abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5278052
ConneXXion in Almere staat nu ook geen kinderwagens, die uitgeklapt zijn, toe in de bus.

quote:
AMSTERDAM - Eventjes de bus pakken om boodschappen te gaan doen in de stad is een haast onmogelijke opgave geworden voor jonge moeders en vaders die reizen met bussen van vervoersmaatschappij Connexxion. Voortaan moet hun kinderwagen of buggy ingeklapt worden voordat ze de bus instappen, waardoor ze handen tekort komen.

Marit de Beir (23) uit Almere, moeder van de 11 weken oude baby Nicky en de tweejarig Jordy, neemt het niet langer.

Het is een gemartel en gedoe als een jonge ouder, zoals Marit de Beir (23) uit Almere, de stadsbus van Connexxion wil nemen. (Foto: Friedlander)

Daarom is ze een landelijke actie gestart om de busmaatschappij op andere gedachten te brengen. Ze heeft inmiddels via haar e-mailadres p.debeir@chello.nl al ruim vierhonderd sympathiebetuigingen ontvangen.

"Het is gekkenwerk'', vertelt Marit. "Even met de bus naar de stad is nauwelijks meer te doen. Want waar moet je je kinderen en spullen laten terwijl je je wagen aan het inklappen bent?'' Volgens Marit zou ze haar baby op straat moeten leggen om aan de voorwaarden van de busmaatschappij te voldoen nu opengeklapte kinderwagens en buggy's in de bus niet meer worden toegelaten.

Volledig artikel

Gezien het feit dat een hoop mensen hier in de leeftijd van jonge kinderen zitten kan dit vast wel in een interessant discussie worden.

Ikzelf heb best wel een hekel aan kinderwagens in de bus. Hier in de lokale snelbuslijn heb je ook vaak mensen die een dagje naar de Floriade gaan en dan alle kinderen meenemen in zo'n supergrote kinderwagen. Gevolg is dat ze die toch al niet zo rustige bus volledig volproppen. Het gangpad kun je dan al niet meer door omdat er zo'n kinderwagen staat. Daar erger ik me best wel gruwelijk aan.

Ik kan wel een beetje begrijpen dat mensen met de kinderen ergens heen willen, maar bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een auto, en dat lijkt me in zo'n geval een stuk geschikter dan een volledige bus blokkeren .

pi_5278059
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 08:06 schreef dennisdotcom het volgende:
-heel verhaal- ....Ik kan wel een beetje begrijpen dat mensen met de kinderen ergens heen willen, maar bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een auto, en dat lijkt me in zo'n geval een stuk geschikter dan een volledige bus blokkeren .
dan pak je toch zelf de auto hoef je je er ook niet aan te ergeren.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_5278064
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 08:23 schreef gebruikersnaam het volgende:
dan pak je toch zelf de auto hoef je je er ook niet aan te ergeren.
Gaat lastig als je geen auto hebt .
Bovendien is de auto schadelijker voor het milieu, dus ben ik al bij voorbaat tegenstander daarvan.
  dinsdag 6 augustus 2002 @ 08:27:58 #4
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_5278070
Ik vind het eigenlijk een wat vreemde actie van Connexion. In plaats dat de bussen bijvoorbeeld iets worden aangepast, wordt (zonder nadenken?) besloten dat de uitgeklapte buggy/kinderwagen verboden is.
In Zweden mogen mensen met een klein kind (in wagen) gratis met de bus, en er is in het midden van de bus extra ruimte vrijgemaakt voor kinderwagens en dergelijke. zou dat niet een beter idee zijn in het kindrijke Almere?
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  dinsdag 6 augustus 2002 @ 08:36:39 #5
30149 Iesie
Im not dead! I feel happy!
pi_5278087
Het heet niet voor niets openbaar vervoer, toch?
Laat ze de bussen maar aanpassen is dus ook mijn mening.

[Dit bericht is gewijzigd door Iesie op 06-08-2002 08:46]

<Sonium> someone speak python here?
<lucky> HHHHHSSSSSHSSS
<lucky> SSSSS
<Sonium> the programming language
pi_5278089
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 08:26 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Bovendien is de auto schadelijker voor het milieu, dus ben ik al bij voorbaat tegenstander daarvan.

Jonge ouders kunnen ook zonder auto zijn.

Ik vind die tegenwerkingen die al die geprivatiseerde bedrijven doorvoeren . Dit is nog maar het begin, straks mogen bejaarden met (of zonder) rollator niet meer in bus en trein, mensen met grote rugzakken, boodschappentassen of andere bagage enz.

pi_5278093
Een goede zaak om kinderwagens te verbieden
pi_5278094
quote:
Als zij nu ook geen auto hebben en aan het milieu denken...wat dan?? Moeten ze van jou dan maar een auto kopen omdat jij je irriteert? Waarom ga jij niet op de fiets?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  dinsdag 6 augustus 2002 @ 08:42:37 #9
7966 eRR_
m.a.w, de gemiddelde Fokker is 3?
the internet makes you stupid
  FOK!fotograaf dinsdag 6 augustus 2002 @ 09:04:37 #10
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_5278191
Ik woon zelf in Almere, en daar is, mits goed neergezet, genoeg ruimte voor de buggy's. Het word alleen vervelend als die mensens in de spits gaan reizen, dan is er niet echt plek meer(ook niet voor de reiziger zonder buggy, te veel mensen voor te weinig bussen)
pi_5278205
Aangezien die kinderwagens 2 tot 3 plaatsen in beslag nemen en langer tijd nodig hebben om in te stappen moeten ze ook maar extra betalen,in een vliegtuig moet dat ook als je meer dan 1 plaats in-neemt.
Homo sapiens non urinat in ventum
pi_5278212
Slechte zaak.

Ok, het is soms irritant, die buggies en weet ik veel wat in de bus, maar ZO irritant dat het maar verboden moet worden? Die jonge moeders hebben vaak niet zoveel keuze. Om maar te veronderstellen dat 'iedereen' een auto heeft, lijkt me wat kort door de bocht. Daarnaast, hoe zou een gemiddelde binnenstad d'r uit zien als iedereen met de auto ging?

Laat ze maar lekker bussen.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_5278218
En bejaarden met brede looprekken ?
  dinsdag 6 augustus 2002 @ 09:10:51 #14
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_5278224
Kinderwagens zijn zeer irritant (vooral in de bus), aan de andere kant: hoe moet je dan met je kind ergens naartoe? Pas die bussen maar aan!
opgezegd@fok.nl
pi_5278227
Voor een klein beetje ben ik het wel eens met de reacties. Alleen hier in Hoofddorp was het altijd al zo dat ze niet meemochten met de bus (uitgeklapt).

Verder als ik het artikel zo lees en de chauffeur mag naar eigen inzicht handelen, zou ik het gewoon verbieden zodra het te druk wordt (spits)...

quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 08:27 schreef SigmundFreud het volgende:
In Zweden mogen mensen met een klein kind (in wagen) gratis met de bus, en er is in het midden van de bus extra ruimte vrijgemaakt voor kinderwagens en dergelijke. zou dat niet een beter idee zijn in het kindrijke Almere?
In het artikel staat ook dat de bussen er expliciet voor geschikt zijn.
pi_5278228
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 09:09 schreef DimeBag het volgende:
En bejaarden met brede looprekken ?
Ja, kijk, zo kun je elke groep wel uit gaan sluiten.

Persoonlijk irriteer ik me mateloos aan al dat jonge tuig, dat het liefst in een rit van 5 minuten de bus compleet agf probeert te breken. Die ook maar verbieden dan. En mensen die met krukken lopen, ook bloedje irritant! Ook verbieden.

Hallo, het is niet voor niets *openbaar* vervoer.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_5278234
Ik zal eens kijken of ik straks wat foto's van de zuidtangent kan maken met een kinderwagen in het midden, hoe dat er dan uitziet
pi_5278274
Het meenemen van uitgeklapte kinderwagens was altijd al verboden, de maatscahppijen letten er alleen in het verleden niet zo op. Het verbod is naar mijn idee geheel juist, het is niet verboden vanwege de hinder, maar vanwege gevaar, bij een ongeluk versperren open kinderwagens het middenpad, waardoor vluchten moeilijker/onmogelijk wordt. Tevens kunnen kinderwagens zich als projectielen gaan gedragen bij een aanrijding, of plotseling remmen, met alle gevaar voor kind en passagiers
pi_5278318
Op zich zijn passagiers vaak ook heel irritant, dus misschien is het een idee om alle passagiers te weren. Dan hoeven de bussen ook niet uit de remise te rijden, dat scheelt een hoop brandstof trouwens, en is goed voor het milieu. Ook kunnen dan de bushokjes verdwijnen, waardoor deze ook niet meer een mikpunt van vandalisme worden. Dan ontslaan we meteen de buschauffeurs zodat we ook geen last meer kunnen hebben van stakingen en hoeven we ook niet meer te klagen over het openbaar vervoer, want dat is er dan niet meer. Eigenlijk een heel goede oplossing zou ik zo zeggen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 augustus 2002 @ 09:32:45 #20
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_5278325
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 09:22 schreef frederik het volgende:
Het meenemen van uitgeklapte kinderwagens was altijd al verboden, de maatscahppijen letten er alleen in het verleden niet zo op. Het verbod is naar mijn idee geheel juist, het is niet verboden vanwege de hinder, maar vanwege gevaar, bij een ongeluk versperren open kinderwagens het middenpad, waardoor vluchten moeilijker/onmogelijk wordt. Tevens kunnen kinderwagens zich als projectielen gaan gedragen bij een aanrijding, of plotseling remmen, met alle gevaar voor kind en passagiers
Maar denk je niet dat het voor het kind gevaarlijker is om los op schoot te zitten in geval van een noodstop, dan veilig vastgesnoerd in een buggy (met de ouder ernaast, dat natuurlijk wel)?

Stel je hebt een peuter, een baby en een tas boodschappen, plus een buggy. De buggy moet ingeklapt. Afgezien van het feit dat je niet peuter plus baby vast kunt houden terwijl je de buggy inklapt, heb je als je eenmaal zit ook nog een hand tekort om baby plus peuter plus jezelf goed vast te houden bij een noodstop. En wat als je niet kunt zitten, omdat er niemand opstaat?

Liever de bus aanpassen, denk ik dan maar. Of zorgen voor bijvoorbeeld haken of een vak voor de buggy, en verplicht opstaan door degenen die goed kunnen staan voor moeders met kinderen (en gehandicapten en ouderen).

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_5278337
In de tijd dat ik nog met de bus ging (Ik geef toe, dat is een paar jaartjes geleden) hadden de bussen in regio Eindhoven gewoon een enorm stuk open ruimte bij de midden ingang. Daar waren de deuren ook extra breed zodat iedere willekeurig wagen (of dat nou een kinderwagen of een rolstoel was) makkelijk naar binnen kon.

En mensen die klagen over langer tijd nodig om in te stappen? Nou, dan help je zo iemand toch even? Ik woon nu in Den Haag, en als ik iedereen hier met leedvermaak zie kijken hoe een jonge moeder haar kinderwagen in haar eentje naar binnen sleurt, moet ik écht kotsen! Is het nou zo veel moeite om even op te staan en te helpen? Met een beetje hulp stapt een moeder met gevulde kinderwagen net zo snel in als ieder ander!

Nee, deze actie van Connexxion is ronduit belachelijk! Ze zijn te krenterig om te investeren in betere toegankelijkheid, dus gaan ze iedere groep die het vervoer ook maar een beetje lastiger maakt weren. Zoals al gemeld: De volgende zijn de ouderen, die teveel tijd nodig hebben om in te stappen. Daarna de gehandicapten, stel je voor.... Mensen met een koptelefoon op daarna: Die veroorzaken pas overlast..... Net zo lang totdat alleen de gemiddelde juppie in pak met attaché koffer nog maar toegestaan is... Maar dan wel zonder koffer, anders neemt ie teveel plaats in.....

dinsdag 6 augustus 2002 @ 09:39:55 #22
12560 dice
Koffiekoffiekoffiekoffiekoffie
pi_5278363
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 09:22 schreef frederik het volgende:
*kuch*bullshit*kuch*
Ik zie en hoor hier heel veel geblaat van mensen die zelf geen kinderen hebben; zelf geen handicap hebben (krukken oid); nooit grote tassen bij zich hebben, braaf opstaan voor oudere mensen als er voor de rest geen plaats is; nooooit duwen als er weinig ruimte is ... En maar blaten als ze zelf in een ineens in een minderheidspositie terecht komen. Dan is het huis te klein.

Kijk toch eens een beetje verder dan het kortzichtige neusjes wat jullie hebben.
Wat is er beter ?? een opgevouwen kinderwagen die zich als projectiel gedraagt of een kind wat met zijn hoofd door de voorruit gelanceerd wordt ?
Een opgevouwen kinderwagen gaat zich juist als een projectiel gedragen. Een uitgevouwen wagen juist niet, die is veel makkelijker in de hand te houden. Bovendien zit het kind veiliger IN de wagen (en in de gordeltjes) dan in de armen van iemand die het kind gegarandeerd niet kan tegenhouden in geval van een noodstop.

Connexxion is toch OPENBAAR vervoer ? dan moeten ze maar rekening houden met ALLE passasiers.

Kortzichtige treurige kleine kinderen

'Kots' zei het paard. 'Grote kots !' Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 augustus 2002 @ 10:20:23 #23
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_5278431
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 09:35 schreef Croga het volgende:

En mensen die klagen over langer tijd nodig om in te stappen? Nou, dan help je zo iemand toch even? Ik woon nu in Den Haag, en als ik iedereen hier met leedvermaak zie kijken hoe een jonge moeder haar kinderwagen in haar eentje naar binnen sleurt, moet ik écht kotsen! Is het nou zo veel moeite om even op te staan en te helpen? Met een beetje hulp stapt een moeder met gevulde kinderwagen net zo snel in als ieder ander!

Daar heb je helemaal gelijk in. Hoe komt het dat treinreizigers wel bereid zijn mij even te helpen de buggy met mijn zoontje in en uit de trein te tillen en buspassagiers stoïcijns voor zich uit blijven staren of me een woedende blik toewerpen omdat ik de bus ophoud? Gelukkig hoef ik niet zo vaak met de bus, maar toch. Een bus is vaak al erg krap, zeker als je kind, buggy en tas mee moet slepen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_5278455
quote:
Op dinsdag 06 augustus 2002 09:32 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Maar denk je niet dat het voor het kind gevaarlijker is om los op schoot te zitten in geval van een noodstop, dan veilig vastgesnoerd in een buggy (met de ouder ernaast, dat natuurlijk wel)?

Ik ben bang dat een kind ingesnoerd in een buggy nog steeds een enorm projectiel is bij een noodstop. Bovendien zal door de extra massa van de buggy plus de uitstekende delen (zoals handvaten) de kans op verwondingen groter worden voor medepassagiers.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_5278483
Als ik in de trein een fiets mee wil nemen, dan mag ik dat niet in de spitsuren doen dus, dus idd, laat die mensen in ieder geval niet in de spits met die klotedingen reizen. Verder heb ik dus ook een ontzettende hekel aan die dingen, omdat mensen met een kinderwagen op de een of andere manier negen van de tien keer denken dat ze voorrang hebben met zo'n ding en een beetje tegen je enkels staan aan te rijden. Maar vooruit, laat ik me eens proberen te verplaatsen in die mensen, ze kunnen beter de bussen een beetje aanpassen. Bij connexxion streekbussen zijn kinderwagen volgens mij inderdaad een beetje onmogelijk, in Brabantse bussen (BBA) is er volgens mij wel meer ruimte. Conclusie van dit
alles: pas de bus aan en alleen buiten de spits reizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')