abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_327596
Okee ik denk dat vrijwel niemand het gesprek over een nieuwstopic laatst niet ontgaan is, daar stond het woord K*nkerlijer in en dat werd onder andere door zowel mij als anderen als kwetsend gezien.

LMK daarentegen drukte mijn neus vervolgens op een van mijn eigen topics op mn eigen forum waarbij ik het woord teringm*ngool gebruikte met de vraag of dat wel kon en dat heeft me eens goed aan het denken gezet. Ik zou dat woord dus ook niet meer zo snel gebruiken want het kan eigenlijk ook niet, mongolide mensen zijn ook mensen. Vervolgens kwamen we op het idee voor deze topic:

Welke scheldwoorden vind jij wel of niet kunnen? Welke gebruik je regelmatig en welk scheldwoord dat je kent zou je nooit in je mond durven nemen en waarom niet?

Komt er kort op neer: Met welke normen en waarden leef je? Hoe ben je opgevoed? Wat heb je in je leven meegemaakt waardoor je sommige scheldwoorden gewoon niet durft te gebruiken? Bij mij dus k*nker, bij een ander misschien iets heel anders.

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 september 2000 @ 22:02:58 #2
862 Arcee
Look closer
pi_327613
Wat mij betreft kan ALLES. Ik zie schelden puur los van de letterlijke betekenis. Als ik godverdomme zeg, dan heb ik in het geheel niets religieus in gedachten. Schelden met ziektes doe ik minder. Ik zou er echter niet mee zitten. Teringdit of teringdat zeg ik nog wel 's afentoe geloof ik. Kanker eigenlijk nooit. Is best een hard woord wel. Maar om 'm nou niet te gebruiken? Ach, als scheldwoord gebruik ik het eigenlijk nooit.

Ik ben in ieder geval NOOIT gekwetst door een woord op zich. Alleen als het tegen me gebruikt wordt, maar nooit het woord zelf. Het zijn maar letters.

Trouwens, MHM, vind je het kunnen om te zeggen dat iemand maar zelfmoord moet plegen zodat we van die iemand af zijn?

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_327664
Ik denk dat het voor een deel afhangt van de situatie. Als je erg kwaad bent op iemand denk je niet na of je met een bepaald scheldwoord andere personen kwetst. Maar ik vind wel dat woorden zoals kanker of tering vaak erg snel worden gebruikt en dan vind ik het dus niet kunnen. En met een woord als klootzak o.i.d. bedoel je hetzelfde als kankerlijer maar kwets je er verder niemand mee.
Scheldwoorden met betrekking op de oorlog (iemand uitschelden voor nsb-er bijv.) vind ik dus ook echt niet kunnen.
Dus: ziekte en oorlog: nee
quote:
Trouwens, MHM, vind je het kunnen om te zeggen dat iemand maar zelfmoord moet plegen zodat we van die iemand af zijn?
* MuadDib heeft dat ooit een keer over iemand gezegd en is daar niet trots op

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 05-09-2000 22:47]

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_327685
Als iemand scheld met het woord kanker, dan vind ik dat persoonlijk zo dom staam en zo asociaal... het lijkt dan wel of ze meteen van een achterbuurt komen (wat ook vaak het geval is). Ik kende iemand die altijd schold met woorden als "tafelpoot", "kauwgom", "badmuts" etc...
Dat kon ik wel waarderen, hij scheld zonder anderen te kwetsen...
pi_327692
quote:
Op 05 september 2000 22:54 schreef Roché het volgende:
het lijkt dan wel of ze meteen van een achterbuurt komen (wat ook vaak het geval is).
Lijkt mij onzin.
pi_327697
quote:
Op 05 september 2000 22:54 schreef Roché het volgende:
Ik kende iemand die altijd schold met woorden als "tafelpoot", "kauwgom", "badmuts" etc...
Dat kon ik wel waarderen, hij scheld zonder anderen te kwetsen...
Maar als je iemand uitscheld ,heb je toch eigenlijk het doel om iemand te kwetsen
Als iemand mij "kauwgom" noemt doet dat me niks
maar bijv met tering mongool wel
bad to tha bone
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 september 2000 @ 23:04:05 #7
862 Arcee
Look closer
pi_327704
quote:
Op 05 september 2000 22:42 schreef MuadDib het volgende:
Maar ik vind wel dat woorden zoals kanker of tering vaak erg snel worden gebruikt en dan vind ik het dus niet kunnen. En met een woord als klootzak o.i.d. bedoel je hetzelfde als kankerlijer maar kwets je er verder niemand mee.
Ik gebruik ze dus ook maar zelden. Komt misschien ook omdat ik in het Noorden woon, waar aanzienlijk minder met ziektes gesmeten wordt dan in het Westen (vooral in 't Haags is het natuurlijk zeer gebruikelijk). Wist je trouwens dat Nederland één van de zeer weinige ('t enige misschien zelfs) land ter wereld is waar met ziektes gescholden wordt?
quote:
Ik kende iemand die altijd schold met woorden ls "tafelpoot", "kauwgom", "badmuts" etc...
Ik ook, laatst nog, ik kwam de kamer binnen en stootte m'n teen zeg! Ja, toen zei ik dus ook wel ff: "Godverdomme, klote tafelpoot!!" Maar goed, dat soort woorden luchten natuurlijk voor geen meter op. Zeker als ik alleen ben scheld ik echt alles wat los en vast zit als ik daar de behoefte aan heb.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_327712
quote:
Op 05 september 2000 23:04 schreef Arcee het volgende:
"Godverdomme, klote tafelpoot!!"
Maar 'godverdomme', kan dat eigenlijk wel? Ik vind van wel hoewel ik kan begrijpen dat daar ook mensen mee gekwetst worden. Dan toch alleen maar die tafelpoot.

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 05-09-2000 23:14]

dinsdag 5 september 2000 @ 23:29:09 #9
2603 Zusje
beroepsoptimist
pi_327741
Ik ben een vreselijk ongeleid projectiel als ik kwaad ben of gefrustreerd en scheld er dan ook op los en loop dan te vloeken en te tieren dor het huis.
Het vreemde is dat ik daar niet erg creatief in ben. Ik verval vaak in de "normale scheldwoorden" Ik gebruik wat gooi en smijtwerk van bepaalde "vleeswaren" en verdoem mijzelf herhaaldelijk. Extreme scheldwoorden waar ziektes en oorlog inkomen die gebruik ik nooit. En het rare is dat ik daar niet eens bij stilsta. Ik gebruik ze gewoon niet.
Waarschijnlijk is mijn opvoeding een stuk beter verlopen dan mijn ouders gedacht hadden. Want ik denk wel dat het te maken heeft met opvoeding en met normen en waarden die je meekrijgt. Wij zijn al generaties atheistisch en er werd bij ons thuis wat afgevloekt. Dat is dus aangeleerd gedrag. Maar een van de belangrijkste dingen die ons ook geleerd werd was om respect te tonen voor je medemens en daar ook proberen rekening mee te houden.
Zo probeer ik het schelden te beperken in de aanwezigheid van mensen die zich gekwetst zouden kunnen voelen en in de aanwezigheid van kinderen. In een ruzie scheld ik niet of nauwelijks, omdat het imo een teken van onmacht is, net zoals slaan.
Tevens zou ik een ander nooit iets toewensen wat mij zelf ook ooit zou kunnen overkomen. Maar dat is misschien een kwestie van bijgeloof.
  dinsdag 5 september 2000 @ 23:37:00 #10
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_327754
Ik zeg zelf zo vaak Godverdomme dat ik het niet meer bij kan houden. Ook standaard woordtjes als kut en klote komen er wel eens uit. Verder wil ik niet gaan. Ik ken nog een paar topics op feedback van vandaag waar woorden worden gebruikt die mij niet aanstaan. Zodra er iets met "kanker" gezegd wordt, zeg ik meestal iets terug van "Goh, toch jammer dat er zoveel mensen aan DOOD GAAN"...Dan zijn de mensjes die het zeggen meestal wel stil...

Voor de rest vind ik woorden om iets te benadrukken wel redelijk kunnen..."Kom ik toch GVD de Free Record Shop in lopen, zegt die sukkel <blahblah>..." Maar dat komt omdat ik dat woord zo vaak gebruik...Moet ik eens afleren

[edit]En ja, ik heb inderdaad een vreselijke hekel aan de Free Record Shop! Afzetters! Dat noemen ze Free [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door twi op 05-09-2000 23:42]

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 september 2000 @ 23:56:15 #11
862 Arcee
Look closer
pi_327781
quote:
Op 05 september 2000 23:11 schreef MuadDib het volgende:
Maar 'godverdomme', kan dat eigenlijk wel? Ik vind van wel hoewel ik kan begrijpen dat daar ook mensen mee gekwetst worden. Dan toch alleen maar die tafelpoot.
Ik vind dat dat wel kan, zoals ik al had uitgelegd: Ik zie schelden puur los van de letterlijke betekenis. Als ik godverdomme zeg, dan heb ik in het geheel niets religieus in gedachten. En die tafelpoot zal ik sowieso nooit als vloekwoord gebruiken.

Ik kan me heel goed vinden in alles wat Zusje schreef. Ziektes en oorlog gebruik ik dus ook zelden, en daar stond ik ook niet zo bij stil. Ik gebruik ze gewoon niet. Ook scheld en vloek ik een stuk minder in gezelschap inderdaad. Ligt er aan natuurlijk, als je weet wat je aan elkaar hebt, dan doe ik 't wel (of juist niet).

Er zit trouwens natuurlijk ook een groot verschil tussen vloeken en schelden. Gewoon in je eentje een eind wegvloeken of iemand uitschelden zit een behoorlijk verschil in. In 't eerste geval ben ik een stuk ongenuanceerder dan in laatstgenoemde.

Oh, en over die ziektes. Ik gebruik ze zelf dus niet als scheldwooord, maar ik stoor me er dus niet aan als anderen dat wel doen. Ik stoor me dus nergens aan. Woorden op zich dus, die kwetsen me nooit.

pi_327922
quote:
Op 05 september 2000 22:02 schreef Arcee het volgende:
Wat mij betreft kan ALLES. Ik zie schelden puur los van de letterlijke betekenis. Als ik godverdomme zeg, dan heb ik in het geheel niets religieus in gedachten. Schelden met ziektes doe ik minder. Ik zou er echter niet mee zitten. Teringdit of teringdat zeg ik nog wel 's afentoe geloof ik. Kanker eigenlijk nooit. Is best een hard woord wel. Maar om 'm nou niet te gebruiken? Ach, als scheldwoord gebruik ik het eigenlijk nooit.

Ik ben in ieder geval NOOIT gekwetst door een woord op zich. Alleen als het tegen me gebruikt wordt, maar nooit het woord zelf. Het zijn maar letters.

Ligt eraan hoe de situatie is, als diegene bijvoorbeeld tegen mij zou zeggen dat die medelijden met de kinderen van mijn vriendin heeft en me al maandenlang met persoonlijke aanvallen bestookt en onze relatie uit elkaar probeert te drijven, een zogeheette homewrecker, dan wel. (Is maar gewoon een voorbeeld hoor, zoals je zelf al aanstipt)

Ieder ander persoon die respect heeft voor mij en op een normale manier kan uitschelden sta ik netter te woord.

Stel je dan ook nog eens voor dat ik het 2 uur lang goed zou proberen te maken (bij te leggen met die persoon) en ik er een chatlog van heb op verzoek, dat zou toch helemaal maf zijn he? Gewoon een voorbeeld hoor, op verzoek kan ik het voorbeeld op ICQ met je verder overleggen vind het zo'n reuze interessant onderwerp!!!!

pi_327953
Ik vind het allemaal maar onzin. Waarom toch die overdreven kracht termen. "HEEL ERG" komt naar mijn idee ook wel over hoor.
If things don't go right, turn left!
pi_328219
quote:
Op 06 september 2000 02:28 schreef Orthello het volgende:
Ik vind het allemaal maar onzin. Waarom toch die overdreven kracht termen. "HEEL ERG" komt naar mijn idee ook wel over hoor.
Die snap ik niet helemaal, dus als jij op je duim slaat met een hamer dan roep je:

"HEEL ERG!!!! HEEL ERG!!!!" ?

FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 september 2000 @ 14:23:59 #15
862 Arcee
Look closer
pi_328385
quote:
Op 06 september 2000 02:04 schreef MiRRoRMaN het volgende:
(Is maar gewoon een voorbeeld hoor, zoals je zelf al aanstipt)
Precies, ik had inderdaad geen concrete ruzie in gedachten ofzo

Anyway, waar 't me om ging was je opmerking dat je niemand, ook Hoessein niet, kanker toewenst. Kan ik me iets bij voorstellen. Iemand toe wensen maar zelfmoord te plegen vind het echter van hetzelfde niveau.

quote:
Op 06 september 2000 12:13 schreef MiRRoRMaN het volgende:
Die snap ik niet helemaal, dus als jij op je duim slaat met een hamer dan roep je:

heheh precies! Dan kun je nog beter 'tafelpoot' zeggen.
pi_328580
Ja.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 september 2000 @ 17:39:56 #17
862 Arcee
Look closer
pi_328585
pi_328597
quote:
Op 06 september 2000 14:23 schreef Arcee het volgende:
heheh precies! Dan kun je nog beter 'tafelpoot' zeggen.
Maar is 'tafelpoot' weer niet grievend voor de homosexuelen onder ons?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 september 2000 @ 18:02:47 #19
862 Arcee
Look closer
pi_328613
quote:
Op 06 september 2000 17:51 schreef MuadDib het volgende:
Maar is 'tafelpoot' weer niet grievend voor de homosexuelen onder ons?
Hoe moeten wij nou weten welke homosexuelen er onder jullie liggen en of 't grievend voor hun is?

[Dit bericht is gewijzigd door Arcee op 06-09-2000 18:04]

pi_328661
Waarom moet er zelfs in DIT topic naar mij verwezen worden? Ik ben het ZO BEU, laat me toch eens met rust!
"Do you have a mirror? I wanna see if i look like i give a rats ass!" - David Letterman
pi_328668
quote:
Op 06 september 2000 12:13 schreef MiRRoRMaN het volgende:

Hahahahahaha
.:. "I've got feelings, just like you" .:.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 september 2000 @ 19:27:02 #22
862 Arcee
Look closer
pi_328707
quote:
Op 06 september 2000 18:31 schreef De Parasiet het volgende:
Waarom moet er zelfs in DIT topic naar mij verwezen worden? Ik ben het ZO BEU, laat me toch eens met rust!
Het is toch logisch als je zo prominent als jij op Fok! aanwezig bent dat er wel 's naar je verwezen wordt? Trouwens, daar ging het niet eens om. Het ging om de toon van een uitspraak van MHM in vergelijking tot een uitspraak die hij gister deed.
pi_328717
quote:
Op 06 september 2000 18:02 schreef Arcee het volgende:
Hoe moeten wij nou weten welke homosexuelen er onder jullie liggen en of 't grievend voor hun is?
Heb het even gevraagd aan de homofiele benedenbuurman en die had geen probleem met 'tafelpoot' als scheldwoord.
pi_328892
quote:
Op 06 september 2000 19:27 schreef Arcee het volgende:
Het is toch logisch als je zo prominent als jij op Fok! aanwezig bent dat er wel 's naar je verwezen wordt? Trouwens, daar ging het niet eens om. Het ging om de toon van een uitspraak van MHM in vergelijking tot een uitspraak die hij gister deed.
Het ging helemaal niet over de Parasiet, het was een voorbeeld dat ik en Arcee even heben aangestipt, als jij je aangesproken voelt dan spijt mij dat heel erg maar dit is een compleet ander onderwerp.

Ik moet trouwens zeggen dat ik "tafelpoot" wel een heel erg scheldwoord vind, het doet mij denken aan een homofiele meneer die teveel getafeld heeft. (teveel gegeten.)

Een beetje meer ontopic ik vind "Chips" over het algemeen ook erg cheesy klinken, wat vinden mensen eigenlijk van scheldwoorden die aangepast worden door de user? Zoals "Chips" "Potverdriedubbeltjes" of "driedubbelovergehaalde?" (Duizend bommen en granaten is trouwens wel grappig/zie kuifje.)

FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 september 2000 @ 21:25:39 #25
862 Arcee
Look closer
pi_328907
quote:
Op 06 september 2000 21:18 schreef MiRRoRMaN het volgende:
Een beetje meer ontopic ik vind "Chips" over het algemeen ook erg cheesy klinken, wat vinden mensen eigenlijk van scheldwoorden die aangepast worden door de user? Zoals "Chips" "Potverdriedubbeltjes" of "driedubbelovergehaalde?" (Duizend bommen en granaten is trouwens wel grappig/zie kuifje.)
Blèh, dat vind ik niks en het lucht sowieso niet op. "chips" vind ik al helemaal niks (als scheldwoord dan hè).

Wat ik ook zo'n waardeloos woord vind trouwens... BIPS. Dat is dan zogenaamd een vriendelijk woord voor KONT. Nou, ik vind bips wel 100 maal goorder klinken dan kont!!

[Dit bericht is gewijzigd door Arcee op 06-09-2000 21:30]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')