abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 8 maart 2002 @ 21:15:12 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3430904
Citizen Kane Sat 9 Mar, 13:40 - 15:35 BBC2

Voor degegen die hem nog niet gezien hebben: morgenmiddag zou je CK kunnen tapen en/of kijken. Ik ken 'm al en ben erg benieuwd wat jij vind van deze klassieker. Gekozen als beste film van de vorige eeuw.

Mijn mening, want ik heb 'm al gezien, is dat deze film behoorlijk is overschat. De eerste 20 minuten zijn briljant, zeker wat camerastandpunten betreft. De whodunnit vond ik zelf nogal langdradig.

En het einde, zeg maar de epiloog was weer briljant. Toch vind ik dit zeker niet de beste film van de 20e eeuw. Dan kies ik nog eerder voor The Godfather.

Ken je 'm al, review 'm dan nu. Kijk 'm anders morgen!

pi_3431186
The godfather wordt ook door zo'n 50.000 mensen (voters op http://www.imdb.com) gezien als de beste film.
Voor de top 250, kijk hier . Die is goed, maar vind ik persoonlijk ook niet de beste. Smaken verschillen zullen we maar zeggen
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  Redactie Frontpage vrijdag 8 maart 2002 @ 21:44:10 #3
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3431210
Ja, dat TGF de beste film op IMDB is dat weet ik wel. Alleen werd CK als beste film van de 20e eeuw gekozen.
  Redactie Frontpage zaterdag 9 maart 2002 @ 09:00:28 #4
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3434947
Schop
pi_3436318
Bedankt voor de tip. Ga videoband zoeken. Misschien wil Pleb er ook zijn licht over laten schijnen?
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after you
  zaterdag 9 maart 2002 @ 13:41:19 #6
23011 thezeppo
I am Dick Darlington
pi_3436512
voor die tijd zat er, vond ik, goed camerawerk in, lange shots, andere shots... maar een beetje overwaardeerd is ie wel ja, wel een goede film maar niet ZO goed... Hitchcock maakte in '35 al hele goede films...
Bruce's Bar & Grill
  Redactie Frontpage zaterdag 9 maart 2002 @ 15:49:55 #7
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3437362
Ow, de tijden komen van de BBC site dus zijn het Engelse tijden
pi_3437870
nou ik heb 'm ook al (een paar keer) gezien.. en ik vind het een SUPER-film, maar niet één van m'n favoriete films allertijden...

veel PRACHTIGE shots, camerastandpunten, enz... het verhaaltje valt prachtig als een puzzel in elkaar, maar het verhaal op zich is slechts "erg goed" en niet fantastisch. Het acteerwerk van Welles is echt super...

na de film met audio-commentaar van film-criticus Roger Ebert gezien te hebben ben ik 'm nóg wat meer gaan waarderen (is het je opgevallen dat in alle flashbacks degene die het verhaal op dat moment vertelt telkens in de rechteronderhoek te zien is?), ben erg blij met m'n r1 special edition

maandag 11 maart 2002 @ 19:04:42 #9
16049 BJB
cluods in the haed
pi_3458733
In een tijd waarin we films als Pulp Fiction, The Matrix en Fight Club gewend zijn, vind ik het vaak erg moeilijk om een 'oudere' film te plaatsen in de tijd waarin hij gemaakt is, vooral als ik die tijd niet bewust meegemaakt heb. Zo ook met Citizen Kane. (geef in 2060 maar 's een groep relatief jonge mensen de opdracht een recensie over één van de hierboven genoemde films te schrijven, zij zullen hetzelfde ervaren.) De camerastandpunten en verhaalstructuur zullen in die tijd ongetwijfeld revolutionair geweest zijn, maar nu kom ik met mijn mening wat dat betreft niet verder dan 'wel aardig', of 'leuk bedacht'.
Natuurlijk is de film erg goed geacteerd, ook vind ik de belichting erg mooi. Het verhaal wordt -voor z'n tijd dus...- verfrissend gebracht, maar ik vond het leven van meneer Kane persoonlijk nogal oninteressant.
Ik ga de film geen hogere beoordeling geven omdat het een voorbeeld is geweest voor vele andere films. Ik zie de film gewoon zoals hij is, en dan zie ik een goed geacteerde, sfeervolle, maar verder nogal onboeiende film. 6/10
pi_3458975
quote:
Op maandag 11 maart 2002 19:04 schreef BJB het volgende:
Ik zie de film gewoon zoals hij is, en dan zie ik een goed geacteerde, sfeervolle, maar verder nogal onboeiende film.
Grappig, ik hoor precies dezelfde kritiek als dit bij The Man Who Wasn't There.

Btw, beetje kut dat ik 'em gemist heb. Filmsoptv.com werkt niet meer ofzo

dinsdag 12 maart 2002 @ 00:17:56 #11
16049 BJB
cluods in the haed
pi_3461717
quote:
Op maandag 11 maart 2002 19:36 schreef Theeboon het volgende:
Grappig, ik hoor precies dezelfde kritiek als dit bij The Man Who Wasn't There.
Laat ik The Man Who Wasn't There nou een heel erg mooie, goede en boeiende film vinden! (Ben dan ook wel een beetje -heel erg- Coen fan, maar goed...)
pi_3462190
Ik vond The Man Who Wasn't There veeel leuker om te kijken dan Citizen Kane
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_3462786
quote:
Op maandag 11 maart 2002 19:36 schreef Theeboon het volgende:
Filmsoptv.com werkt niet meer ofzo
*kuch* signature *kuch*
pi_3462795
quote:
Op maandag 11 maart 2002 19:04 schreef BJB het volgende:
In een tijd waarin we films als Pulp Fiction, The Matrix en Fight Club gewend zijn, vind ik het vaak erg moeilijk om een 'oudere' film te plaatsen in de tijd waarin hij gemaakt is, vooral als ik die tijd niet bewust meegemaakt heb.
Had ik persoonlijk alleen bij de eerste paar klassiekers die ik begon te kijken, na een paar oude films achter elkaar leidt het oude uiterlijk niet meer af, en zijn ze (vond ik tenminste) WEL erg goed
pi_3924540
ff een kickje, wel op zijn plaats. Want ik ga vanavond
naar Citizen Kane in de Pathé ArenA (Pathé Comebacks)

Dus vanavond of morgen mij bescheiden mening over deze film..

Wat BJB zegt, daar kan ik me wel heel goed in vinden. Ik had dat dus bijvoorbeeld met Psycho. Toen heel eng, maar tegenwoordig is men wat meer gewend, en wordt Psycho zeker niet zo eng ervaren (door mij) als dat men vroeger deed..

Die Welt ist alles was der Fall ist.
  zaterdag 5 juli 2003 @ 00:09:39 #16
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_11572952
Als ik nou even doe alsof dit het centrale CK topic is:
Welke DVD-versie prefereren jullie de R1 of de R2? Totaal verschillende extra's, maar ze lijken me allebei de moeite waard. Welke te kopen?
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_11575062
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 00:09 schreef Sai het volgende:
Welke DVD-versie prefereren jullie de R1 of de R2? Totaal verschillende extra's, maar ze lijken me allebei de moeite waard. Welke te kopen?
Ik zou voor de R1 versie gaan, die heeft een audiocommentaar van Roger ebert
  zaterdag 5 juli 2003 @ 14:21:21 #18
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_11579029
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 00:09 schreef Sai het volgende:
Ik heb die ene met de Docu over de film, was wel aardig
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zaterdag 5 juli 2003 @ 14:22:35 #19
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_11579040
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 02:47 schreef Joppe het volgende:

[..]

Roger ebert

Nou leuk...die conservatieve hansworst
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_11579257
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 14:22 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Nou leuk...die conservatieve hansworst

Pff conservatief of niet, die man weet tenminste waar ie het over heeft. In tegenstelling tot sommige andere mensen...
  zaterdag 5 juli 2003 @ 19:23:59 #21
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_11583495
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 14:40 schreef Joppe het volgende:

[..]

Pff conservatief of niet, die man weet tenminste waar ie het over heeft. In tegenstelling tot sommige andere mensen...

Nou, ik geef toe dat hij een heel behoorlijke filmkennis heeft, maar ik kan me een show herinneren waarin hij wigerde Blue Velvet een thumbs up te geven omdat het personage van Monica Belucci in de film respectloos werd behandeld...

Ach ja, ik denk dat ik ondanks jullie advies toch voor de R2 ga, omdat ik de documentaire op de R1 al op het IDFA heb gezien (prima documentaire trouwens hoor).

pi_11583881
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 19:23 schreef Sai het volgende:

[..]

Nou, ik geef toe dat hij een heel behoorlijke filmkennis heeft, maar ik kan me een show herinneren waarin hij wigerde Blue Velvet een thumbs up te geven omdat het personage van Monica Belucci in de film respectloos werd behandeld...

Uh.... Ik had ook geen thumbs up gegeven voor een Blue Velvet met Monica Bellucci. Wel voor de versie met Isabella Rossellini Beetje in de war?
  zaterdag 5 juli 2003 @ 21:41:20 #23
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_11585926
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 19:44 schreef Joppe het volgende:

[..]

Uh.... Ik had ook geen thumbs up gegeven voor een Blue Velvet met Monica Bellucci. Wel voor de versie met Isabella Rossellini Beetje in de war?

Foutje...
pi_13053947
Is de opdracht al over? .

In ieder geval, ik heb de film net gezien, en vind hem erg mooi... goede acteurs en actrices ten eerste, en best een goed verhaal (had beter gekund wat mij betreft)... maar inderdaad, de camerastandpunten vielen mij ook op, die vond ik vaak erg goed gekozen... en de omgevingen zijn ook heel mooi... die 2 dingen samen zorgen voor een hele mooie sfeer door de hele film heen.

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  woensdag 15 oktober 2003 @ 01:11:57 #25
4180 Hare
Come fly with me!
pi_13890343
Mijn bescheiden mening over deze film:

Net gekeken en niet onder de indruk. Het verhaal was niet boeiend. Wel leuk, wel goed, maar niet dat het me pakte. Naar het einde toe wist ik ook wel wat Rosebud was dus kwam het niet als een verassing. En zorgde er ook niet voor dat het einde me raakte.

Wat me wel opviel was natuurlijk de prachtige camerastandpunten. Dat kleine charlietjes door de deuropening in de sneeuw vond ik bijvoorbeeld prachtig! En zo zijn er door de film wel meer mooie shots te zien. Zeker ook de laatste met al die dozen en pakken en alles.

Maar goede cinematography zorgt er bij mij niet voor dat ik de film netr zo geweldig vind als velen. Vind het een degelijke 7.

The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')