Het SP-Kamerlid Ali Lazrak is hierover zo verontwaardigd dat hij bij minister Kamp (Volkshuisvesting) aan de bel heeft getrokken.
Integratie
Volgens de parlementariër gaat de eigenaar van de moslimwoningen, de woningbouwcorporatie Haag Wonen, met deze aanpassingen net een beetje te ver.
Hij wijst er in schriftelijke vragen op dat dit een voorbeeld is van hoe integratie niet moet. Lazrak is bang dat moslims door dit soort voorzieningen in de war raken en hun vrouwen nog verder in isolement raken.
Volgens hem moeten ook voor de moslimwoningen de gangbare normen worden gehanteerd en had de woningbouwcorporatie het geld beter kunnen besteden aan taalcursussen.
Een woordvoerder van Haag Wonen zegt dat de huizen zijn ingericht volgens de wensen van de toekomstige bewoners. "Die vroegen of de keuken van twee kanten bereikbaar kon zijn," vertelt hij. Hij laat in het midden of de twee ingangen bedoeld zijn om mannen en vrouwen de mogelijkheid te geven uit gescheiden vertrekken de keuken te bereiken. "Wij hebben niet naar de reden gevraagd," aldus de zegsman.
Dat de wc speciaal in het noordwesten is geplaatst zodat bezoekers niet met hun rug naar Mekka hoeven te zitten, zoals in vakbladen stond,bestempelt de woordvoerder als aperte onzin. "De wc's zitten in het noordwesten omdat ze daar het dichtst bij de leidingen staan."
Bron : Telegraaf.
Tsja wat vinden jullie hier van ?? Is dit goed, omdat we die mensen tenslotte zelf hierheen hebben gehaald en ze recht hebben op woonruimte zoals ze dat willen.
Of is het niet goed omdat er in onze samenleving zo niet met vrouwen om wordt gegaan.
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind niet dat je een vrouw als minderwaardig moet behandelen. En ik ben bang dat als dit een trend wordt elke bevolkingsgroep straks aparte woningen wil die buiten deze groep niet te sluiten zijn waardoor er een soort ghettovorming ontstaat.
quote:Nee, meer over het feit of er op deze manier aangepaste woningen gemaakt moeten worden.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:15 schreef FokPolizei het volgende:
Dit is geen nieuws, dit is een reden om weer een topic over moslims en marokkanen te openen...
quote:Dit is wel nieuws!
Op woensdag 21 augustus 2002 14:15 schreef FokPolizei het volgende:
Dit is geen nieuws, dit is een reden om weer een topic over moslims en marokkanen te openen...
Het is je reinste onzin!
aangepaste huizen voor moslims ...
tsss
quote:Ik heb nog nooit nieuws in de Telegraaf gezien hoor
Op woensdag 21 augustus 2002 14:16 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Nee, meer over het feit of er op deze manier aangepaste woningen gemaakt moeten worden.
En het is wel nieuws want het staat in de Telegraaf !
quote:Dadelijk krijg je speciale moslim huizen met een imperiaal op het dak
Op woensdag 21 augustus 2002 14:16 schreef Pikkebaas het volgende:[..]
Nee, meer over het feit of er op deze manier aangepaste woningen gemaakt moeten worden.
En het is wel nieuws want het staat in de Telegraaf !
Ik vind het echt ronduit belachelijk als je ziet hoelang gehandicapten moeten wachten voordat ze bepaalde aanpassingen in hun woning krijgen die WEL nodig zijn!
[Dit bericht is gewijzigd door alkaholic63 op 21-08-2002 14:20]
emancipatie van de vrouw (of datgene waar de SP in bovenstaande op doelt) is op zich een goede zaak, maar daar helpt een al dan niet 2 deurige keuken niet bij.
quote:nou ja, op zich niet zo gek hoor, bij `gewone' bejaarden tehuizen wordt er ook gevraagd naar de wensen van de bewoners.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:18 schreef realist_ik het volgende:[..]
Dit is wel nieuws!
ik wist het nog niet dus voor mij is iig nieuw...Het is je reinste onzin!
tsss
quote:ja, maar niet uit cultureel oogpunt
Op woensdag 21 augustus 2002 14:21 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
nou ja, op zich niet zo gek hoor, bij `gewone' bejaarden tehuizen wordt er ook gevraagd naar de wensen van de bewoners.
Dat iemand 2 ingangen naar z'n keuken wil, of de WC op een bepaalde plek, big deal zeg. Bovendien klopt het verhaal van de WC's al niet, volgens de woordvoerder.
Maar goed, de Privé Telegraaf trekt wel vaker voorbarige conclusies.
quote:Inderdaad, maar dat zijn speciale verzorgings tehuizen en dan gaat er meestal om dat mensen er makkelijk kunnen lopen, pakken etc!!!
Op woensdag 21 augustus 2002 14:21 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
nou ja, op zich niet zo gek hoor, bij `gewone' bejaarden tehuizen wordt er ook gevraagd naar de wensen van de bewoners.
quote:Kul. Iemand geeft een voorkeur, of vraagt om een aanpassing. Zolang dat binnen het budget valt, of de extra kosten betaald worden wordt er niet naar een reden gevraagd.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:22 schreef realist_ik het volgende:[..]
ja, maar niet uit cultureel oogpunt
Die 'culturele' voorkeur wordt er om niets bijgesleept.
quote:Wat is de datum van dit niet stemmingmakend artikel ? En een link er naar zou ook erg fijn zijn.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:12 schreef Pikkebaas het volgende:
Van onze Haagse redactie
.....
quote:dat maakt toch ook niet uit? zolang er niet meer kosten worden gemaakt dan anders, en zoalng andere er niet (tegen hun zin) voor opdraaien, doet het er niet toe om wat voor reden er veranderingen worden aangebracht.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:22 schreef realist_ik het volgende:[..]
ja, maar niet uit cultureel oogpunt
In een vrij land kan en mag de overheid zich dáár niet zo maar in mengen (mengen in wat wél en wat niet een `goede' reden zou zijn), dat tast de vrije keuze aan.
quote:Het stond gisteren al in de Haagsche Courant, toch niet echt het roddelorgaan van Nederland.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:22 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Volgens mij wordt de zaak weer eens flink opgeblazen. Mensen willen zo vaak aanpassingen in hun woning, om de meest uiteenlopende redenen.Dat iemand 2 ingangen naar z'n keuken wil, of de WC op een bepaalde plek, big deal zeg. Bovendien klopt het verhaal van de WC's al niet, volgens de woordvoerder.
Maar goed, de Privé Telegraaf trekt wel vaker voorbarige conclusies.
quote:laten we het iets breeder trekken , aangepaste woning voor een geloofsovertuiging , dit is dus discriminatie voor mensen met een andere geloofsovertuiging , want zover ik heb kunnen lezen gaat het over huurwoningen.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:18 schreef realist_ik het volgende:[..]
Dit is wel nieuws!
ik wist het nog niet dus voor mij is iig nieuw...Het is je reinste onzin!
tsss
quote:voor die ouderen is het vaak beter om bijelkaar te zitten. Je hebt toch ook speciale protestante, katholieke, vrijgemaakte, doopsgezinde etc. bejaarden tehuizen? Om nog maar te zwijgen van de Nederlandse bejaarden tehuizen in Australie, Canada en nieuwZeeland.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:24 schreef Atreidez het volgende:
Mocht het zo zijn gegaan als in de krant vermeld wordt dan gaat het erg ver.. Ik kan me niet voorstellen dat ze aan iedereen vragen of ze speciale wensen hebben hoe de woning eruit moet zien. En als bij deze woningen al bekend is dat ze bewoont gaan worden door moslims is dat ook geen integratie, iedere (bejaarde) nederlander (of buitenlander met nederlands paspoort) moet een kans krijgen die woning te huren.
waar maakt men zich hier nu druk om???
quote:Alhoewel je daar wel een goed punt hebt, is de vergelijking die je maakt toch vrij krom.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:19 schreef alkaholic63 het volgende:[..]
Ik vind het echt ronduit belachelijk als je ziet hoelang gehandicapten moeten wachten voordat ze bepaalde aanpassingen in hun woning krijgen die WEL nodig zijn!
Misschien dat deze woningbouwvereniging gewoon beter is dan een andere. Misschien dat deze woningbouwvereniging namelijk ook gewoon gehoor geeft aan de gehandicapten in hun woningen.
quote:maar goed, da's jouw mening
Op woensdag 21 augustus 2002 14:24 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Kul. Iemand geeft een voorkeur, of vraagt om een aanpassing. Zolang dat binnen het budget valt, of de extra kosten betaald worden wordt er niet naar een reden gevraagd.
Die 'culturele' voorkeur wordt er om niets bijgesleept.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |