ik voel een nieuwe hit opborrelen... ....Wohnbar Niederlande( begin bij jezelf zal V.van de G. gedacht hebben over PF)
quote:Ik ben het in principe met je eens, zie alleen een probleem omdat het innemen van bij suicide bruikbare voorwerpen van een andere orde is dan het geven van dwangvoeding. In het eerste geval wordt de lichamelijke integriteit niet geschonden. Voor onthouden gelden andere regels dan voor opdringen.
Op woensdag 21 augustus 2002 13:35 schreef X-Ray het volgende:[..]
Idd, het recht om je proces te ontlopen door je dood te hongeren zou idd geschrapt moeten worden. Je moet immers ook je veters, riem ed afgeven zodat je je niet verhangt.
DEN HAAG (ANP) - Als een arts besluit om Volkert van der G. dwangvoeding te geven, is het nog niet zeker dat verpleegkundigen dat besluit ook uitvoeren. Beroepsorganisatie NU'91 sluit zich aan bij de artsenorganisatie KNMG, die zijn leden eerder opriep geen dwangvoeding te geven.
NU '91 waarschuwt verpleegkundigen en verzorgenden dat ze strafrechterlijk aansprakelijk zijn als ze handelingen uitvoeren die de patiënt niet wil. ,,Een verpleegkundige kan dan veroordeeld worden tot het betalen van smartegeld, net als de arts'', aldus voorzitter M. von Bönninghausen van NU '91 woensdag.
De beroepsorganisatie, met 22.000 leden de grootste in de sector, noemt het niet ondenkbaar dat verpleegkundigen in problemen komen. ,,In praktijk geven verpleegkundigen vaker toe aan de wensen van artsen, zonder dat ze kunnen aangeven waarom ze dan doen'', aldus de voorzitter. ,,Het zijn dan vooral de jonge en onervaren verpleegkundigen, maar die vallen net zo goed onder het tuchtrecht.''
Volkert van der G, verdacht van de moord op Pim Fortuyn, heeft eerder vastgelegd dat hij geen voeding wil. Hij houdt zijn hongerstaking inmiddels meer dan twee maanden vol. Enkele artsen uit de LPF-fractie hebben gezegd hem wel dwangvoeding te willen geven.
De discussie over dwangvoeding is ontstaan omdat de regels niet geheel eenduidig zijn. In de Penitentiair Beginselen Wet (PBW) staat dat, met het oog op het afwenden van levensgevaar, het recht van een gedetineerde op onaantastbaarheid van zijn lichaam kan worden beperkt.
quote:Hieruit maak ik op dat een arts alles wat hij kan en weet zal aanwenden om het leven van een mens te redden.
Op donderdag 19 september 2002 11:47 schreef Shaman het volgende:
Als arts heb je je bovendien te houden aan de eed van Hippocrates: Ik zal de mij toevertrouwde patiënten, naar vermogen en oordeel, behandelen tot hun voordeel en zal mij onthouden van al dat schadelijk en onjuist is
Een arts zou dus in beide gevallen fout zijn. Doet hij niets, dan pleegt hij passieve euthanasie, doet hij wel iets, dan schendt hij Volkerts recht op zelfbeschikking. Dus dan moet je naar andere belangen kijken, bijvoorbeeld het landsbelang.
M.a.w. Dwangvoeden!
quote:Ik zal de mij toevertrouwde patiënten, naar vermogen en oordeel, behandelen tot hun voordeel en zal mij onthouden van al dat schadelijk en onjuist is
Op donderdag 19 september 2002 12:10 schreef Gia het volgende:[..]
Hieruit maak ik op dat een arts alles wat hij kan en weet zal aanwenden om het leven van een mens te redden.
Het is juist schadelijk voor het leven van Volkert als een arts geen dwangvoeding geeft.
Dus dwangvoeding geven is in het belang van de patient, in dit geval, want anders sterft hij. Als een arts hem zou laten sterven zou dat gelijk staan aan passieve euthanasie, en dat is volgens de wet alleen toegestaan in geval van ondraaglijk lijden ten gevolge van een ziekte.Een arts zou dus in beide gevallen fout zijn. Doet hij niets, dan pleegt hij passieve euthanasie, doet hij wel iets, dan schendt hij Volkerts recht op zelfbeschikking. Dus dan moet je naar andere belangen kijken, bijvoorbeeld het landsbelang.
M.a.w. Dwangvoeden!
Doet hij niets dan doet hij dat naar wens en in het belang van zijn patient en handelt hij volgens zijn eed.
quote:Ah, het was dus geen zelfmoordpoging. Kan hier ook wel een slotje op.
Op donderdag 19 september 2002 13:01 schreef Disorder het volgende:
Ik hoor net op het nieuws dat Volkert gestopt is met z'n hongerstaking!
quote:
Op donderdag 19 september 2002 14:52 schreef Ulx het volgende:[..]
Ah, het was dus geen zelfmoordpoging. Kan hier ook wel een slotje op.
Vanavond geeft Martin Fortuyn bij RTL4 nog een reactie n.a.v. de ex-hongerstaking van Volkert.
quote:Lekker boeiend
Op donderdag 19 september 2002 19:55 schreef Loedertje het volgende:[..]
![]()
Vanavond geeft Martin Fortuyn bij RTL4 nog een reactie n.a.v. de ex-hongerstaking van Volkert.
quote:Geen idee, er komt ook nog een klacht namens Volkert voor het Europese hof begreep ik net van Theo de Roos (weet het niet zeker, had visite en heb maar half geluisterd)
Op donderdag 19 september 2002 21:21 schreef onschuldig het volgende:[..]
Lekker boeiend
![]()
![]()
Willibrord Frequin (SBS6) mag beelden uitzenden van Petra L., partner van Volkert van der G. Voorwaarde is dat L. onherkenbaar in beeld is, net als haar moeder en vrienden die haar bezoeken. De beelden worden vrijdag uitgezonden.
Bron: NOS.
quote:idd, raar verhaal...
Op donderdag 19 september 2002 21:40 schreef Loedertje het volgende:
Je zou toch denken dat mensen zich dood vechten om maar niet in het
programma van die proleet te hoeven komen...
quote:Frequen kennende zal die haar wel netzolang gestalkt hebben totdat hij haar op camera heeft vastgelegd
Op donderdag 19 september 2002 22:39 schreef Eightball het volgende:[..]
idd, raar verhaal...
Je zou toch denken dat mensen zich dood vechten om maar niet in het
programma van die proleet te hoeven komen...
quote:De enige die hier in mijn ogen iets over zou mogen zeggen is de directe familie. Wat de rest van Nederland denkt boeit niet
Op donderdag 19 september 2002 21:21 schreef onschuldig het volgende:[..]
Lekker boeiend
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |