Alle vragen, problemen etc over de pil kunnen dus hierin gesteld worden. De overige piltopics zullen (als deze dat nog niet zijn) gesloten worden en doorverwezen worden naar dit topic. Bevuil dit topic niet met offtopic reacties, zodat het voor iemand met een probleem ook makkelijk te lezen blijft.
Offtopic berichten zullen DIREKT verwijderd worden.
Korte informatie over de pil vind je in het sticky topic.
[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 15-06-2002 16:58]
Is de pil gratis?
Kan je het anoniem halen, zonder dat ouders er achter kunnen komen?
Verminderd de lust in sex bij gebruik van de pil?
Hoelang moet je de pil slikken voor je volledig veilig sex te kunnen hebben zonder zwanger te worden?
quote:De pil wordt vergoed door de verzekering.
Op zaterdag 15 juni 2002 00:46 schreef MOD het volgende:
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:Is de pil gratis?
Je huisarts heeft een beroepsgeheim, dus als je daar voor de pil komt, maar de huisarts niks tegen je ouders zeggen, al is dat bij wijze van spreken de beste vriend van paps en mams.
quote:
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:* Is de pil gratis?
In de meeste gevallen valt de pil binnen het ziekenfonds, anders wordt er een kleine eigen bijdrage gevraagd.Kan je het anoniem halen, zonder dat ouders er achter kunnen komen?
Arts heeft zwijgplicht, ook naar je ouders toe. Anders kun je het ook nog krijgen via de rutger stichtingVerminderd de lust in sex bij gebruik van de pil?
Sommige pillen hebben inderdaad hier invloed op. Je slikt immers hormonen, een lichtere pil kan dan uitkomst bieden.Hoelang moet je de pil slikken voor je volledig veilig sex te kunnen hebben zonder zwanger te worden?
Is per pil verschillend, begin je aan de pil. Lees goed de bijsluiter. In veel gevallen krijg je de pil de eerste keer 3 maanden op proef. Daarna een pilcontrole, gebruik gewoon die eerste 3 maanden een condoom. Dan weet je zeker of de pil goed aanslaat en heb je een extra slag om de arm genomen.
[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 15-06-2002 00:54]
quote:Wordt vergoed door je ziektekosten verzekering
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:Is de pil gratis?
quote:In principe wel, je arts heeft zwijgplicht, óók tegenover je ouders.
quote:Hoeft niet, maar het kan wel voorkomen als bijwerking.
Verminderd de lust in sex bij gebruik van de pil?
quote:Als een vrouw op de eerste dag van de menstruatie begint met de pil is hij meteen veilig. Anders na 14 dagen pilgebruik, maar om het zekere voor het zekere te nemen kan je beter eerst een maand een pil gebruiken voor er vanuit te gaan dat hij veilig is.
Hoelang moet je de pil slikken voor je volledig veilig sex te kunnen hebben zonder zwanger te worden?
verbeter me maar als het anders blijkt te zijn, ik ben natuurlijk ook geen arts of apotheker.
Ik wil dus eigenlijk eerder stoppen, maar dat betekent dat ik na twee weken slikken weer een stopweek moet inlassen. Maar nu dus mijn vraag: ik word dan toch gewoon ongesteld in die week? Of heb ik kans dat ik het een keer oversla/ later wordt/ what ever.
Voor het geval het belangrijk is te weten: ik slik marvelon.
Ik heb wel ervaring met langer doorslikken maar geen id hoe het werkt als je korter slikt
quote:ik slik hetzelfde
Op donderdag 27 juni 2002 14:10 schreef Tedda het volgende:
Ik heb geen zin om op vakantie ongesteld te worden, maar zou het wel moeten worden als ik 'gewoon' de pil slik. Nu heb ik 2 mogelijkheden:
1. de pil langer doorslikken (maar dan moet ik 6 weken slikken en dat vind ik wat lang)
2. eerder stoppen deze maand.Ik wil dus eigenlijk eerder stoppen, maar dat betekent dat ik na twee weken slikken weer een stopweek moet inlassen. Maar nu dus mijn vraag: ik word dan toch gewoon ongesteld in die week? Of heb ik kans dat ik het een keer oversla/ later wordt/ what ever.
Voor het geval het belangrijk is te weten: ik slik marvelon.
Ik heb wel ervaring met langer doorslikken maar geen id hoe het werkt als je korter slikt
je kunt je strip gewoon doorslikken dat word dan 6 weken. je kunt 3 strips dooslikken maar met het risico op tussentijdse bloedingen.(en uje kan een dikkere buik krijgen, hoeft niet)
je kunt ook eerder stoppen. dat heb ik nu ook gedaan om dat ik de pil niet wou doorslikken. heb twee weken afgemaakt stopweek gehad en vandaag weer begonnen. en je word gewoon ongesteld
quote:nee je wordt als het goed is dan niet ongesteld tijdens je vakantie. dat van die bloedingen is waar, ik heb het een keer gehad. maar ik was toen ook al de 4e strip aan één stuk door aan het slikken. elke strip die je zonder stop doorslikt wordt de kans op een bloeding groter. ik ken trouwens ook meiden die er nooit last van hebben hoor, dus het zal allemaal wel meevallen. fijne vakantie! (heerlijk he? plannen wanneer je ongesteld wordt?)
Op donderdag 27 juni 2002 16:33 schreef Margrietha het volgende:
Ik ben nog maar net aan de pil en nu is m'n eerste strip op, maar maandag ga ik op vakantie..... Ik ga 10 dagen dus als ik hem vrijdag, zaterdag en zondag nog neem en dan vervolgens 10 dagen in de vakantie, kan je dan alsnog ongesteld worden op vakantie (terwijl je hem door blijft slikken)?? In de bijsluiter staat dat je een bloeding kan krijgen, maar ik weet niet precies hoe het zit, omdat ik het meteen de eerste keer wil door slikken....... Ik ben op de eerste dag toen ik ongesteld ben begonnen deze maand.
quote:het kán wel ja. sommige mensen zijn heel gevoelig voor schommelingen in de hormoonspiegel en gaan zich daar somber of zelfs depressief van voelen... kans dat je zo extreem reageert op de pil lijkt me trouwens wel erg klein...
Op donderdag 27 juni 2002 14:11 schreef Mini_rulez het volgende:
Kan het dat je depressief wordt van de pil?
quote:Je kan gewoon twee dagen doorslikken. Niks aan het handje.
Op vrijdag 28 juni 2002 16:07 schreef sundae het volgende:
Ff een vraagje:
Normaal stop ik altijd op woensdag met de pil, kan ik nu gewoon op vrijdag stoppen (dus 2 dagen later), of moet ik dat echt op woensdag doen? (het is wel de bedoeling dat het veilig blijft natuurlijk..)
In de bijsluiter alleen info over de dag waarop je stopt verzetten dmv het verkorten van de stopweek.
Ik weet dat ze vroeger elke keer als we samen sliepen wel minstens 1x in de nacht zin had/kreeg en we sex hadden, maar tegenwoordig mag ik bij elke keer weer blij zijn
Nou vroeg ik mij af, of dit ook door de pil kan komen
ps. ze heeft ook best wel stemmingswisselingen (soms echt van hele korte duur), maar ik lees net dat je dat niet direct aan de pil kunt wijten
quote:die bestaat toch al?
Op vrijdag 28 juni 2002 16:09 schreef m24 het volgende:
Wanneer komt die mannen pil nou eindelijk?
quote:dat heb ik elke maand hoor! *grin*
Op maandag 01 juli 2002 12:42 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
ps. ze heeft ook best wel stemmingswisselingen (soms echt van hele korte duur), maar ik lees net dat je dat niet direct aan de pil kunt wijten
maar seriously, er zijn meisjes bij wie de pil idd invloed heeft op t libido... lichtere pil proberen? helpt misschien ook wel tegen die stemmingswisselingen
quote:de diane pil bevat extra hormonen , wat soms resulteerd in aankomen en extra borstvolume. vaak wordt deze voorgeschreven bij vrouwen die vaak last hebben van acne of jeugdpuistjes
Op dinsdag 02 juli 2002 18:49 schreef sassa het volgende:
ok even een vraagjeik slik de diane 35 en nou hoor ik van de 1 dat het een hele zware pil is en van de ander dat het een lichte pil is...ik heb de bijsluiter nou al 10 x doorgelezen maar kan er niks over vinden. weet iemand dit misschien?
Het aantal pillen per strip verschilt. Het kunnen er 21, 22 of 28 zijn. Heb je een strip met 21 pillen dan duurt de stopperiode 7 dagen, zijn het er 22 dan duurt de stopperiode 6 dagen. Heeft je strip 28 tabletten dan hoef je geen stopperiode in te lassen. De onttrekkingsbloeding treedt dan op tijdens de laatste 7 dagen van je strip.
Starten met de pil
Als je de pil voor het eerst gaat innemen, dan begin je daarmee op de eerste dag van de menstruatie. Op die manier ben je vanaf de eerste dag van het pilgebruik beschermd tegen zwangerschap. Als je menstruatie bijvoorbeeld op woensdag begint, dan neem je de tablet uit de bovenste rij, waar 'wo' bijstaat. Dan volg je de pijltjes en neem je 21 (of 22) dagen lang een tablet totdat de strip leeg is. Daarna las je een stopperiode in. Als je een pil gebruikt met 21 tabletten per strip duurt deze 7 dagen, heeft je strip 22 tabletten dan duurt de stopperiode maar 6 dagen. In de stopperiode treedt een zogenaamde onttrekkingsbloeding op. Na de stopperiode begin je met de volgende strip, ook al is de bloeding misschien nog niet voorbij. Tijdens de eerste drie of vier maanden dat je de pil gebruikt, kan er tussentijds wat bloedverlies optreden. Dat komt omdat je lichaam nog aan de pil moet wennen. Het is dus heel normaal. Je kunt gewoon doorgaan met het slikken van de pil. Als het bloeden erg hevig is en het na een paar dagen niet stopt, neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan je dan misschien een andere pil voorschrijven.
Als je ook andere geneesmiddelen gebruikt...
Sommige geneesmiddelen kunnen de betrouwbaarheid van de pil beïnvloeden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij bepaalde antibiotica. Vertel dus altijd dat je de pil gebruikt, als je een ander geneesmiddel moet gaan gebruiken. Nog beter is het om al je geneesmiddelen bij dezelfde apotheek te halen, dan kunnen ze daar in de computer zien als een nieuw geneesmiddel niet samengaat met de andere geneesmiddelen die je gebruikt.
Bijwerkingen
Als je de pil pas gebruikt, kun je last krijgen van bijwerkingen. In de bijsluiter staat welke dat zijn. Als je er veel last van hebt, neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan je dan misschien een andere pil voorschrijven. Bijwerkingen gaan over het algemeen na drie of vier maanden vanzelf over.
O jee, vergeten!
Je kunt de pil het beste op een vast moment van de dag innemen. Dan is de kans het kleinst dat je hem vergeet. En vergeet je hem dan toch een keer dan hoef je niet meteen in paniek te raken. Afhankelijk van het tijdstip waarop je ontdekt dat je de pil bent vergeten, kun je als volgt handelen: - Je had de vergeten pil minder dan 12 uur geleden moeten slikken: In dat geval kun je de pil gewoon alsnog innemen. De pil is dan nog net zo betrouwbaar als altijd.
- Het is langer dan 12 uur geleden dat je de vergeten pil had moeten innemen: Kijk dan hoeveel pillen van de strip je al hebt ingenomen en lees het onderstaande schema goed door. Daarin staat precies hoe je moet handelen.
- De pil vergeten tijdens de 1e tm 7e dag van de strip: Neem de vergeten pil alsnog in en ga gewoon door met de strip. Laat je partner wel zeven dagen lang een extra voorbehoedmiddel gebruiken, bijvoorbeeld condooms. Belangrijk: Neem contact op met een arts, wanneer er in de afgelopen week gemeenschap heeft plaats gevonden.
- De pil vergeten tijdens de 8e tm 14e dag van de strip: Neem de vergeten pil alsnog in en ga gewoon door met de rest van de strip. Je hoeft niet bang te zijn dat je zwanger wordt.
- De pil vergeten tijdens de 15e tm 21e/22e dag van de strip: Neem de vergeten pil alsnog in, maak de strip op en ga zonder stopperiode door met de volgende strip. Je kunt wat tussentijds bloedverlies hebben, maar de pil blijft even betrouwbaar.
Als je meer dan één pil vergeten bent, is de pil niet meer betrouwbaar. Raadpleeg in dat geval een arts. Hij zal met je bespreken wat je het beste kunt doen. Daarvoor wil hij een aantal dingen weten: - hoeveel pillen je vergeten bent
- om welke pillen van de strip het gaat
- of je de afgelopen week gemeenschap hebt gehad
- of je van de vorige strip wel alle pillen hebt ingenomen
Als je moet overgeven of diarree hebt...
Diarree is niet alleen erg vervelend, je moet er ook rekening mee houden dat de betrouwbaarheid van de pil erdoor afneemt. Je kunt het beste als volgt handelen: Als je binnen vier uur na het innemen van de pil moet overgeven of last hebt van diarree, neem dan opnieuw een tablet in (bij voorkeur de laatste uit de strip) en neem vanaf de volgende dag de resterende pillen op de gebruikelijke manier in. Let op: de stopperiode mag niet langer duren dan 7 dagen (of bij een strip van 22 pillen 6 dagen). Als de verschijnselen aanhouden, dan biedt de pil niet meer voldoende bescherming. Laat je partner in dat geval condooms gebruiken tot het moment dat de strip op is en de maandelijkse bloeding begint.
Het uitstellen van je menstruatie met behulp van de pil
Soms kan de menstruatie een lelijke spelbreker zijn, bijvoorbeeld als je met vakantie gaat of als je een belangrijk examen moet doen. Daarom is het goed om te weten dat je, als je de pil gebruikt, je menstruatie kunt uitstellen. Hoe je dat moet doen is afhankelijk van de pil die je gebruikt. Gebruik je de monofasepil (allemaal dezelfde pillen in een strip) dan ga je als de strip leeg is gewoon door met de volgende strip*. Zo kun je zelf bepalen hoe lang je de menstruatie wilt uitstellen: een paar dagen, een week of zelfs een hele maand. Pas als je stopt met het innemen van de extra pillen word je ongesteld. Je kunt ook, als je dat wilt, de menstruatie een paar dagen vervroegen door de strip niet helemaal op te maken. Je moet dan wel al minimaal 7 pillen van je strip geslikt hebben. Let er verder op dat de stopperiode nooit langer dan 7 dagen (of bij een strip van 22 pillen 6 dagen) duurt. Als je de twee- of driefasen-pil gebruikt, kun je de menstruatie uitstellen door na het innemen van de laatste pil uit de strip door te gaan met de laatste rij pillen van de volgende strip. Zo kun je de menstruatie 10 dagen uitstellen. Wil je de menstruatie langer uitstellen, dan kan dat door aansluitend nogmaals de laatste rij pillen van een nieuwe strip te nemen. Ook kun je eventueel tijdelijk overstappen op de monofasepil. Na de laatste pil van je gewone strip ga je dan door met de strip van de monofasepil. Wil je de menstruatie een paar dagen vervroegen dan kan dat ook. Daarbij is het wel belangrijk dat je tenminste 14 pillen van je strip hebt geslikt. Ook in dit geval moet je erop letten dat de stopperiode niet langer dan 7 dagen (of bij een strip van 22 pillen 6 dagen) duurt.
* Als je Mini-Pregnon gebruikt moet je de zes 'placebopillen' voor de stopperiode overslaan en gewoon doorgaan met de volgende strip.
quote:ja dat weet ik wel
Op dinsdag 02 juli 2002 23:24 schreef morpheus_at_work het volgende:[..]
de diane pil bevat extra hormonen , wat soms resulteerd in aankomen en extra borstvolume. vaak wordt deze voorgeschreven bij vrouwen die vaak last hebben van acne of jeugdpuistjes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |