Ik heb hier af en toe op Fok gelezen dat mensen ook dit soort middelen gebruiken, het kan dus zeer gevaarlijk zijn!! Misschien moeten jullie hier eens wat info over gaan zoeken.. het schijnt in t buitenland al een veel bekender probleem te zijn/ worden dan hier..
Woensdagmiddag op 747AM gaat Radar hier verder op in.. (dacht ik te hebben verstaan)
(ohja, onder R&P gepost omdat hier het meest over anti-depressiva te lezen valt)
Er zijn echter zat mensen die het nemen voor niets, alleen omdat hun arts te lui is om eens echt naar mensen te kijken.
En verder weet ik niet goed wat voor discussie je hiermee wilt opwekken.
Ik begin mij met de dag depressiever te voelen en ook angstiger (ik durf de deur bijna niet uit en heb al pijn in mijn buik als ik naar de supermarkt moet). Donderdag heb ik weer een gesprek met de huisarts en dan maar afwachten wat zij zegt. Die pillen zijn inderdaad geen kattenpis!
Jompels,
Slaapmeisje
quote:Ik meen toch niet dat mijn bericht aanleiding geeft tot een discussie, ik geef alleen gewoon een soort van waarschuwing. Doe je een keer een goede daad...
Op maandag 16 september 2002 20:37 schreef DarkElf het volgende:
quote:Aangezien het een discussieforum betreft leek het mij logisch dat je buiten een waarschuwing ook een gesprek wilde beginnen.
Op maandag 16 september 2002 20:48 schreef Smirnoff_ice het volgende:[..]
Ik meen toch niet dat mijn bericht aanleiding geeft tot een discussie, ik geef alleen gewoon een soort van waarschuwing. Doe je een keer een goede daad...
Mijn fout.
Natuurlijk wordt zo'n onderzoek gedegen gedaan (mag je hopen ). Maar ik kan me zo voorstellen dat het voor de TROS natuurlijk interessant is om eea te berichten zonder allerlei details.
Bovendien staat in de bijsluiter van mijn medicatie dat een mogelijke bijwerking 'neerslachtigheid' kan zijn. Dus voor mij was eea minder nieuw dan ze bij RADAR dachten.
Ik vond het niet erg genuanceerd en nogal opgeklopt. Zo'n programma kan op deze manier heel veel onrust veroorzaken.
quote:Kijk, dit bedoelde ik dus in mijn vorige post.
Op maandag 16 september 2002 20:45 schreef Slaapmeisje het volgende:
Heel toevallig slik ik sinds twee weken Paroxetine en ik ben heel erg geschrokken van de Radar uitzending.
Heel vervelend voor je Slaapmeisje. No offence, maar als ik je goed begrijp ben jij medicatie gaan slikken zonder dat je goed bent voorgelicht. Die bijwerkingen (droge mond, misselijk) zijn vrij algemeen. Waanideeen kunnen ook voorkomen. Probeer met je arts een goed medicijn te vinden, als je tenminste iets wil slikken. Niet elke AD slaat even goed bij iedereen aan .
Jompels,
Slaapmeisje
quote:vindt het sneu te horen dat je die medicatie moet gebruiken, maar naar ik meen te verstaan ben je er wel goed mee geholpen, dus dat maakt al veel goed, sterke in ieder geval.
Op maandag 16 september 2002 20:37 schreef DarkElf het volgende:
Gelukkig ben ik erg goed op de hoogte van de verschillende medicatie en slik ik het met een duidelijke reden.Er zijn echter zat mensen die het nemen voor niets, alleen omdat hun arts te lui is om eens echt naar mensen te kijken.
groetjes
don down
quote:He, Slaapmeisje, klinkt niet onbekend hier. Zelf zit ik nu ruim twee jaar aan het Seroxat, naar ik meen, hetzelfde als Paroxetine. Ook ik heb na een vervelende, zware en vooral langdurige periode mezelf gemeld bij de huisarts met burned-out verschijnselen en overspannenheid. Belangrijk is dat je de ruimte krijgt om onder begeleiding verschillende middelen te proberen. Hierboven werd al gezegd dat niet iedere AD bij ieder persoon goed aanslaat. Het eerste middel hoeft dus niet gelijk het goede te zijn. Daarnaast zegt men dat na een week of twee de bijwerkingen (die meestal erg heftig zijn) wegzakken en dat de positieve werking op komt zetten. Uit eigen ervaring en uit ervaringen van anderen die ook Seroxat slikken weet ik dat de periode van bijwerkingen soms zelfs tot een week of 6 a 7 kan doorwerken. En inderdaad zijn verschijnselen als droge mond, moeilijk slikken, geheugenverlies en absoluut geen zin in sex heel bekende bijverschijnselen, maar wat minstens zo belangrijk is, is dat in de eerste weken na het beginnen met slikken ook de te bestrijden klachten in heftigheid kunnen toenemen en daar is dan ook die begeleiding van huisarts of eventueel eerste lijns psycholoog zo belangrijk, want je hoort best vaak dat mensen een zelfmoordpoging ondernemen in de eerste weken na de start van medicatie. Dus ik kan je vertellen dat het heel vervelend is dat je meer over de dood denkt en dat je je op dit moment nog minder lekker voelt dan voordat je begon met Paroxetine, maar dat dit volstrekt normaal is en volledig te verklaren en met de tijd (zoals je zelf al zegt) zul je je beter gaan voelen. Mocht dit niet zo zijn, dan is een ander AD misschien de oplossing. En denk ook eens aan therapie. Dat heeft bij mij ook geholpen. Medicatie bestrijdt alleen de symptomen maar niet de oorzaak. Met therapie, rust, praten met vrienden kan je ook de oorzaak van je klachten blootleggen en oplossen waardoor misschien op langere termijn medicatie niet meer nodig is.
Op maandag 16 september 2002 21:08 schreef Slaapmeisje het volgende:
Dank voor je reactie Moonah. De algemene bijwerkingen wist ik van en heb ik ook niet als zeer storend ervaren. De paniekaanvallen die ik nu heb ben ik minder blij mee. Volgens mijn vriend praat ik de laatste paar dagen ook wel veel over de dood (bijv. wat voor liedje er op mijn crematie moet worden gespeeld enzo). Maar even kijken hoe het verder gaat. ´Time is the greatest healer´!Jompels,
Slaapmeisje
Ook wordt de diagnose 'depressie' veel te vroeg bij iemand opgeplakt ipv te spreken van 'sombere periode' (die iedereen wel eens heeft).
Een arts die antidepressiva voorschrijft moet, vind ik, wekelijks met de patient een gesprek hebben, waarin hij vraagt naar mogelijke bijwerkingen en zonodig actie te ondernemen.
Probleem met antidepressiva als Seroxat, Prozac enz. is namelijk dat de bijwerkingen eerder optreden dan het positieve effect (dat pas na 3 tot 6 weken te verwachten is).
Ben ook van mening, dat wanneer je zoiets hebt als depressiviteit geen pillen moet gebruiken. Dat moet toch ook zonder op te lossen zijn.
Maar goed, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en kan er dus ook niet echt over oordelen. Maar dat zijn mijn gedachtes er altijd over.
Sterkte allemaal.
quote:het zijn dit soort nietszeggende dingen waardoor ik af en toe moordneigingen krijg
Op dinsdag 17 september 2002 16:14 schreef Koningin het volgende:
Ik ben erg geschrokken van de verhalen die ik hier lees op het R&P-forum. Er zijn veel mensen ongelukkig, ontevreden, depressief etc.
Mijn vraag is dan altijd: Hoe heeft het zo ver kunnen komen?? Waar ligt de oorzaak van het geheel?Ben ook van mening, dat wanneer je zoiets hebt als depressiviteit geen pillen moet gebruiken. Dat moet toch ook zonder op te lossen zijn.
Maar goed, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en kan er dus ook niet echt over oordelen. Maar dat zijn mijn gedachtes er altijd over.
Sterkte allemaal.
quote:"Ben ook van mening, dat wanneer je zoiets hebt als een gebroken been geen gips moet gebruiken. Dat moet toch ook zonder op te lossen zijn."
Op dinsdag 17 september 2002 16:14 schreef Koningin het volgende:
Ben ook van mening, dat wanneer je zoiets hebt als depressiviteit geen pillen moet gebruiken. Dat moet toch ook zonder op te lossen zijn.
quote:Misschien moet je dat dan ook maar niet doen
Maar goed, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en kan er dus ook niet echt over oordelen.
quote:In Duitsland wordt St.Janskruid voorgeschreven door huisartsen als medicijn...
Op dinsdag 17 september 2002 23:13 schreef fokje het volgende:
probeer eerst gewoon een tijdje Sint-Janskruid zou ik zeggen....
quote:Jezus, doe niet zo debiel
Op dinsdag 17 september 2002 22:13 schreef Moonah het volgende:[..]
"Ben ook van mening, dat wanneer je zoiets hebt als een gebroken been geen gips moet gebruiken. Dat moet toch ook zonder op te lossen zijn."
[..]
Ikzelf heb er nooit mee te maken gehad, ben altijd gewoon benieuwd hoe zulke dingen ontstaan. En ik ben van mening dat je psychische dingen zonder pillen op kunt lossen...............
quote:Punt een, ik heet geen Jezus. Je mag gewoon Moonah zeggen
Op woensdag 18 september 2002 11:48 schreef Koningin het volgende:
Jezus, doe niet zo debiel
quote:Ja, dat is idd vredelijk.
Ik sta er gewoon van te kijken hoeveel mensen er rondlopen die depressief, ongelukkig, ontevreden, moedeloos, etc. zijn. Bijv. mensen van onder de 20 jaar met zelfmoordneigingen. Vreselijk toch.
quote:En juist omdat je zelf nooit dergelijke problemen hebt gehad kun je je dus ook niet voorstellen dat in sommige gevallen medicatie een noodzakelijke ondersteuning is om tot genezing of iig tot een behoorlijke kwaliteit van leven te komen.
Ikzelf heb er nooit mee te maken gehad, ben altijd gewoon benieuwd hoe zulke dingen ontstaan. En ik ben van mening dat je psychische dingen zonder pillen op kunt lossen...............
Jij vindt mijn uitspraak over een gebroken been 'debiel',
Je kunt het ook ongenuanceerd noemen...
maar zo denk ik dus over jouw uitspraak over medicatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |