quote:Tarek (Moritz Bleibtreu uit Lola Rennt) is een ooit beloftevolle journalist die aanrommelt als taxichauffeur. In een advertentie met de belofte van 4000 mark voor degenen die meedoen aan een test waarbij ze twee weken van hun vrijheid worden beroofd, ziet hij zijn kans op revanche als journalist.
De oorsprong van Das Experiment ligt ook in de Verenigde Staten. Daar werd op de universiteit van Stanford halverwege de jaren zeventig een test gedaan met een groep studenten. Twaalf van hen werden gevangen gezet, de andere acht moesten de rol van cipier op zich nemen. Het experiment werd na zes dagen afgebroken. De cipiers begonnen zich zo sadistisch en gewelddadig te gedragen om 'hun gevangenen' onder controle te houden dat de boel volledig uit de hand dreigde te lopen.
Hij schrijft in onder valse voorwendselen. Voordat hij en de andere mannen in de groep weten wat ze overkomt lopen ze halfnaakt rond met slechts een grauw juten hemd met een nummer erop aan. Ze zijn naamloze gevangenen die in alles de bevelen van hun cipiers, eveneens gewone burgers die op het geld zijn afgekomen, op moeten volgen. Na een dag of twee onschuldig gesar tussen vooral Tarek en hoofdcipier Berus (Justus von Dohnanyi) wordt de sfeer grimmiger. Berus, een op het eerste gezicht kleurloze ambtenaar, ziet het experiment als de kans zijn competentie te bewijzen. Hij gaat steeds verder in zijn streven orde te handhaven. Vooral de onaangepaste Tarek, die met een minicamera in zijn bril alles filmt en daarom aanvankelijk moedwillig wat spektakel uitlokt, moet het ontgelden. Een explosie in deze snelkookpan der menselijke emoties wordt onvermijdelijk
bron: www.spitsnet.nl
Ben wel erUg benieuwd...?!
In het begin is de film nog wel wat verwarrend door de vele door elkaar lopende terugblikjes waardoor ik de draad en vooral de tijdslijn even kwijtraakte... Maar dat werd in het tweede deel ruim goed gemaakt!
quote:Misschien een "voordeeltje" dat het een filmhuis film is?
Minpuntje is de gezochte manier waarop een liefdesaffaire voor hem is gecreëerd en door de vernederingen heen geweven wordt. Maar dat is een kleinigheidje in een ijzingwekkende filmbelevenis.
En nou ALLEMAAL die film gaan zien!
quote:Fantastisch?? Neig zelfs!
Op vrijdag 07 juni 2002 09:51 schreef Smots het volgende:
Goed.... gisteren in Utrecht (The Movies) naar 'Experiment' geweest, en ik vond het een fantastische film!
quote:inkoppertje
Op vrijdag 07 juni 2002 10:46 schreef snowwhite het volgende:[..]
Fantastisch?? Neig zelfs!
KEINEIG zelfs!
quote:Hey... da's interessant!
Op vrijdag 07 juni 2002 11:07 schreef SigmundFreud het volgende:
Als je iets wil lezen/zien over het oorspronkelijke experiment: www.prisonexp.org is een uitgebreide site van de Amerikaan Zimbardo (bedenker ervan). In de sociale psychologie werden/worden soms ingrijpende studies gedaan.
(er is zelfs een punkband naar dat experiment vernoemd, trouwens)
Damn!
quote:Euhm... doh! De film gaat alleen verder waar het project na 6 dagen stopte... (toch?).
Op vrijdag 07 juni 2002 11:29 schreef Smots het volgende:
Ik zit effe op www.prisonexp.org te kijken, en er zitten wel heeeeeel veel overéénkomsten tussen dat echte experiment en de film.Damn!
Overigens bedankt voor die site... intressant project namelijk!
quote:Ik kan u mniet vinden hoor... en is das bios rip ofsow?
Op dinsdag 11 juni 2002 13:09 schreef DaRealMac het volgende:
Ik heb hem op aanraden van mijn vriendin gedownload, hij staat al goed veel op Kazaa. Ben nu wel erg benieuwd moet ik zeggen. Zij vond hem iig erg sterk.
draait die al in de Bios?
quote:Yep, filmhuizen d8 ik.
Op dinsdag 11 juni 2002 13:16 schreef Vision het volgende:
lijkt me een zeer interesante film.draait die al in de Bios?
quote:Dan moet je beter zoeken, ik tik net "Das Experiment" in, en zie zo 3 verschillende files staan, elk met meerdere sources.
Op dinsdag 11 juni 2002 13:12 schreef zerosignal het volgende:[..]
Ik kan u mniet vinden hoor... en is das bios rip ofsow?
En ja in een Duitse film wordt Duits gesproken, overigens wordt er in een niet Duitste film ook Duits gesproken...
quote:Het is Das Experiment... Experiment is gewoon Duits woord...
Op woensdag 12 juni 2002 12:38 schreef mel723 het volgende:
kheb m ook gezien op FFF, goeie film. kvind het wel een beetje twijfelachtig dat ie nu als 'Experiment' wordt aangekondigd, zodat de mensen niet zo gauw doorhebben dat ie duits is en er dus meer publiek op af komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |