In het voorprogramma stond Josef van Wissem. Deze bracht een aantal klassiek aandoende stukken ten gehore. Alhoewel de nummers soms erg interessant waren, lag er een grote nadruk op herhalingen, wat het geheel een wat saai maakte. Van Wissem eindigde met een aanstekelijk folkdeuntje, waar het geluid van de luit erg goed bij paste.
Gary Lucas begon met het nummer Fata Morgana, een soort country achtig nummer, wat meteen zijn stijl van spelen duidelijk maate. Lucas is een goede gitarist die heel snel, en vooral heel slordig speelt. Dit was een groot contrast met van Wissem, wie juist heel clean speelde. Lucas speelde vooral folk en country achtige nummers waarbij hij soms met zijn diepe zware stem bij zong. De set was volledig accoestisch, en ondanks het feit dat hij geen band achter zich had, klonk het geluid verbazingswekkend vol. Op zijn nieuwe cd speelt Lucas popliederen uit China rond de jaren 1930 tot 1950. Wat opviel aan deze nummers was dat ze, naar mijn mening, erg westers klonken, en ik vraag me af of dat komt door de bewerking door Lucas. Als afsluiter speelde Lucas en van Wissem een aantal nummers samen, waarbij de slordige stijl van Lucas en de netheid van van Wissem elkaar perfect aanvulden. Als hoogtepunt speelden ze samen een cover van Kraftwerk (Hall of Mirrors)waarbij bleek dat het cleane geluid van een luit erg goed overeen komt met het klinische Kraftwerk geluid.
Concluderend was het een goed concert wat niet snel verveelde.
Nu een aantal vraagjes:
1. Wie kent Gary Lucas en heeft tips voor cds?
2. Welke Captain Beefhart cd zou je aanraden?
3. Dit is de eerste keer dat ik een recensie schrijf, voor degene met journalistieke ervaring, of diegene met common sense: kraak mijn stuk zoveel mogelijk af (natuurlijk met OPbouwende kritiek ), als je tips hebt, herschrijf het met deze info etc. maw: hoe wordt ik een betere recencent?
Wat betreft vraag 2: 'Trout Mask Replica' is natuurlijk de klassieker die je zou moeten hebben van de Captain, maar eigenlijk draai ik die maar ongeveer 1x per jaar omdat het toch wel een erg ontoegankelijk plaatje is dat de 'ongeoefende luisteraar' acute haaruitval bezorgt.
'Safe as Milk', 'Clear Spot' en 'Lick My Decals Off Baby' zijn allemaal wat minder chaotisch (die laatste is trouwens helaas out-of-print geloof ik, ik heb 'm ooit helemaal van de radio opgenomen). Gary Lucas speelt alleen mee op 'Doc at the Radar Station' en 'Ice Cream For Crow', twee van Beefhearts laatste platen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |