En als ik daar zo over nadenk dan denk ik: "Dat kan nooit door iemand vanuit het niets bedacht zijn". Al die complexiteit bedenk je niet zo maar. Ik zie het als een resultaat van vele jaren, kortom: de evolutietheorie, met als uitgangspunt de micro-organismen. Hoe die zijn ontstaan weet ik ook niet, maar het lijkt mij een stuk aannemelijker dan dat er ineens een mens, in al z'n complexiteit, gecreëerd wordt.
Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen (en niet-gelovigen natuurlijk) hier tegenaan kijken. Ik weet dat volgens de bijbel God de mens naar zijn evenbeeld schiep, maar als God dezelfde complexiteit had, waar had Hij dit dan voor nodig? Of heeft God, in analogie aan de evolutietheorie, zelf eerst vele jaren aan het concept van de mens gesleuteld voor dat Hij hem schiep?
Kortom, mijn stelling is dat de mens te complex is om door God gemaakt te zijn.
Iets complex komt voort uit nog iets complexer, en niet andersom, of door toeval
quote:Dus een spermacel en een eicel zijn samen vele malen complexer dan een volwassen mens? En een rups complexer dan een vlinder?
Op donderdag 05 september 2002 08:32 schreef edwinhamers het volgende:
Iets complex komt voort uit nog iets complexer, en niet andersom, of door toeval
Je redenering vind ik origineel, maar krom: een almachtig opperwezen (zoals God weleens wordt gezien) kan natuurlijk alles maken wat hij/zij zou willen.
Christenen in mijn omgeving geloven trouwens allemaal in de evolutietheorie. In feite is die prima te verenigen met een moderne opvatiing over het geloof en de Bijbel. God is sowieso voor veel gelovigen niet die oude bebaarde man in de wolken die in 7 dagen de wereld schiep maar meer een spiritueel opperwezen. De groep Christenen (en waarschijnlijk ook Joden, Hindoes en Moslims) dat letterlijk gelooft hun scheppingsverhalen is voor zover ik in kan schatten ver in de minderheid.
quote:Dan zou God dus nog complexer zijn dan de mens. Waar heeft Hij die zintuigen voor nodig? Vraag ik mij dan af. In wat voor omgeving bevindt Hij zich dat Hij menselijke zintuigen heeft?
Op donderdag 05 september 2002 08:32 schreef edwinhamers het volgende:
Een mens te complex voor God?
Dat zou betekenen dat God gelimiteerd is.
Je probeert dus een stelling te ontkrachten (dat God bestaat) terwijl je gebruikt maakt van wetenschappelijke informatie. En dat terwijl de mens zeker niet al perfect is in hun doen en laten.
Je conclusie lijkt dus een wankele basis (je zintuigen) te hebben.Iets complex komt voort uit nog iets complexer, en niet andersom, of door toeval
Daarnaast schiep God de mens naar Zijn evenbeeld en dat klinkt niet alsof Hij complexer was, maar juist gelijk.
God is niet door mensen te bevatten. Onze denkpatronen zijn minderwaardig aan de zijne. Net zoals een kind niet inteligenter is dan zijn ouders (op jonge leeftijd dan).
Door te zeggen dat de mens te complex is geef je een grens aan jezelf aan. Jij hebt geen flauw idee van hoe God in elkaar zit omdat hij boven jou staat ... dus eigenlijk kun je die uitspraak helemaal niet doen.
Ik zou nog eerder beweren dat de menst te complex is om door het toeval (evolutie) te zijn ontstaan. Daar moet wel een meesterarchtiect achterzitten.
quote:Het lijkt me toch om te bepalen dat iets of iemand boven je staat dat je een indicatie moet hebben waarin hij boven je staat.
Op donderdag 05 september 2002 08:51 schreef Young_David het volgende:
Jij hebt geen flauw idee van hoe God in elkaar zit omdat hij boven jou staat
quote:Ja, daar kan ik me ook meer in verplaatsen. Ik wil mijn stelling juist binnen het denkbeeld van het letterlijk interpreteren van de bijbel plaatsen.
Op donderdag 05 september 2002 08:45 schreef bazziman het volgende:
Wat is nu grappig vind is dat diezelfde menselijke comliciteit en vernuftigheid door veel gelovigen wordt gebruikt als 'bewijs' voor het bestaan van God. Zoiets ingewikkelds kan niet zomaar uit een bak oersoep zijn ontstaan, redeneert men, maar moet wel door een schepper zijn ontworpen.Je redenering vind ik origineel, maar krom: een almachtig opperwezen (zoals God weleens wordt gezien) kan natuurlijk alles maken wat hij/zij zou willen.
Christenen in mijn omgeving geloven trouwens allemaal in de evolutietheorie. In feite is die prima te verenigen met een moderne opvatiing over het geloof en de Bijbel. God is sowieso voor veel gelovigen niet die oude bebaarde man in de wolken die in 7 dagen de wereld schiep maar meer een spiritueel opperwezen. De groep Christenen (en waarschijnlijk ook Joden, Hindoes en Moslims) dat letterlijk gelooft hun scheppingsverhalen is voor zover ik in kan schatten ver in de minderheid.
Uitgaande van een opperwezen is inderdaad veel meer ruimte voor de opvatting van het schapen van de mens.
quote:De mens is op zich niet te complex, maar wel te complex om bedacht te zijn. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
Ik volg je niet ...God is niet door mensen te bevatten. Onze denkpatronen zijn minderwaardig aan de zijne. Net zoals een kind niet inteligenter is dan zijn ouders (op jonge leeftijd dan).
Door te zeggen dat de mens te complex is geef je een grens aan jezelf aan. Jij hebt geen flauw idee van hoe God in elkaar zit omdat hij boven jou staat ... dus eigenlijk kun je die uitspraak helemaal niet doen.
Ik zou nog eerder beweren dat de menst te complex is om door het toeval (evolutie) te zijn ontstaan. Daar moet wel een meesterarchtiect achterzitten.
Misschien zou God een mens gemaakt kunnen hebben met al z'n complexiteit, maar waarom zou hij het zo doen als hij het gedaan heeft. Want het ontwerp "mens" zou toch veel efficiënter kunnen en bevat nu een hoop zinloze dingen (staartbotje bv.). Waarom heeft hij die nutteloze onderdelen erin gestopt?
quote:god staat boven JOU, niet boven mij! Dat moe je zelf maar weten!
Ik volg je niet ...God is niet door mensen te bevatten. Onze denkpatronen zijn minderwaardig aan de zijne. Net zoals een kind niet inteligenter is dan zijn ouders (op jonge leeftijd dan).
quote:Het argument van 'de mens is te complex om uit toeval te zijn ontstaan, daar moet een god achter zitten' gaat niet op.
Young_David schreef:
Als de mens zó complex is, dat hij wel door een schepper (bijvoorbeeld God) gemaakt of 'bedacht' moet zijn, dan moet die schepper (die dan minstens zo complex is, en waarschijnlijk nog veel complexer) zelf, om dezelfde reden, zeker door een schepper gemaakt zijn. En die tweede schepper moet..., enz.
quote:Je kunt er mensen mee van hun geloof afbrengen.
Op donderdag 05 september 2002 10:06 schreef Schorpioen het volgende:
Ik geloof zowel in de evolutietheorie als in god. ET zegt hoe het leven is geevolueerd van eencellige dingetjes tot complexe organismes maar niet hoe dit leven is ontstaan. Religie zegt dan weer hoe het leven is ontstaan maar maakt zich er ook wel erg makkelijk vanaf. God zei: er is leven, en er was leven. Leven is dus blijkbaar gewoon zomaar uit het niets ontstaan/gecreeerd (is er verschil tussen ontstaan uit het niets of creatie uit het niets?), en dat is niet in strijd met de ET.
Maar met die verklaring kom je ook niet verder. Het verklaart helemaal niks eigenlijk. Ik geloof dan ook niet primair in god om een verklaring voor het ontstaan van het leven te vinden, want in die zin geeft religie helemaal geen verklaring en daar is religie imo ook niet voor bedoeld, voorzover je kan spreken van een bedoeling van religie.
Heeft het überhaupt wel zin om te weten hoe leven/de mens is ontstaan? Wat heb je aan dergelijke kennis?
[Dit bericht is gewijzigd door mister-ious op 05-09-2002 11:56]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |