dit tegen:

[afbeelding]

Kreeg meteen last van spontane buikloop.

Gelukkig compenseer je dat ruimschoots met de muziek voor de film Alexander Nevsky, een meesterwerk.
  dinsdag 10 december 2002 @ 15:02:01 #13
13018 Redman
pi_7246067
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 15:00 schreef Seborik het volgende:

[..]

Gelukkig compenseer je dat ruimschoots met de muziek voor de film Alexander Nevsky, een meesterwerk.

Die ben ik nog aan het binnenhalen maar het begin klinkt in ieder geval veel belovend.
pi_7247045
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 15:00 schreef Seborik het volgende:

[..]

pi_7247163
downloading peter and the wolf... want die wou ik altijd al.. alleen nooit echt actie ondernomen om hem te downloaden
To pwn or not to pwn
pi_7247547
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 15:48 schreef sebasmeer het volgende:
downloading peter and the wolf... want die wou ik altijd al.. alleen nooit echt actie ondernomen om hem te downloaden
Peter en de Wolf moet je kopen.
pi_7247941
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 16:04 schreef Seborik het volgende:

[..]

Peter en de Wolf moet je kopen.

TIP: als je een goede edoch goedkope CD wilt kopen:
Bij de Free Record Shop, onder Eloquence-label,

Koninklijk Concertgebouworkest
Hermann Prey (verteller)
Bernard Haitink (dirigent)

pi_7248131
Ik heb hem al 3 of 4x.
pi_7286471
quote:
Op dinsdag 10 december 2002 15:02 schreef Redman het volgende:

[..]

Die ben ik nog aan het binnenhalen maar het begin klinkt in ieder geval veel belovend.

En, wat vind je ervan?
  donderdag 12 december 2002 @ 12:50:53 #20
13018 Redman
pi_7289061
quote:
Op donderdag 12 december 2002 09:46 schreef Seborik het volgende:

[..]

En, wat vind je ervan?

Heel erg mooi, ik ben echt een beetje fan van Prokofiev aan het worden. Ga vanmiddag naar de bieb om te kijken of daar nog wat ligt.
pi_7478300
Alexander Nevsky is overigens nu te koop voor het luttele bedrag van 12 euro op Deutsche Grammaphon bij de iets betere platenzaak, daar staat dan eveneens de Scythische suite op en een stukje uit Lt. Kije.
pi_7478374
Erg goede componist zelf vind ik Dance of the knights een aanrader dat is toch van Romeo & Julia?
  zaterdag 19 april 2003 @ 10:51:53 #23
12582 EXX
EXtended eXchange
pi_9876370
Heb ooit eens een opera gezien van Prokofiev: L'Amour des Trois Oranges, uitgevoerd door Opera Zuid. Een geweldig spectakel met vuurwerk on stage. Zelden zo een amusante opera gezien! Die moet Opera Zuid nog eens op de buhne brengen.
In dem wogenden Schwall, in dem tönenden Schall, in des Welt-Atems, wehendem All......ertrinken.......versinken......unbewußt......höchste Lust!
pi_12729855
Nou, een schop dan maar. Dit jaar is het het Prokofiev jaar, omdat hij vijftig jaar dood is. Hoera. Daarom wordt er in de concertzalen extra aandacht aan hem besteed en worden er wat mogelijk interessante cd'tjes uitgebracht. Natuurlijk niet op de schaal van Bach zoals een paar jaar terug. De eikels. Een cd-serie met daarop de verzamelde werken van Prokofiev zal wel niet goed genoeg verkopen.
pi_12746022
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 14:29 schreef Seborik het volgende:

...en worden er wat mogelijk interessante cd'tjes uitgebracht.

* PdeHoog sprint naar de oud-papierbak en rukt daar het Kruidvat-foldertje van deze week uit

Prokofiev - 5 CD BOX

Box bestaande uit pianoconcerten en -sonates.

Prijs: slechts EUR 12.99

Ik zal morgen eens op jacht gaan en kijken of ik het interessant genoeg vind om mee te nemen.

"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')