abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:19:06 #1
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5554745
Meer dan één op de vier in Nederland wonende Turken en Marokkanen ontvangt een uitkering. Dat is twee keer zoveel als onder autochtonen; van hen heeft twaalf procent een uitkering. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Turken en Marokkanen hebben, met respectievelijk 29 en 28 procent, het vaakst een uitkering. Maar ook onder Antillianen, Arubanen (samen 23 procent) en Surinamers (21 procent) is het aandeel uitkeringsgerechtigden aanzienlijk hoger dan onder autochtonen.

De niet-westerse allochtonen doen vooral een beroep op bijstand. 14 procent van hen had eind 2000 een bijstandsuitkering, 7 keer zo veel als autochtonen. Het percentage arbeidsongeschikten ligt onder autochtonen iets hoger dan onder allochtonen (9 tegen 8 procent).

Bron : http://www.bndestem.nl

Dit topic is niet bedoeld als het zoveelste allochtonen bash topic. Graag alleen reageren als je iets nuttigs of onderbouwends aan de discussie hebt toe te voegen. Generaliserende praat mag acherwege blijven. Mocht dit niet gebeuren dan mag een mod er van mij een mooi slotje ophangen of de posts weggooien.

Wat is de achterliggende oorzaak dat veel allochtonen van de bijstand moeten leven vraag ik mij af. Heeft iemand daar een verklaring voor ?

Toch is het wel "grappig" om te zien dat er meer autochtonen dan allochtonen in de WAO zitten, terwijl vaak anders werd beweerd.

[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:26]

Carpe diem !
pi_5554805
Laag opgeleid, taal niet voldoende machtig.

Lijkt mij duidelijk waarom allochtonen meer werkeloos zijn, integratie valt en staat met werk en dat valt of staat met educatie in onze maatschappij.

Helaas is het opleiden van volwassenen een traag proces wat ook nog eens vrij kostbaar is, ik had liever gezien dat het kabinet de lastenverlichting in Onderwijs geinvesteerd had.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:25:06 #3
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_5554819
Ik denk dat veel allochtonen niet goed kunnen passen in een Nederlands bedrijf, waar Nederlandse cultuur heerst met onze normen en waarden. Ze kunnen (of willen?) zich niet aanpassen en vervolgens wordt "geloofsovertuiging" als argument naar voren geschoven.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:28:44 #4
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5554866
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:25 schreef CreativeMind het volgende:
Ik denk dat veel allochtonen niet goed kunnen passen in een Nederlands bedrijf, waar Nederlandse cultuur heerst met onze normen en waarden. Ze kunnen (of willen?) zich niet aanpassen en vervolgens wordt "geloofsovertuiging" als argument naar voren geschoven.
Ik weet niet of je dat zomaar kunt stellen. Ik denk dat het antwoord van Tia_tiger dichter in de buurt komt. Veel allochtonen hebben nou eenmaal een opleidings- en taalachterstand, en daarmee is het moeilijk werk vinden. Ik denk niet dat het geloof zoveel parten speelt bij het niet hebben van werk.

Hoewel vroeger immigranten hier kwamen om laaggeschoold werk te doen, is dat nu niet meer het geval denk ik. Helaas heb je veel drop-outs op school onder allochtonen, waardoor veel geen of weinig opleiding hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:32]

Carpe diem !
pi_5554898
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:25 schreef CreativeMind het volgende:

Ik heb vaak genoeg met allochtonen gewerkt en zelden of nooit dit soort argumenten gehoord, wel viel het mij op de taalbeheersing van allochtonen zodanig was dat slechts de meest simpele werkzaamheden door hen verricht konden worden.

En het geval wil dat Nederland steeds minder een 'industrie' land is en steeds meer een kennisland is waarin voor de meeste banen gedegen taalbeheersing de eerste vereiste is, met een goede schoolopleiding als tweede.

Mischien overgesimplificeerd maar de banen waarvoor ooit de meeste gastarbeiders naar Nederland zijn gehaald bestaan gewoonweg niet meer.

[Dit bericht is gewijzigd door Tia_Tijger op 27-08-2002 13:32]

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_5554899
Tja, waar heeft het mee te maken. Als er sprake zou zijn van misbruik maken van het systeem, dan zou je misschien kunnen veronderstellen dat de controle bij WAO uitkeringen beter is dan bij de bijstand.
Of een andere verklaring is dat allochtonen eerder geen werk hebben dan arbeidsongeschikt zijn dan autochtonen. Arbeidsongeschikt wordt je meestal na zware arbeid.
Wat iig wel opvalt is het feit dat veel allochtonen zonder werk bij elkaar komen in bijvoorbeeld koffiehuizen of speelhallen. Of door de stad cruisen met een CRX of GSI met rioolpijp. Of in de metro of op winkelcentrum Zuidplein rondhangen. Dat kost ook geld zou je dan denken, misschien is daar dan de bijstand voor. Ook zijn allochtone gezinnen groter, dus dat kost ook meer geld. En tenslotte kosten gouden kettingen en Nike's en trainingspakken ook veel geld. Kortom, de waarheid van deze opsomming zal wel ergens in het midden liggen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Overall beste user 2022 dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:32:42 #7
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_5554938
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:28 schreef DJ-L3 het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dat zomaar kunt stellen. Ik denk dat het antwoord van Tia_tiger dichter in de buurt komt. Veel allochtonen hebben nou eenmaal een opleidings- en taalachterstand, en daarmee is het moeilijk werk vinden. Ik denk niet dat het geloof zoveel parten speelt bij het niet hebben van werk.

Ik denk het ook, waardoor men dus sneller langdurig werkloos kan raken (zeker de oudere generaties.)waarna men na verloop van tijd recht op bijzondere uitkeringen (ww, wao, etc) kwijtraakt en in de bijstand dondert.

En daar schijnt het nogal moeilijk uit te raken te zijn.

Zijn de cijfers trouwens over de hele groep gelijk verdeelt, of is het hoger bij de ouderen, of juist bij de jongeren?

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_5554945
Luiheid speelt ook mee.

En dat is geen racisme. Een collega van me heeft jarenlang les gegeven in overwegend "zwarte" scholen. Het viel hem altijd op dat Aziatische en Oost-Europese scholieren keihard werkte & leerde terwijl Turken en Marokkanen geen flikker uitvoerde.

Er zullen heus wel uitzonderingen zijn, maar toch is dit het beeld wat hem na 10 jaar lesgeven is bijgebleven.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 27-08-2002 13:36]

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_5554993
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:24 schreef Tia_Tijger het volgende:
Laag opgeleid, taal niet voldoende machtig.

Lijkt mij duidelijk waarom allochtonen meer werkeloos zijn, integratie valt en staat met werk en dat valt of staat met educatie in onze maatschappij.

Lijkt me niet helemaal juist. Ik heb genoeg situaties gezien waarbij laaggeschoolde buitenlanders ook gewoon in de fabriek productiewerk deden terwijl ze nauwelijks een woord Nederlands spraken. Ook in de land en tuinbouw spreken de meeste allochtonen nauwelijks op voldoende niveau onze taal. Polen staan te springen elk jaar om arperges te komen steken in Limburg. Half Schiphol wordt schoongemaakt door allochtonen die geen drol Hollands lullen. Kortom, er is genoeg werk te vinden waar je geen ene reet aan onze taal hoeft te doen om toch een salaris te krijgen. Dus dat argument gaat nauwelijks op. Dat geldt alleen voor de beter betaalde banen.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:36:49 #10
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5555015
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:30 schreef Lucille het volgende:
Tja, waar heeft het mee te maken. Als er sprake zou zijn van misbruik maken van het systeem, dan zou je misschien kunnen veronderstellen dat de controle bij WAO uitkeringen beter is dan bij de bijstand.
Dat zou kunnen, maar waarom zo veel in de bijstand, en niet in de WW ?
quote:
Of een andere verklaring is dat allochtonen eerder geen werk hebben dan arbeidsongeschikt zijn dan autochtonen. Arbeidsongeschikt wordt je meestal na zware arbeid.
Dat is al tijden niet meer zo. Arbeidsongeschikt ben je ook met RSI of als je zwaar depressief bent, om maar wat te noemen.
quote:
Wat iig wel opvalt is het feit dat veel allochtonen zonder werk bij elkaar komen in bijvoorbeeld koffiehuizen of speelhallen. Of door de stad cruisen met een CRX of GSI met rioolpijp. Of in de metro of op winkelcentrum Zuidplein rondhangen. Dat kost ook geld zou je dan denken, misschien is daar dan de bijstand voor.
Dat lijkt me toch geen oorzaak dat er zoveel in de bijstand zitten, of je moet impliceren dat de allochtoon lui is.
quote:
Ook zijn allochtone gezinnen groter, dus dat kost ook meer geld. En tenslotte kosten gouden kettingen en Nike's en trainingspakken ook veel geld. Kortom, de waarheid van deze opsomming zal wel ergens in het midden liggen.
Dat denk ik ook.

[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:38]

Carpe diem !
pi_5555024
Er zitten relatief veel allochtonen in de WAO.
Natuurlijk zitten er over het geheel gezien meer autochtonen in de WAO

Allochtonen in de WW?

Zijn dat vooral eerste generatie?

Of ook veel tweede?

Ik bedoel, de tweede generatie is hier geboren en zou geen taalachterstand of cultuurshock of wat dan ook moeten hebben.

Ik las een tijdje terug een stuk in het NRC.

Een Turkse man zat al 20 jaar in de WAO.
Had 20 jaar geleden een plank op zijn kop gekregen en had daar nekklachten an over gehouden.

Hij mocht geen zwaar werk meer doen.

"Ik kan niet meer werken, want ik werkte in de horeca en in de horeca moet je tillen en dat mag ik niet"

"maar U kunt toch ander werk doen, waar u niet hoeft te tillen?"

Stilte...

"Ja, dat zou kunnen".

Hoe werkt die controle in Godsnaam dan , dat iemand zolang in de WAO kan zitten, terwijl er feitelijk allang niets meer aan de hand is?

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:38:25 #12
7966 eRR_
the internet makes you stupid
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:40:31 #13
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_5555065
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:35 schreef Lucille het volgende:

[..]

Lijkt me niet helemaal juist. Ik heb genoeg situaties gezien waarbij laaggeschoolde buitenlanders ook gewoon in de fabriek productiewerk deden terwijl ze nauwelijks een woord Nederlands spraken. Ook in de land en tuinbouw spreken de meeste allochtonen nauwelijks op voldoende niveau onze taal. Polen staan te springen elk jaar om arperges te komen steken in Limburg. Half Schiphol wordt schoongemaakt door allochtonen die geen drol Hollands lullen. Kortom, er is genoeg werk te vinden waar je geen ene reet aan onze taal hoeft te doen om toch een salaris te krijgen. Dus dat argument gaat nauwelijks op. Dat geldt alleen voor de beter betaalde banen.

Lucille, er zijn evenwel steeds minder van dit soort banen in Nederland.
Schoonmaken is tijdloos, dat is altijd nodig maar werk in land & tuinbouw is redelijk seizoensbepaald, het voorbeeld van de asperges is daar een goed voorbeeld van.

En wat gebeurt er? er worden Polen ingehuurd (al dan niet legaal) om asperges te steken omdat ze goedkoper zijn als legale allochtonen..tja, dan houdt het toch ook op.

Let wel, ik zeg niet dat er geen banen zijn waarvoor je de taal niet zo goed hoeft te beheersen, alleen dat er steeds minder van dit soort banen zijn, als er geen banen zouden zijn dan zou het percentage een stuk hoger liggen als ca. 25%, lijkt mij.

pi_5555112
Ervaring van familie die bijvoorbeeld gewerkt heeft als productiemedewerken bij de Nestlé in Rotterdam:
Vooral de donkergekleurde medemensen waren standaard de week voor hun vakantie al ziek. En al op vakantie dus. Werd zelfs onder het personeel openlijk toegegeven. Dus voor sommigen is luiheid wel degelijk een reden. Luiheid komt natuurlijk ook bij Nederlanders voor, maar ik heb de indruk dat er iets minder van geprofiteerd wordt.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:44:02 #15
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5555118
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:37 schreef milagro het volgende:
Nou, niet dus. Zoals ik het lees zit 8% van de allochtonen in de WAO tegen 9% van de autochtonen.
quote:
Allochtonen in de WW?

Of ook veel tweede?

Ik bedoel, de tweede generatie is hier geboren en zou geen taalachterstand of cultuurshock of wat dan ook moeten hebben.

Dat is waar, toch hebben ook veel 2e generatie allochtonen een gebrekkige beheersing van de nederlandse taal. Dat komt denk ik o.a. door dat thuis wel de taal van het thuisland wordt gepraat, en men vaak eerder van school gaat.
quote:
Ik las een tijdje terug een stuk in het NRC.

Een Turkse man zat al 20 jaar in de WAO.
Had 20 jaar geleden een plank op zijn kop gekregen en had daar nekklachten an over gehouden.

Hij mocht geen zwaar werk meer doen.

"Ik kan niet meer werken, want ik werkte in de horeca en in de horeca moet je tillen en dat mag ik niet"

"maar U kunt toch ander werk doen, waar u niet hoeft te tillen?"

Stilte...

"Ja, dat zou kunnen".

Hoe werkt die controle in Godsnaam dan , dat iemand zolang in de WAO kan zitten, terwijl er feitelijk allang niets meer aan de hand is?

Heb je helemaal gelijk in, maar dat geldt ook voor veel autochtonen. Wel in de WAO, maar stiekem bijklussen. Daar zou veel meer op gecontroleerd moeten worden, en WAO'ers zouden vaker gedwongen moeten worden om omgeschoold te worden en ander werk te vinden.
Carpe diem !
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:44:39 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_5555132
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:37 schreef milagro het volgende:

Allochtonen in de WW?

Of ook veel tweede?

De volledige cijfers, behorende bij het artikel uit BN/De Stem kan je terug vinden op de site van het CBS, daar is ook een splitsing gemaakt naar eerste en tweede generatie, zie:
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/2002/1034k.htm
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:44:46 #17
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5555136
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:38 schreef eRR_ het volgende:
Ze vinden zoiets geweldig; niet werken en toch centjes ontvangen. Kan alleen in Nederland!
Daarnaast werken ze gewoon mee in de familiesupertjes, waar ze dus zwart geld bij verdienen.
Heb je gelezen wat ik in de openingspost gezegd heb ? Opzouten dus.
Carpe diem !
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:48:06 #18
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_5555184
Controle op uitkeringsgerechtheid is al jaren een heet hangijzer....de uitkeringsgerechtigde zitten sowieso in de lagere sociale kring. Daar verkeren ook de meeste buitenlanders geimigreerd door vlucht of economische vlucht in. Niet de geleerde uit Iran die hier een medische specialiteit studeert en later in een ziekenhuis werkt.

Volkomen logisch maar wel erg jammer en misbruik moet gestraft

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:48:11 #19
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_5555188
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:43 schreef Lucille het volgende:
Ervaring van familie die bijvoorbeeld gewerkt heeft als productiemedewerken bij de Nestlé in Rotterdam:
Vooral de donkergekleurde medemensen waren standaard de week voor hun vakantie al ziek. En al op vakantie dus. Werd zelfs onder het personeel openlijk toegegeven. Dus voor sommigen is luiheid wel degelijk een reden. Luiheid komt natuurlijk ook bij Nederlanders voor, maar ik heb de indruk dat er iets minder van geprofiteerd wordt.
Er...nou, sorry, als iemand die management ervaring heeft kan ik je verzekeren dat dit niet alleen bij allochtonen gebeurt.
Bovendien kunnen bedrijven ten alle tijden spoedcontroles aanvragen of laten uitvoeren indien zij een verdenking hebben dat een medewerker simuleert.
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:48:54 #20
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5555199
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:30 schreef Lucille het volgende:
quote:
Ouderen zijn naar verhouding vaker arbeidsongeschikt. Het aandeel oudere Turkse en Marokkaanse mannen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering lag met respectievelijk 61 en 46 procent aanzienlijk hoger dan gemiddeld. Onder autochtone mannen van 55-64 jaar was het 27 procent.

Bron : site CBS

Eigenlijk niet eens zo gek, ze werden vaak ingezet om zwaar en smerig werk te verrichten. Toch wel een erg hoog cijfer.
Carpe diem !
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:51:06 #21
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5555225
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:28 schreef DJ-L3 het volgende:

[..]

Hoewel vroeger immigranten hier kwamen om laaggeschoold werk te doen, is dat nu niet meer het geval denk ik. Helaas heb je veel drop-outs op school onder allochtonen, waardoor veel geen of weinig opleiding hebben.

Toch is er wel degelijk een mentaliteitsverschil te merken.
Op mijn werk werken we met een paar Marokkanen (2 als directe collega) en beiden staan op de lijst om ontslagen te worden.
De eene omdat hij altijd stampei schopt, snel beledigd is, erg slordig en nu zijn vakantie verlengd heeft omdat hij getrouwd is in Marokko... hij is nu gewoon 2 weken onrechtmatig afwezig. Hij belde even op.....

De ander komt minimaal 1 keer per week gewoon niet opdagen, meldt zich wel heeel makkelijk ziek en belt een uur nadat hij had moeten beginnen op met 'ik moet wat doen ik kom later/niet'.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:52:37 #22
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5555243
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:36 schreef DJ-L3 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar waarom zo veel in de bijstand, en niet in de WW ?
[..

Omdat je niet zomaar in aanmerking komt voor de WW, en wel voor de bijstand.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:53:39 #23
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5555258
Onder de tweede generatie niet-westerse allochtonen bevinden zich aanzienlijk minder uitkeringsontvangers dan onder de eerste generatie. Van de tweede generatie had 8 procent eind 2000 een uitkering, tegen 27 procent van de eerste generatie. Dit verschil is grotendeels toe te schrijven aan de gemiddeld jonge leeftijd van deze groep. Zo is 93 procent van de tweede generatie tussen de 15 en 34 jaar. Bij de eerste generatie niet-westers allochtonen zit de helft in deze leeftijdsgroep.

Aandeel uitkeringsontvangers per herkomstgroepering en generatie, eind 2000

De cijfers hebben dus vooral betrekking op de 1e generatie immigranten.

[Dit bericht is gewijzigd door DJ-L3 op 27-08-2002 13:54]

Carpe diem !
pi_5555260
quote:
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:44 schreef golfer het volgende:

[..]

De volledige cijfers, behorende bij het artikel uit BN/De Stem kan je terug vinden op de site van het CBS, daar is ook een splitsing gemaakt naar eerste en tweede generatie, zie:
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/2002/1034k.htm

Okay 93% is van de tweede generatie en dat is de groep tussen de 15 en 34 jaar, dus die cijfers liggen (nog?)laag.

De taal, dat is denk ik op ieder vlak nummer 1 oorzaak van het "er buiten vallen".

Als je de taal niet of nauwelijks of slecht spreekt ben je gewoon in zekere zin gehandicapt of je moet werk dien waar praten niet nodig is en dat is meestal fysiek zwaar werk.

Bovendien is het gros van de eerste generatie laag of niet opgeleid en zijn dus nogal eens óók in hun eigen taal (deels) analfbeet.

Ook in hun eigen land kwamen veel van de allochtonen uit de "onderklasse" en ondervonden ze de gevolgen vanhun weinige of ontbrekende opleiding, en hier in Nederland komt dan ook nog eens het taalprobleem erbij.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 27 augustus 2002 @ 13:53:50 #25
7966 eRR_
Op dinsdag 27 augustus 2002 13:44 schreef DJ-L3 het volgende:

[..]

Heb je gelezen wat ik in de openingspost gezegd heb ? Opzouten dus.

Wat zeik je nou? Ik neem slechts waar, kom eens een weekje in mijn buurtje bivakeren.
the internet makes you stupid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')