quote:In dit soort troep?
Op vrijdag 20 december 2002 18:58 schreef paladin het volgende:
Weet je hoeveel werk er in die dingen zit?
Nauwelijks werk, stomme massaproductie...
Maar deze schatjes, da's uren ploeteren...
Het goede verlanglijstjesspul...
Maar eerst sparen en mijn harnas compleet maken...
quote:Deftig dingetje, als ik ooit nog eens geld teveel heb(reken er maar niet op) moet ik eens een gerand gaan halen, die dingen zijn erg ruig.
Op zaterdag 28 december 2002 10:43 schreef Blasphemer het volgende:
Ik ben ook verzamelaar van wapens (dan wel geen zwaarden) uit de wereld oorlog 1 maar alles wat ik bezit is onklaar gemaakt
en dan mag het wel en als je kan aan tonen dat het voor je verzameling is is er volgens mij niet veel aan de hand hoor
(je moet natuurlijk niet er mee op straat gaan staan zwaaien he)
Hier een pronkstuk uit mijn verzameling
[afbeelding]
Een Lee Enfield uit 1918
Trouwens, Herne jij bent wel erg verknocht aan die Pavel Moc is het niet? Maakt hij dan zo'n goede zwaarden?
persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van al die fantasy daggers, maar sommige kan ik wel waarderen, ze moeten alleen niet te druk worden.
Als je trouwens een echt klingon knife(dak'tagh ifzo ) wil hebben moet je eens naar Hibbon zoeken, ze staan ook bekend om hun goede kwaliteit werpmessen.
Ik heb zelf een mes(brama) die van uitzonderlijke kwaliteit is, ik zit bij een scouting groep, en dan is zo'n mes wel fijn. Hij blijft scherp en soepel(folding knife). Was een erg goede aankoop.
quote:nee daar heb je gelijk in alleen de No4 is een beter variant voor de sniper rifle
Op zaterdag 28 december 2002 13:34 schreef Forau_Diavolina het volgende:[..]
Deftig dingetje, als ik ooit nog eens geld teveel heb(reken er maar niet op) moet ik eens een gerand gaan halen, die dingen zijn erg ruig.
Een lee enfield, is dat niet ombouwbaar tot sniper rifle? Of ben ik weer aan het bazelen?
quote:Bath'let?
Op zaterdag 28 december 2002 13:34 schreef Forau_Diavolina het volgende:[..]
...
Als je trouwens een echt klingon knife(dak'tagh ifzo) wil hebben moet je eens naar Hibbon zoeken, ze staan ook bekend om hun goede kwaliteit werpmessen.
quote:Nope
Op zaterdag 28 december 2002 16:38 schreef paladin het volgende:[..]
Bath'let?
quote:Wel.
Op vrijdag 20 december 2002 19:00 schreef MrCaBLeGuY het volgende:
[afbeelding]lijkt me niet legaal
Officele versie van Sting , 67.5 cm lang ,$346.99
Narsil, zwaard van LotR,196.99
...ik kan niet kiezen
quote:*Mening vraagt
Op zondag 9 februari 2003 03:06 schreef Ker_Plunk het volgende:
Ik heb eens rondgekeken op die site van swordsonline en een van deze zwaarden ga ik kopen.Kom er alleen niet helemaal uit:Officele versie van Sting , 67.5 cm lang ,$346.99
...ik kan niet kiezen
quote:Een van deze twee. Ik persoonlijk zou Anduril (wordt Narsil genoemd op sword-online, maar heette Anduril nadat-ie hersmeedt was) kiezen. Maar Glamdring is ook een mooie.
quote:Persoonlijk vind ik Anduril/Narsil ook het mooist alleen hij moet dan uit de VS komen (SO zit daar) en Glamdring kan je ook op deze site kopen en is een stuk goedkoper en sneller leverbaar....dus ik denk dat het deze wordt
Op zondag 9 februari 2003 20:23 schreef Nutcase het volgende:[..]
Een van deze twee. Ik persoonlijk zou Anduril (wordt Narsil genoemd op sword-online, maar heette Anduril nadat-ie hersmeedt was) kiezen. Maar Glamdring is ook een mooie.
Maar Narsil heeft weer een hol pommel(het enige zwaard die dat heeft), en dat ik ook wel weer ruig...
Ach, je moet het helemaal zelf weten
Komen de anderen met een kleine mes of knuppel en jij komt met een grote zwaard... tijd om af te slachten!!
quote:[moeder modus] Is anders weinig grappig aan![/moeder modus]
Op maandag 10 februari 2003 18:14 schreef Wuder het volgende:
Tis wel grappig met zo'n zwaard in een ruzie
Tja, tenzij het kreng breekt omdat je geen battle ready hebt
quote:*sgop*
Ik heb eens rondgekeken op die site van swordsonline en een van deze zwaarden ga ik kopen.Kom er alleen niet helemaal uit:Officele versie van Sting , 67.5 cm lang ,$346.99
...ik kan niet kiezen
Ha Ker_Plunk,
Als je nog aan t zoeken bent, ik zelf heb inmiddels sting met scabbard (erg mooi, complete set kostte me 250 euro), maar ik ga vandaag of morgen Hadhafang (zwaard van Arwen) halen voor mijn vriendin en die is erg mooi (wel pre-order, want hij schijnt erg gewilt te zijn)...
Verder heb ik begrepen dat begin volgend jaar ook nog de elven zwaarden/lansen uitkomen uit het begin van FOTR, die gebruikt worden in de oorlog aan het einde van de 2e era en verder ook nog de dolken van Legolas... Dus als je nog wat wou halen... Succes met je keuze
zoals deze een originele Heer officiers zwaard in de markt voor 450 euro ongeveer
ik ken geen een verzamelaar hiervan die een vergunning heeft!!!
De zwaarden zijn niet scherp en voor de sier
MAAAAHAAAAR
Kijk naar die Samurai Zwaarden
Ze zijn scherp!!
Alles is redelijk goed betaalbaar en tis een Nederlands bedrijf!
Dus het is legaal!!!!!
http://www.minjust.nl/b_organ/dbz/wapens/regelg/catwwm.htm
Laten we er voor het gemak maar vanuit gaan dat het een blank wapen is, niet behorende tot Categorie I. (Al valt er over het maatschappelijk nut van een zwaard nog wat te discussieren, het is toch niet iets wat je zoals de voorwerpen genoemd bij categorie I makkelijk ongemerkt met je meeneemt de stad in om kwaad te doen. Werpsterren, vlindermessen e.d. zijn dan makkelijker.)
Verder is het bedoeld als wapen. Het is geen gebruiksvoorwerp wat als wapen gebruikt kan worden, zoals een keukenmes of honkbalknuppel (gebruiksvoorwerp? sportattribuut, ok..)
Volgens de wet moet je het dus hetzelfde als een keukenmes behandelen: Niet mee naar de disco of winkelcentrum, maar netjes aan de muur hangen of in het keukenlaatje.
Verder zoeken levert dit op:http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/login/session=875990212142782/action=javascript-result/javascript=yes
Uit dit stuk zijn de volgende passages van belang:
quote:
Artikel 1
9°. vervoer van een wapen: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend; vervoer van munitie: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van munitie;10°. dragen van een wapen: het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen anders dan voor vervoer in de onder 9° bedoelde zin;
11°. overdragen: het aan een ander doen overgaan van de feitelijke macht;
quote:Hier staat dus dat je Categorie IV voorhanden mag hebben, maar niet mag dragen. Er staat echter ookdat het dus mogelijk is om een verlof te krijgen voor het dragen van categorie IV. Om dit te krijgen is het heel wat moeilijker: je moet er een redelijk belang bij hebben. Verwissel dit echter niet met de vergunning die een sportschutter heeft voor Cat II (vuurwapens) Doe heeft een verlof tot voorhanden hebben: Als hij in verenigingsverband de schietsport beoefend, krijgt hij een verlof toot voorhanden hebben van zijn Cat III wapen. Hiermee mag hij dus thuis zo'n wapen hebben en het vervoeren. Dat transport is dan onder bepaalde voorwaarden. De meeste hebben betrekking op de route: een directe weg tussen politiebureau, wapenhandel of schietbaan. Verder is er nog een met betrekking op verpakking: Het wapen mag niet direct gebruiksklaar zijn: patronen mogen niet in magazijnen zitten, het gehele wapen moet goed verpakt zijn, etc.
Art. 26. Voorhanden hebben en dragen van wapens en munitie van de categorieën II,
III en IV1. Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben.
2. Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen
3. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling verlenen van:
1º. het verbod van het eerste lid voor wapens of munitie van categorie III;
2º. het verbod van het tweede lid voor wapens van de categorieën III en IV.
Datzelfde zou je naar zwaarden kunnen brengen: Goed verpakt zou het mogelijk kunnen zijn, maar de regels zijn redelijk vaag. Zorg er gewoon voor dat het wappen niet zomaar 1-2-3 te pakken is, maar dat er enkele handelingen verricht moeten worden om het te pakken: goed verpakt in doeken of schede, touw of slotje eromheen (Schermdegens hebben geloof ik een hangslotje op de schede)
Een vriend van mij had zijn re-enactmentzwaard goed verpakt (ingevouwen in doeken, met touw eromheen, duurt een minuut om uit te pakken) , maar nog enigzins herkenbaar bij zich onderweg naar training. Hij werd echter wel door een agent gewaarschuwd dat hij het niet bij zich mocht dragen. Hij zou er nog altijd een flinke mep mee kunnen uitdelen. Volgens dat principe zou elke hockeyer of tennisser zijn sportspullen ook niet mee mogen hebben. Fietsen zouden dan ook verboden moeten worden... Maar goed, voortaan moet hij het dus wat onherkenbaarder verpakken. Gitaarkoffers zijn dan misschien handig.
Verder: het verkrijgen van het wapen:
quote:Dit betekent het volgende: Je mag een wapen cat. IV niet aan iemand onder de 18 geven.
§ 7. Overdracht en verkrijging van wapens en munitie van de categorieën II, III en IV
Artikel 31
4. Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.
Tot slot:
Herne: ik vind de wapens van die site ook niet echt bijzonder, het lijkt me eerder verchroomd gestanst staal. Helaas is de echte wet niet hetzelfde als die op de site van het ministerie van justitie: http://www.minjust.nl/b_organ/dbz/wapens/regelg/catwwm.htm
quote:Het zijn geen echte wapens, dus speelgoed. Ze lijken wel op zwaarden, dus verbieden die hap! Alleen het echte spul hier. Topic had dus gelijk, niet toegestaan
Categorie I
(...) ook speelgoedwapens die zo op echte wapens lijken, dat zij voor bedreiging geschikt zijn.
Forau_Diavolina: De lee enfield is er in veel verschillende uitvoeringen: zo is er de standaard variant, maar ook de jungle versie (korter en met vlamdemper) en de sniper variant (betere loop, richtmiddelen etc.) Ombouwen van de ene variant naar de andere is niet echt mogelijk, er zijn gewoon vanaf fabriek verschillende versies geproduceerd. Er is al naargelang de versie redelijk makkelijk aan te komen, net zoals de Mauser zijn er enorm veel van geproduceerd.
Overigens zou ik dan ook ipv de Lee Enfield de Garand M1 nemen, die is ook erg robuust, en in de standaard versie al erg nauwkeurig. Maar dat is een kwestie van smaak.
Maar onklaar laten maken van die dingen is nog steeds zonde: je kan redelijk makkelijk lid worden van een schietvereniging, en het wapen netjes in goede staat houden. Er worden nog wedstrijden voor dit soort wapens gehouden: het valt geloof ik onder de noemer veteranen geweer. Dit om ze niet in dezelfde wedstrijden te laten komen als de moderne militaire geweren. (Aangepast naar cat III: semi automatisch gemaakt)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |