abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 11:22:53 #26
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5453630
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:14 schreef Coelho het volgende:
Wat is hier op tegen? Het feit dat er dan geen geld aan te verdienen valt?
De kromming van de aarde. FM-signalen buigen (bijna) niet af, je moet de antenne zo'n beetje kunnen zien. Om heel Nederland te kunnen bedienen moet je dus wel een heel erg hoge mast hebben. En dan zit je nog met het buitenland.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 11:27:39 #27
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5453680
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:21 schreef Tweater het volgende:

[..]

ik wil niet voor edjekroketje gaan praten, want hij is de opener van dit topic, maar volgens mij is dit hele topic juist wél daarom geopend. daar zijn we druk mee bezig met zijn alle. als jij een profesioneel gesprek wilt voeren met profesionele mensen moet je niet hier zijn. open maar een nieuw topic ipv deze te verpesten met je gebetweterij.

Normaal taalgebruik en normaal met mensen omgaan is voor jou erg moeilijk, geloof ik. je gaat ook lekker op mijn argumenten in.

Ik hoef geen professioneel gesprek te voeren (sterker nog, dat kan ik niet, want ik ben geen professional op radiogebied), ik ga echter wel uit van de werkelijke situatie. Als jij graag in een droomwereld wilt leven ga vooral je gang, maar val anderen er niet op aan dat ze dat niet doen. Bij veilen en verdelen van radiofrequentie's zijn er echter een aantal factoren waarmee je rekening moet houden.

pi_5453740
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:21 schreef Tweater het volgende:

[..]

ik wil niet voor edjekroketje gaan praten, want hij is de opener van dit topic, maar volgens mij is dit hele topic juist wél daarom geopend. daar zijn we druk mee bezig met zijn alle. als jij een profesioneel gesprek wilt voeren met profesionele mensen moet je niet hier zijn. open maar een nieuw topic ipv deze te verpesten met je gebetweterij.

QLtel: Volgens mij gaat het nog steeds om frequentiepaketten, met een (redelijk) gelijk verdeeld bereik, en kan er nooit zomaar alleen de sterkste zenders gekocht woden (ik moet er niet aan denken)

Tweater, dank. Ik wil zeker geen borrelpraat bedrijven, maar dit onderwerp houdt me bezig. Een professioneel gesprek zal het echter ook niet worden. Het gaat er toch om dat nu bepaald wordt waar we naar mogen (kunnen) luisteren.
Al het gedoe zorgt er alleen maar voor dat een goede beslissing wordt uitgesteld. Daarbij komt ook dat ik wil weten wat er leeft bij de Fok!kers.

pi_5453744
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:27 schreef qltel het volgende:

[..]

Normaal taalgebruik en normaal met mensen omgaan is voor jou erg moeilijk, geloof ik. je gaat ook lekker op mijn argumenten in.

Ik hoef geen professioneel gesprek te voeren (sterker nog, dat kan ik niet, want ik ben geen professional op radiogebied), ik ga echter wel uit van de werkelijke situatie. Als jij graag in een droomwereld wilt leven ga vooral je gang, maar val anderen er niet op aan dat ze dat niet doen. Bij veilen en verdelen van radiofrequentie's zijn er echter een aantal factoren waarmee je rekening moet houden.

sorry? een droomwereld wilt leven? ik heb nog geen sterke argumenten gezien waarom we niet gewoon een gesprek kunnen voeren.
of, let's have it your way: ja, ik ben dom, ik geloof dat alles wat ik hier zeg bewaarheid gaat worden omdat ik geloof dat de overheid naar zijn volk luistert, en ik vind het raar dat jij daar niet in gelooft. ik wil dit gesprek nu graag zonder verdere storingen voortzetten en ik hoop dat je daaraan meewerkt. doe gerust mee met ons ideaalbeeldgesprek maar ga niet nog meer van dit soort crap posten want ik reageer er niet meer op. keej?
pi_5453769
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:34 schreef edjekroketje het volgende:

[..]

QLtel: Volgens mij gaat het nog steeds om frequentiepaketten, met een (redelijk) gelijk verdeeld bereik, en kan er nooit zomaar alleen de sterkste zenders gekocht woden (ik moet er niet aan denken)

Tweater, dank. Ik wil zeker geen borrelpraat bedrijven, maar dit onderwerp houdt me bezig. Een professioneel gesprek zal het echter ook niet worden. Het gaat er toch om dat nu bepaald wordt waar we naar mogen (kunnen) luisteren.
Al het gedoe zorgt er alleen maar voor dat een goede beslissing wordt uitgesteld. Daarbij komt ook dat ik wil weten wat er leeft bij de Fok!kers.

nee, weet ik ook wel. geen borrelpraat ofzo, en zeker geen (!!) droomwereld. ik zeg soms dingen een beetje verkeerd, maar wat jij nu zegt is wat ik bedoelde, ik geloof dat dat wel duidelijk was
pi_5453813
Inmiddels wel ja.

Deze discussie toont wel aan dat elk van de twee mogelijkheden zijn voors en tegens heeft. Ik heb nog niemand gezien die me van het nut van veilen kan overtuigen.

pi_5453823
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:42 schreef edjekroketje het volgende:
Inmiddels wel ja.

Deze discussie toont wel aan dat elk van de twee mogelijkheden zijn voors en tegens heeft. Ik heb nog niemand gezien die me van het nut van veilen kan overtuigen.

nee, en dat lijkt me ook vrij lastig. mij zullen ze echt niet overtuigen, behalve als ze met het opgebracht geld meer ether-ruimte kunnen creeeren voor andere zenders
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 11:49:48 #33
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5453887
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:34 schreef edjekroketje het volgende:

[..]

Bepaalde pakketten zijn toch echt een stuk krachtiger dan andere. Er zijn landelijk dekkende en niet landelijk dekkende pakketten. Als ik mocht kiezen zou ik gaan voor de 100.7/100.9 FM. Deze wordt dus zoals hij nu van Sky is geveild, als het doorgaat zoals 't nu is.

Daarbij zijn er groepen met heel erg veel geld. Zoals bijvoorbeeld de al eerder door mij genoemde NRJ.

En bij verdelen was er dan weer de verplichte pakketten. Nederlandstalig, Klassiek en nieuws waaraan je al 3 pakketten kwijt bent.

Zomaar 3 factoren waar je rekening mee moet houden.

Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 11:51:19 #34
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5453920
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:34 schreef Tweater het volgende:

[..]

sorry? een droomwereld wilt leven? ik heb nog geen sterke argumenten gezien waarom we niet gewoon een gesprek kunnen voeren.

Okee, als jij argumenten als sukkel en betweter normaal vind, dan is een gesprek tussen ons inderdaad zinloos. Want ik wil me niet graag op dat nivo gaan begeven.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 11:52:27 #35
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5453938
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:42 schreef edjekroketje het volgende:
Veilen heeft maar 2 voordelen, het levert veel geld op en je laat het over aan de markt. Nadelen zijn er legio.
pi_5453940
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:43 schreef Tweater het volgende:

[..]

nee, en dat lijkt me ook vrij lastig. mij zullen ze echt niet overtuigen, behalve als ze met het opgebracht geld meer ether-ruimte kunnen creeeren voor andere zenders

Volgens mij is de rek er wel uit qua etherruimte...
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 11:59:30 #37
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5454049
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:52 schreef edjekroketje het volgende:

[..]

Volgens mij is de rek er wel uit qua etherruimte...

Als je compleet gaat herverdelen is er best nog wel wat te doen. Maar dat wordt een proces van jaaaaaren. Alleen al de overeenstemming met het buitenland wordt erg lastig. Als je alles zou gaan herverdelen (met minder tussenruimte als nu) zou je wel meer kwijt kunnen. Maar, dat wordt een langdurig en kostbaar proces.
pi_5454060
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:49 schreef qltel het volgende:

[..]

Bepaalde pakketten zijn toch echt een stuk krachtiger dan andere. Er zijn landelijk dekkende en niet landelijk dekkende pakketten. Als ik mocht kiezen zou ik gaan voor de 100.7/100.9 FM. Deze wordt dus zoals hij nu van Sky is geveild, als het doorgaat zoals 't nu is.

Daarbij zijn er groepen met heel erg veel geld. Zoals bijvoorbeeld de al eerder door mij genoemde NRJ.

En bij verdelen was er dan weer de verplichte pakketten. Nederlandstalig, Klassiek en nieuws waaraan je al 3 pakketten kwijt bent.

Zomaar 3 factoren waar je rekening mee moet houden.

Elke weldenkende radiobaas gaat voor het pakket dat nu van Sky is. Een nadeel van veilen is dat je daarmee allerhande buitenlandse groepen met veel geld binnenhaalt. Zitten daar voordelen aan? Hebben we een NRJ (Frans hè) niet al?

Ik vind de definitie van de 3 verplichte paketten te magertjes als je het mij vraagt. Waarom niet ook Jazz en alternatieve pop er bijvoorbeeld bij gedaan? Ik tel in de gauwigheid 9 pakketen. Waarom geen criteria voor alle 9 opstellen? En de "huurpijs" moet uiteraard afgestemd zijn op het bereik van de zenders. Dus het sky radio pakket heeft de hoogste huurpijs.

-edit: typo-

[Dit bericht is gewijzigd door edjekroketje op 20-08-2002 12:02]

pi_5454079
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 11:14 schreef Coelho het volgende:
Misschien dat deze vraag eerder in het DIG-forum moet, maar toch stel ik hem hier.

Is het technisch gezien niet mogelijk om alle zenders een plaats in de ether te geven? En dan het liefst nog allemaal in het hele land op dezelfde plaats? De FM-band loop van 89 - 107 (zoiets toch?). Dan heb je toch plaats voor (107-89 = 18 x 10 =) 180 zenders? Lijkt mij geen probleem. Dan kan sky radio gewoon op 100.7, 538 op 101.5, radio 3 op 96.8 enzovoorts.

Wat is hier op tegen? Het feit dat er dan geen geld aan te verdienen valt?

nope, het is technisch niet mogelijk omdat de beide zenders elkaar dan gaan storen. Bovendien heb je er dan altijd wel een echo in zitten. In engeland hebben ze het slimmer geregeld, daar heb je bijvoorbeeld radio 1 tussen de 97 MHz en 99 MHz zitten. Waar je dus ook zit in engeland, je hoeft alleen maar tussen dat bereik te zoeken.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 12:07:41 #40
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5454156
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 12:01 schreef DJP het volgende:

[..]

nope, het is technisch niet mogelijk omdat de beide zenders elkaar dan gaan storen.

Toch wordt het al gedaan hier in Nederland. Men doet dat blijkbaar door de zenders kwa vermogen enzo precies af te stemmen en de signalen precies in fase te brengen met elkaar. Maar het fijne ervan weet ik ook niet, alhoewel ik er wel eens wat over heb gelezen, ik zal eens gaan zoeken of ik dat nog kan vinden.
quote:
In engeland hebben ze het slimmer geregeld, daar heb je bijvoorbeeld radio 1 tussen de 97 MHz en 99 MHz zitten. Waar je dus ook zit in engeland, je hoeft alleen maar tussen dat bereik te zoeken.
Dat is inderdaad ideaal, en als we gaan herindelen ook mijn idee. Maximaal 2 of 3 frequentie's per nationale zender, die redelijk dicht bij elkaar liggen. En wat mij betreft beginnen we vooraan (88 en hoger) met de nationale zenders, daarboven commercieel en daarboven lokaal.

Wat dit soort dingen betreft is middengolf toch echt veel makkelijker.

Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 12:12:00 #41
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5454217
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 12:00 schreef edjekroketje het volgende:

[..]

Elke weldenkende radiobaas gaat voor het pakket dat nu van Sky is. Een nadeel van veilen is dat je daarmee allerhande buitenlandse groepen met veel geld binnenhaalt. Zitten daar voordelen aan? Hebben we een NRJ (Frans hè) niet al?

Voor de staat wel. het kan veel geld opleveren. Het vervelende is alleen dat dat vele geld weinig diversiteit oplevert. NRJ is inderdaad Frans, en heeft heel erg veel geld. Hetleuke is wel, Veronica (eigenaar van o.a. Kink) ook.
quote:
Ik vind de definitie van de 3 verplichte paketten te magertjes als je het mij vraagt. Waarom niet ook Jazz en alternatieve pop er bijvoorbeeld bij gedaan? Ik tel in de gauwigheid 9 pakketen. Waarom geen criteria voor alle 9 opstellen? En de "huurpijs" moet uiteraard afgestemd zijn op het bereik van de zenders. Dus het sky radio pakket heeft de hoogste huurpijs.
Op zich een goed idee. Komt ook al in de buurt van mijn (Kink, 192, Nationaal) idee wat ik een tijdje geleden al schreef. Ik ben alleen niet voor 't idee van nog een klassieke zender. We hebben radio 4 al, vorm deze om tot een serieuze klassieke zender en je bent klaar. 2 zenders voor een impopulair format als klassiek lijkt me wat overdone.
pi_5454327
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 12:12 schreef qltel het volgende:

[..]

Voor de staat wel. het kan veel geld opleveren. Het vervelende is alleen dat dat vele geld weinig diversiteit oplevert. NRJ is inderdaad Frans, en heeft heel erg veel geld. Hetleuke is wel, Veronica (eigenaar van o.a. Kink) ook.
[..]

Op zich een goed idee. Komt ook al in de buurt van mijn (Kink, 192, Nationaal) idee wat ik een tijdje geleden al schreef. Ik ben alleen niet voor 't idee van nog een klassieke zender. We hebben radio 4 al, vorm deze om tot een serieuze klassieke zender en je bent klaar. 2 zenders voor een impopulair format als klassiek lijkt me wat overdone.

1. Ben ik met je eens. Niets aan toe te voegen..
2. Ook met je eens, maar als je zegt geen commerciele klassieke zender te willen omdat we al radio 4 hebben kun je dat ook zeggen voor alle andere stations, omdat die iets doen dat de publieke omroep ook al doet. Bijvoorbeeld, radio 4 draait naar horen zeggen (ik heb er weinig kijk op) erg zware klassieke muziek terwijl classic FM het allemaal wat luchtiger aanpakt.
Radio 3 draait popmuziek. dat doet 538 ook alleen op een andere manier.
Anders moeten we heel lang zoeken voordat we goede criteria hebben om te toetsen...
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 12:28:58 #43
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5454465
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 12:19 schreef edjekroketje het volgende:

[..]

1. Ben ik met je eens. Niets aan toe te voegen..
2. Ook met je eens, maar als je zegt geen commerciele klassieke zender te willen omdat we al radio 4 hebben kun je dat ook zeggen voor alle andere stations, omdat die iets doen dat de publieke omroep ook al doet. Bijvoorbeeld, radio 4 draait naar horen zeggen (ik heb er weinig kijk op) erg zware klassieke muziek terwijl classic FM het allemaal wat luchtiger aanpakt.

Ik heb op klassiek ook helemaal geen kijk, hoor. Maar goed, radio 4 haalt echt bijzonder lage luistercijfers. En dat terwijl er erg veel groepen zijn waarvoor geen radiostation beschikbaar is. Wellicht moet men dan komen tot 1 klassiekzender welke een soort combinatie wordt van Classic-fm en Radio 4?
quote:
Radio 3 draait popmuziek. dat doet 538 ook alleen op een andere manier.
Anders moeten we heel lang zoeken voordat we goede criteria hebben om te toetsen...
Daar zijn ze ook al erg lang over bezig geweest..

Verschil is alleen wel dat er voor popmuziek een veel grotere markt is dan voor klassiek. Nu wil ik dit niet aan de markt overlaten, maar je mag er wel enigszins naar kijken in mijn idee.

pi_5454952
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 12:28 schreef qltel het volgende:

[..]
Verschil is alleen wel dat er voor popmuziek een veel grotere markt is dan voor klassiek. Nu wil ik dit niet aan de markt overlaten, maar je mag er wel enigszins naar kijken in mijn idee.

Da's waar. Maar ik denk dat de meeste mensen met mij geen problemen hebben met een commerciele klassieke zender erbij. Voor pop is de markt idd wel groter. Dat is een goede basis om het aanbod qua popmuziek breed te maken. Dat kan ook commercieel, al zal het niet zo goed verdienen als een Sky radio format.
pi_5456924
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 12:01 schreef DJP het volgende:

[..]

nope, het is technisch niet mogelijk omdat de beide zenders elkaar dan gaan storen. Bovendien heb je er dan altijd wel een echo in zitten. In engeland hebben ze het slimmer geregeld, daar heb je bijvoorbeeld radio 1 tussen de 97 MHz en 99 MHz zitten. Waar je dus ook zit in engeland, je hoeft alleen maar tussen dat bereik te zoeken.

Wat is dan de minimale afstand tussen zenders? Ik bedoel, met 180 mogelijkheden (zie rekenvoorbeeld in eerdere post), is het ook mogelijk om 90 zenders te plaatsen met een sprong van 0,2 en 60 zenders met een sprong van 0,3. Hoeveel zenders zijn er trouwens?
5 landelijke, regionaal kan op een frequentie, afhankelijk van provincie de uitzending, stuk of 10? commerciëlen? Dus al met al maximaal 30 of zo? Ik bedoel, die buitenlandse zenders, die vang je maar met een wereldomroep als je zo graag naar BBC of zo luistert.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 14:59:57 #46
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5457183
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 14:46 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wat is dan de minimale afstand tussen zenders? Ik bedoel, met 180 mogelijkheden (zie rekenvoorbeeld in eerdere post), is het ook mogelijk om 90 zenders te plaatsen met een sprong van 0,2 en 60 zenders met een sprong van 0,3.

Die 180 is onmogelijk. De rekenaar ging uit van 1 zender per 100 Khz wat voor zover ik weet onmogelijk is. Voor zover ik weet (maar ik weet dat niet zeker) moet er zo'n 400 Khz tussen zitten. En dan zit je nog met een internationaal vastgesteld raster. Er is dus internationaal bepaald, welke frequenties met welke vermogens we mogen gebruiken.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 augustus 2002 @ 15:05:11 #47
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_5457279
quote:
Op dinsdag 20 augustus 2002 14:46 schreef Coelho het volgende:

[..]
Ik bedoel, die buitenlandse zenders, die vang je maar met een wereldomroep als je zo graag naar BBC of zo luistert.

Oh, nog even wat, voor BBC enzo is 't niet van belang, maar wel voor de coordinatie met Belgie en Duitsland. 538 gebruikt bijvoorbeeld 101.5 vanuit Eindhoven, en die stoort (stoorde?) dus op 101.4 (Studio Brussel uitgezonden vanuit Genk).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')