abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_931872
Memento:
wacht even: dat sammy en de persoon met het geheugenverlies 1 en dezelfde zijn geloof ik niet helemaal. Dat vertelt het corrupte agentje wel, maar wie zegt dat hij de waarheid spreekt? Want voor het 'incident' behandelde de hoofdpersoon toch de zaak van sammy???
de zoektocht naar john g is gebaseerd op het vermoeden dat er een tweede man bij het incident was: iets dat de hoofdpersoon als enige gelooft
verwarrend ben er nog niet uit!
everyday I wake up and it's sunday....
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 april 2001 @ 11:14:02 #127
862 Arcee
Look closer
pi_931903
Memento
.
.
.
.
.
quote:
Op 11 april 2001 11:07 schreef maikie het volgende:
Memento:
wacht even: dat sammy en de persoon met het geheugenverlies 1 en dezelfde zijn geloof ik niet helemaal.
Jawel toch? En z'n vrouw was ook niet verkracht en vermoord, maar door zijn vergeetachtigheid (door te veel injecties dus) gedood. Maar dat weet ik niet zeker, er zijn maar weinig dingen zeker in de film, iig na 1 keer kijken.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 april 2001 @ 11:27:05 #128
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_931964
Ik ben het met Maikie eens wat betreft Memento, want het is echt niet duidelijk wie nou de waarheid spreekt, wat betreft het hele Sammy verhaal. Is het Teddy die de waarheid spreekt, dus dat Lenny z'n eigen vrouw heeft vermoord? Of is het dan toch Teddy die de vrouw van Lenny heeft vermoord en doet alsof hij een smeris is, om zo te proberen het spoor van 'm af te leiden?
Niets is zeker in de film, en dat maakt 'm nou ook juist zo goed. Je kan er eindeloos over discusseren maar echt zeker weten doe je het toch niet.

Als Teddy al vaker gebruik gemaakt heeft van Lenny om zo misdaden op te lossen (en vuile zaakjes op te knappen), waarom heeft Lenny dan nu pas die tattooages? Ok, misschien had ie er nog niet eerder aan gedacht om dat te doen, maar dan nog moet er toch ergens wel een spoor zijn naar eerdere samenwerking tussen Teddy en Lenny.

[Dit bericht is gewijzigd door Tokus op 11-04-2001 11:30]

Nothing lasts forever but the certainty of change
  woensdag 11 april 2001 @ 13:34:10 #129
3193 Rubbertje
ik denk, dus ik creëer
pi_932719
Over die sammy en Lenny weet ik niet wie wie nou is. Je ziet op gegeven moment ook kort beeldje dat Lenny, al MET tatoeages, met z'n vrouw op/naast hem op bed ligt.....
Verhaal van Teddy is wel duidelijk: die wilde dus gewoon inderdaad dat Lenny die drugsdealer John G (een 'nieuwe' Jogn G) vermoorde, zodat hij geld van hem kan pakken. Blijft goeie maar vage film.
BTW: aan het einde (begin) heeft Leny, nadat hij van Teddy afkomt, op weg naar tattoo-shop om (teddy's) kentekennummer te laten tattoeren, een monoloog. Daarin verteld hij dat je niet kan leven zonder geheugen (of zoiets in die strekking), waarna hij vervolgt met: "Now, where was I?" Hieruit zou je kunnen opmaken dat hij alles heeft gespeelt?
"All motion is relative, maybe it is you who has moved away by standing still"
pi_932868
Ik hoorde van iemand - die de film op mijn aanraden is gaan zien - dat je in dat shotje, waarin hij dus al met tatoeages met zijn vrouw op bed ligt, een tatoeage op de borst heeft met i've done it (ofzoiets)

Heeft iemand van jullie dat ook gezien?

(vragen, niets dan vragen!)

Overigens: ik las in een interview met de regisseur dat hij bij het maken twee versies van de 'waarheid' voor ogen had maar uiteindelijk heeft gekozen voor 1 versie. hij stelde dat dat bij een tweede keer kijken wel duidelijk werd 'genoeg aanwijzingen'. (kan natuurlijk ook een heel slim marketingtrucje zijn)

Redactie Frontpage donderdag 12 april 2001 @ 13:25:06 #131
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_938151
Zijn vrouw was wel verkracht maar niet vermoord. En ik denk dat die agent gewoon een Jonh G heeft verzonnen zodat hij een beul heeftvoor zijn vuile zaakjes.
  Redactie Frontpage donderdag 12 april 2001 @ 13:26:27 #132
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_938154
quote:
Op 11 april 2001 13:56 schreef maikie het volgende:
Ik hoorde van iemand - die de film op mijn aanraden is gaan zien - dat je in dat shotje, waarin hij dus al met tatoeages met zijn vrouw op bed ligt, een tatoeage op de borst heeft met i've done it (ofzoiets)
(
wrom had hij al tattoos als zijn vrouw nog leeft?
pi_938937
misschien dat ook hij ook al tattoo's nam toen zijn vrouw nog leefde? of is het een vertekende herinnering?

vrees toch echt dat ik de film nog een keer moet gaan zien.

Redactie Frontpage donderdag 28 juni 2001 @ 12:02:16 #134
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1105092
Bounce:
.
.
.
.
.
.
.
Ben Afleck krijgt Gwyneth Paltrow
  donderdag 28 juni 2001 @ 12:17:40 #135
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_1105206
Dune

Paul Muad'Dib trouwt met Irulan om zo officieel keizer te worden Chani blijft zijn concubine.

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 11:40:29 #136
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_1479980
Planet Of The Apes

Het aapje komt eindelijk aan op de planeet...
Mark Wahlberg stapt in het vliegmachientje van t aapje
Hij vliegt door een kosmische storm.
Komt eindelijk weer op aarde maar nu is op aarde ook iedereen aap...

Je moet niks!
pi_1482937
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:40 schreef Jeromar het volgende:
Planet Of The Apes

Het aapje komt eindelijk aan op de planeet...
Mark Wahlberg stapt in het vliegmachientje van t aapje
Hij vliegt door een kosmische storm.
Komt eindelijk weer op aarde maar nu is op aarde ook iedereen aap...

hmjah en landt toevallig voor het witte huis enzo
mooier was geweest als ie terug bij dat ruimteschip zou zijn gekomen en voorkwam dat die aap wegging en dus de hele apenplaneet nooit bestaan had

ik had op het eind echt zoiets van HE?? is dit nou het einde? maar op zich verder wel lollig gevonden

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_1482964
Rocky
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Rocky wint.
Deze verbijsterende plotwending kwam voor mij als een totale schok. Het leek er ZO op dat Rocky gewoon tot moes geslagen zou worden en vet zou verliezen.
Maar dan wint ie toch! Wie had DAT kunnen bedenken.
  Redactie Frontpage zondag 26 augustus 2001 @ 11:14:58 #139
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1492271
Rocky wint helemaal niet. Pas in deel 2.
pi_1594004
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 17:21 schreef Ener-G het volgende:

[..]

hmjah en landt toevallig voor het witte huis enzo
mooier was geweest als ie terug bij dat ruimteschip zou zijn gekomen en voorkwam dat die aap wegging en dus de hele apenplaneet nooit bestaan had

Juist! Ik zei _precies_ hetzelfde tegen mijn vriend, waarmee ik de film enkele weken geleden heb bekeken. Misschien heb ik wel teveel Star Trek gekeken. Het zou echt een star-trek-einde zijn geweest.. Het zou eveneens een bitter nasmaakje aan de film gegeven hebben: al die strijd is letterlijk voor niets geweest - net wanneer het begin van 'vredig samenleven' is bewerkstelligd, krijgt het nooit een kans. Het gekozen einde vraagt ZO schandalig om een (twee? drie?) vervolg.

Nog even over MEMENTO (net gezien). Hij zorgt aan het einde van de film (door tattoo van nummberbord en 'don't believe his lies' als aantekening) dat hij de politieagent zal vermoorden. Dit doet hij toch om die vicieuze cirkel te doorbreken?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Redactie Frontpage woensdag 12 september 2001 @ 11:34:32 #141
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1617301
Ik vond het einde van POTA BE-LACH-E-LIJK!. Dat open einde met die bad-ape als president. Wel erg toevallig dat ze daat hetzelfde beeld hebben neergezet. Alsjeblieft zeg, het originele einde was 1000x intrigerender.
  donderdag 13 september 2001 @ 03:35:10 #142
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_1624837
quote:
Op donderdag 12 april 2001 16:04 schreef maikie het volgende:
misschien dat ook hij ook al tattoo's nam toen zijn vrouw nog leefde? of is het een vertekende herinnering?

vrees toch echt dat ik de film nog een keer moet gaan zien.

Nou, om dan maar meteen voor eens en voor altijd een einde te maken aan de oeverloze Memento-discussie....

-Sammy Jankis IS Leonard Shelby
-Leonard's vrouw is niet door de inbrekers om het leven gebracht
-Hij heeft zijn eigen vrouw met die injecties 'vermoord'

En nu vraagt iedereen zich waarschijnlijk af waarom de Smots dit met zulke grote stelligheid kan beweren.
Wel, om de volgende reden: ik heb een paar dagen de Canadese regio 1 DVD van Memento in mijn bezit gehad.
Op deze DVD stonden geen extra's, behalve ééntje: de mogelijkheid om de hoofdstukken van de film in chronologische volgorde te bekijken.
Erg grappig, en UITERST informatief.
Als je de film namelijk in chronologische volgorde ziet, is er geen enkele twijfel mogelijk: Sammy en Lenny zijn één en dezelfde persoon.

The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
  vrijdag 14 september 2001 @ 00:05:46 #143
1175 Duckman
Is me er eendje
pi_1632126
Memento
quote:
Op donderdag 13 september 2001 03:35 schreef Smots het volgende:

[..]

Nou, om dan maar meteen voor eens en voor altijd een einde te maken aan de oeverloze Memento-discussie....

Ik heb de film net voor de tweede keer gezien en begin het verhaal een beetje te begrijpen.
quote:
-Sammy Jankis IS Leonard Shelby
Dit klopt. Hoewel ik het idee heb dat Sammy Jankis iemand is die dezelfde conditie heeft gefaked om verzekeringsgeld te krijgen (dus toen Leonard nog normaal was en als verzerings-'investigator' deze zaak moest onderzoeken). Na het incident met de inbreker is het insuline-verhaal bij Leonard zelf gebeurd, waarna zijn vrouw dus in een coma is geraakt. Leonard heeft volgens mij dit en die zaak van Sammy door elkaar gehaald.
quote:
-Leonard's vrouw is niet door de inbrekers om het leven gebracht
Ze leefde inderdaad nog.
quote:
-Hij heeft zijn eigen vrouw met die injecties 'vermoord'
Niet vermoord, maar ze is hierdoor in coma geraakt. Ze leeft dus nog. Dit verklaart waarom je aan het einde van de film een flits ziet van hem en zijn vrouw, samen met zijn tattoo's. En nog een extra tattoo : "I've done it!". Mijn verklaring is dat zijn vrouw na al dit gebeuren uit haar coma is ontwaakt. De afrekening met Teddy was zijn manier om uit de spiraal te komen waar Teddy hem eigenlijk in gevangen hield, door hem telkens een nieuwe John G. te 'geven'.

Overigens zie je op een bepaald moment Sammy in een inrichting zitten. Aan het einde van deze scene zie je (vlak nadat er een verpleegster voorbij liep) dat Sammy ineens veranderd was in Leonard.

quote:
En nu vraagt iedereen zich waarschijnlijk af waarom de Smots dit met zulke grote stelligheid kan beweren.
Wel, om de volgende reden: ik heb een paar dagen de Canadese regio 1 DVD van Memento in mijn bezit gehad.
Op deze DVD stonden geen extra's, behalve ééntje: de mogelijkheid om de hoofdstukken van de film in chronologische volgorde te bekijken.
Erg grappig, en UITERST informatief.
Als je de film namelijk in chronologische volgorde ziet, is er geen enkele twijfel mogelijk: Sammy en Lenny zijn één en dezelfde persoon.
Niet helemaal, maar wel heeft Lenny zijn eigen verhaal achter die van Sammy geplakt.

Kunnen jullie hier iets mee?

[Dit bericht is gewijzigd door Duckman op 14-09-2001 00:46]

"Dat de geschiedenis zich herhaalt, is vooral daarom zo leerzaam, omdat zij zich nooit op dezelfde wijze herhaalt. Men kan dus even goed beweren, dat de geschiedenis altijd weer nieuw is." - Simon Vestdijk
  vrijdag 14 september 2001 @ 10:49:14 #144
15772 Cleaner_girl
Bi-anca rules!!
pi_1633729
Allemachtig, ik moet Memento nog zeker een keer zien. Ik dacht dat ik de film goed doorhad, maar als ik dit allemaal lees...
Een huis waarin geleefd mag worden
pi_2565822
Das het toffe van memento....

Maar euh...
Zijn vrouw is toch gewoon uit de doesj/bad gevallen en daarbij bewusteloos geraakt? Lenny viel bij de ontdekking ook en wel tegen een spiegel aan waardoor hij deze aandoening gekregen heeft.

Hij is wel gewoon Sammy, sammy is geen eerdere persoon die hij geholpen heeft ofzo. Hij weet nl gewoon niet meer dat hij het was. Gewoon vergeten.

Nog iets... hmm naja Teddy en dat andere mens gebruiken Lenny gewoon heel erg voor het uit de weg ruimen van vervelende mensen. Die vrouw zorgt er zelfs voor dat lenny Teddy uit de weg ruimt op het laatst...

maar ach... its a brilliant film... als iemand hem nog es wil zien, ik doe mee! Voor de 4e keer...

vrijdag 21 december 2001 @ 10:19:30 #146
10785 Smots
pi_2565843
quote:
Op vrijdag 21 december 2001 10:16 schreef Betse het volgende:
Das het toffe van memento....

Maar euh...
Zijn vrouw is toch gewoon uit de doesj/bad gevallen en daarbij bewusteloos geraakt? Lenny viel bij de ontdekking ook en wel tegen een spiegel aan waardoor hij deze aandoening gekregen heeft.

Ehmm.. dat lijkt me stug. Da's wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg interessante interpretatie van de film.
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_2566154
Dat van dat Lenny tegen de spiegel is gevallen weet ik zeker... Dat zie je ook gebeuren nl...

maar dat van zijn vrouw ben ik nog niet helemaal uit. Als je naar de site van Menemto gaat (www.otmenem.com) dan kan je daar ergens een rapport lezen van deze gebeurtenis. En dan staat er wel in dat zijn vrouw sporen vertoont van sexueel misbruik. Maar kunnen ze voordit gevalletje niet gewoon sex hebben gehad ofzo?

Tis iig ook weer een mogelijkheid... Think about it... (als ik de film nog een keer ga checken zal ik dat ook doen... )

vrijdag 21 december 2001 @ 15:31:59 #148
10785 Smots
pi_2568956
quote:
Op vrijdag 21 december 2001 10:50 schreef Betse het volgende:
Dat van dat Lenny tegen de spiegel is gevallen weet ik zeker... Dat zie je ook gebeuren nl...

maar dat van zijn vrouw ben ik nog niet helemaal uit. Als je naar de site van Menemto gaat (www.otmenem.com) dan kan je daar ergens een rapport lezen van deze gebeurtenis.

Weet ik. Die website staat namelijk ook op de DVD.
quote:
En dan staat er wel in dat zijn vrouw sporen vertoont van sexueel misbruik. Maar kunnen ze voordit gevalletje niet gewoon sex hebben gehad ofzo?
ik heb wel eens gehoord van rauwe sex, maar dit gaat IMHO wel erg ver...
quote:
Tis iig ook weer een mogelijkheid... Think about it... (als ik de film nog een keer ga checken zal ik dat ook doen... )
Hmja.. ik zal 'm binnenkort ook weer eens in den DVD-player flikkeren....
pi_2571399
quote:
[b]
Rest mij nog 1 vraagje, waar sloeg die deur met rode knop op? Hij draait er steeds aan maar krijgt hem niet open.
(the sixth sense)
Je ziet op een gegeven moment dat hij (in het begin van de film) aan de knop van de deur draait, die hij vervolgens niet openkrijgt. Je ziet 'm dan in zijn broekzak graaien (de kijker moet dan geloven dat ie naar een sleutel zoekt) De scene wordt dan afgekapt. Op het einde kom je er inderdaad achter dat die deur op slot zat en dan ie volledig geblokkeerd was met een kastje wat er nog voor stond. "They only see what they wanna see", hij ziet dus helemaal niet dat die kast geblokkeerd is. Waarschijnlijk is ie toch binnengekomen door simpelweg dwars door de deur te gaan (hij is immers een geest) Tenminste, zo denk ik erover.
"When you have insomnia, you're never really asleep, and you're never really awake."
  dinsdag 25 december 2001 @ 00:22:20 #150
5590 Robino
Has left the Fok!-building
pi_2602024
Dit plaatje van Memento biedt ook al wat meer info. Eigenlijk een spoiler op de officiele site!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')