quote:Ik zie het wel....
Op dinsdag 7 januari 2003 01:02 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Even wat verwarring zaaien.
quote:Nog wel de andere is nog steeds open, maar voor het geval die vanavond dicht gaat steek ik hier vast de haard aan
Op dinsdag 7 januari 2003 15:42 schreef meharis het volgende:
Te vroeg?
quote:Bedankt Meharis
Op dinsdag 7 januari 2003 17:03 schreef meharis het volgende:
Henk je bent een kei
quote:Ik zit net naar het nieuws te kijken, was je je hennepplantjes aan het verwarmen in de vrachtauto? Wat een klap
Op dinsdag 7 januari 2003 18:13 schreef scanman01 het volgende:
Wat is het hier lekker warm!
[Dit bericht is gewijzigd door meharis op 08-01-2003 19:48]
Artikel uit Haagsche Courant van 04-10-2002
Ex-Big Brother Ed wint Haagse Start met jazzclub
door Ellen den Hollander
DEN HAAG | Ondernemer Ed Nypels heeft met zijn Jazzclub Pannonica de seizoensprijs van de Haagse Start gewonnen. De Hagenaar nam het in de najaarseditie van de prijs voor startende ondernemingen op tegen een webwinkel in exclusief linnengoed en een communicatiebureau.
Nypels is bij velen bekend door strandtent Seagull en zijn spraakmakende optreden in het televisieprogramma 'Big Brother'. Zijn jazzclub gaat eind december open aan de Prinsegracht 14.
"Jazz in het hartje van Den Haag, dat moet een succes zijn", zo oordeelde de jury over Nypels club. "Het is een zeer ambitieus en zeer grootschalig plan met een bont palet aan ideeën". De jury waarschuwde de Hagenaar er wel voor dat het imago van de club duidelijk moet blijven. Ook kreeg Nypels het advies om de financiële risico's goed tegen het licht te houden. "Kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben".
Ed Nypels was verbaasd over zijn uitverkiezing. "Ik ben heel erg blij en ik ga graag op voor de jaarverkiezing", verklaarde hij. "Want ik vind de Haagse Start een goed initiatief". De jazzclub is vernoemd naar een beroemde mecenas van jazzmusici en wordt gevestigd pal naast het Paard.
De andere starters die meedongen naar de prijs waren Kronenburgh Landgoedlinnen van Peter Janssen en het communicatiebedrijf Zuidgeest en Van Bussel. Kronenburgh won de publieksprijs. Janssen gaat damasten tafelkleden, luxe nachtkleding en zware kwaliteit dekbedden verkopen via internet en blijft voorlopig nog werken in de it. Het communicatiebureau van het duo Yvonne van Zuidgeest en Tonny van Bussel dat richt zich zowel op particulieren als op bedrijven.
De Haagse Start is bedoeld voor ondernemingen die al enkele jaren bestaan of nog moeten beginnen. De bedrijven die de wedstrijd organiseren zijn Ernst & Young, de gemeente Den Haag, Kamer van Koophandel Haaglanden, ABN-AMRO, Haagsche Courant, Syntens, stadsgewest Haaglanden, RTVWest, De Gier & Lindeboom, Petten Tideman Sassen, Offerhaus Communicatie en Colorworks. De jaarlijkse editie, waarbij de drie winnaars van de afgelopen maanden het tegen elkaar opnemen, is op 25 november in het Appel Theater.
Een jazz-barones en haar toevluchtsoord
'Pannonica' is niet zomaar een leuk klinkende, exotische naam voor een jazzclub. De naam heeft voor jazzkenners een historische en een symbolische betekenis. Het is de doopnaam van een vrouw, baronesse Pannonica de Koenigswarter. Een telg van de Engelse tak van de Rothschild-bankiersfamilie die in de jaren vijftig een diepe band met de jazz en de jazzmusici in New York zou krijgen.
Haar huis werd een toevluchtsoord voor jazzmuzikanten. Ze steunde hen op allerlei manieren, een moderne variant op het oude mecenas-principe. Ze zou in de jazzmuziek vereeuwigd worden: Horace Silver schreef 'Nica's dream', - Nica was haar roepnaam - Gigi Gryce componeerde 'Nica's tempo' en van Thelonious Monk kwam het prachtige 'Pannonica'.
Nica de Koenigswarter - getrouwd met Jules de Koenigswarter, Franse piloot en verzetststrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog, daarna diplomaat - kreeg haar opvoeding in Frankrijk, kwam via haar man in Mexico terecht, maar het leven daar verveelde haar en ze verhuisde naar New York.
Haar appartement in het Stanhope Hotel werd een 'jazzhuis'. Jazzmuzikanten trokken in en uit, zij steunde ze, hielp als er problemen waren. In die tijd uniek: de jazz vocht voor zijn status en met de veelal door drugs veroorzaakte problemen in eigen kring. En dan een rijke dame wier familie koningen had gefinancierd als een advocate voor die kunstvorm.
Pianist Hampton Hawes vertelde later dat hij haar altijd bellen kon als hij moeilijkheden had. Zij stuurde dan een limousine met chauffeur om hem op te halen. Een zieke Charlie Parker betrok haar hotelappartement, zij steunde met geld en medicijnen, maar hij zou er sterven. Het bezorgde haar ten onrechte een slechte naam en de hoteldirectie zette haar het appartement uit.
Ze belandde in het Bolivar hotel, waar ze een piano in haar appartement had en waar na jazzconcerten musici langs kwamen om te jammen. Ook daar werd ze uitgezet. Uiteindelijk huurde ze een huis in New Jersey, uitkijkend over de Hudson en dáár schreef Thelonious Monk zijn 'Pannonica'. Want ook dat huis werd een jazzhuis.
Nica de Koenigswarter had Monk leren kennen bij zijn eerste concerten buiten Amerika in Parijs. Ze kregen een bijzondere relatie van wederzijds respect, niets seksueels, want alles met medeweten en instemming van Monks levensgezellin Nellie. Monk was een problematisch mens, en toen hij definitief in geestelijke problemen kwam, trok hij bij haar in. Bij haar zou hij de laatste jaren van zijn leven doorbrengen. Hij liet het bewust stil om zich heen worden, nam zijn muziek mee naar binnen, in zichzelf, schreef of speelde niet meer. Maar de zorgen van Nica en dát huis, dat toevluchtsoord waren er altijd.
Daarin ligt de band met de naam van de allereerste Echte Jazzcub die Den Haag nu rijk is geworden.
Bron: Haagsche Courant
edit - Shit LV... wij denken echt hetzelfde!
quote:Ja das soms wel eens eng maar vind het toch wel toppie
Op vrijdag 10 januari 2003 01:22 schreef scanman01 het volgende:
Hé ... lekker rustig hier.... En er staat nog drank ook. Scanman zakt lekker onderuit en zet even een muziekje op... Heerlijk.edit - Shit LV... wij denken echt hetzelfde!
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 01:27 schreef scanman01 het volgende:
En ja hoor.. Het forum is dicht!
quote:Ik zag jouw nieuwe signature ook... Dus jij fokt iedere dag? En is dat dan even snel of duurt dat fokken bij jou ook wel wat langer? Ik zelf hou niet zo van dat snelle fokken, dus ben ook vaak langer bezig.
Op vrijdag 10 januari 2003 01:28 schreef late_vogel het volgende:[..]
dat had ik al gezien
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 01:31 schreef scanman01 het volgende:[..]
Ik zag jouw nieuwe signature ook...Was maar voor deze avond hoor
Dus jij fokt iedere dag?......Dat ligt eraan of ik moet werken
En is dat dan even snel of duurt dat fokken bij jou ook wel wat langer? ......meestal duurt dat ff langerBlijf vaak ergens plakken.
quote:En ik heb m'n best gedaan...
Op vrijdag 10 januari 2003 01:27 schreef scanman01 het volgende:
En ja hoor.. Het forum is dicht!
quote:Bovenaan qua topics niet nee
Op vrijdag 10 januari 2003 01:39 schreef PC eend het volgende:
En ik heb m'n best gedaan...
Jeanette niet bovenaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |