quote:Vertel mij wat.....
Op donderdag 25 april 2002 12:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als iemand niet weet waar hij is en je doet hem een blindoek om en weer af en je vraagt hem waar hij is , is de kans net zo groot dat hij "Caïro" of "Istanbul" zegt dan dat hij "Rotterdam" of "Enschede" zegt...
quote:Mwoah, het is eerder dat allochtone echtparen veel kinderen krijgen dan de NL weinig.
Dat bedoel ik eigenlijk. En het is gewoon een feit dat NL-NL paartjes gemiddeld weinig kinderen krijgen, op enkele christelijke families in Epe na dan...
quote:Het is waar dat 'autochtone' gezinnen tegenwoordig kleiner zijn dan vroeger maar vergeet niet dat de allochtone gezinnen ook al jaren krimpen. De gemiddelde gezinsgrootte bij van oorsprong Marokkaanse gezinnen is al jaren niet meer vijf. Eerder richting twee. Ter vergelijking, bij 'autochtone' gezinnen is dat 1,6.
Op donderdag 25 april 2002 12:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
En het is gewoon een feit dat NL-NL paartjes gemiddeld weinig kinderen krijgen, op enkele christelijke families in Epe na dan...
Verder worden er in absolute aantallen nog steeds veel meer 'autochtone' kinderen geboren dan allochtone. Simpelweg omdat er ruim 14 keer zoveel autochtonen in NL wonen als allochtonen. Als jij in een volkswijk in Rotterdam gaat kijken lijkt dat wel anders maar dat is net zo'n scheef beeld van de gehele Nederlandse bevolking als wanneer je alleen in Epe gaat kijken.
Overigens is 13% van de huwelijken in NL gemengd. Zijn dat dan half-originele Nederlanders?
quote:Je vergeet de Hunnen.
Op donderdag 25 april 2002 13:23 schreef Lucille het volgende:
Eigenlijk zijn we allemaal een samenraapsel van Franken, Germanen, Kaninefaten, Fransen, Spanjaarden, Noormannen, Batavieren en weet ik wat allemaal. Er bestaat dus niet zoiets als de echte Nederlander.
Kaukasische ras: Blank (en daar behoren ook de Arabieren, Indiers, Turken, Zuid-Europeanen etc. toe).
Negroide ras: Zwart (Negers, Aboriginals etc)
Aziatische ras: Geel (Indianen, Eskimos, Chinezen etc)
quote:Die zat bij de weet ik wat allemaal.
Op donderdag 25 april 2002 13:25 schreef Dante_A het volgende:[..]
Je vergeet de Hunnen.
quote:Die zijn hier nooit geweest
Op donderdag 25 april 2002 13:25 schreef Dante_A het volgende:[..]
Je vergeet de Hunnen.
quote:Alleen hun bedden zijn er geweest.
Op donderdag 25 april 2002 13:41 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Die zijn hier nooit geweest
quote:Een theorie die hier een verklaring van geeft, zegt dat alle mensen uit dezelfde voorouder komen. Alleen leefde Europa/Oost-Azië de neanderthaler waarmee de voorouder zich vermengd zou hebben. Hierdoor veranderde het DNA deels. In het oosten zou dit veroorzaakt worden de Pekingmens, waarvan deels genen zijn overgenomen.
Op donderdag 25 april 2002 13:38 schreef X-Ray het volgende:
De meest geaccepteerde theorie (!) is dat er drie hoofdrassen bestaan die echt veel van elkaar verschillen, op fysiek gebied.Kaukasische ras: Blank (en daar behoren ook de Arabieren, Indiers, Turken, Zuid-Europeanen etc. toe).
quote:Het probleem bij de meeste rassentheoriëen is dat ze alleen op de buitenkant gebaseerd zijn. De huidskleur wordt in nog geen promille van de hele genensamenstelling bepaalt. En uiterlijk zegt weinig over het innerlijk in dit geval. Een kat met een wit befje kan van hetzelfde ras zijn als een zwarte kat.
Op donderdag 25 april 2002 13:38 schreef X-Ray het volgende:
De meest geaccepteerde theorie (!) is dat er drie hoofdrassen bestaan die echt veel van elkaar verschillen, op fysiek gebied.Kaukasische ras: Blank (en daar behoren ook de Arabieren, Indiers, Turken, Zuid-Europeanen etc. toe).
Als je echt naar genetische verschillen gaat kijken zijn de verschillen binnen de 'negers' bijvoorbeeld vaak groter als die tussen een neger en een europeaan. Moet je maar eens een Ghanees met een Ethiopiër vergelijken.
Overigens is wat jij zegt wel wat dichter bij de waarheid als het idee van een Europees of (nog erger) een Nederlands ras. Dat is echt onzin van de bovenste plank.
[Dit bericht is gewijzigd door Dante_A op 25-04-2002 13:54]
quote:Wat?!
Op donderdag 25 april 2002 12:32 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Waar!
Het is domweg een krankzinnige stellingname (de topic dus).
In de context van mensen bestaat maar 1 ras, het menselijk ras. Daarin bestaan wel sociologische en maatschappelijk verschillen, maar de doctrine van superieure ras, en enkel de insinuatie dat 'vermenging' negatief zou zijn op basis van tevens de insinuatie dat het slechts zou zijn voor het 'nederlandse' 'ras' (per facto iets wat niet bestaat), is een
dogmatisch manier van denken dat insinueert dat we tot een 'beter' ras zouden behoren.De opening van deze topic getuigt van zulk toonzetting.
Pragmatisme als ideologie is wat de Nazi's ons deed inzien waar dit toe kan leiden.
M.a.w. de insinuatie bevalt me totaal niet.
GLG
Ik denk dat 'de'Nederlander niet bestaat, maar dat het desalniettemin opvallend is hoezeer zijn aandeel in bijvoorbeeld de politiek en bepaalde stadswijken is teruggelopen.
quote:Wat is 'zijn' aandeel? Voor mij is een 'Nederlander' iemand met een Nederlands Paspoort, en zover ik weet hebben alle kamerleden een Nederlands Paspoort.
Op donderdag 25 april 2002 14:04 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Wat?!
Ik denk dat 'de'Nederlander niet bestaat, maar dat het desalniettemin opvallend is hoezeer zijn aandeel in bijvoorbeeld de politiek en bepaalde stadswijken is teruggelopen.
GLG
quote:Ik kan sowieso twee dingen opnoemen die "ons" van "hun" onderscheidt, wat niet op de buitenkant gebaseerd is.
Op donderdag 25 april 2002 13:47 schreef Dante_A het volgende:[..]
Het probleem bij de meeste rassentheoriëen is dat ze alleen op de buitenkant gebaseerd zijn.
quote:Ik bedoelde het beeld dat nog vrij wijdverbreid is: blanke Protestanten.
Op donderdag 25 april 2002 14:06 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Wat is 'zijn' aandeel? Voor mij is een 'Nederlander' iemand met een Nederlands Paspoort, en zover ik weet hebben alle kamerleden een Nederlands Paspoort.
GLG
quote:Klopt, zowel actief kiesrecht (stemmen) als passief kiesrecht (gekozen worden) voor de Staten Generaal is alleen voorbehouden aan Nederlanders. Voor de gemeenten is het nederlandersschap voor actief kiesrecht niet verplicht.
Op donderdag 25 april 2002 14:06 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
en zover ik weet hebben alle kamerleden een Nederlands Paspoort.
quote:Nee dat bestaat echt niet nee.
Op donderdag 25 april 2002 13:47 schreef Dante_A het volgende:
Overigens is wat jij zegt wel wat dichter bij de waarheid als het idee van een Europees of (nog erger) een Nederlands ras. Dat is echt onzin van de bovenste plank.
Zeker geen Nederlands ras.
Toch zijn er ook weer bepaalde sub-groepen aan te merken, maar om dat nu als ras te bestempelen? Lijkt me meer cultureel.
Germaans, Romaans, Slavisch etc.
quote:Veel Afrikanen en Aziaten missen het enzym om met koemelk om te gaan. Behoren Afrikanen en Aziaten dan tot hetzelfde ras? Europeanen delen met Afrikanen dat ze relatief veel lichaamsbeharing hebben, in tegenstelling tot Aziaten en Indianen. Behoren Afrikanen en Europeanen dan tot hetzelfde ras?
Op donderdag 25 april 2002 14:07 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Ik kan sowieso twee dingen opnoemen die "ons" van "hun" onderscheidt, wat niet op de buitenkant gebaseerd is.
- Bijna alle "Chinezen" missen een enzym dat ervoor zorgt dat alcohol snel wordt afgebroken (hierdoor zijn ze vaak snel misselijk van alcohol)
- "Negers" kunnen hoger springen (zie boven). Volgens mij is het trouwens ook niet toevallig dat, ondanks de beste training/voeding/etc, zeer zelden een aziaat/europeaan de marathon wint.
Natuurlijk zijn er regionaal verdeelde genetische verschillen maar de vraag is of dat genoeg is om te spreken van een ras. Biologisch gezien is de term ras als je kijkt naar hoe klein de verschillen zijn zeer discutabel. Bij dieren zouden we bij zulke kleine verschillen niet spreken van verschillende rassen. Daar moet het echt een factor vijf groter zijn.
quote:Nee er zijn uiteraard andere dingen die de bepaalde 'sub-rassen' onderscheidt. De aanhechting v.d. achillespees is bij het Negroide ras anders (hoger nl.) bijvoorbeeld. Ik moet wel zeggen dat je verkeerd om redeneert, zo kan ik ook zeggen vliegen en mensen hebben poten itt vissen dus behoren vliegen en mensen tot hetzelfde ras....
Op donderdag 25 april 2002 14:49 schreef Dante_A het volgende:
Veel Afrikanen en Aziaten missen het enzym om met koemelk om te gaan. Behoren Afrikanen en Aziaten dan tot hetzelfde ras? Europeanen delen met Afrikanen dat ze relatief veel lichaamsbeharing hebben, in tegenstelling tot Aziaten en Indianen. Behoren Afrikanen en Europeanen dan tot hetzelfde ras?
quote:Daar heb je gelijk in...het woord ras is sowieso discutabel. De dikke van Dale zegt erover:
Natuurlijk zijn er regionaal verdeelde genetische verschillen maar de vraag is of dat genoeg is om te spreken van een ras. Biologisch gezien is de term ras als je kijkt naar hoe klein de verschillen zijn zeer discutabel. Bij dieren zouden we bij zulke kleine verschillen niet spreken van verschillende rassen. Daar moet het echt een factor vijf groter zijn.
quote:Het enige zinnige wat ik erover kan zeggen dat twee organismen tot hetzelfde ras behoren als zij vruchtbare nakomelingen kunnen voortbrengen. De verschillen tussen de menselijke rassen zou je kunnen definiëren als ondersoort of variëteit.
ras (het ~)
1 groep individuen die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort => ondersoort, variëteit
2 bevolkingsgroep die zich op andere wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
De Europeanen zijn ongeveer hetzelfde gebouwd als de west-afrikanen, terwijl bv aziaten in het algemeen dezelfde kleine en fragile bouw hebben als de oost-afrikanen.
Zo zijn er overal overeenkomsten.
quote:Nee niet echt.
Op donderdag 25 april 2002 15:54 schreef Scipio het volgende:
Correct me if I'm wrong, maar van de 16 miljoen inwoners van Nederland is toch 1 miljoen wat je noemt 'allochtoon'?
In 2000 zijn de groepen westerse en niet-westerse allochtonen vrijwel even groot, met beide 1,4 miljoen personen. De groeipercentages verschillen echter aanzienlijk. Hierdoor zal in 2050 het aantal westerse allochtonen rond 2 miljoen zal bedragen tegen rond 4 miljoen voor de niet-westerse allochtonen.
De bescheiden groei van de westerse allochtonen hangt samen met het feit dat veel eerste generatie westerse allochtonen (degenen die niet in Nederland zijn geboren) vaak slechts enkele jaren in Nederland verblijven om hier te werken of te studeren. Zo kwam van de immigranten uit de landen van de Europese Unie in 1998 ongeveer de helft hier om te werken, zo'n 10% bestond uit meemigrerende gezinsleden en zo'n 20% ging hier een opleiding volgen. Daarnaast is er ook nog een groep immigranten die waarschijnlijk permanent in Nederland zullen blijven. In 1998 kwam zo'n 20% in het kader van gezinshereniging en gezinsvorming. Zo bestaat traditioneel een belangrijk deel van de immigratie van Duitsers en Belgen uit huwelijksmigratie. In de allochtonenprognose van het CBS wordt verondersteld dat door het hoge aandeel arbeidsmigranten (en studenten) de remigratie naar het land van herkomst veel hoger ligt dan onder de niet-westerse allochtonen. Dit betekent dat het migratieoverschot onder westerse allochtonen veel lager ligt dan onder niet-westerse allochtonen.
quote:Dat is zo.
Op donderdag 25 april 2002 16:44 schreef Scipio het volgende:
Dan nog heb je het over zo'n drie miljoen allochtonen ( en is mijn vriendin ook allochtoon, met haar Nederlandse moeder en buitenlandse vader, ondanks dat ze haar hele leven hier heeft gewoond) ten opzichte van dertien miljoen "originele" Nederlanders. Lijkt me dan nog steeds niet bepaald een uitstervende groep, zelfs als de bevolkingsgroei bij allochtonen hoger is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |