abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 mei 2002 @ 15:23:42 #1
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4125482
quote:
Toch geld provincie voor Fries in onderwijs
LEEUWARDEN - De provincie is gezwicht voor het dreigement van scholen in het voortgezet onderwijs, dat er zonder subsidie geen Friese les meer wordt gegeven. Gedeputeerde Siem Jansen wil ¤77.000 aan vier scholen geven om de voortgang van dit onderwijs te waarborgen.

Nog maar kort geleden weigerde het provinciebestuur om de eigen beurs te trekken, omdat financiering van de Friese lessen een rijkstaak wordt geacht. Basis van deze opvatting is het landelijk akkoord, inclusief flink veel rijksgeld, over het stimuleren van de Friese taal en cultuur.

Niettemin dreigt vooral in het voortgezet onderwijs het Fries rap uit de roosters te verdwijnen wanneer er niet op korte termijn extra geld wordt ingestoken. Jansen heeft daarom zijn principiële stellingname verlaten. Onder voorwaarden kunnen scholen nu aanspraak maken op het nieuwe potje.

Volgens een nieuwe versie van het ontwerp-plan van aanpak 'Frysk yn it ûnderwiis' steekt de provincie tot 2005 jaarlijks dik ¤1 miljoen in het Friestalig onderwijs. Ruim de helft gaat naar het basisonderwijs. Het voortgezet onderwijs wordt voor tal van projecten gesteund met ¤277.000, het hoger onderwijs kan per jaar ¤166.000 tegemoet zien.

De provincie vindt dat het vak Fries in het vmbo breder aan bod moet kunnen komen. Leerlingen uit de zogeheten theoretische en gemengde leerwegen kunnen Fries wel als examenvak kiezen, maar kinderen in de kaderberoepsgerichte leerweg niet. De provincie voert overleg met het ministerie, maar verwacht op korte termijn geen resultaten.

Met het oog op de herziening van de bovenbouw van de havo en het vwo in 2004, dringt de provincie aan op twee varianten voor het Fries: een volwaardig taalvak met een studielast van vierhonderd uren en een meer cultuurgerichte variant met een studielast van tweehonderd duren.

Als elke "eigen" taal door mensen zou worden ervaren als "cultuur" dan worden de subsidieuitgaven wel extreem hoog
pi_4125837
eigentaal= hek om friesland vind ik

Of helemaal afscheiden of niet kom nou

Prins Carnaval Amsterdam-Noord 2005, hoe triest het ook klinkt
pi_4125926
waarom wordt er eigenlijk fries gegeven
Bij ons is het in de 1e klas verplicht en daarna is het voor jezelf.
Schaf het dan helemaal af
  donderdag 9 mei 2002 @ 16:13:53 #4
20074 Paladijn
Jinba Ittai
pi_4125943
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 15:23 schreef Quenda het volgende:

[..]

Als elke "eigen" taal door mensen zou worden ervaren als "cultuur" dan worden de subsidieuitgaven wel extreem hoog

Fries is de tweede _officiele_ taal van Nederland. De andere "talen" waar je blijkbaar maar verwijst zijn dialecten.

Uit de Van Dale:
di·a·?lect (het ~)

1 de bijzondere spraak van een streek of plaats, voor zover deze afwijkt van de algemene landstaal => tongval, streektaal, patois, gewesttaal

En ach, zie het als Europa. Friesland heeft zich destijds bij Nederland gevoegd net als Nederland dat nu bij Europa doet. Stel dat over 10 jaar de algemene taal binnen Europa engels wordt, ga je dan ook afgeven op de mensen die het Nederlands als taal willen bewaren?

Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
  donderdag 9 mei 2002 @ 18:05:53 #5
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_4126963
Net sa emelje Quenda.

Terecht dit. Je moet zuinig zijn op je cultureel erfgoed.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
pi_4126982
quote:
Op donderdag 09 mei 2002 16:13 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Fries is de tweede _officiele_ taal van Nederland. De andere "talen" waar je blijkbaar maar verwijst zijn dialecten.

Uit de Van Dale:
di·a·?lect (het ~)

1 de bijzondere spraak van een streek of plaats, voor zover deze afwijkt van de algemene landstaal => tongval, streektaal, patois, gewesttaal

En ach, zie het als Europa. Friesland heeft zich destijds bij Nederland gevoegd net als Nederland dat nu bij Europa doet. Stel dat over 10 jaar de algemene taal binnen Europa engels wordt, ga je dan ook afgeven op de mensen die het Nederlands als taal willen bewaren?

Is Friesland dan nog steeds die onafhankelijke vrijheidsstaat of is het de zoveelste provincie van Nederland ? We hebben het over een paar honderd jaar terug, of moeten we de fransen en spanjaarden nog steeds vuil aankijken ? Net zo onzinnig toch ?

Lekker afschaffen dat Fries als officiële taal.

pi_4127081
Dan kan ik ook wel gaan zeiken voor subsidie om iedereen hier Bosch' te leren...
Friesland moet maar lekker onafhankelijk worden...
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_4128210
Natuurlijk moet fries gesubsidieerd worden. Cultureel erfgoed.
pi_4128939
Dit is echt onzin.

Je kunt alles waar gaan betalen vanuit de overheid

You only live once
pi_4131304
Ik ben een Fries en ik vind het wel bijzonder dat hier een heel eigen taal gesproken wordt. Een taal met heel eigen woorden die veel meer is dan een dialect.

Maar die taal staat wel onder druk. Ik ben in Friesland opgegroeid maar spreek het zelf maar matig. En dat geldt voor veel meer Friezen. Ik vind het vanuit het behoud van het Fries als een levende taal belangrijk dat mijn kinderen nu zo nu en dan wat Fries op school krijgen. En ik begrijp dat voor een werkelijk levende taal ook Fries op het middelbaar en universitair onderwijs nodig is. Dat heel bescheiden bedrag is een belangrijke impuls voor behoud van de roots van het grootste deel van Nederland. Want Frisae liep in Romeinse tijd van Zeeland tot Denemarken!

vrijdag 10 mei 2002 @ 00:15:25 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_4131320
Leuk, universitair fries, maar geen hond wilde het studeren.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 10 mei 2002 @ 00:15:54 #12
27634 Silicium
Motorchick
pi_4131326
De meeste Friezen kunnen geen (vlekkeloos) Fries schrijven. Is toch jammer...
  vrijdag 24 mei 2002 @ 09:00:54 #13
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4305179
quote:
Op vrijdag 10 mei 2002 00:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
Leuk, universitair fries, maar geen hond wilde het studeren.
Praktijk voorop in nieuw Fries taalbeleid
LEEUWARDEN - Gedeputeerde staten hebben acht uitgangspunten vastgesteld, die in de nota nader moeten worden uitgewerkt. Deze nota komt voort uit de bestuursafspraak over de Friese taal en cultuur die vorige zomer tussen rijk en provincie is gesloten.
In de uitgangspunten voor de versterking van het Fries staat de praktijk voorop. Niet alles is in een keer mogelijk, zodat de aandacht de komende tien jaar vooral ligt op het Fries in het onderwijs, het openbaar bestuur en de zorgsector.

Op een discussiebijeenkomst in april dit jaar bleek al dat een grote verscheidenheid aan organisaties en instellingen enthousiast is om meer aan het Fries te doen. Zij verwachten evenwel een duidelijke ondersteuning en aansporende rol van de provincie. De nota haakt hier op in door in verschillende sectoren de plannen en ontwikkelingen met betrekking tot het Fries in kaart te brengen.

De provincie wil proberen voorbeeldprojecten van de grond te krijgen, zodat het taalbeleid aansluit bij initiatieven van organisaties en instellingen zelf. Genoemd wordt de politie, die te kennen geeft meer Fries te willen gebruiken in de communicatie met burgers. Verder is de gezondsheidszorg zelf bezig met kwaliteitsverbetering. ,,It Frysk heart der ek by'', vindt gedeputeerde Bertus Mulder.

De tijd is volgens Mulder wel voorbij dat een Fries in Leeuwarden automatisch overschakelt op Nederlands. Maar het schort vaak nog wel aan een bewuste omgang met taal. Om dat te verbeteren moet een strategie worden ontwikkeld. Hoe die er uit gaat zien is nog niet duidelijk. De AFUK heeft daar een eerste aanzet toe gegeven.

Het idee van een sterk taalbureau, dat het Berie foar it Frysk in maart dit jaar bepleitte, hoort wat Mulder betreft nog steeds tot de mogelijkheden. Ook dat moet nader uitgewerkt als het gaat om de regisserende en coördinerende rol van de provincie. ,,Sa'n taalburo is in opsje. It moaie dêrfan wie de kombinaasje fan it Ryksfoech en de wil fanút de provinsje om mear oan it Frysk te dwaan.''

Andere concrete voorstellen zijn om met budgetfinanciering te bevorderen dat instellingen meer aan Fries kunnen doen. Zo zou de AFUK het cursusaanbod kunnen uitbreiden met korte cursussen, die aansluiten bij de praktijk van het werk en het dagelijks leven.

Ook een cursus Fries op internet wordt genoemd. De statencommissie welzijn bespreekt de notitie op 5 juni

† In Memoriam † vrijdag 24 mei 2002 @ 09:54:26 #14
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_4305680
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 09:00 schreef Quenda het volgende:

[...]

Ik vind dit soort topics altijd wel grappig

Mag ik vragen in welke provincie jij eigelijk woont?

Ik woon mijn hele leven al in Friesland en heb nog nooit meegemaakt dat er problemen over de taal was. Friezen zijn allemaal tweetalig en je schakelt zonder na te denken om als je met een Fries of Nederlander spreekt. geen enkel probleem.

Of is het dat geld wat je dwarszit? Voor dat geld wordt niet alleen taalles gegeven, maar ook Friese geschiedenis en cultuurlessen. Een minimaal bedrag voor die mensen die daar belangstelling voor hebben.
Neem bijvoorbeeld dat schilderij Boogie Woogie. Voor dat geld had je bijna 25 jaar alle lessen kunnen bekostigen, dus dat beetje onderwijs is nog een koopje ook.

Of vind je dat er helemaal geen geld in de Friese cultuur mag worden gestoken?

In dat geval moet je wel bedenken dat de Friese geschiedenis onderdeel van de Nederlandse is, en de Nederlandse onderdeel van de Friese. Ken je achtergrond.

vrijdag 24 mei 2002 @ 10:06:58 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4305830
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 09:54 schreef NorthernStar het volgende:
In dat geval moet je wel bedenken dat de Friese geschiedenis onderdeel van de Nederlandse is, en de Nederlandse onderdeel van de Friese. Ken je achtergrond.
Of in alle sub-culturen of in geen enkele. Waarom wordt het Fries wel als taal beschouwd en het Limburgs niet? Ik snap ook niet dat in NL, of moet ik zeggen de randstad, elke vorm van nederlands nationalisme resoluut wordt afgewezen terwijl ze het friese nationalisme geweldig vinden.
Ik ben overigens van mening dat de staat hier helemaal geen geld in mag steken. Het is ook mijn geld en ik ben het er absoluut niet mee eens. Als iemand vind dat het wel gesteund moet worden, dan doet hij dat maar met zn eigen geld, niet met het mijne.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 24 mei 2002 @ 10:08:41 #16
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4305846
quote:

[..]

Ik ook.
quote:
Sinds 10 maanden in Groningen.
quote:
Ik woon mijn hele leven al in Friesland en heb nog nooit meegemaakt dat er problemen over de taal was. Friezen zijn allemaal tweetalig en je schakelt zonder na te denken om als je met een Fries of Nederlander spreekt. geen enkel probleem.
Er wonen ook mensen in Friesland die het niet fijn vinden een Friestalige telefoniste 20 keer vriendelijk te vragen of ze wil overschakelen naar Nederlands.
Ook de vacatures van de gemeente en de plaatselijke krantjes in het Fries met gemeentebesluiten kunnen deze "niet Friezen"niet lezen.
Of komt er strax ook een inburgeringscursus voor de Niet Friezen in Friesland?
quote:
Of is het dat geld wat je dwarszit? Voor dat geld wordt niet alleen taalles gegeven, maar ook Friese geschiedenis en cultuurlessen. Een minimaal bedrag voor die mensen die daar belangstelling voor hebben.
Dat zit mij inderdaad een beetje dwars. Geld van de Nederlandse staat hoeft niet te gaan naar de instandhouding van culturen. Niet bij Turken en niet bij Friezen.
quote:
Indien zij het zelf bekostigen en geen provinciepotjes leeg gaan halen zodat er minder geld overblijft voor andere belangrijkere zaken heb ik er geen problemen mee. Zelf bekostigen en zelf die inkomsten genereren dus.

[Dit bericht is gewijzigd door Quenda op 24-05-2002 10:10]

pi_4305872
Ik word schijtziek van al die kutfriezen die zonodig in hum dialect op bijvoorbeeld het nieuws moeten blaten.
Ik ga toch ook niet als brabander in het onverstaanbaar praten bij zo'n programma?
Cultureel erfgoed ok, goed leuk moet je behouden.
Maar ga mij er niet mee irriteren.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_4305888
het moet toch niet gekker worden hoor!!
we hebben al marokaanse en turkse lessen op school
en dan nou ook nog fries??

nee dat kan niet hoor!!

Bijdehandje
  vrijdag 24 mei 2002 @ 10:14:34 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4305936
quote:
Brabant (maar ik kom uit zuid-oost-limburg)
quote:
Idem dito in Limburg (of waar ook maar een dialect wordt gepraat
quote:
Of is het dat geld wat je dwarszit?
Om precies te zijn het is mijn geld wat me dwarszit
quote:
Voor dat geld wordt niet alleen taalles gegeven, maar ook Friese geschiedenis en cultuurlessen. Een minimaal bedrag voor die mensen die daar belangstelling voor hebben.
Als ze belangstelling hebben voor een dienst, dan moeten ze daar maar gewoon de prijs voor betalen. Peperkoek is ook een deel van het NLs erfgoed, maar daar krijg ik ook geen subsidie op. (Of misschien in Friesland wel?)
quote:
Neem bijvoorbeeld dat schilderij Boogie Woogie. Voor dat geld had je bijna 25 jaar alle lessen kunnen bekostigen, dus dat beetje onderwijs is nog een koopje ook.
Dat schilderij vind ik ook belachelijk hoor. Maar aan de andere kant:het is wel een investering, je kan het later voor meer geld verkopen, dan het gekost heeft. Dat kan met lessen Fries uiteraard niet. (niet dat dit de aanschaf v.h. schilderij rechtvaardigd overigens)
quote:
Geen gemeenschapsgeld nee. Als je het belangrijk vind, dan stop er maar geld in. Verplicht mij niet daartoe!
quote:
Geld ook voor alle andere provincies & steden.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 24 mei 2002 @ 10:15:15 #20
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_4305940
Ik vind het wel prima eigenlijk. Altijd zit iedereen te zeuren dat mensen zich aan onze cultuur moeten aanpassen. Blijkbaar vinden we het toch heel belangrijk dat de Nederlandse cultuur blijft bestaan. Daar horen ook Friese lessen bij. Prima toch, als die keuze wordt geboden. Waarom daar zo lastig over doen?
  vrijdag 24 mei 2002 @ 10:16:47 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4305955
Overigens het argument dat het fries een taal is, en de andrere dialecten niet is natuurlijk onzin. Ik denk dat een 'randstadter' meer moeite heeft met kerkraads dialect dan met fries dialect.
  † In Memoriam † vrijdag 24 mei 2002 @ 11:07:18 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_4306559
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 10:08 schreef Quenda het volgende:

[..]

Dat zit mij inderdaad een beetje dwars. Geld van de Nederlandse staat hoeft niet te gaan naar de instandhouding van culturen. Niet bij Turken en niet bij Friezen.

Friesland is Nederland!

In welke tijd zit je met je helemaal met je hoofd?

Je gaat toch ook niet zeuren over het onderhoudt van de hunnebedden in Drente of de kastelen in Limburg? Een beetje een punt maken van een paar mensen die iets over hun geboortegrond willen weten.

Je hebt hier in Friesland, in de kleine dorpjes vlak achter de zeedijk, nog wel eens zo'n oud mannetje die weigert Nederlands te spreken als ie het heeft zitten.
Komt er een hele scheldpartij over de Hollander.
Daar doe je me eik een beetje aan denken.

quote:
Indien zij het zelf bekostigen en geen provinciepotjes leeg gaan halen zodat er minder geld overblijft voor andere belangrijkere zaken heb ik er geen problemen mee. Zelf bekostigen en zelf die inkomsten genereren dus.
Goed idee. Alle musea ook maar gelijk leeggooien en het geld aan belangrijkere zaken besteden? En geschiedenisles op alle scholen ook maar afschaffen natuurlijk. En het koningshuis moet je dan ook tegen zijn (zijn nog Friezen ook btw). En alle subsidies die naar de vissershuizen in Urk gaan, de molens in Holland en de bossen in Brabant en Gelderland. Moeten ze zelf maar betalen immers.

Kwats dus, of gewoon jaloerzie

En nu je dan toch in Groningen zit, weet je vast ook wel dat het meeste gas, wat heel Nederland in de jaren zestig welvarend heeft gemaakt, daarweg komt.
Hoeveel er van dat geld naar Groningen zelf gegaan is? Nou, aan de staat van de wegen en spoorlijnen te zien niet veel... Denk eerder dat de deltawerken ermee bekostigd zijn.

Waarschijnlijk zit er in de waddenzee nog veel meer gas. Dat geld dan maar voor Friesland en Groningen zelf houden?

Sorry hoor, maar als je dan zo graag wilt, besteed dan je energie liever aan het Nederlands. Als het zo doorgaat heeft dat in het Europa over 50 jaar dezelfde positie die Fries nu in Nederland heeft.

Moast dus net sa eamelje!

vrijdag 24 mei 2002 @ 11:10:46 #23
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4306614
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 11:07 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Friesland is Nederland!

Precies , dus onderwijzen in het Nederlands en publieke zaken ook in het Nederlands. Dat zij in hun vrije tijd kiezen voor een opfriscursus "Frysk skriuwen" is een keuze en mag geen verplichting worden.
quote:
Moast dus net sa eamelje!
Dat is geen zeuren , dat is een mening.
  vrijdag 24 mei 2002 @ 11:12:55 #24
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_4306641
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 10:16 schreef Kaalhei het volgende:
Overigens het argument dat het fries een taal is, en de andrere dialecten niet is natuurlijk onzin. Ik denk dat een 'randstadter' meer moeite heeft met kerkraads dialect dan met fries dialect.
Nou, als er iemand plat Fries tegen je praat versta je er geen flikker van. Ook niet als je hier 3 jaar woont.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 24 mei 2002 @ 11:14:43 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4306658
quote:
Op vrijdag 24 mei 2002 11:12 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, als er iemand plat Fries tegen je praat versta je er geen flikker van. Ook niet als je hier 3 jaar woont.
Als iemand kerkraads tegen je praat ook niet maar dat is geen taal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')