Anyway, na een korte periode pielen had ik de smaak goed te pakken en ben ik de 'compositie' gestalte gaan geven. Na 2.5 uur heb ik de eerste 32 maten: eerst 24 maten orkest zonder piano gevolgd door 8 maten piano zonder orkest. Idee is nu (natuurlijk?) vanaf maat 33 beiden lekker samen door elkaar te laten spelen.
Ik heb (nog) geen synthesizer-module(s), alleen mijn eigen digitale piano. Omdat deze piano niet over strijkers en blazers beschikt, is de symfonische partij voorlopig nog louter strings. Ik kan geen orkest-partijen in detail gaan uitwerken, want zó goed is mijn gehoor niet; deze orchestrale partij is dus vrij eenvoudig en bevat alleen de hoofdlijn die het orkest zal moeten gaan spelen. Enige fantasie is dus gewenst bij het beluisteren
Tot grote ergernis van mezelf was ik niet in staat de door mij geschreven maten foutloos te spelen (zal de vermoeidheid zijn); de op een na laatste noot in de 23e maat is fout (komt een c tussendoor ), en wanneer de piano inzet speel ik 2x zo langzaam als zou moeten met 2 ongewenste haperingen erin. Daar even 'overheen' luisteren graag
Toonsoort is A-mineur met verhoogde 7 (heeft dat een naam?), dus a-b-c-d-e-f-gis-a.
Hier de link:
Beestje Zonder Naam - opening.mp3
Ik heb nu in het hoofd om na deze eerste 32 maten een vrij rustig melodieus stuk van +/- 3-4 minuten te maken (met piano als solo instrument), daarna te gaan versnellen met piano als achtergrond-instrument (en dan viool ofzo als solo instrument) om uiteindelijk te eindigen met een stukje piano zonder orkest. Dan de laatste 16 maten orkest erbij en met een grande finale te eindigen (paar zware akkoorden ofzo). Ik heb geen idee hoe lang ik hierover ga doen, maar dat maakt me ook niet uit - ik verveel me vaak genoeg
Laat maar weten wat je er van vindt; ideeën, tips, feedback - alles is welkom! Vind je het idee leuk dan is dat toppie, vind je er geen k*t aan dan is dat ook goed (onderbouw het dan wel graag ).
quote:Ken ik niet ... maar er zullen vast wel meer stukken zijn die beginnen met een kwint
Op donderdag 12 september 2002 01:10 schreef nightfall het volgende:
hehe,. je kan de'r van alles mee,. het eerste wat bij mij opkwam was een begin van dimmu borgir,. klinkt netjes
Heb hier overigens alle mogelijkheden je stuk uit te werken tot een compleet geheel... (absoluut acceptabele home-studio) met diverse modules, sampler, effecten...)
Ben erg benieuwd. Je intro is mijns inziens iets te haastig opbouwend... rustiger en over meer maten zouden de strijkers mogen opbouwen. Daarna misschien piano of liefst eerst blazers, dan strijkers en blazers, dan piano... piano solo... dan een totaal orkest...
Maar ik moet zeggen dat ik graag naar dit soort muziek luister, maar het nog nooit zelf heb geschreven...
quote:Een vriend van mij beschikt over de JV-1080 module van Roland met het orchestral add-on board; maar ik hou de optie open, dus in ieder geval bedankt voor het aanbod!
Heb hier overigens alle mogelijkheden je stuk uit te werken tot een compleet geheel... (absoluut acceptabele home-studio) met diverse modules, sampler, effecten...)
quote:Ik snap wat je bedoelt... ik denk ook dat ik er een stuk tussen ga plakken. Nu hoor je 4x een B (00:23-00:26) en dan wordt het tempo ineens omhooggegooid. Overigens omvat de strings het hele orkest; ook de blazers dus. Ik weet gewoon nog niet hoe welke instrumenten (strijkers, blazers) wanneer laat spelen.
Ben erg benieuwd. Je intro is mijns inziens iets te haastig opbouwend... rustiger en over meer maten zouden de strijkers mogen opbouwen. Daarna misschien piano of liefst eerst blazers, dan strijkers en blazers, dan piano... piano solo... dan een totaal orkest...
quote:Zelf ben ik een gigantisch fan van (neo-)romantische pianoconcerten (Tchaikovsky, Shostakovich, Rachmaninoff, Chopin, Liszt e.a.), vandaar ook dat ik zelf wel eens iets in elkaar wil zetten. Ik zal natuurlijk never nooit niet zal kunnen tippen aan de bovengenoemde componisten, maar het gaat erom dat ik leuk bezig ben.
Maar ik moet zeggen dat ik graag naar dit soort muziek luister, maar het nog nooit zelf heb geschreven...
Ik zou best de partituur online willen zetten, echter deze is old-fashioned met potlood op muziekpapier gemaakt en ik heb hier geen scanner bij de hand
quote:Ja, beginnen met een kwint kan iedere derderangs componist wel. Hem áfmaken, daar schrikken de meesten dan weer voor terug.
Op donderdag 12 september 2002 01:12 schreef Knakker het volgende:
er zullen vast wel meer stukken zijn die beginnen met een kwint
Een vriend van me is componist, hij vertelde me eens het belang van die planning of grote lijn. Zijn docent aan het conservatorium ging daar heel ver in; als de planning af was moest de boel grof bijgeschaafd worden, zeg maar met hamer en beitel alle 'onzin' weghakken, zodat je bij de kern van het stuk komt, en weet waarover je aan het componeren bent.
Suc6, ben benieuwd naar je updates. Misschien durf ik zelf ook nog eens een stukje te posten (ben een 'wannabe componist' ).
quote:Ik was van plan om zowel de strijkers als de piano ieder een eigen thema te geven. Of ik het strijker thema nou eigenlijk al verwerkt heb in de intro weet ik niet
Hou iig. de thematiek in de gaten. Bv: beslis of de piano-inzet dezelfde melodie volgt als de strijkers helemaal aan het begin, of juist een eigen motief krijgt.
In het laatste geval zou je het strijkers motief op bepaalde punten terug door de piano melodie kunnen weven, zeg maar dat je de verschillende motieven die je gebruikt een soort terugkerende 'rollen' binnen je stuk kunt geven.
quote:Zoiets had ik zelf al bedacht (anders houd je geen overzicht), maar in ieder geval bedankt voor het advies - zal het onthouden.
Een vriend van me is componist, hij vertelde me eens het belang van die planning of grote lijn. Zijn docent aan het conservatorium ging daar heel ver in; als de planning af was moest de boel grof bijgeschaafd worden, zeg maar met hamer en beitel alle 'onzin' weghakken, zodat je bij de kern van het stuk komt, en weet waarover je aan het componeren bent.
quote:Ik ook (zowel benieuwd naar mijn eigen updates als dat ik een wanna be componist ben
Suc6, ben benieuwd naar je updates. Misschien durf ik zelf ook nog eens een stukje te posten (ben een 'wannabe componist').
quote:Harmonische mineur.
Op donderdag 12 september 2002 01:02 schreef Knakker het volgende:
Toonsoort is A-mineur met verhoogde 7 (heeft dat een naam?), dus a-b-c-d-e-f-gis-a.
quote:Ik moet het stukje nog luisteren (zit nu op werk zonder geluidskaart
Laat maar weten wat je er van vindt; ideeën, tips, feedback - alles is welkom! Vind je het idee leuk dan is dat toppie, vind je er geen k*t aan dan is dat ook goed (onderbouw het dan wel graag).
Waarom Sibelius? Omdat ik even geen ander midi programma heb waarmee ik kan saven (demo van CuBase anyone? ), en ik redelijk m'n weg weet binnen Sibelius.
Vanaf nu kun je de meest recente (geuploade) versie hiervandaan plukken:
Nog steeds beestje zonder naam
Je hebt hier dus wel Sibelius voor nodig (http://www.sibelius.com), maar ik geloof dat je wel een werkende shareware kunt downloaden daar.
Ik heb nog geen dynamiek, tempoversnellingen enzo in de partituur gezet, voorlopig alleen ff de nootjes.
Linkje naar Sibelius-bestand
Linkje naar MIDI bestand
Ik heb nog (steeds) geen dynamiek en tempoversnellingen erin verwerkt. Ook moet je even door het standaard MIDI-geluid 'heenluisteren', als ik dit met echte synthesizers tot een mooi mp3tje maakt klinkt het een stuk beter! Laat maar horen wat je ervan vindt!
Ik ga nu een weekend naar huis, dus ik zal dit weekend geen updates doen
Ik heb ff een mp3-opname gemaakt van het muziekje zoals het uit mijn softsynth gepompt wordt voor de mensen die zelf een nog slechtere synth bezitten dan ik (dat kan blijkbaar ):
Omdat het gehost wordt bij geocities en die geen hotlinking o.i.d. toestaan zul je ff naar mijn gekunstelde site moeten gaan om daar te downloaden: http://www.geocities.com/knakkerr/
Maar nu waar deze thread mij voornamelijk om gaat:
Feedback, tips, ideeen! Gimme gimme gimme Ik weet erg weinig van muziektheorie (de compositie zoals ie nu is is puur op gehoor gemaakt) - alles staat nog steeds in A harmonisch mineur maar ik wil na deze 2 minuten omschakelen naar een aanverwante toonsoort: wat is mooi? (d harmonisch mineur, dus een kwint verlagen?). Zijn de melodielijnen te kort, te lang, etcetera - spui al je gal hier
Hoe componeer je? Door te improviseren en er al improviserende stukken aan te breien of 'hoor' en 'voel' je de muziek echt?
Nou ja, het feedback geven, ik maakte altijd een werk en had dan een heel aardige muzieklerares op de middelbare school die er wel naar wilde kijken en er dan kanttekeningen bij zette om het te verbeteren op plaatsen waar het knelde of waar het kaal klonk enzovoorts. Dat gebeurde dus altijd achteraf. Ik vond dat een stuk prettiger werken eigenlijk, maar misschien ervaar jij dat anders.
Verder, als je advies vraagt over wat nu te gaan doen, misschien moet je het gewoon maar proberen en kijken of het wordt wat je in je hoofd hebt, want een ander kan niet ervaren wat jij bedoelt.
quote:Ik heb geen enkele structuur in het componeren. Echter wannneer ik bezig ben dan hoor ik in mijn hoofd hoe het stuk verder gaat, en op die manier probeer ik dus het aan elkaar te breien.
Op donderdag 19 september 2002 09:36 schreef Seborik het volgende:
Ik heb nog niet kritisch naar je nieuwste vorderingen geluisterd, maar wat mij wel opvalt in dit topic is je manier van werken.Hoe componeer je? Door te improviseren en er al improviserende stukken aan te breien of 'hoor' en 'voel' je de muziek echt?
Het thema op zich is tot stand gekomen door gewoon proberen; de begeleidende noten van de overige instrumenten komen uit dezelfde toonladder als de hoofdmelodie op dat moment, dus daar is weinig horen aan. En - geheel logisch - klinkt het dan wel aardig.
quote:Heb je knelpunten op dit moment? In een ander topic (toon je muzikale skills) - waar ik vroeg in dit topic te reageren, maar hebben ze niet gedaan - kwam iemand met: 'het is te eentonig, meer varierende noten gebruiken' ... misschien heb jij ook wel zulk advies?
Nou ja, het feedback geven, ik maakte altijd een werk en had dan een heel aardige muzieklerares op de middelbare school die er wel naar wilde kijken en er dan kanttekeningen bij zette om het te verbeteren op plaatsen waar het knelde of waar het kaal klonk enzovoorts. Dat gebeurde dus altijd achteraf. Ik vond dat een stuk prettiger werken eigenlijk, maar misschien ervaar jij dat anders.
quote:Dat is helemaal waar.
Verder, als je advies vraagt over wat nu te gaan doen, misschien moet je het gewoon maar proberen en kijken of het wordt wat je in je hoofd hebt, want een ander kan niet ervaren wat jij bedoelt.
Ik heb zelf een oude versie van Sibelius, dus ik kan jouw 'score' niet openen. Ik heb wel naar het MIDI-bestand geluisterd, maar het is voor mij nog een te kort fragment om daar iets zinnigs over te melden.
Wel merk ik dat je enige stijlen door elkaar gebruikt, natuurlijk doelbewust, maar naar mijn smaak iets te veel 'naast elkaar', dus een passage Shostakovich, Schumann/Grieg en dan en zonder enige overgang zwiepen we terug naar een Italiaanse barok-stemming. Mijn advies: als je die stijlen in het stuk wil gebruiken, probeer deze elementen wat meer met elkaar te mengen, te combineren, zodat er een grotere eenheid binnen het stuk ontstaat.
Daarnaast wil ik zeggen: probeer de lijnen wat langer te maken, zoals de laatste twee passages in het MIDI-bestand (misschien is het in het .sib anders), door bijvoorbeeld hetzelfde muzikale motief te gebruiken (of dezelfde akkoorden), te varieren, in een andere instrumentatie te zetten of noem maar op. Het zijn erg leuke vondsten die vragen om 'uitgebouwd' te worden, anders wordt geheel te fragmentarisch. Het is erg leerzaam om te horen hoe (andere) componisten deze kunst toepassen; luister voor een schoolvoorbeeld maar eens naar de Haydnvariaties (Variaties op een thema van Haydn) van Johannes Brahms of de Rococco-variaties van Pjotr Tjaikovsky.
Grtz, Vahlto
quote:Jij snijdt dátgene aan waar ik mee worstel; het stuk is te fragmentarisch. Hoe kan ik dat kan veranderen? Op dit moment heb ik 2 'hoofd'-themas en 1 tegenthema. Deze themas worden afwisselend gespeeld door verschillende instrumenten, ze worden een klein beetje gevarieerd - maar that's it. Enig idee hoe ik dat fragmentarische weg kan krijgen? Ik wil inderdaad met langere muzikale themas gaan werken, en dan ook onregelmatig van lengte. Nu is ieder thema nog 4 maten (of 8, tis maar net hoe je het bekijkt).
Op maandag 23 september 2002 14:58 schreef Vahlto een lang interessant verhaal waar ik erg blij mee ben
Wat ik ook wel typerend vindt: je hebt het erover dat ik verschillende stijlen gebruik. Dat is geheel onbewust gebeurd . Het is de bedoeling dat het stuk in een vrij tempo gespeeld wordt, maar vertel dat je midi programma maar.
Erg bedankt in ieder geval dat je deze onervaren componist een handje wilt helpen
Ik heb een kleine update geupload naar GeoCities - hier te vinden.
Heb je misschien MSN? De mijne is jeroen@isknetter.nl - ieder ander met feedback is uiteraard ook welkom
Omdat ik een akelig slechte pianist ben, schrijf ik zelf altijd vier losse notenbalken onder elkaar: een hoofdstem, een tegenstem, een middenstem/accoorden en een baslijn. Vaak noteer ik er wel bij voor welk instrument de noten ongeveer bedoeld zijn, maar dat is niet meer dan een tijdelijke indicatie; je zult zien dat je hier snel veranderingen in kunt/wilt maken.
Als je nu alle noten hebt, kan je gaan orkestreren. Het moeilijkste hiervan is te weten wat mogelijk is op een bepaald instrument; je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat een contrabas en een piccolo hetzelfde (in hetzelfde register) spelen. Sibelius geeft vaak wel aan wat de hoogst en laagst mogelijke noten op een instrument zijn. Daarnaast moet je ongeveer weten wat voor een timbre dan uit zo'n toeter of jankhout komt: een viool die lage noten speelt heeft een geheel 'klankkleur' dan eentje die in de hoogste zweeft. Dit is een kwestie van aanvoelen.
Maar nogmaals, de basis van een stuk is het belangrijkste; zoals het skelet van een gebouw, waar pas later prachtige zuilen en barokornamenten aan vast kunnen worden gebouwd.
Ik heb het hele stuk overhoop gehaald: heel veel geschoven met thema's, stukken uitgerekt, in elkaar gedrukt, variatie aangebracht -etcetera. Ik hoop hiermee bereikt te hebben dat stuk meer een eenheid is geworden.
Ik heb de pianosolo op het einde uitgebreid en ik bestempel mijn stuk nu als 'klaar'. Het duurt slechts 1 minuut 56, maar er komen genoeg nootjes aan te pas
Het is hier te downloaden als MIDI/Sibelius bestand; ik zal dit weekend een vriend van mij met synthesizer opzoeken om het stuk gestalte te geven met góede geluiden en dynamiek. Laat maar weten wat je ervan vindt!
Binnenkort ga ik beginnen aan een nieuw stuk, langer, grootser, en nog uitgebreider! Stay tuned
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |