Wij kregen pas zomer 1998 (!) een computer in huis. Die hebben we overigens nog steeds, exact dezelfde. Daarvoor was ik op school ook wel bezig geweest, maar dat was alleen maar verplicht opdrachtjes uitvoeren (waar ik helemaal niks van bakte omdat ik alles nog moest leren terwijl de rest van de klas thuis kon computeren. Ik kreeg telkens een vier terug voor computerles-proefwerken.).
De eerste paar dagen alleen maar met Paint zitten klooien (en spatten maar met dat verfgereedschap), en ontcijferen hoe zo'n ingewikkeld apparaat nou eigenlijk werkt, natuurlijk. Binnen een half jaar heeft het ding al twee keer terug gemoeten naar de fabrikant omdat ik iets daarbinnen had zitten verwijderen(lees:vernielen) zonder dat ik het in de gaten had.
Internet kwam er gelijk op, ik zat naast het spelen met Paint vrijwel non-stop op de site van het toenmalige Radio Atlantis (voor zover de telefoonrekening het toeliet) dat ik voortdurend aan had staan. Effe lekker alles uitpluizen, ik heb die begin-pagina ook nog ergens uitgeprint liggen. Nostalgie ten top. Fok was er nog niet.
De gemiddelde site in die tijd was er eentje met rare tekstjes in times new romen op een of ander vaag vlekkerig achtergrondje met enge animated gifjes erbij. Bewegende apestaartjes en brievenbusjes, en op de koop toe ook nog zo'n vreselijk midi-geluidje op de achtergrond dat een willekeurige hit afspeelde/pingelde.
Maar goed, vertel in dit topic maar eens over jou eerste stapjes op computergebied.
Sinds dien zijn we hooked aan pc's
Later kocht mijn vader een 386, waar ik veel op leerde. Harde schijf van 80 MB.... (was vreselijk groot toen). Dit is alleen wel heellang geleden. Spelenderwijs leerde ik meer en meer. Ook hoe cool Larry wel niet was.
hmm, dat was een C64.
Wanneer?
erhm, vorige huis....jaartje of 13/14 geleden dus toen was ik dus 2/3
nadat het eerste spel erop kwam, kon ik in no-time werken met DOS ('k was 7) zodat ik zelf m'n spellen op kon starten. m'n vader heeft 't me geleerd (zodat 'ie niet iedere keer de lul was als ik iets wilde spelen)
daarvoor hadden we zo'n ding wat met cassettebandjes werkte, maar dat vond ik niet zo leuk... 1:omdat 't teringlang duurde om zo'n spel op te starten, 2: omdat 't eigelijk alleen maar educatieve spelletjes waren.
[Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 11-04-2002 15:31]
[Dit bericht is gewijzigd door hopakee op 11-04-2002 15:29]
Op dit moment zit ik al Fok!kend via een ADSL lijn op de P2 450 Mhz van m'n vriendje een scriptie te schrijven, terwijl ik ondertussen mijn mailbox in de gaten houdt.
Toen mn vader een tijdje later een 386 kocht, kreeg ik de Sharp op mn kamer. Ik was toen 7 of 8 jaar oud ofzo. Al snel kreeg ik daarna ook de 386, toen mn vader een 486 kocht etc. Ik gebruikte PC's eigenlijk nog steeds alleen maar om spelletjes te spelen (khad inmiddels 12 schoenendozen vol met floppy's en een enkele CD-ROM). Daarvoor moest ik met DOS leren werken, mn geheugen in de gaten houden, mn drivers installeren etc. Al doende leert men
In 1996 pas, had ik mn eerste ervaring met internet. Khad toen een P120 met 32 MB ram als ik het me goed herriner, waar ik later nog een 150 Mhz MMX overdrive op gezet heb Ik kreeg van mn oom een ouwe 28K8-modem. Dat was ook de periode dat de eerste CompuServe-CD'tjes in de rondte gespammed werden, dus ik heb een keer zo'n ding erin gepropt en heb de hele avond zitten chatten. Sindsdien was ik verslaafd
CompuServe werd een lokale provider, een jaar later kocht ik een 56K-modem en ging ik met HCCNet (gratis via mn vaders abonnement) het internet op. Mn PC was toen een K6 300 met 64 MB. Weer een jaar later werd dit een kabelmodem via Sonera Plaza. Eerst het basic-abonnement, later een Power-abonnement. Ik kocht toen ook 2 nieuwe PC's waar ik een klein netwerkje mee maakte (een P3 450 met 128 MB en een P3 550 met 256 MB), zo kon mn moeder ook internetten
Inmiddels ben ik 19 en woon ik samen. Ik zit thuis met Chello op de kabel en mn vader heeft mijn ouwe P3 550 gekregen, omdat ik een nieuwe AthlonXP 1800+ met 512 MB gekocht heb
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 11-04-2002 15:32]
quote:
Op donderdag 11 april 2002 15:29 schreef Ceased2Be het volgende:Die Amiga heb ik nog steeds en staat nog steeds aangesloten.
Tering! ik ben jaloers. Ik wou dat ik mijn Amiga's nooit had verkocht Ze schijnen nu ook voor veel geld verkocht te kunnen worden.
halverwege jaren 70 kwam ik in aanraking met pong. Errug leuk.
Eind 70 begin 80 zat ik bij m'n ene oom op een "bbc" computer ?? te klooien, spelletjes en zo, en bij m'n andere oom op de commodore 64.
Ook had je zo rond die tijd de rage met de lcd games....ook heftig aan meegedaan.
toen halverwege 80 een msx voor m'n verjaardag gekregen. In dezelfde tijd zat ik ook flink te gamen op amiga's en msx-2 bij vriendjes. Ook op een hoop consoles van die tijd gespeeld..atari 2600, nes 8 bit etc.
Toen eind 80 m'n 1e pc, een oud bakkie, 4,77Mhz, 640Kb intern, en 2 * 5 1/4" 360 K drives waarvan er al 1 snel vervangen werdt door een 720KB 3 1/2"
Daarmee heb ik nogal wat in pascal zitten coden.
Na m'n 1e stage (technische informatica) kreeg ik als vergoeding een 286 16Mhz met 4 mb intern en een 40MB hdd, damn wat was dat een hoop ruimte dat zou nooit vol raken. In die tijd zal ik al redelijk veel te BBS'en met m'n 2400 Baud modem. Ook ben ik in deze tijd overgestapt van pascal naar c.
Toen via een 386-25, 486 dx-2 50 opgestoomd naar een p200 waarmee ik nog wel op DDS geklooid heb. Al snel kwam internet opzetten dat was in 95 of 96 of zo.
En nu zit ik op m'n p3-450 (die overigens binnenkort vervangen gaat worden) en werk ik als netwerkbeheerder/coordinator t.d.
Ik stam dus nog uit de tijd dat de mensen vol bewondering naar je keken als je :
10 print "woebes ";
20 goto 10
zonder syntax errors wist in te tikken uit je hoofd.
en ja, vroeger waren computers idd leuker om mee te spelen.
Verder gebruikte ik dat ding om zomaar leuk te tikken. Ik haalde dan de besturingscartridge (of wat dat ding ook was ) eruit en rammelde er lustig op los
.
Daarna kwam er een C64 in huis, en man, wat heb ik daar veel achter gezeten zeg! . Speelde alles wat los en vast zat, ruilde giga veel tapes en disks met vrienden. Prachtig apparaat, pure nostalgie.
Toen ging m'n pa over op de PC, de C64 bleef voor mij en m'n zusje. Eerst had -ie een XT, daarna AT en zo verder naar de 386. Toen kreeg ik zelf ook de kriebels en heb ik eindeloos gespaard om zelf een heuse Vobis () 486DX-2 te kunnen kopen. Met een gigantische 420MB harde schijf! Dat ding heeft het nog een hele tijd uitgehouden, maar is later vervangen door een P133, een Abit BP6 en nu een Athlon XP 1600+.
Vroeger was alles beter. .
[Dit bericht is gewijzigd door ROEN op 11-04-2002 16:17]
quote:ja ben ben ik nog vergeten ja... en de philips p2000, en de vic-20
Op donderdag 11 april 2002 16:13 schreef Zworld het volgende:
Zx 81
Zx spectrum
memories.....
quote:Hadden wij ook
Op donderdag 11 april 2002 16:18 schreef Jarno het volgende:
Schiet me nu opeens te binnen dat we op de basisschool nog een MXS gehad hebben ook. 1 voor de hele school, en natuurlijk alleen maar educatieve software!.
[nutteloze opmerking]
De Amiga was toendertijd (1988-1994 ofzo) veel beter als de PC
[/nutteloze opmerking]
quote:
Op donderdag 11 april 2002 16:08 schreef Woebes het volgende:
Ik stam dus nog uit de tijd dat de mensen vol bewondering naar je keken als je :10 print "woebes ";
20 goto 10zonder syntax errors wist in te tikken uit je hoofd.
quote:Dat was duur toen
Op donderdag 11 april 2002 16:16 schreef Woebes het volgende:[..]
ja ben ben ik nog vergeten ja... en de philips p2000, en de vic-20
memories.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |