abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5763939
Toen ik mij vanavond (weer eens) gruwelijk verveelde kreeg ik ineens het idee om een eigen muziekstuk te schrijven. De bedoeling was (en is) een stuk te maken voor symfonieorkest en pianosolo - een pianoconcert dus in feite. Ik heb *nog nooit* een eigen muziekstuk geschreven (erg logisch om dan met zoiets te beginnen ), dus het enige waar ik op kan teren is 10 jaar pianospelen, een redelijk goed gehoor en een rijke fantasie

Anyway, na een korte periode pielen had ik de smaak goed te pakken en ben ik de 'compositie' gestalte gaan geven. Na 2.5 uur heb ik de eerste 32 maten: eerst 24 maten orkest zonder piano gevolgd door 8 maten piano zonder orkest. Idee is nu (natuurlijk?) vanaf maat 33 beiden lekker samen door elkaar te laten spelen.

Ik heb (nog) geen synthesizer-module(s), alleen mijn eigen digitale piano. Omdat deze piano niet over strijkers en blazers beschikt, is de symfonische partij voorlopig nog louter strings. Ik kan geen orkest-partijen in detail gaan uitwerken, want zó goed is mijn gehoor niet; deze orchestrale partij is dus vrij eenvoudig en bevat alleen de hoofdlijn die het orkest zal moeten gaan spelen. Enige fantasie is dus gewenst bij het beluisteren

Tot grote ergernis van mezelf was ik niet in staat de door mij geschreven maten foutloos te spelen (zal de vermoeidheid zijn); de op een na laatste noot in de 23e maat is fout (komt een c tussendoor ), en wanneer de piano inzet speel ik 2x zo langzaam als zou moeten met 2 ongewenste haperingen erin. Daar even 'overheen' luisteren graag

Toonsoort is A-mineur met verhoogde 7 (heeft dat een naam?), dus a-b-c-d-e-f-gis-a.


Hier de link:
Beestje Zonder Naam - opening.mp3

Ik heb nu in het hoofd om na deze eerste 32 maten een vrij rustig melodieus stuk van +/- 3-4 minuten te maken (met piano als solo instrument), daarna te gaan versnellen met piano als achtergrond-instrument (en dan viool ofzo als solo instrument) om uiteindelijk te eindigen met een stukje piano zonder orkest. Dan de laatste 16 maten orkest erbij en met een grande finale te eindigen (paar zware akkoorden ofzo). Ik heb geen idee hoe lang ik hierover ga doen, maar dat maakt me ook niet uit - ik verveel me vaak genoeg


Laat maar weten wat je er van vindt; ideeën, tips, feedback - alles is welkom! Vind je het idee leuk dan is dat toppie, vind je er geen k*t aan dan is dat ook goed (onderbouw het dan wel graag ).

pi_5764036
hehe,. je kan de'r van alles mee,. het eerste wat bij mij opkwam was een begin van dimmu borgir,. klinkt netjes
pi_5764052
quote:
Op donderdag 12 september 2002 01:10 schreef nightfall het volgende:
hehe,. je kan de'r van alles mee,. het eerste wat bij mij opkwam was een begin van dimmu borgir,. klinkt netjes
Ken ik niet ... maar er zullen vast wel meer stukken zijn die beginnen met een kwint
pi_5764065
vind het zeker okay, hoewel het absoluut te kort is voor een echt oordeel... probeer me in te beelden wat je voor ogen hebt, maar dat is nog erg moeilijk.

Heb hier overigens alle mogelijkheden je stuk uit te werken tot een compleet geheel... (absoluut acceptabele home-studio) met diverse modules, sampler, effecten...)

Ben erg benieuwd. Je intro is mijns inziens iets te haastig opbouwend... rustiger en over meer maten zouden de strijkers mogen opbouwen. Daarna misschien piano of liefst eerst blazers, dan strijkers en blazers, dan piano... piano solo... dan een totaal orkest...

Maar ik moet zeggen dat ik graag naar dit soort muziek luister, maar het nog nooit zelf heb geschreven...

"Don't drive faster than your angel can fly..."
pi_5764189
quote:
Heb hier overigens alle mogelijkheden je stuk uit te werken tot een compleet geheel... (absoluut acceptabele home-studio) met diverse modules, sampler, effecten...)
Een vriend van mij beschikt over de JV-1080 module van Roland met het orchestral add-on board; maar ik hou de optie open, dus in ieder geval bedankt voor het aanbod!
quote:
Ben erg benieuwd. Je intro is mijns inziens iets te haastig opbouwend... rustiger en over meer maten zouden de strijkers mogen opbouwen. Daarna misschien piano of liefst eerst blazers, dan strijkers en blazers, dan piano... piano solo... dan een totaal orkest...
Ik snap wat je bedoelt... ik denk ook dat ik er een stuk tussen ga plakken. Nu hoor je 4x een B (00:23-00:26) en dan wordt het tempo ineens omhooggegooid. Overigens omvat de strings het hele orkest; ook de blazers dus. Ik weet gewoon nog niet hoe welke instrumenten (strijkers, blazers) wanneer laat spelen.
quote:
Maar ik moet zeggen dat ik graag naar dit soort muziek luister, maar het nog nooit zelf heb geschreven...
Zelf ben ik een gigantisch fan van (neo-)romantische pianoconcerten (Tchaikovsky, Shostakovich, Rachmaninoff, Chopin, Liszt e.a.), vandaar ook dat ik zelf wel eens iets in elkaar wil zetten. Ik zal natuurlijk never nooit niet zal kunnen tippen aan de bovengenoemde componisten, maar het gaat erom dat ik leuk bezig ben.


Ik zou best de partituur online willen zetten, echter deze is old-fashioned met potlood op muziekpapier gemaakt en ik heb hier geen scanner bij de hand

pi_5764210
quote:
Op donderdag 12 september 2002 01:12 schreef Knakker het volgende:
er zullen vast wel meer stukken zijn die beginnen met een kwint
Ja, beginnen met een kwint kan iedere derderangs componist wel. Hem áfmaken, daar schrikken de meesten dan weer voor terug. .
Wittgenstein
pi_5764294
Gevoel heb je er zeker voor. Vlgs mij klopt het ook wat je doet; eerst de grote lijnen uitzetten en dan invullen. Hou iig. de thematiek in de gaten. Bv: beslis of de piano-inzet dezelfde melodie volgt als de strijkers helemaal aan het begin, of juist een eigen motief krijgt. In het laatste geval zou je het strijkers motief op bepaalde punten terug door de piano melodie kunnen weven, zeg maar dat je de verschillende motieven die je gebruikt een soort terugkerende 'rollen' binnen je stuk kunt geven.

Een vriend van me is componist, hij vertelde me eens het belang van die planning of grote lijn. Zijn docent aan het conservatorium ging daar heel ver in; als de planning af was moest de boel grof bijgeschaafd worden, zeg maar met hamer en beitel alle 'onzin' weghakken, zodat je bij de kern van het stuk komt, en weet waarover je aan het componeren bent.

Suc6, ben benieuwd naar je updates. Misschien durf ik zelf ook nog eens een stukje te posten (ben een 'wannabe componist' ).

iedereen is uniek behalve ik
pi_5766140
quote:
Hou iig. de thematiek in de gaten. Bv: beslis of de piano-inzet dezelfde melodie volgt als de strijkers helemaal aan het begin, of juist een eigen motief krijgt.
In het laatste geval zou je het strijkers motief op bepaalde punten terug door de piano melodie kunnen weven, zeg maar dat je de verschillende motieven die je gebruikt een soort terugkerende 'rollen' binnen je stuk kunt geven.
Ik was van plan om zowel de strijkers als de piano ieder een eigen thema te geven. Of ik het strijker thema nou eigenlijk al verwerkt heb in de intro weet ik niet (gestructureerd componeren zei je? ), ik zal vandaag eens kijken of ik uit al die nootjes een leuk thema kan trekken en anders zal ik de intro bijschaven.
quote:
Een vriend van me is componist, hij vertelde me eens het belang van die planning of grote lijn. Zijn docent aan het conservatorium ging daar heel ver in; als de planning af was moest de boel grof bijgeschaafd worden, zeg maar met hamer en beitel alle 'onzin' weghakken, zodat je bij de kern van het stuk komt, en weet waarover je aan het componeren bent.
Zoiets had ik zelf al bedacht (anders houd je geen overzicht), maar in ieder geval bedankt voor het advies - zal het onthouden.
quote:
Suc6, ben benieuwd naar je updates. Misschien durf ik zelf ook nog eens een stukje te posten (ben een 'wannabe componist' ).
Ik ook (zowel benieuwd naar mijn eigen updates als dat ik een wanna be componist ben )
pi_5766439
quote:
Op donderdag 12 september 2002 01:02 schreef Knakker het volgende:
Toonsoort is A-mineur met verhoogde 7 (heeft dat een naam?), dus a-b-c-d-e-f-gis-a.
Harmonische mineur.
quote:
Laat maar weten wat je er van vindt; ideeën, tips, feedback - alles is welkom! Vind je het idee leuk dan is dat toppie, vind je er geen k*t aan dan is dat ook goed (onderbouw het dan wel graag ).
Ik moet het stukje nog luisteren (zit nu op werk zonder geluidskaart ), maar ben wel nieuwsgierig.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_5774997
Ik heb ff in Sibelius (soort versimpelde CuBase) het stuk digitaal uitgewerkt en ben heel ff verder gegaan. Morgen heb ik de hele dag vrij dus dan hoop ik flinke vooruitgang te kunnen maken

Waarom Sibelius? Omdat ik even geen ander midi programma heb waarmee ik kan saven (demo van CuBase anyone? ), en ik redelijk m'n weg weet binnen Sibelius.

Vanaf nu kun je de meest recente (geuploade) versie hiervandaan plukken:

Nog steeds beestje zonder naam

Je hebt hier dus wel Sibelius voor nodig (http://www.sibelius.com), maar ik geloof dat je wel een werkende shareware kunt downloaden daar.


Ik heb nog geen dynamiek, tempoversnellingen enzo in de partituur gezet, voorlopig alleen ff de nootjes.

pi_5788286
Weer een kleine update. Ik heb de orkest partij uitgesplitst in verscheidene instrumenten: fluit, clarinet, hoorn, viool 1 & 2, cello en contrabas. Dan maar componeren met mijn brakke softsynth

Linkje naar Sibelius-bestand
Linkje naar MIDI bestand

Ik heb nog (steeds) geen dynamiek en tempoversnellingen erin verwerkt. Ook moet je even door het standaard MIDI-geluid 'heenluisteren', als ik dit met echte synthesizers tot een mooi mp3tje maakt klinkt het een stuk beter! Laat maar horen wat je ervan vindt!

Ik ga nu een weekend naar huis, dus ik zal dit weekend geen updates doen

pi_5868158
Ik ben weer een paar dagen te druk geweest om me hiermee bezig te houden, maar vandaag ben ik weer even verder gegaan! Mijn aandacht is met name uitgegaan naar de pianopartij in de laatste 8 maten (en dat zijn een heleboel nootjes geworden ), de pianopartij in de 16 maten daarvoor is nog (veel) te simpel en zal ik binnenkort gaan bij werken.

Ik heb ff een mp3-opname gemaakt van het muziekje zoals het uit mijn softsynth gepompt wordt voor de mensen die zelf een nog slechtere synth bezitten dan ik (dat kan blijkbaar ):

Omdat het gehost wordt bij geocities en die geen hotlinking o.i.d. toestaan zul je ff naar mijn gekunstelde site moeten gaan om daar te downloaden: http://www.geocities.com/knakkerr/


Maar nu waar deze thread mij voornamelijk om gaat:

Feedback, tips, ideeen! Gimme gimme gimme Ik weet erg weinig van muziektheorie (de compositie zoals ie nu is is puur op gehoor gemaakt) - alles staat nog steeds in A harmonisch mineur maar ik wil na deze 2 minuten omschakelen naar een aanverwante toonsoort: wat is mooi? (d harmonisch mineur, dus een kwint verlagen?). Zijn de melodielijnen te kort, te lang, etcetera - spui al je gal hier

pi_5872620
Ik heb nog niet kritisch naar je nieuwste vorderingen geluisterd, maar wat mij wel opvalt in dit topic is je manier van werken.

Hoe componeer je? Door te improviseren en er al improviserende stukken aan te breien of 'hoor' en 'voel' je de muziek echt?

Nou ja, het feedback geven, ik maakte altijd een werk en had dan een heel aardige muzieklerares op de middelbare school die er wel naar wilde kijken en er dan kanttekeningen bij zette om het te verbeteren op plaatsen waar het knelde of waar het kaal klonk enzovoorts. Dat gebeurde dus altijd achteraf. Ik vond dat een stuk prettiger werken eigenlijk, maar misschien ervaar jij dat anders.

Verder, als je advies vraagt over wat nu te gaan doen, misschien moet je het gewoon maar proberen en kijken of het wordt wat je in je hoofd hebt, want een ander kan niet ervaren wat jij bedoelt.

pi_5873515
quote:
Op donderdag 19 september 2002 09:36 schreef Seborik het volgende:
Ik heb nog niet kritisch naar je nieuwste vorderingen geluisterd, maar wat mij wel opvalt in dit topic is je manier van werken.

Hoe componeer je? Door te improviseren en er al improviserende stukken aan te breien of 'hoor' en 'voel' je de muziek echt?


Ik heb geen enkele structuur in het componeren. Echter wannneer ik bezig ben dan hoor ik in mijn hoofd hoe het stuk verder gaat, en op die manier probeer ik dus het aan elkaar te breien.

Het thema op zich is tot stand gekomen door gewoon proberen; de begeleidende noten van de overige instrumenten komen uit dezelfde toonladder als de hoofdmelodie op dat moment, dus daar is weinig horen aan. En - geheel logisch - klinkt het dan wel aardig.

quote:
Nou ja, het feedback geven, ik maakte altijd een werk en had dan een heel aardige muzieklerares op de middelbare school die er wel naar wilde kijken en er dan kanttekeningen bij zette om het te verbeteren op plaatsen waar het knelde of waar het kaal klonk enzovoorts. Dat gebeurde dus altijd achteraf. Ik vond dat een stuk prettiger werken eigenlijk, maar misschien ervaar jij dat anders.
Heb je knelpunten op dit moment? In een ander topic (toon je muzikale skills) - waar ik vroeg in dit topic te reageren, maar hebben ze niet gedaan - kwam iemand met: 'het is te eentonig, meer varierende noten gebruiken' ... misschien heb jij ook wel zulk advies?
quote:
Verder, als je advies vraagt over wat nu te gaan doen, misschien moet je het gewoon maar proberen en kijken of het wordt wat je in je hoofd hebt, want een ander kan niet ervaren wat jij bedoelt.
Dat is helemaal waar.
pi_5933566
Ik heb een aantal jaren compositie gestudeerd naast mijn directiestudie aan het conservatorium, dus als je misschien wat tips wilt wat betreft orkestratie en dergelijke...

Ik heb zelf een oude versie van Sibelius, dus ik kan jouw 'score' niet openen. Ik heb wel naar het MIDI-bestand geluisterd, maar het is voor mij nog een te kort fragment om daar iets zinnigs over te melden.

Wel merk ik dat je enige stijlen door elkaar gebruikt, natuurlijk doelbewust, maar naar mijn smaak iets te veel 'naast elkaar', dus een passage Shostakovich, Schumann/Grieg en dan en zonder enige overgang zwiepen we terug naar een Italiaanse barok-stemming. Mijn advies: als je die stijlen in het stuk wil gebruiken, probeer deze elementen wat meer met elkaar te mengen, te combineren, zodat er een grotere eenheid binnen het stuk ontstaat.

Daarnaast wil ik zeggen: probeer de lijnen wat langer te maken, zoals de laatste twee passages in het MIDI-bestand (misschien is het in het .sib anders), door bijvoorbeeld hetzelfde muzikale motief te gebruiken (of dezelfde akkoorden), te varieren, in een andere instrumentatie te zetten of noem maar op. Het zijn erg leuke vondsten die vragen om 'uitgebouwd' te worden, anders wordt geheel te fragmentarisch. Het is erg leerzaam om te horen hoe (andere) componisten deze kunst toepassen; luister voor een schoolvoorbeeld maar eens naar de Haydnvariaties (Variaties op een thema van Haydn) van Johannes Brahms of de Rococco-variaties van Pjotr Tjaikovsky.


Grtz, Vahlto

Konečne je vsetko tak, ako má byť.
pi_5939266
quote:
Op maandag 23 september 2002 14:58 schreef Vahlto een lang interessant verhaal waar ik erg blij mee ben
Jij snijdt dátgene aan waar ik mee worstel; het stuk is te fragmentarisch. Hoe kan ik dat kan veranderen? Op dit moment heb ik 2 'hoofd'-themas en 1 tegenthema. Deze themas worden afwisselend gespeeld door verschillende instrumenten, ze worden een klein beetje gevarieerd - maar that's it. Enig idee hoe ik dat fragmentarische weg kan krijgen? Ik wil inderdaad met langere muzikale themas gaan werken, en dan ook onregelmatig van lengte. Nu is ieder thema nog 4 maten (of 8, tis maar net hoe je het bekijkt).

Wat ik ook wel typerend vindt: je hebt het erover dat ik verschillende stijlen gebruik. Dat is geheel onbewust gebeurd . Het is de bedoeling dat het stuk in een vrij tempo gespeeld wordt, maar vertel dat je midi programma maar.

Erg bedankt in ieder geval dat je deze onervaren componist een handje wilt helpen

Ik heb een kleine update geupload naar GeoCities - hier te vinden.


Heb je misschien MSN? De mijne is jeroen@isknetter.nl - ieder ander met feedback is uiteraard ook welkom

pi_5952352
Als je twijfelt over de constructie van de hele compositie, staar je dan niet blind op de instrumentatie. Vergeet even dat het voor GROOT ORKEST geschreven moet worden en maak eerst het 'skelet' van het stuk, bijvoorbeeld twee stemmen: één orkestpartij (in de vorm van een zgn. tweede pianopartij) en een piano-solopartij.

Omdat ik een akelig slechte pianist ben, schrijf ik zelf altijd vier losse notenbalken onder elkaar: een hoofdstem, een tegenstem, een middenstem/accoorden en een baslijn. Vaak noteer ik er wel bij voor welk instrument de noten ongeveer bedoeld zijn, maar dat is niet meer dan een tijdelijke indicatie; je zult zien dat je hier snel veranderingen in kunt/wilt maken.

Als je nu alle noten hebt, kan je gaan orkestreren. Het moeilijkste hiervan is te weten wat mogelijk is op een bepaald instrument; je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat een contrabas en een piccolo hetzelfde (in hetzelfde register) spelen. Sibelius geeft vaak wel aan wat de hoogst en laagst mogelijke noten op een instrument zijn. Daarnaast moet je ongeveer weten wat voor een timbre dan uit zo'n toeter of jankhout komt: een viool die lage noten speelt heeft een geheel 'klankkleur' dan eentje die in de hoogste zweeft. Dit is een kwestie van aanvoelen.

Maar nogmaals, de basis van een stuk is het belangrijkste; zoals het skelet van een gebouw, waar pas later prachtige zuilen en barokornamenten aan vast kunnen worden gebouwd.

Konečne je vsetko tak, ako má byť.
pi_5976815
Vandaag was ik ultiem brak (feestje gisteravond ) dus dé perfecte gelegenheid om verder te gaan

Ik heb het hele stuk overhoop gehaald: heel veel geschoven met thema's, stukken uitgerekt, in elkaar gedrukt, variatie aangebracht -etcetera. Ik hoop hiermee bereikt te hebben dat stuk meer een eenheid is geworden.

Ik heb de pianosolo op het einde uitgebreid en ik bestempel mijn stuk nu als 'klaar'. Het duurt slechts 1 minuut 56, maar er komen genoeg nootjes aan te pas

Het is hier te downloaden als MIDI/Sibelius bestand; ik zal dit weekend een vriend van mij met synthesizer opzoeken om het stuk gestalte te geven met góede geluiden en dynamiek. Laat maar weten wat je ervan vindt!

Binnenkort ga ik beginnen aan een nieuw stuk, langer, grootser, en nog uitgebreider! Stay tuned

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')