quote:We kunnen wel meer kopen buiten de EU
Op donderdag 30 mei 2002 19:43 schreef Aernout het volgende:
Das mooi kut
Daar gaat onze goede concurrentie positie
quote:Het zou wel heel droevig met ons gesteld zijn als we alleen kunnen concurreren op grond van een munt die 30% ondergewaardeerd is.
Op donderdag 30 mei 2002 19:43 schreef Aernout het volgende:
Das mooi kut
Daar gaat onze goede concurrentie positie
quote:En wie bepaalt of die munt is 'ondergewaardeerd'? De markt heeft altijd gelijk.
Op donderdag 30 mei 2002 19:49 schreef HiZ het volgende:[..]
Het zou wel heel droevig met ons gesteld zijn als we alleen kunnen concurreren op grond van een munt die 30% ondergewaardeerd is.
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 20:48 schreef Youssef het volgende:
Is het dan niet positief dat de Euro het meest waard wordt? Dus ook hoger dan de dollar?
J.Cruijff:"elk voordeel heb zn nadeel"
Het belang voor ons van de dollarkoers is maar beperkt, omdat we als eurozone maar heel weinig van onze handel nog in andere valuta doen dan de euro. Helaas zit daar nog wel de olie in zodat een hoge dollar een opwaartse druk oplevert op de inflatie. Als de andere Europese landen eindelijk ook lid worden van de EMU vermindert de relevantie van de dollarkoers tot het punt dat er bijna niemand, buiten vakantiegangers naar de US, nog in geïnteresseerd zal zijn.
quote:De AEX is positief gecorreleerd met de dollar, dus....
Op donderdag 30 mei 2002 23:30 schreef BenKetting het volgende:
Maar de AEX op 480...
quote:Analisten kunnen ongelijk hebben. De markt niet. De markt IS. De huidige koers is gewoon de consensus van wat alle partijen op dit moment vinden dat de waarde is. Dan kun je wel vinden dat je gelijk hebt op grond van mooie redeneringen maar als je fout zit verlies je gewoon. De markt, die altijd gelijk heeft, straft je genadeloos af.
Op donderdag 30 mei 2002 23:21 schreef HiZ het volgende:
Per saldo heeft de markt nooit gelijk, want analysten doen wel alsof de markt zich gedraagt volgens rationele regels, maar in de realiteit gedraagt de markt zich geheel volgens emotionele criteria. Zo hebben we bijna 3 jaar moeten aanhoren dat de dollar omhoog ging omdat de 'markt dacht' dat de Amerikaanse economie het beter zou gaan doen dan de Europese. Daar is nooit een solide bewijs voor gekomen. Nu 'denkt' de markt weer dat de Amerikaanse economie het slechter gaat doen. En daar reageert de markt op. Ook daarvoor is geen enkel solide bewijs. Het lijkt er zelfs op dat 'de markt' vooral argumenten zoekt die passen bij het sentiment, en argumenten die niet bij het sentiment passen negeert.
quote:Overtuigend verhaal als je een stampede hebt zoals bijvoorbeeld na de aanvallen op NYC vorig jaar. Iedereen die een lange neus maakte naar 'het gelijk van de markt' heeft daar vet aan verdiend.
Op donderdag 30 mei 2002 23:56 schreef Aernout het volgende:[..]
Analisten kunnen ongelijk hebben. De markt niet. De markt IS. De huidige koers is gewoon de consensus van wat alle partijen op dit moment vinden dat de waarde is. Dan kun je wel vinden dat je gelijk hebt op grond van mooie redeneringen maar als je fout zit verlies je gewoon. De markt, die altijd gelijk heeft, straft je genadeloos af.
quote:Juist de marktvolgers hebben daar verdiend, niet de sombere analisten
Op vrijdag 31 mei 2002 00:38 schreef HiZ het volgende:[..]
Overtuigend verhaal als je een stampede hebt zoals bijvoorbeeld na de aanvallen op NYC vorig jaar. Iedereen die een lange neus maakte naar 'het gelijk van de markt' heeft daar vet aan verdiend.
quote:Voor aandelen zit ik een beetje on the fence. Ik zou op het moment geen huis voor vraagprijs of hoger kopen, zelfs niet als ik het graag zou willen. Dollars kopen op het moment lijkt me niet verstandig, er zit lucht in de munt, en de markt
Op vrijdag 31 mei 2002 00:46 schreef Aernout het volgende:
Maar ik leun ook op 2 gedachten hoor.
Volgens mij zijn zowel dollar, aandelenmarkt en huizenmarkt overgewaardeerd
quote:das al best wel lang geleden.... het hing de hele tijd rond 89 cent.. (vooral NA de aanslagen)
Op donderdag 30 mei 2002 19:41 schreef HiZ het volgende:
Vandaag is de euro een aantal keren boven de 94 dollarcent gekomen. Het ziet er naar uit, dat de opmars van de euro nog niet is afgelopen. Ik ben benieuwd of we deze zomer nog pariteit gaan bereiken.
quote:ik wel, maar ik ga niet verder dan Spanje.
Ik ben benieuwd of we deze zomer nog pariteit gaan bereiken.
Hoe kom je aan die wijsheid?? Het tegendeel is waar. Waar nu de euro gebruikt wordt, is dat meestal in plaats van DEM of NLG dus daar schieten we niets mee op. De dollar is en blijft voorlopig de dominante munteenheid in de internationale markten (energie, commodities, metalen, wapens, etc). Als Engeland op de euro overgaat zou dat wel eens in het voordeel van de euro kunnen veranderen, omdat daar de grote beurzen (petroleum exchange e.d.) gevestigd zijn. Daarnaast wordt vrijwel alle import vanuit de VS (ook aandelen, vastgoed e.d.) natuurlijk in dollars verrekend, hebben we grote dollarreserves, en hebben we, bv via pensioenfondsen en verzekeraars, gigantische bezittingen en tegoeden in de VS, waarvan de waarde (en dus onze rijkdom) direct met de dollarkoers meefluctueert. Die dollarkoers is dus nog van enorm belang.
quote:De blootstelling van Nederland ten tijde van de Gulden was enorm. Nagenoeg onze gehele buitenlandse handel speelde zich af in een andere munt dan de gulden. Voor de Eurozone is dat percentage rond de 14%, voor de US is het nog lager met 4%, voor het Verenigd Koninkrijk bedraagt het 29%.
Op vrijdag 31 mei 2002 02:56 schreef dvr het volgende:
> Het belang voor ons van de dollarkoers is maar beperkt, omdat we als eurozone maar
> heel weinig van onze handel nog in andere valuta doen dan de euro.Hoe kom je aan die wijsheid?? Het tegendeel is waar. Waar nu de euro gebruikt wordt, is dat meestal in plaats van DEM of NLG dus daar schieten we niets mee op.
quote:Voorlopig ja, maar zullen we dan ook maar even melden dat de EU in de internationale handel een 2 keer zo groot aandeel heeft als de VS. Dat de EU een aanzienlijke macht heeft ten aanzien van een aantal producenten om in plaats van de dollar de euro te gebruiken? En dat dus in de niet al te verre toekomst de eurozone nagenoeg al z'n handel in euros af te gaan handelen. Of in andere woorden, die handel mag dan wel met dollars gebeuren, maar er komen geen Amerikanen aan te pas. Op een gegeven ogenblik komt er dan iemand op het heldere idee om geen dollars meer te gebruiken ook.
De dollar is en blijft voorlopig de dominante munteenheid in de internationale markten (energie, commodities, metalen, wapens, etc).
quote:Ah, London, psychologisch heeft toetreding van het VK inderdaad een grote rol. In werkelijkheid is Londen natuurlijk gewoon de toevallige plek waar continentale Europese en Amerikaanse bedrijven zaken doen. Niet waar? Noem mij dan maar eens een onafhankelijke Britse zakenbank.
Als Engeland op de euro overgaat zou dat wel eens in het voordeel van de euro kunnen veranderen, omdat daar de grote beurzen (petroleum exchange e.d.) gevestigd zijn.
quote:Wij importeren natuurlijk geen vastgoed uit de VS en ook geen aandelen. Wij brengen ons geld daarheen, tot nu toe hebben we dat in ieder geval braaf gedaan. En daardoor is de dollar voor bepaalde landen, Nederland bijvoorbeeld belangrijk omdat hij meetelt in de rendementen van beleggers en onze eventuele appeltjes voor de dorst. Het is geen kattenpis. Maar Nederland is niet Europa, en ook niet de maat van alle dingen.
Daarnaast wordt vrijwel alle import vanuit de VS (ook aandelen, vastgoed e.d.) natuurlijk in dollars verrekend, hebben we grote dollarreserves, en hebben we, bv via pensioenfondsen en verzekeraars, gigantische bezittingen en tegoeden in de VS, waarvan de waarde (en dus onze rijkdom) direct met de dollarkoers meefluctueert. Die dollarkoers is dus nog van enorm belang.
Zo heeft de grootste economie van Europa, de Duitse helemaal geen pensioenfondsen, dus ook geen pensioenfondsen met beleggingen in de VS.
> De blootstelling van Nederland ten tijde van de Gulden was enorm.
Ben ik niet met je eens, althans, er is veel minder veranderd dan jij lijkt te denken. We waren al sinds '82 aan de mark gekoppeld zodat in de handel met onze grootste partner, Duitsland, niets veranderd is, en onze koers ten opzichte van de tweede wereldmunt vast stond. We waren dus al een stuk stabieler dan daarvoor. En heden ten dage fluctueren we ten opzichte van dollar en yen natuurlijk nog steeds, en nog bijna net zo hard.
> Voor de Eurozone is dat percentage rond de 14%, voor de US is het nog lager met 4%,
> voor het Verenigd Koninkrijk bedraagt het 29%.
Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt, maar ik denk dat je ze verkeerd interpreteert. Voor goederenexport zijn ze misschien realistisch, maar zeker niet voor de totale buitenlandse handel.
> maar zullen we dan ook maar even melden dat de EU in de internationale handel een 2 keer
> zo groot aandeel heeft als de VS.
Onwaar, het aandeel van de EU in de wereldhandel is slechts 25% hoger dan dat van de VS. Op zich is dat al een prachtig uitgangspunt om de dollar van zijn troon te stoten, of op zijn minst erbij aan te schuiven, maar dan moet er nog een hoop gebeuren.
> Dat de EU een aanzienlijke macht heeft ten aanzien van een aantal producenten om in
> plaats van de dollar de euro te gebruiken?
Wishful thinking. Ten eerste wordt door de markt bepaald in welke eenheid gefactureerd wordt en hebben de overheden daar maar heel beperkt vat op. Ten tweede gebruiken ze het beetje greep dat ze hebben helemaal niet! Het was in 2000 notabene Irak dat om politieke redenen zijn olie voortaan graag tegen euro's met ons wilde afrekenen, en daar moest de EC toen nog even heel diep over nadenken (in plaats van het met twee handen aan te grijpen). Verwacht daar dus niet teveel van. En heb jij in de debatten rondom de nieuwe straaljagers al gehoord of we die in Euro's of dollars gaan betalen? Een valutarisico van rond de 2 miljard euro lijkt me geen onbelangrijk detail.
> Ah, London, psychologisch heeft toetreding van het VK inderdaad een grote rol.
Niet alleen psychologisch! Als het VK in de euro stapt, is dat een prachtige gelegenheid voor de daar gevestigde beurzen (Petroleum Exchange, Metal Exchange e.a. - waar een groot deel van onze buitenlandse handel plaatsvindt) om van de dollar af te stappen en in euro's te gaan noteren. Maar daar moet wel druk op gezet worden, en niemand doet dat.
> Wij importeren natuurlijk geen vastgoed uit de VS en ook geen aandelen.
Je begreep heel goed wat ik bedoelde. (overigens: vastgoed = onroerend goed + schepen + vliegtuigen, die laatste importeren we wel fysiek).
> Zo heeft de grootste economie van Europa, de Duitse helemaal geen pensioenfondsen,
Die hebben ze wel degelijk. Verwar het feit dat ze hun pensioenen grotendeels uit de publieke middelen financieren niet met het al dan niet bestaan van fondsen. De duitse fondsen zijn ongeveer even groot als de nederlandse, met dien verstande dat er natuurlijk veel meer duitsers zijn en dat ze dus een gigantisch tekort hebben (wat ons nog duur kan komen te staan). Italië en Frankrijk idemdito.
Hoe dan ook, de euro (en daarmee onze onafhankelijkheid van de dollar) heeft nog een lange weg te gaan. In sommige markten doet hij het al goed (bv. europese bedrijfsobligaties) maar het gebruik van de euro in m.n. de oliehandel zou door de politiek veel sterker gestimuleerd of zelfs afgedwongen moeten worden. Wat dat betreft is het jammer dat een nuchtere Hollander aan het hoofd van de ECB staat, in plaats van een chauvinistische Fransman.
quote:Ja het viel mij ook al op dat er een erg stijgende lijn in zit.
Vandaag is de euro een aantal keren boven de 94 dollarcent gekomen. Het ziet er naar uit, dat de opmars van de euro nog niet is afgelopen. Ik ben benieuwd of we deze zomer nog pariteit gaan bereiken.
quote:Ik wil je niet teleurstellen maar de euro zit helemaal niet in een stijgende lijn. Wat je ziet is een daling van de dollar. Ten opzichte van andere valuta zoals de Japanse Yen en de Zwitserse frank blijft de euro nagenoeg constant.
Op vrijdag 31 mei 2002 14:25 schreef Ron_Jeremy het volgende:[..]
Ja het viel mij ook al op dat er een erg stijgende lijn in zit.
Mooi, de waardering voor deze wereldmunt wordt steeds groter.
quote:Waar ga je heen dan?
Op vrijdag 31 mei 2002 14:10 schreef chemokar het volgende:
ideaaaaaaaaal voor m´n vakantie, die wordt steeds goedkoper zo!
quote:Dat is allemaal relatief. Ten opzichte vd dollar stijgt hij dus als de dollar ten opzichte van de euro daalt.
Op vrijdag 31 mei 2002 14:39 schreef Aernout het volgende:[..]
Ik wil je niet teleurstellen maar de euro zit helemaal niet in een stijgende lijn. Wat je ziet is een daling van de dollar. Ten opzichte van andere valuta zoals de Japanse Yen en de Zwitserse frank blijft de euro nagenoeg constant.
quote:Hmm ik had ook ergens gelezen dat het deels op eigen kracht was, beleggers verwachten weer groei in de eurozone en de Amerikaanse economie doet het niet meer zo lekker als voorheen.
Ik wil je niet teleurstellen maar de euro zit helemaal niet in een stijgende lijn. Wat je ziet is een daling van de dollar. Ten opzichte van andere valuta zoals de Japanse Yen en de Zwitserse frank blijft de euro nagenoeg constant.
maar pin me er niet op vast
quote:> Voor de Eurozone is dat percentage rond de 14%, voor de US is het nog lager met 4%,
Op vrijdag 31 mei 2002 14:08 schreef dvr het volgende:
Hallo HiZ,> De blootstelling van Nederland ten tijde van de Gulden was enorm.
Ben ik niet met je eens, althans, er is veel minder veranderd dan jij lijkt te denken. We waren al sinds '82 aan de mark gekoppeld zodat in de handel met onze grootste partner, Duitsland, niets veranderd is, en onze koers ten opzichte van de tweede wereldmunt vast stond. We waren dus al een stuk stabieler dan daarvoor. En heden ten dage fluctueren we ten opzichte van dollar en yen natuurlijk nog steeds, en nog bijna net zo hard.
[quote]Je nadert nu heel snel het punt dat ik ga zeggen dat je totale onzin zit te kletsen. De DM was op geen enkel moment in het verleden onze munt. De euro is dat wel, dat is meer dan een nominaal verschil.
Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt, maar ik denk dat je ze verkeerd interpreteert. Voor goederenexport zijn ze misschien realistisch, maar zeker niet voor de totale buitenlandse handel.
quote:> maar zullen we dan ook maar even melden dat de EU in de internationale handel een 2 keer
Laat ik maar zeggen dat ik ook niet meer precies weet waar ik ze vandaan haal, ergens uit de enorme berg aan gegevens die ik over het onderwerp heb gelezen, maar in al mijn gesprekken met economen, ook zeer eurosceptische Britse economen is er in 3 jaar niemand geweest die deze cijfers tegen heeft gesproken.
Onwaar, het aandeel van de EU in de wereldhandel is slechts 25% hoger dan dat van de VS. Op zich is dat al een prachtig uitgangspunt om de dollar van zijn troon te stoten, of op zijn minst erbij aan te schuiven, maar dan moet er nog een hoop gebeuren.
quote:> Dat de EU een aanzienlijke macht heeft ten aanzien van een aantal producenten om in
En de bron voor dit verrassende nieuwe cijfer?
Wishful thinking. Ten eerste wordt door de markt bepaald in welke eenheid gefactureerd wordt en hebben de overheden daar maar heel beperkt vat op. Ten tweede gebruiken ze het beetje greep dat ze hebben helemaal niet! Het was in 2000 notabene Irak dat om politieke redenen zijn olie voortaan graag tegen euro's met ons wilde afrekenen, en daar moest de EC toen nog even heel diep over nadenken (in plaats van het met twee handen aan te grijpen). Verwacht daar dus niet teveel van. En heb jij in de debatten rondom de nieuwe straaljagers al gehoord of we die in Euro's of dollars gaan betalen? Een valutarisico van rond de 2 miljard euro lijkt me geen onbelangrijk detail.
quote:> Ah, London, psychologisch heeft toetreding van het VK inderdaad een grote rol.
De EU gaat niet over of Iraq wel of niet in euros afrekent. Daarnaast is een politiek spelletje van Iraq niet opportuun voor de politieke tak van de EU om de euro te pushen als wereldvaluta. En dan hebben we met olie zo'n beetje de enige commodity genoemd waarbij we geen keuze van leverancier hebben. De verhouding tussen olie-leverancier en olie-gebruiker is echter volstrekt anders dan die tussen bijvoorbeeld de textielhandel in Europa en de sweatshops in pakweg India.
Niet alleen psychologisch! Als het VK in de euro stapt, is dat een prachtige gelegenheid voor de daar gevestigde beurzen (Petroleum Exchange, Metal Exchange e.a. - waar een groot deel van onze buitenlandse handel plaatsvindt) om van de dollar af te stappen en in euro's te gaan noteren. Maar daar moet wel druk op gezet worden, en niemand doet dat.
quote:> Wij importeren natuurlijk geen vastgoed uit de VS en ook geen aandelen.
Wel degelijk psychologisch, de geografische locatie van die markten is min of meer toevallig. De markten zouden pas 'Brits' zijn als ze onderdeel uitmaakten van de Britse economie, en dat doen ze niet of nauwelijks. De leveranciers zijn geen Britten, de gebruikers zijn geen Britten, de tussenhandel is ook niet door Britse bedrijven en er wordt niks in de Britse valuta verhandeld.
Je begreep heel goed wat ik bedoelde. (overigens: vastgoed = onroerend goed + schepen + vliegtuigen, die laatste importeren we wel fysiek).
quote:> Zo heeft de grootste economie van Europa, de Duitse helemaal geen pensioenfondsen,
Afgezien van vliegtuigen (schepen exporteert de VS al decennia niet meer) blijft het gaan om investeringen daar.
Die hebben ze wel degelijk. Verwar het feit dat ze hun pensioenen grotendeels uit de publieke middelen financieren niet met het al dan niet bestaan van fondsen. De duitse fondsen zijn ongeveer even groot als de nederlandse, met dien verstande dat er natuurlijk veel meer duitsers zijn en dat ze dus een gigantisch tekort hebben (wat ons nog duur kan komen te staan). Italië en Frankrijk idemdito.
quote:Hoe dan ook, de euro (en daarmee onze onafhankelijkheid van de dollar) heeft nog een lange weg te gaan. In sommige markten doet hij het al goed (bv. europese bedrijfsobligaties) maar het gebruik van de euro in m.n. de oliehandel zou door de politiek veel sterker gestimuleerd of zelfs afgedwongen moeten worden. Wat dat betreft is het jammer dat een nuchtere Hollander aan het hoofd van de ECB staat, in plaats van een chauvinistische Fransman.
100% nonsens, het Duitse systeem, en het Franse en het Italiaanse is gebaseerd op een PAYG (Pay as you go) basis. Net zoals onze AOW, dus, zonder gespaarde gelden. Theoretisch heeft een Duits pensioenfonds aan het einde van het jaar geen cent meer over. Dat is dus iets heel anders dan wat wij Nederlanders met een pensioenfonds bedoelen. Dat gaat namelijk over reserveren van gelden voor later in de vorm van uitgesteld inkomen.
Beter lezen. De gulden is dankzij Duisenberg vanaf '82 door Nederland aan de DM gekoppeld. De gulden heeft door het rentebeleid en interventies van DNB sindsdien constant heel dicht om de mark gezweefd. Daaraan dankten we de beroemde harde gulden, met lage inflatie en lage rente. Ga me niet vertellen dat je dat niet wist, want dat is echt basiskennis.
Je bewering dat Nederland dankzij de euro veel minder blootstaat aan valutarisico's dan voorheen klopt dus niet; we dreven al bijna twee decennia mee met de mark, die nu is ingeruild voor de euro, waarvan nog maar te bezien valt of die net zo hard zal zijn.
Nadeel van die koppeling was overigens dat het betere presteren van de Nederlandse economie (dan de Duitse) niet in de waarde van de gulden tot uitdrukking kon komen. Bij de invoering van de euro is dan overwogen om de gulden te revalueren. Dat was hard nodig maar is helaas niet gedaan; aan die stomme beslissing danken we de hoge inflatie, hoge huizenprijzen en de overspannen arbeidsmarkt van de laatste jaren. Hiervoor werd in '99 in NRC al gewaarschuwd, lees bv. het uitstekende artikel op http://www.nrc.nl/W2/Evj/99/38c.html
>> Onwaar, het aandeel van de EU in de wereldhandel is slechts 25% hoger dan dat van de VS.
> En de bron voor dit verrassende nieuwe cijfer?
Het wordt o.a. gehanteerd door het Institute for International Economics, de meest gerenommeerde denktank op dit gebied. Lees bv. C. Fred Bergsten's artikel "THE EURO VERSUS THE DOLLAR: WILL THERE BE A STRUGGLE FOR DOMINANCE?". Dat is sowieso interessant en op p.4 wordt dit cijfer nog eens genoemd. Je vindt het op http://www.iie.com/papers/bergsten0102-1.pdf
> Afgezien van vliegtuigen (..) blijft het gaan om investeringen daar.
Dus? Het zijn allemaal in USD uitgedrukte waarden die onze welvaart mede bepalen. Nederland is een van de grootste investeerders in de VS en daarmee extra kwetsbaar voor dollarfluctuaties. Onze pensioenfondsen, die meer dan verantwoord is in aandelen zijn gaan doen, hebben vorig jaar door de dalende aandelenkoersen al slecht gerendeerd. Daar komt dit jaar de dalende dollarkoers bovenop.
Dat afhankelijkheid mag je best vervelend vinden, maar ga hier niet lopen verkondigen dat die dollar voor ons vrijwel irrelevant is geworden. De dollar is op alle economische fronten voor ons ontzettend belangrijk.
> 100% nonsens, het Duitse systeem, en het Franse en het Italiaanse is gebaseerd op een PAYG
Niks nonsens, jij kijkt alleen naar de staatsregelingen, en verliest uit het oog dat de duitsers daarnaast meer aan private pensioenvoorzieningen en beleggingen doen dan wij (en die worden voor een flink deel weer belegd in USD waarden).
Hoe dan ook, ik wilde alleen even aangeven dat je bewering over de dollar niet klopte, en dat lijkt me intussen voldoende aangetoond. Dan ga ik nu weekend vieren!
quote:Plaatjes zijn meestal duidelijker dan woorden.
Op vrijdag 31 mei 2002 16:43 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Hmm ik had ook ergens gelezen dat het deels op eigen kracht was, beleggers verwachten weer groei in de eurozone en de Amerikaanse economie doet het niet meer zo lekker als voorheen.
maar pin me er niet op vast
Zie onderstaande chart: euro/yen min of meer constant
euro daalt per saldo iets tov Zwitserse frank, doch vrijwel constant (let op de schaal)
Maar de dollar zakt sterk t.o.v. Yen....
en de dollar zakt sterk tov de euro (de chart is de inverse, dus euro/dollar)
en de dollar zakt sterk tov de Zwitserse frank
We hebben dus vooral te maken met een zwakke dollar ipv een sterke euro.
quote:Bedankt voor de link, interessant leesvoer. Grappig genoeg lees ik er dus wel degelijk uit dat de eurozone als enig deel van de wereld een zekere mate van dollar-onafhankelijkheid heeft. Zie hiervoor het deel over de te verwachten grote depreciatie tengevolge van overconsumptie in de VS.
Op vrijdag 31 mei 2002 20:26 schreef dvr het volgende:<knip>
quote:Tja, dit zinnetje spreekt boekdelen.
Op vrijdag 31 mei 2002 20:44 schreef Aernout het volgende:[..] We hebben dus vooral te maken met een zwakke dollar ipv een sterke euro.
quote:Die dollar-onafhankelijkheid is de laatste jaren al gebleken toen de dollar zo sterk steeg. Dat de inflatie toen nauwelijks opliep zegt al veel.
Op vrijdag 31 mei 2002 21:39 schreef HiZ het volgende:[..]
Bedankt voor de link, interessant leesvoer. Grappig genoeg lees ik er dus wel degelijk uit dat de eurozone als enig deel van de wereld een zekere mate van dollar-onafhankelijkheid heeft. Zie hiervoor het deel over de te verwachten grote depreciatie tengevolge van overconsumptie in de VS.
quote:Dvr is dus niet overtuigd van dollar-onafhankelijkheid.
Op vrijdag 31 mei 2002 21:42 schreef Aernout het volgende:[..]
Die dollar-onafhankelijkheid is de laatste jaren al gebleken toen de dollar zo sterk steeg. Dat de inflatie toen nauwelijks opliep zegt al veel.
Die opmerking zou hout snijden als de inflatie in de laatste paar jaar juist niet verdubbeld was! :-)
De dollar heeft natuurlijk een directe invloed op het prijsniveau van veel grondstoffen en eindproducten, maar bij inflatie komt wel meer kijken. Er zijn vast scenario's te bedenken waarin de dollar stijgt terwijl onze inflatie daalt.
HiZ> Grappig genoeg lees ik er dus wel degelijk uit dat de eurozone als enig deel van de
HiZ> wereld een zekere mate van dollar-onafhankelijkheid heeft. Zie hiervoor het deel
HiZ> over de te verwachten grote depreciatie tengevolge van overconsumptie in de VS.
Dat is een heel ander onderwerp! Amerika torst gigantische schulden met zich mee, die deels "gefinancierd" zijn uit het feit dat hun dollar een wereldstandaard is.
Aan het eind van WOII werd in de beroemde Bretton-Woods overeenkomst bepaald, dat buitenlandse banken de dollar in reserve konden nemen en dat daar dan een bepaalde hoeveelheid goud tegenover stond; de dollar was "as good as gold". De Franse president De Gaulle noemde dat halverwege de jaren 60 al een "privilège monumental abusif", want de grote truc was natuurlijk dat de VS die dollars toch nooit meer terug zouden zien; de hele wereld gebruikte ze, dus ze konden zonder inflatiegevaar hun dollarbiljetjes drukken en ze bijna onbeperkt tegen waardevolle importgoederen ruilen!
Deze unieke positie van de dollar heeft Amerika buitenproportionele welvaart gebracht, maar die welvaart is gebouwd op lucht. Begin 70er jaren heeft Amerika in de persoon van president Nixon de goudkoppeling zelfs unilateraal opgezegd, maar toen was de dollar allang een wereldstandaard. Bij gebrek aan concurrentie is dat tot op heden goedgegaan, maar nu is er dan voor het eerst de Euro. Als de dollar binnenkort echt goed omlaag kart en marktpositie aan de euro verliest, krijgt de VS eindelijk veel van zijn oude dollars terug en zullen er echte goederen en diensten voor op tafel moeten komen. Dat risico van inmiddels vele honderden, zoniet duizenden miljarden dollars hangt al decennia als een zwaard van Damocles boven het land, maar nu er in de vorm van de euro een alternatief is, kan dat zwaard ook echt gaan vallen. De huidige en volgende generatie Amerikanen zal dan opdraaien voor de gigantische buitenlandse schuld die door de spilzieke babyboomers is gemaakt. De crisis die dan in de VS ontstaat zal consequenties hebben die ieder begrip van europese "dollar-afhankelijkheid" ver overstijgen; een bankroete VS kan de hele wereld niet alleen in een economisch, maar ook sociale en politieke crisis zonder weerga storten. Het is dan ook te hopen dat de dollar heel geleidelijk tot een vorm van evenwicht komt met de Euro.
(zoek voor meer hierover naar de schrijfsels van de Mexicaanse econoom Hugo Salinas Price, vooral over het desastreuze effect van de lucht-dollar op zwakkere landen)
Overigens, de inflatie in Nederland is veel meer te wijten aan de verschuiving van directe naar indirecte belastingen en de te lage rentevoet dan aan de stijging van de dollar.
Krijg je ervan als je je munt niet op de juiste waarde in een munt-unie schuift, dan moet de onderwaardering op een andere manier uit het systeem gehaald worden. Precies wat de Duitsers andersom aan den lijve ondervinden. Die zijn met een te dure DM mark (tenminste tegenover de hardcore DM-blokkers) de EMU ingestapt.
Van de luchtbel dollar ben ik me al heel lang bewust, hij wordt volgens mij in stand gehouden onder andere door waar jij het over hebt. De neiging van mensen om in de VS te investeren vanwege de schijnbare kracht van die markt ten opzichte van andere markten. Deze decenia-lange verslaving heeft ertoe geleid dat het heel moeilijk zal zijn om eruit te stappen, maar dat maakt wel dat áls de markt gaat schuiven er ook een keiharde knal kan komen.
Ik omschrijf wat de VS jarenlang heeft gedaan als het exporteren van inflatie in de vorm van dollarbiljetten.
Ik zie trouwens ook het Britse pond als een luchtbel munt. Het VK alleen veroorzaakt een tekort op de betalingsbalans voor de hele EU, terwijl de eurozone een overschot heeft. Ik geloof dat het vorig jaar opgelopen is tot rond de 2% van het BNP. Voor de Britten is de situatie echter wat riskanter, want zij hebben geen 'gevestigde orde' die een groot belang heeft bij het overeind houden van het pond.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 01-06-2002 02:30]
quote:Verdubbeld klinkt als een enorme stijging. Maar we hebben al die tijd grofweg tussen de 2-4% gezeten terwijl de dollar tientallen procenten is gestegen. De inflatie kwam voor het grootste deel uit andere factoren dan de dollarstijging (bijv belasting verhogingen etc).
Op zaterdag 01 juni 2002 00:56 schreef dvr het volgende:
Aer> Die dollar-onafhankelijkheid is de laatste jaren al gebleken toen de dollar zo
AER> sterk steeg. Dat de inflatie toen nauwelijks opliep zegt al veel.Die opmerking zou hout snijden als de inflatie in de laatste paar jaar juist niet verdubbeld was! :-)
quote:Maar hier ben ik het helemaal mee eens. De dollar is in feite een waardeloos stukje papier met als enige dekking het vertrouwen dat mensen in dat stukje papier hebben. Het is wonderlijk dat het zolang stand houdt met zo'n enorm handelstekort en het feit dat de gemiddelde Amerikaan een schuld heeft van enkele tienduizenden US$.
- lang verhaal van dvr over dollar luchtbel -
Echter, dit topic ging over vermeende sterkte van de euro. Als je naar de charts gaat die ik een paar posts terug postte zie je dat de euro niet veel doet tov andere valuta maar dat het vooral dollar zwakte is wat de euro/dollar naar 94 cent bracht.
Opvallend is dat de laatste maanden de goudprijs (in dolars) weer flink stijgt. Deze week werd een 5-jaars hoogtepunt bereikt. Ook in euros is goud hoger (zij het minder spectaculair). Misschien gaat goud door het tanende vertrouwen in de dollar na vele jaren eindelijk weer de 'safe haven' functie vervullen die de laatste jaren was overgenomen door de dollar.
* vertrouwen in Amerikaanse economie is weg
* Aziatisch markt opent volgend jaar de grenzen voor een vrijemarktseconomie
quote:De dynamiek van de Zwitserse Frank is natuurlijk een beetje een verhaal apart. Door buiten de oorlogen van vorige blijven heeft de Frank een rare vluchthavenstatus gekregen die eigenlijk niet past bij de munt van een klein land en waar de Zwitsers ook eigenlijk niet heel blij mee zijn.
Op zaterdag 01 juni 2002 09:55 schreef Aernout het volgende:[..]<knipperdeknipperdeknip>
Echter, dit topic ging over vermeende sterkte van de euro. Als je naar de charts gaat die ik een paar posts terug postte zie je dat de euro niet veel doet tov andere valuta maar dat het vooral dollar zwakte is wat de euro/dollar naar 94 cent bracht.Opvallend is dat de laatste maanden de goudprijs (in dolars) weer flink stijgt. Deze week werd een 5-jaars hoogtepunt bereikt. Ook in euros is goud hoger (zij het minder spectaculair). Misschien gaat goud door het tanende vertrouwen in de dollar na vele jaren eindelijk weer de 'safe haven' functie vervullen die de laatste jaren was overgenomen door de dollar.
De opwaartse druk op de Yen is wel vergelijkbaar omdat Japanners, vergelijkbaar met Europeanen wel degelijk tot over hun nek in de dollars zitten en daar nu vanaf willen omdat de eigen markt meer belooft voor (in ieder geval de nabije) toekomst.
Het plaatsen van een chart van het britse pond zou een heel ander beeld gegeven hebben. Want er wordt door journalisten wel gezegd dat de druk op dit moment puur het gevolg is van geruchten over EMU lidmaatschap, maar in feite zit de Britse regering op dat punt nu tussen wal en schip en is het helemaal niet zo waarschijnlijk dat ze ook zullen gaan deelnemen. De daling van het pond kan net zo goed worden toegeschreven aan de relatieve onaantrekkelijkheid van de britse economie. Om dezelfde redenen waardoor de amerikaanse dollar z'n glans heeft verloren.
Met betrekking tot goud, in Arabische landen heeft goud nooit echt z'n status als last resort belegging kwijtgeraakt. Die zitten natuurlijk ook zwaar in de dollars.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 01-06-2002 14:07]
quote:Hoezo? Je kunt nu toch meer kopen voor een euro?
Op donderdag 30 mei 2002 21:18 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Het nadeel is dat onze producten/arbeid duurder worden.
quote:Omdat de Lonen hier al super hoog zijn de belastingen ook, tel daar nog een dure euro bijop en de export komt bijna stil te liggen. Bij wijze van spreken dan!
Op donderdag 30 mei 2002 20:48 schreef Youssef het volgende:
Is het dan niet positief dat de Euro het meest waard wordt? Dus ook hoger dan de dollar?
quote:Tja, en zou je je daar zorgen over moeten maken? Tis en blijft een golfbeweging, gecorrigeerde golfbeweging van de wereldmartk.. ups and downs...
Op zondag 02 juni 2002 22:22 schreef havewegotnews4you het volgende:[..]
Omdat de Lonen hier al super hoog zijn de belastingen ook, tel daar nog een dure euro bijop en de export komt bijna stil te liggen. Bij wijze van spreken dan!
quote:Superhoge lonen in Nederland? Grappenmaker, de gemiddelde werknemer hier verdient een salaris waarvan je in de VS nog niet eens een kartonnen doos kunt huren.
Op zondag 02 juni 2002 22:22 schreef havewegotnews4you het volgende:[..]
Omdat de Lonen hier al super hoog zijn de belastingen ook, tel daar nog een dure euro bijop en de export komt bijna stil te liggen. Bij wijze van spreken dan!
quote:En wij betalen per hoofd ook meer belasting dan de gemiddelde Amerikaan. Jaren geleden was er een Amerikaanse zender met een ochtendshow neergestreken in Nederland, om voor een periode hun uitzendingen hier op te nemen en dan enkele uren later voor de wakker wordende Amerikanen uitgezonden te worden. Een van de meest verbaasde opmerkingen van de presentator was dat wij zeker 35% van ons inkomen aan de belasting betalen. Voor ons heel normaal, maar voor hen absolute diefstal.
Op zondag 02 juni 2002 23:45 schreef HiZ het volgende:[..]
Superhoge lonen in Nederland? Grappenmaker, de gemiddelde werknemer hier verdient een salaris waarvan je in de VS nog niet eens een kartonnen doos kunt huren.
quote:Maak daar maar 50% belasting van. De Yanks betalen zo'n 30%.
Op zondag 02 juni 2002 23:58 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
En wij betalen per hoofd ook meer belasting dan de gemiddelde Amerikaan. Jaren geleden was er een Amerikaanse zender met een ochtendshow neergestreken in Nederland, om voor een periode hun uitzendingen hier op te nemen en dan enkele uren later voor de wakker wordende Amerikanen uitgezonden te worden. Een van de meest verbaasde opmerkingen van de presentator was dat wij zeker 35% van ons inkomen aan de belasting betalen. Voor ons heel normaal, maar voor hen absolute diefstal.
Oh ja, on topic, de euro is nu zelfs in de Japanse sessie boven de $ 0,94, dat belooft wat voor wanneer London opengaat.
Het Britse pond is al gezakt tot € 1,5560 nu, nog maar 6 cent van het gewenste instapniveau voor het pond. Ben benieuwd hoe de Britse regering gaat reageren.
Mijn idee is dat de markt beheerst wordt door massa psychologie (en dus niet alleen door economie). Ondanks het feit dat de markt altijd weer een evenwichtsituatie zal bereiken is het mijns inziens zo dat de markt altijd doorslaat (vanwege de factor psychologie) en die afstand tot het evenwicht geruime tijd behoudt. De tijd dat de factor psychologie speelt (altijd) is de markt niet te voorspellen en vandaar dat beleggen/economische voorspellingen geen exacte wetenschap is. Mijn stelling (als relatieve economische leek) is derhalve dat de markt altijd ongelijk heeft.
quote:De uitdaging voor jou is dan om het beter te doen dan de markt! Succes er mee, maar het is verrekte lastig gebleken om structureel de markt te verslaan.
Op woensdag 05 juni 2002 22:25 schreef DiEr het volgende:
Ik wil nog even reageren op het idee van "de markt heeft altijd gelijk".
[..]
Mijn stelling (als relatieve economische leek) is derhalve dat de markt altijd ongelijk heeft.
quote:Uhhh hoe koop ik eigenlijk goud? Goud als belegging bedoel ik dus geen sieraden. Koop ik dan baar goud en leg dat in een kluis ofzo?
Op zaterdag 01 juni 2002 09:55 schreef Aernout het volgende:[..]
Opvallend is dat de laatste maanden de goudprijs (in dolars) weer flink stijgt. Deze week werd een 5-jaars hoogtepunt bereikt. Ook in euros is goud hoger (zij het minder spectaculair). Misschien gaat goud door het tanende vertrouwen in de dollar na vele jaren eindelijk weer de 'safe haven' functie vervullen die de laatste jaren was overgenomen door de dollar.
quote:Export waarheen?
Op woensdag 12 juni 2002 11:40 schreef bluegrass het volgende:
voorals nog hebben wij meer aan een zwakke dan een sterke Euro. Het is in het belang van onze export, wat voor NL zeer belangrijk is.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 13-06-2002 10:51]
quote:De markt mag dan op een bepaald moment gelijk hebben maar dat wil nog niet zeggen dat een munt niet over of onder gewaardeerd kan zijn. Onderwaardering zegt iets over de toekomstige ontwikkeling van de koers. Op de aandelenmarkten heb je dat kunnen zien waar ICT fondsen zwaar overgewaardeerd waren en er dus ook een correctie heeft plaats gevonden. De koers zal altijd schommelen boven of onder de reeele waarde. Bij de Euro kan je dat bijvoorbeeld berekenen aan de hand van de Big Mac index. Weliswaar zitten daar handycaps aan maar in de praktijk werkt het meestal vrij aardig.
Op donderdag 30 mei 2002 23:56 schreef Aernout het volgende:[..]
Analisten kunnen ongelijk hebben. De markt niet. De markt IS. De huidige koers is gewoon de consensus van wat alle partijen op dit moment vinden dat de waarde is. Dan kun je wel vinden dat je gelijk hebt op grond van mooie redeneringen maar als je fout zit verlies je gewoon. De markt, die altijd gelijk heeft, straft je genadeloos af.
quote:Kan kloppen maar dat is de Euro al drie jaar. De daling van de Euro was namelijk ook ten opzichte van de dollar. De dollar en de pond waren gewoon enorm duur. Niet alleen ten opzichte van de Euro maar ten opzichte van de meeste valuta in de wereld.
quote:Niemand die het weet???
Op maandag 10 juni 2002 00:57 schreef Thee het volgende:[..]
Uhhh hoe koop ik eigenlijk goud? Goud als belegging bedoel ik dus geen sieraden. Koop ik dan baar goud en leg dat in een kluis ofzo?
quote:- Bij sommige banken kun je een goudrekening openen
Op woensdag 19 juni 2002 23:45 schreef Thee het volgende:[..]
Niemand die het weet???
- Je kunt fysiek goud kopen (munten, baar, etc) maar dan betaal je wel BTW
- Je kunt beleggen in goudmijn aandelen (Newmont Mining, Harmony, Durban Roodenpoort, Homestake, Goldfields, etc) maar die zijn veel beweeglijker dan de goudprijs zelf
- Termijncontracten, goudopties
- Beleggingsfondsen die beleggen in een mix van fysiek goud en diverse goud- en zilvermijnen
[Dit bericht is gewijzigd door Aernout op 19-06-2002 23:57]
Die schijnen in NL niet meer verhandeld te worden. Weet jij een andere beurs die ze heeft, en een NLse broker die ze aanbiedt?
Voor de echt rijke stinkerds en zwartgeldbezitters misschien een tip:
Lees het verhaal over antieke goudfranken op http://www.eldoradogold.net/european.htm. Samengevat: Ze zijn erg 'puur', ze zijn goed verhandelbaar, ze kosten niet veel meer dan hun goudwaarde, en ze worden in de VS beschouwd als verzamelobject en zijn daarom vrijgesteld van vermogenbelasting. Diezelfde vrijstelling voor muntencollecties geldt in NL wellicht ook (nog niet gecheckt, maar ik weet dat er vrijstellingen zijn voor bepaalde kunstvoorwerpen en collecties).
quote:Die worden in NL inderdaad niet meer verhandeld. In 1993 heb ik ze nog gehad vlak voordat de goudprijs van $327 tot >$400 steeg (het gerucht ging toen dat Soros groot aan het inslaan was). Helaas met 100% winst al verkocht (had 2000% kunnen zijn
Op vrijdag 21 juni 2002 01:12 schreef dvr het volgende:
> - [..] goudoptiesDie schijnen in NL niet meer verhandeld te worden. Weet jij een andere beurs die ze heeft, en een NLse broker die ze aanbiedt?
Nadeel van goudopties is/ was de lage omzetten en daardoor een grote spread. Ik hoef ze daarom ook niet meer. Maar op sommige buitenlandse beursen zullen ze nog wel verhandeld worden.
Nu zou ik de voorkeur geven een goudmijn aandelen, die hebben ook een enorme hefboomwerking maar een goede verhandelbaarheid. Helaas is dat feestje misschien alweer voorbij. Door de huidige goud-hype zijn veel goudmijnen de laatste paar maanden al met honderden procenten gestegen.
Dat is waar.. het is moeilijk te bepalen of instappen nog zin heeft. Zolang de grote massa er nog niets mee doet zou je zeggen van wel, maar wie weet welke krachten achter de huidige "minerush" zitten.
Overigens is het wel riskant, want veel mijnen hebben hun toekomstige opbrengsten al jaren geleden verkocht en zullen dus de komende tijd nog tegen oude (lage) prijzen moeten leveren, en niet profiteren van een hogere goudprijs. Zie www.eldoradogold.net/goldmines.pdf voor een lijstje. Ik heb nog niet gekeken naar de prijsontwikkeling van de mijnen die niet gehedged hebben maar als dat lijstje nog niet algemeen bekend is, is er misschien nog wel iets ondergewaardeerds te vinden.
quote:Vooral veel Zuid Afrikaanse mijnen zijn grotendeels ongehedged en profiteren dus volledig van een stijging (en lijden onder een daling).
Op zondag 23 juni 2002 23:08 schreef dvr het volgende:
Overigens is het wel riskant, want veel mijnen hebben hun toekomstige opbrengsten al jaren geleden verkocht en zullen dus de komende tijd nog tegen oude (lage) prijzen moeten leveren, en niet profiteren van een hogere goudprijs.
Wat denk je verder van speculeren op een excessief dalende dollar? En hoe pak je dat optimaal aan - met koop van putopties op de USD tegen een waarde die iets onder die van vandaag ligt?
quote:dat is een optie...
Op maandag 24 juni 2002 00:59 schreef dvr het volgende:
Aernout: Interessant! Ik zie dan fundix.nl een goudmijnenfonds "Mercury ST Wd Gold & Mining" aanbiedt. Stijging tot nu toe dit jaar 73%, maar gezien het potentieel is dat misschien nog maar het begin :-)Wat denk je verder van speculeren op een excessief dalende dollar? En hoe pak je dat optimaal aan - met koop van putopties op de USD tegen een waarde die iets onder die van vandaag ligt?
quote:Sja, moeilijk is dit....
Op maandag 24 juni 2002 00:59 schreef dvr het volgende:
Aernout: Interessant! Ik zie dan fundix.nl een goudmijnenfonds "Mercury ST Wd Gold & Mining" aanbiedt. Stijging tot nu toe dit jaar 73%, maar gezien het potentieel is dat misschien nog maar het begin :-)
1. Op het huidige niveau zijn de goudmijnen in k/w termen hoog gewaardeerd. Daarmee is het instap risico hoog want als de hype eindigt dalen ze weer naar fair value.
2. Goudmijn aandelen zijn meestal 'leading' tov de goudprijs. Het valt mij op dat de laatste dagen stijgingen in de goudprijs in minder hard worden gevolgd door prijzen van goudmijnaandelen dan voorheen. Een negatieve divergentie zoals dat heet. Dat kan wijzen op afnemende koop belangstelling. Het lijkt alsof de goudmijnen het even hebben 'gehad'.
3. De goudprijs zelf. Een te sterke stijging van goud ondermijnt het vertrouwen in het geld (dollar, euro etc). Dat begint steeds meer een zorg te worden van centrale banken. Zij bezitten echter zoveel goud dat ze ten alle tijden de goudprijs kunnen drukken door wat van hun goud op de markt te dumpen. Het lijkt me een reeel risico dat goud weer onder de $300 wordt gedrukt door een gecoordineerde actie van centrale banken (goud verkopen voor dollars --> steunt de dalende dollar!). Je wilt niet weten wat dat gaat doen met de explosief gestegen goudmijnaandelen
--> Maar tegenover al deze risico's staat natuurijk wel een enorme winstkans, vooral als echt de pleuris uitbreekt.
quote:Ja, 'out the money' putopties is een mogelijkheid, maar hou rekening met hoge premies. De beweging heeft al veel momentum en dat vertaalt zich naar hoge optieprijzen.
Wat denk je verder van speculeren op een excessief dalende dollar? En hoe pak je dat optimaal aan - met koop van putopties op de USD tegen een waarde die iets onder die van vandaag ligt?
Ikzelf hou m'n kruit nog even droog. Er begint nu een beetje paniek/ doemdenken te ontstaan en dat kan straks nog leuke koopjes opleveren (ik ben al een verlanglijstje aan het maken )
quote:Hmmm die koers heb ik niet gezien, maar het is inderdaad opvallend hoe rangebound de euro zich op het moment gedraagt; zodra hij in de buurt van de 99c komt wordt er een halve cent van de koers afgeramd. Ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat er geïntervenieerd wordt.
Op donderdag 27 juni 2002 17:42 schreef dvr het volgende:
Volgens mij hebben de ECB, Japan en FED zich de afgelopen 48 uur sufgekocht aan dollars. Wonderbaarlijk hoe dat ding maar tegen 1,0005 euro aan bleef hangen zonder er onder te duiken!
Van Bloomberg begrijp ik trouwens dat het echte werk pas gaat beginnen als de euro op $ 1,0080 komt, omdat dat een belangrijke weerstand is.
De Amerikaanse beurs is nog steeds veel te hoog gewaardeerd. In tegenstelling tot de AEX (waar veel fondsen alweer bijna normale waarderingen hebben) moet daar nog veel vanaf. Dat heeft onder andere de volgende effecten:
1. Repartriering van buitenlands kapitaal --> aanbod van dollars --> lagere dollar.
2. Amerikaanse beleggers draaien van aandelen naar obligaties --> lagere rente --> lagere dollar.
Ach, wat heet erger Voor landen met hoge dollarschulden is het in principe voordelig. Voor bedrijven die concurreren met amerikaanse aanbieders is het mooi. Voor de positie van de euro als reservevaluta (gratis welvaart voor ons) is het fijn. En zolang de Amerikaanse rente daalt zodat bedrijven kunnen blijven investeren en de overspannen huizenmarkt daar niet instort, is het misschien wel goed dat de dollar eindelijk op zijn donder krijgt. Ik hoop alleen dat 'ie uiteindelijk rond de e.0,85 - 0,90 belandt en niet helemaal doorschiet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |