abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5393530
quote:
Maastricht gedoogt illegale 'Maria-handel'

De gemeente Maastricht gaat niet optreden tegen illegale bouwsels en handel aan de Heerderweg, waar M. Geelen met gelovigen aan Maria-verering doet. Volgens een woordvoerder is het de bedoeling dat "de hele situatie in totaliteit wordt gelegaliseerd'. Vandaag worden op de dag van Maria-verering tientallen personen verwacht.
In 1998 wees de gemeente nog een aanvraag van Geelen af voor verbouwing van haar garage. Ondanks die afwijzing heeft ze de plek toch veranderd in een kapel.

Inmiddels heeft een donateur haar een nieuwe kapel in de tuin geschonken van enkele meters breed en enkele meters hoog. De garage is nu omgebouwd tot winkeltje waar gelovigen water, rozenkransen, boekjes en kaarsen kunnen kopen. Geelen dicht het water geneeskrachtige werking toe.

Een woordvoerder van de gemeente zegt niet te weten van de meest recente wijzigingen in en om het hoekhuis aan de Heerderweg. Toch doet dat niets af aan het streven van de gemeente om de situatie legaal te maken. Ingrijpen wordt binnen het stadhuis als te drastisch ervaren. "In het meest extreme geval kun je de boel laten afbreken, maar daarmee jaag je de mensen op hoge kosten. Het lijkt ons daarom beter om tot een overeenstemming te komen', stelt een woordvoerder. Dat geldt ook voor de winkel van Geelen. De woordvoerder erkent dat volgens het bestemmingsplan op het pand geen detailhandel-functie rust.

M. Geelen weet dat ze tegen de regelgeving indruist. Naar eigen zeggen voert ze regelmatig gesprekken met Maria en had zij haar om raad gevraagd. "Onze Lieve Vrouw zei: 'Als je om toestemming vraagt, zul je het niet krijgen. Dus vraag maar niets.''

In de beleving van Geelen doet zij alleen wat Maria haar opdraagt en treft haar persoonlijk dus geen blaam. Ze zegt ook dat de oproep tot burgelijke ongehoorzaamheid van Maria niet geldt voor anderen of andere situaties. Volgens Geelen zegt Maria haar dat haar huis aan de Heerderweg een bedevaartsoord wordt.

quote:
Al jaren praat Martina Geelen (77) met Onze Lieve Vrouw, waarvan katholieken vandaag gedenken dat die naar de hemel is gegaan. Flarden van de gesprekken schrijft ze op of geeft ze door. Sinds kort handelt ze ook in geneeskrachtig water.

Met Maria kun je heel gewoon praten

Voor Martina Geelen is het helder: de hemel is bezorgd over de manier waarop de mens op aarde leeft.En zij is uitverkoren om die zorgen over te brengen. Op schrift en met de mond.
Maria spreekt dagelijks met moeder Martina, zoals Geelen liefkozend genoemd wordt door haar zus en Maria-vereerders. En die gesprekken tussen de twee vrouwen verlopen heel gezellig. "Ik praat met Haar net als met mensen. Het gaat allemaal heel gewoon.'

Zelfs het nieuws wordt doorgenomen, van de huidige overstromingen in Midden-Europa ("een straf') tot de aanslagen van 11 september. Die laatste gebeurtenis interesseerde Maria niet zo, volgens moeder Martina: "Er gebeuren wel vaker ongelukken, zei ze. En het gaf drukte aan de hemelpoort, met al die zwarte zielen van zondaars.'

Moeder Martina, 77 jaar oud, houdt dagelijks open huis in haar woning aan de Heerderweg in Maastricht. Vanuit alle delen van Limburg komen zieken voor gebedsgenezing, iedere donderdagmiddag. Maar ook voor handoplegging, een gewoon gesprek of een moment van bezinning komen gelovigen langs.

Haar huis groeit langzaam uit tot een bedevaartsoord, precies zoals Maria dat aan Martina voorspeld heeft. In de tuin, omgedoopt tot De Hof van Eden, staan drie kapellen en er is een Goddelijk stuk grasmat met genezende grassprieten. Het stukje gras, in de vorm van een hart, groeit net anderhalve centimeter hoger dan de rest van het gazon.

Sinds kort beschikt moeder Martina naast een wachtruimte, een gebedsruimte en een spreekkamer ook over een tot winkel omgebouwde garage. Daar worden boeken, cassettebandjes en kaarsen verkocht. Vanaf vandaag kunnen gelovigen ook geneeskrachtig bronwater kopen, vooral bedoeld voor longpatiënten en verslaafden.

De meeste bezoekers komen op donderdag, wanneer Martina steevast tijdens het bidden van de rozenkrans bevangen wordt door de Goddelijke Stem en dan namens Maria praat. Dat gaat er soms niet zachtzinnig aan toe, blijkt uit verslagen die gelovigen kunnen kopen.

Neem die keer dat Maria het plegen van abortus veroordeelde. "Een foetus met het afwaswater weggooien mag niet', klonk het uit de mond van Martina. En: "Een smeerput is niet diep genoeg om die kleine foetussen van één dag op te stapelen.'

Boodschappen rechtstreeks uit de hemel, claimt moeder Martina. Namens Maria veroordeelt ze ook homoseksualiteit: "Als je maar lang genoeg bidt, word je vanzelf weer normaal.' Over euthenasie zou Maria hebben gezegd: "Stoppen met het slikken van pillen mag, het nemen van pillen niet.'

De boodschapper zegt zelf geen vat te hebben op de teksten. Als ze als Martina het woord 'masturberen' moet zeggen, weet ze niet hoe dat moet: "Mestu, eh, maste, eh.. Afijn, dat is niet de bedoeling, al straft God daarvoor minder zwaar dan voor andere dingen.'

Maar als ze spreekt als Maria komt het woord vloeiend over haar lippen, bezweert ze.

Door al die teksten komt Martina steeds minder toe aan het genezen van gelovigen. Zelf is ze zeer slecht ter been en haar man heeft een ernstige hartkwaal. "Mensen die dichterbij staan genezen is veel moeilijker dan een vreemde. Dat is wel jammer.'

Twee weken terug voltrok zich, bepaald niet voor het eerst, een wonder rondom het huis. Een wachtende bezoekster zegt Maria gezien te hebben en met haar mee te hebben gelopen tot het kleinste kapelletje, achter in de Hof van Eden.

Om deze gebeurtenis te herdenken zijn in de tuin, ook in het gras, blauwe tegeltjes gelegd die de route van Maria markeren. Een gelovige heeft de tegels betaald en gelegd. Dezelfde man liet ook al de grootste kapel, van een paar meter breed en een paar meter hoog, bouwen.

Nog een wonder: laatst ontstond op een plat stuk ijzer, in de vorm van een hart, spontaan een reliëf, zegt Moeder Martina. "Volgens Onze Lieve Vrouw was het de levensader die op het hart is aangebracht. Dat gebeurt allemaal spontaan, hè?'

En nu heeft moeder Martina dus geneeskrachtig bronwater, gekregen van een gelovige en ingezegend door een Belgische priester. Een vingerhoedje van dat water wordt bij gewoon kraanwater gedaan, en dan is een hele fles volgens haar gewijd.

Wie er profijt van wil hebben moet zeven weken drinken én op donderdag langskomen voor gebed. Dat gebed is eigenlijk veel belangrijker dan het water, zegt Martina. "Mensen moeten weer nader tot God komen. Ze gaan nu met elkaar naar bed alsof het niets is en hebben God niet meer nodig. Dat doet Maria verdriet.'

Een fles kost 3,20 euro. Geld vragen voor gewijd water ligt gevoelig, maar ook dit gebeurt in opdracht. Martina: "Veel mensen denken dat ik het voor het geld doe, maar dat kan me niet schelen. Ik doe wat Onze Lieve Vrouw zegt.'

Nja, beter als een moskee zullen we maar zeggen.

Gek volk....

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_5393564
Ik loop zo eens langs om wat foto's te nemen.
pi_5393674
quote:
Vanaf vandaag kunnen gelovigen ook geneeskrachtig bronwater kopen, vooral bedoeld voor longpatiënten en verslaafden
tuurlijk, een verslaafde geeft zijn geld liever uit aan geneeskrachtig bronwater dan aan een lekkere spuit

dit soort mensen vind ik persoonlijk -sorry dat ik het zeg- een zootje hypocriete naïevelingen

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_5393680
quote:
Op donderdag 15 augustus 2002 18:02 schreef Strolie75 het volgende:
Ik loop zo eens langs om wat foto's te nemen.
LOL.. ben benieuwd!
Pffff... moeilijk man!
  Official ESF Kreviewer donderdag 15 augustus 2002 @ 18:14:05 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_5393696
quote:
Op donderdag 15 augustus 2002 17:59 schreef Strolie75 het volgende:

Nja, beter als een moskee zullen we maar zeggen.

Gek volk....

Ik woon voor een moskee en naast een kerk, maar ik heb 100x meer last van de kerk, dus waar jij de illusie vandaan haalt weet ik ook niet, maar goed.
  donderdag 15 augustus 2002 @ 18:14:08 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_5393697
Ach jezus hé, wat een achterlijk wijf

"Ik vraag 3,20, want dat moet"... ja hoor, flikker ff een heel tyfus eind op met je zwendel

pi_5393748
Ik heb medelijden met je Strolie75, ik woon in een andere wijk en heb ook een gek in de straat
  donderdag 15 augustus 2002 @ 18:30:11 #9
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_5393830
quote:
Op donderdag 15 augustus 2002 18:19 schreef _Draven_ het volgende:

ik woon <-> een gek in de straat

Oorzakelijk verband?
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_5393847
ik wacht op de foto's of moeten we daar ook voor gaan betalen, omdat het moet.
[url=http://www.woestforum.nl/forum/index.php?s=3f5c47b3981ca3157c0a55141cf1a9a5&act=SF&f=9][b]Woeste Games![/b][/url]
  donderdag 15 augustus 2002 @ 18:32:41 #11
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_5393851
Waar blijven de fotoos ?????
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 15 augustus 2002 @ 18:55:11 #12
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_5394053
quote:

De gemeente Maastricht gaat niet optreden tegen illegale bouwsels en handel aan de Heerderweg, waar M. Geelen met gelovigen aan Maria-verering doet. Volgens een woordvoerder is het de bedoeling dat "de hele situatie in totaliteit wordt gelegaliseerd'.

Leuk zo'n gemeente die illegale bouwsels met terugwerkende kracht legaliseert.
quote:
Nja, beter als dan een moskee zullen we maar zeggen.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_5396304
Helaas was de garagepoort dicht, dus ik heb geen foto's kunnen maken.
pi_5396545
Ik heb wel een foto van de tuin gemaakt. Je ziet in elk geval de grootste kapel uitsteken.

En ze zijn ook strategisch gaan wonen voor het geval Maria met de trein komt.

pi_5396588
-edit: dit soort opmerkingen zijn ongewenst.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 15-08-2002 22:22]

pi_5396750
haha . Ik las het vanmorgen in onze eigen kwaliteitskrant. Best wel lullig voor je, zeker omdat ze straks natuurlijk dagelijks een processie gaan houden .
  donderdag 15 augustus 2002 @ 22:23:31 #17
25106 Kesh
Mmmm, free goo!
pi_5396759
Belachelijk wat een idioot.

Dat mens moet eens goed worden onderzocht door een psychiater

Homer: Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
pi_5396786
Ach, als het een bedevaartsoord wordt dan biedt dit perspectief voor de waarde respectievelijk verhuurmogelijkheid van mijn appartement.
pi_5396894
Ik moet toch eens een keer gaan kijken, een portie leedvermaak is nooit weg
pi_5396924
achterlijke cultuur
pi_5407858
Haha, ze zijn nu bij 5 in het land .
pi_5414702
quote:
D66: gedogen van illegale Mariahandel is ontoelaatbaar

Het is ontoelaatbaar dat binnen het Maastrichtse stadhuis gedachten leven om de illegale winkel en kapel ter ere van Maria aan de Heerderweg te legaliseren. Dat vindt de tweemansfractie van D66 in de Maastrichtse gemeenteraad, die spreekt van "willekeur'.
Burgemeester Leers zal als handhaver van gemeentelijke regels tekst en uitleg moeten geven, schrijft fractievoorzitter E. Willems.

Aan de Heerderweg heeft de diepgelovige M. Geelen verschillende kapellen in de tuin opgericht om Maria te eren. Een vergunningaanvraag daarvoor is afgewezen. Ook heeft ze haar garage omgebouwd tot winkel, iets wat volgens het bestemmingsplan niet mag.

De gemeente zegt dat ze de situatie in zijn geheel wil legaliseren. Een woordvoerder liet deze week weten dat een opdracht tot afbreken en veranderen van de situatie als te drastisch wordt ervaren, ook al vanwege de hoge kosten die daarmee gepaard zijn.

D66 is "zeer verbaasd' over dit standpunt. De partij pleit naar eigen zeggen al jaren voor het doorzichtiger maken van de regels voor (ver)bouwen en waar mogelijk te vereenvoudigen.

Willems: "Het kan niet zo zijn dat een situatie die in strijd is met hetbestemmingsplan en waar zonder vergunning bouwsels zijn opgericht nu zomaar gelegaliseerd wordt. Dat is niet uit te leggen naar burgers die de regels naleven en keurig een ver- of aanbouw melden.'

De nieuwe burgemeester en wethoudersploeg heeft steeds gezegd een einde te maken aan de gedoogcultuur. Dan moet ze ook maar laten zien dat ze dat meent, vindt D66. Nu ontstaan er "rechten waar sommigen wel een beroep op kunnen doen en anderen niet, geheel naar de willekeur van burgemeester en wethouders'.

Goh, voor het eerst dat D66 doortastend is en eens met een goed verhaal komt!
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 09:45:01 #23
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5414790
quote:
Op donderdag 15 augustus 2002 18:14 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik woon voor een moskee en naast een kerk, maar ik heb 100x meer last van de kerk, dus waar jij de illusie vandaan haalt weet ik ook niet, maar goed.

Laat het bij mij precies andersom zijn.
Waar heb je last van bij de kerk?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5415093
Ik woon tussen 2 kerken in (allebei in dezelfde straat)
De ene is van het nieuw apostolisch verbond, de ander iets christelijks, die is tevens 6x zo groot.

Van die kleine heb ik echt niks geen last, op zondag gaan er een paar mensen heen en weer weg.

Die grote kerk is een beetje vreemd, er wonen 6 monnikken en 4 nonnen, ze hebben een huis er direct aan vastgebouwd, maar ook nemen ze (stelselmatig ) huizen in in de rest van de straat, daar hangen dan posters achter de ramen tegen abortus e.d.

Och over een paar maand ben ik toch weg, maar dan kom ik over een jaar terug en hebben ze de straat vernoemd naar Vreemde-Kerkenstraat

Original Ratbiker
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 13:26:15 #25
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_5416171
¤3.20 voor een flesje heilig water is veel te duur ik kan het leveren voor ¤3.00 ecl. statiegeld.
Maar blij moet je er inderdaad niet van worden, ik meen me te herinneren dat er laatst op de vpro zo'n programma was van een meneer die ook zijn huis als bedevaartsoord had gemaakt en gaande weg het programma steeds meer op een rascist ging lijken dan een normale kerkganger.
Liefde, leven , geven!!!!
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 13:31:26 #26
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_5416209
wat ik dus belachelijk hieraan vind is dat als je een boom omkapt in je tuin zonder vergunningen je een boete krijgt, doe je zoiets krijg je gratis pr in de krant.
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 13:53:43 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_5416357
quote:
de aanslagen van 11 september. Die laatste gebeurtenis interesseerde Maria niet zo, volgens moeder Martina: "Er gebeuren wel vaker ongelukken, zei ze. En het gaf drukte aan de hemelpoort, met al die zwarte zielen van zondaars.'
.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5416369
quote:
Op donderdag 15 augustus 2002 18:02 schreef Strolie75 het volgende:

stukje tekst + commentaar

Ben het voor een keer eens over de geloofswaanzinnige...

over Moskees niet want volgens mij heb je daar niet zoveel last van als deze randdebielen

pi_5416584

Drie euro twintug

pi_5416652
ik zag het op L1 leuke buren.
pi_5416723
quote:
Op zaterdag 17 augustus 2002 14:43 schreef Uiruru het volgende:
ik zag het op L1 leuke buren.
Ik woon gelukkig aan het andere uiteinde van deze vrij lange straat.
  zaterdag 17 augustus 2002 @ 15:08:19 #32
13326 ROEN
Voer oorlog, geen eendjes.
pi_5416796
Dat zwarte geval had ze toch zonder vergunning gebouwd?
I feel so right[br]Dancing all night[br]You blow my mind[br]'Cos you're so fine
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')