abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 maart 2002 @ 01:59:50 #1
24512 schmertzer
aural assault
pi_3462209
bron: www.nu.nl

Homo's veroordeeld wegens hun geaardheid

Uitgegeven: 11-3-2002 21:18

CAIRO - Een Egyptische rechtbank heeft maandag vijf homoseksuele mannen tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld. Zij werden veroordeeld wegens hun geaardheid, aldus veiligheidsbronnen.

De mannen werden in januari gearresteerd in de Egyptische hoofdstad Caïro. Volgens een politiebron zouden de mannen ook beschuldigd zijn wegens het dragen van make-up en vrouwenkleren.

Vorige maand nog bood een delegatie van de Nederlandse homogemeenschap duizend handtekeningen aan bij de ambassade van Egypte in Den Haag. Ze protesteerden tegen de veroordeling van een groep van 23 homoseksuelen, die vorig jaar in Egypte werden veroordeeld wegens hun homoseksualiteit. De opgelegde straffen varieerden van één tot vijf jaar dwangarbeid.

Ook Amnesty International heeft scherpe kritiek op het Egyptische beleid over homoseksualiteit. In Egypte is homoseksualiteit een taboe, hoewel Egyptische wetten dit niet expliciet verbiedt. Veelal worden gearresteerde homo's wegens immoreel gedrag aangeklaagd.

now is a lovely time to run, to the sky where dreams belong...
  Redactie Frontpage dinsdag 12 maart 2002 @ 02:06:32 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3462229
heb je zelf ook nog een mening of blijft het bij deze copy/paste actie?

Wat die 1000 handtekeningen betreft, ik denk niet dat ze daar erg van onder de indruk zullen zijn.

pi_3462262
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 02:06 schreef SunChaser het volgende:

Wat die 1000 handtekeningen betreft, ik denk niet dat ze daar erg van onder de indruk zullen zijn.

Ik vind het goed van de Nederlandse homo gemeenschap dat ze hun ongenoegen toch geuit hebben. Ik vind het zelf belachelijk om iemand voor zijn geaardheid te straffen.
pi_3462268
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 02:19 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ik vind het goed van de Nederlandse homo gemeenschap dat ze hun ongenoegen toch geuit hebben. Ik vind het zelf belachelijk om iemand voor zijn geaardheid te straffen.

mee eens, iemand moet toch 'iets' doen me dunkt.

GLG

I just love the G4 Dual Powermacs
  Redactie Frontpage dinsdag 12 maart 2002 @ 02:22:11 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3462271
Wat ik me afvraag, gaat het nou om Egyptische mannen of toeristen?
pi_3462282
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 02:22 schreef SunChaser het volgende:
Ik denk Egyptische mannen, maar weet het niet zeker. Toeristen genieten nog van bescherming consulaat of ambassade (afhankelijk uit welk land je komt...)

GLG

pi_3462305
quote:
het gaat om mannen die daar normaal wel in een Homo discotheek "gedoogd" worden, maar op een of andere dag zijn ze opgepakt zonder aanleiding. Dus waren geen toeristen.
pi_3462312
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 02:30 schreef Chadi het volgende:

[..]

het gaat om mannen die daar normaal wel in een Homo discotheek "gedoogd" worden, maar op een of andere dag zijn ze opgepakt zonder aanleiding. Dus waren geen toeristen.

ah
in any case een trieste zaak
pi_3462397
quote:
Het vergt een stukje 'etnisch' lezen, maar dan kun je het in het stukje zelf ook al zien. Ze werden namelijk ook 'verdacht' van het dragen van vrouwenkleding en make up. In de mediterrane wereld staat dat meestal (tenzij je een beroemde transsexuele zangeres wordt) voor het meest gruwelijke wat een man kan doen, namelijk zijn mannelijkheid opofferen aan passieve homosexualiteir (je laten neuken). Het verschil daartussen en prostitutie kunnen ze vervolgens ook al niet helemaal maken, dus is een arrestatie en veroordeling wegens immoreel gedrag niet ver weg meer. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de mannen waarmee de veroordeelden sex hebben gehad verder niet zijn lastiggevallen omdat dat 'echte kerels' zijn.

Toeristen worden niet aan de Egyptische norm onderworpen, want dat zijn hoe dan ook geen echte mannen, en aan hun mannelijkheid is niks te verliezen.

Ergo, de veroordeelden zijn Egyptenaren.

Redactie Frontpage dinsdag 12 maart 2002 @ 03:06:07 #10
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3462419
Dank je voor je lezing
pi_3463046
Ongelooflijk dat dit nog steeds gebeurt. Hier zie je nog een voorbeeld dat homos nog in een non geaccepteerde wereld leven. Iemand oppakken voor hun geaardheid is gewoon puur achterlijk. Wat moeten homos daar dan doen? Hun gevoelens verbergen tot hun dood?
  dinsdag 12 maart 2002 @ 12:31:19 #12
3542 Gia
User under construction
pi_3464117
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 09:40 schreef Cazman het volgende:
Ongelooflijk dat dit nog steeds gebeurt. Hier zie je nog een voorbeeld dat homos nog in een non geaccepteerde wereld leven. Iemand oppakken voor hun geaardheid is gewoon puur achterlijk. Wat moeten homos daar dan doen? Hun gevoelens verbergen tot hun dood?
Nee, de actieve partner zijn. Degene die neukt is niet fout. Degene die zich laat neuken wel!

dinsdag 12 maart 2002 @ 15:02:57 #13
14281 KomMaar
I've got the power
pi_3465182
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 09:40 schreef Cazman het volgende:
Volgens mij gebeurt dit nog overal hoor, zelfs binnen de EU !
pi_3465212
Ik vind deze vervolging betreurenswaardig en keur het dan ook af.

Deze rechtspraak heeft kennelijk plaats gevonden onder invloed van rechts-religieuze partijen die toch nog wel invloed hebben in de Egyptische politiek.

Met name Europa moet eens met Egypte gaan praten en hen ervan overtuigen dat juist deze rechtspraak ideaal gebruikt kan worden als testcase om te bewijzen dat Egypte zich niet laat koeieneren door fundamentalisten en kiest voor seculiere politiek. Zeker gezien het feit dat homosexualiteit officieel niet strafbaar is in de Egyptische wet, maar dat ze op het nogal abstracte wet tegen "immoreel gedrag" zijn gepakt.

Ik pleit dus voor meer invloed en publiciteit vanuit Europa. Dan zullen we eens zien hoe dit uitpakt. Hopelijk positief.

Ars longa, vita brevis
pi_3465362
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 15:06 schreef motown het volgende:
Ik vind deze vervolging betreurenswaardig en keur het dan ook af.

Deze rechtspraak heeft kennelijk plaats gevonden onder invloed van rechts-religieuze partijen die toch nog wel invloed hebben in de Egyptische politiek.

Met name Europa moet eens met Egypte gaan praten en hen ervan overtuigen dat juist deze rechtspraak ideaal gebruikt kan worden als testcase om te bewijzen dat Egypte zich niet laat koeieneren door fundamentalisten en kiest voor seculiere politiek. Zeker gezien het feit dat homosexualiteit officieel niet strafbaar is in de Egyptische wet, maar dat ze op het nogal abstracte wet tegen "immoreel gedrag" zijn gepakt.

Ik pleit dus voor meer invloed en publiciteit vanuit Europa. Dan zullen we eens zien hoe dit uitpakt. Hopelijk positief.

Daar ben ik het mee eens gezien de Noord Afrikaanse landen meer beinvloedbaar zijn door Europa. Gewoon en dialoog aangaan. En die rechts-religieuze extremisten bah enge ventjes!
  dinsdag 12 maart 2002 @ 15:27:36 #16
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_3465408
'Homo's veroordeeld wegens hun geaardheid'

Waaruit blijkt dat?

Koranfascisme bedankt Islam
pi_3465792
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 15:27 schreef machteld het volgende:

Waaruit blijkt dat?

Dat blijkt uit de handteking die er onder is gezet door het Amerikaanse Propaganda Bureau.
  dinsdag 12 maart 2002 @ 16:33:15 #18
10090 waspman
life is sweet
pi_3465814
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 15:27 schreef machteld het volgende:

Waaruit blijkt dat?

quote:
Zij werden veroordeeld wegens hun geaardheid, aldus veiligheidsbronnen.
  dinsdag 12 maart 2002 @ 16:37:37 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_3465855
misschien een vrij onwetende vraag, maar wie betaalt by homosexuele prostitutie?... Ik dacht de ontvanger.. althans in Nederland
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_3466169
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 16:37 schreef Re het volgende:
misschien een vrij onwetende vraag, maar wie betaalt by homosexuele prostitutie?... Ik dacht de ontvanger.. althans in Nederland
[offtopic]
't Lijkt mij logisch dat dat eraan ligt of de klant wil neuken/pijpen of geneukt/gepijpt worden (of allebei), of misschien alleen maar wat wil 'knuffelen'... Vrij logisch toch?
[/offtopic]
quote:
Van de pagina http://www.gaysite.nl/Pages/Nieuws/buitenlands.html:

13/2 - Homoseksualiteit wordt in de Egyptische maatschappij, zoals in de meeste moslimlanden, zo veracht dat de belangrijkste mensenrechtenorganisatie van het land het niet aandurft de vervolging van homo's te bestrijden. Vanuit het buitenland komt wel kritiek. Zo heeft de Franse president Jacques Chirac tegenover zijn Egyptische ambtgenoot Hosni Mubarak zijn bezorgdheid uitgesproken over de veroordeling van 23 homo's in november tot gevangenisstraffen tussen de één en vijf jaar voor seks met mensen van het gelijke geslacht. Vorige week weigerde de Amerikaanse volksvertegenwoordiger Barney Frank naar een congres over interculturele contacten in Egypte te gaan uit protest tegen de behandeling van homo's. De islam verbiedt homoseksualiteit. Hoewel in Egypte geen desbetreffende paragraaf in het strafrecht staat, geven wetten omtrent zedelijkheid, prostitutie en losbandigheid de rechters voldoende mogelijkheden om homo's te veroordelen en dat gebeurt dan ook vaak. Egyptische organisaties die de rechten van vrouwen, Koptische christenen en gevangenen verdedigen zeggen geen kans te zien zich sterk te maken voor de homoseksuelen. Als ze dat wel deden, dan zou dat het eind betekenen van het ,,concept mensenrechten'' in Egypte, zei Hisham Kassem van de Egyptische Organisatie voor Mensenrechten. De leider van de grootste Egyptische organisatie voor mensenrechten zegt homo's niet te verdedigen want ,,ik heb geen mandaat van de bevolking en ik wil niet dat het westen het tempo van de mensenrechtenbeweging in Egypte bepaalt''. De Egyptische mensenrechtengroepen bevinden zich politiek en financieel in een moeilijk parket. Volgens internationale organisaties probeert de Egyptische overheid de groepen het zwijgen op te leggen door hun te verbieden geld aan te nemen uit het buitenland, terwijl dat vaak hun enige bron van inkomsten is, en door hun medewerkers te arresteren.

Erg triest.
(Je zou bijna in de verleiding komen dit weer te zien als een voorbeeld van achterlijke islamitische cultuur... Alleen zijn er op de genoemde pagina ook tal van voorbeelden te ontdekken van discriminatie in Europa en de VS.)
  dinsdag 12 maart 2002 @ 18:35:06 #21
24512 schmertzer
aural assault
pi_3466986
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 02:06 schreef SunChaser het volgende:

Voor de wellevendheid zal ik daar maar een antwoord op geven. 1000 handtekeningen is natuurlijk peanuts inderdaad. En natuurlijk moeten homo's dezelfde rechten krijgen als hetero's. alle beetjes helpen?
now is a lovely time to run, to the sky where dreams belong...
  dinsdag 12 maart 2002 @ 20:22:45 #22
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_3467798
Ik begrijp nog steeds niet hoe deze mensen enkel en alleen vanwege hun geaardheid veroordeeld hebben kunnen worden.

Ik denk dan ook dat dit bericht met een korreltje zout gelezen moet worden.

Koranfascisme bedankt Islam
  dinsdag 12 maart 2002 @ 22:00:45 #23
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3468668
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 16:29 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dat blijkt uit de handteking die er onder is gezet door het Amerikaanse Propaganda Bureau.

Tuurlijk. Alles is de schuld van de VS.
Dat Egypte homos in de cel pleurt voor hun geaardheid ook.
Logisch.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  dinsdag 12 maart 2002 @ 22:03:13 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3468702
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 15:02 schreef KomMaar het volgende:

[..]

Volgens mij gebeurt dit nog overal hoor, zelfs binnen de EU !

Volgens mij niet.

Bron?
Of verzin je het weer?

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_3470082
quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 22:03 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Volgens mij niet.

Bron?
Of verzin je het weer?

Klik even op die eerdere url die ik plaatste. Er gebeurt ook veel ongein in landen waar de islam niet de belangrijkste godsdienst is. Het kenmerkende is misschien telkens wel de aanwezigheid van fundamentalistische religies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')