abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3318523
We zitten hier met een probleem met een PO.

Je vindt het op deze site:
http://www.math.rug.nl/didactiek/kansenoptv/KansenOpTv.htm

Je speelt dus een spel met drie deuren. achter 1 van de 3 staat een mooie auto. Je kiest dus een deur. Dan gaat 1 van de foute deuren open. Wat doe je? blijf je bij je originele deur, of wissel je?

We hebben het nagerekend mbv een programma op de GR, je moet dus wisselen, dan heb je een kans van 2/3 dat je hem goed kiest. Dit klopt exact. Maar we kunnen geen goede redenatie bedenken..

En waarom is het zo moeilijk voor mensen om dit te begrijpen?

pi_3318540
Dit 3 deuren probleem staat in NL bekend als de Willem Ruis selectie. Ik heb geen tijd om de hele verklaring neer te pennen, maar je zou op deze naam kunnen zoeken.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_3318581
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:26 schreef Lucille het volgende:
Dit 3 deuren probleem staat in NL bekend als de Willem Ruis selectie. Ik heb geen tijd om de hele verklaring neer te pennen, maar je zou op deze naam kunnen zoeken.
inderdaad was er wat te vinden:
http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00066/Ruis.html

Maar de technische uitleg zijn we nog bezig uit te googlen... Op deze link kun je het spel spelen, het werkt wat handiger dan de applet op de eerst genoemde site.

En het bewijs+oplossing:
http://www.io.com/~kmellis/monty.html

[Dit bericht is gewijzigd door neographikal op 27-02-2002 09:37]

woensdag 27 februari 2002 @ 09:36:27 #5
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3318614
Zoek eens naar "The Monty Hall Paradox" op internet. Onder deze naam staat je probleem ook bekend

// Edit: ok reeds genoemd

[Dit bericht is gewijzigd door IllOgical op 27-02-2002 09:49]

What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  woensdag 27 februari 2002 @ 09:37:59 #6
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3318628
O dit is wel cool, dit heb ik een paar maanden terug op school gehad.

Er zijn drie deuren, zeg A, B en C. Laten we zeggen dat de kandidaat in de eerste instantie deur A kiest. De kans dat hij de goede deur heeft is 1/3, de kans dat de auto achter deur B of C staat is 2/3.

Vervolgens opent de quizmaster deur B of C. Laten we zeggen deur B(als je deur C wilt, copy paste je dit stuk en vervang je B door C ). Op het moment dat hij dit doet blijft de kans gelijk op winst voor de deur waar je voor staat, die is nog steeds 1/3. De overgebleven deur C heeft dan een winstkans van 1 - 1/3 = 2/3.

[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_3318631
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:36 schreef IllOgical het volgende:
Zoek eens naar "The Monty Hall Paradox" op internet. Onder deze naam staat je probleem ook bekend
hadden we ook al gevonden, check mn post hierboven maar toch bedankt. Als we niet hadden geweten dat het het Willem Ruis probleem had geheten hadden we het niet kunnen vinden
pi_3318663
In google vind ik met de zoekopdracht "drie deuren" trouwens ook wel genoeg...
pi_3318695
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:37 schreef Metamorphozis het volgende:
O dit is wel cool, dit heb ik een paar maanden terug op school gehad.

Er zijn drie deuren, zeg A, B en C. Laten we zeggen dat de kandidaat in de eerste instantie deur A kiest. De kans dat hij de goede deur heeft is 1/3, de kans dat de auto achter deur B of C staat is 2/3.

Vervolgens opent de quizmaster deur B of C. Laten we zeggen deur B(als je deur C wilt, copy paste je dit stuk en vervang je B door C ). Op het moment dat hij dit doet blijft de kans gelijk op winst voor de deur waar je voor staat, die is nog steeds 1/3. De overgebleven deur C heeft dan een winstkans van 1 - 1/3 = 2/3.

Hmmmmm.... ik snap hoe je hieraan komt, maar hangt het er niet vanaf HOE je hier tegenaan kijkt???

Er word tenslotte 1 deur voor je weggehaald.... je moet dan kiezen uit 2 deuren..... fifhty-fifthy zou ik logischerwijs zeggen.....

Maar als een wiskundig progje het voor je heeft uitgerekent, dan zal je wel gelijk hebben... Je uitleg klinkt feilloos.

woensdag 27 februari 2002 @ 09:46:53 #10
23559 -Witlof-
Echt een hele, hele forse
pi_3318717
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:44 schreef -POEP- het volgende:

[..]

Hmmmmm.... ik snap hoe je hieraan komt, maar hangt het er niet vanaf HOE je hier tegenaan kijkt???

Er word tenslotte 1 deur voor je weggehaald.... je moet dan kiezen uit 2 deuren..... fifhty-fifthy zou ik logischerwijs zeggen.....

Maar als een wiskundig progje het voor je heeft uitgerekent, dan zal je wel gelijk hebben... Je uitleg klinkt feilloos.

Ik begrijp het ook nog niet, kan iemand me het even heel duidelijk uitleggen?
Whoppaaa
pi_3318719
quote:

[..]

Het gaat er om dat er in 1 van de 2 gevallen voorkennis is. En die extra informatie geeft je een verdubbeling van de kans.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 27 februari 2002 @ 09:47:48 #12
21212 XtoX
Timeless Life
pi_3318731
De kans dat je de eerste deur goed hebt is 1/3.
De kans dat je dus bij de eerst keuze er naast zit is 2/3.
!De grootste kans is dus dat je er naast zit!

Als je dus een foute deur kiest (2/3 kans) dan gaat daarna d andere foute deur open. Er blijven dan twee deuren over de in eerste instantie (foute deur) door gekozen en de goede deur. Je dus het beste switchen. Dit is in 2/3 van de gevallen.
Als je dus de goede deur (1/3 kans) meteen kiest dan gaat daarna n van de foute deuren open. Een andere foute deur blijft, je weet dit niet en zal switchen. Je zit er dan naast en verliest. De kans echter dat dit gebeurd is maar 1/3 tegenover een winstkans van 2/3.

1/3 x 1/2 = 0.1666
2/3 x 1/2 = 0.3333

Discover the truth, it's still out there.
  † In Memoriam † woensdag 27 februari 2002 @ 09:51:02 #13
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_3318771
quote:

[..]

pcies!

Die deur die je niet hebt gekozen, had 1/3 procent kans en na wegvallen van foute deur, doe je een herberekening en kom je op 50% uit.

Dan moet je diezelfde herberekening ook op de deur loslaten waar je voorstaat, die vervolgens ook op 50% komt.

Er veranderd dus niets.

Die logica dat je moet ruilen is in dezelfde categorie van als ik geld uitgeef, hou ik meer over.

pi_3318894
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:46 schreef Lucille het volgende:
Het gaat er om dat er in 1 van de 2 gevallen voorkennis is. En die extra informatie geeft je een verdubbeling van de kans.
Ach so.... ik snapte de oplossing wel, maar enige onderbouwende uitleg ontbrak nog.

Eigenlijk is het heel makkelijk uit te leggen. Vergroot de schaal maar eens.

Als je bijvoorbeeld de keuze moet maken uit 100 deuren. Vervolgens haal je 98 verkeerde deuren weg.... het zou dan wel erg stom zijn als je die andere deur niet zou nemen.

Of maakt dit het niet duidelijker?

pi_3325518
Nadat er 1 foute deur is opengegaan, zijn er nog maar twee mogelijkheden voor de twee andere deuren:

deur 1: goed // deur 2: fout
deur 1: fout // deur 2: goed

Als je aanvankelijk voor deur 1 koos, heb je 50% kans dat je de goede hebt. En hetzelfde geldt als je deur 2 had gekozen.

Volgens mij maakt het dus niet uit of je van deur verandert.

pi_3325633
2/3 klopt niet: In de eerste situatie heb je een kans van 1 op de drie dat je de goeie hebt, dus 1/3. in de tweede situatie (als een deur al open is) heb je een kans van 1 op de twee dat je de goeie heb, dus 1/2. In totaal is je kans dus 1/3+1/2= 5/6
dus geen 2/3: je heb namelijk niet twee keer de keuze uit vier deuren: Dat van mij is wel goed, want we hebben het nu bij wiskunde over kansberekening en we hebben precies hetzelfe probleem opgelost.
If I die before I wake, pray the lord my soul to take......
  woensdag 27 februari 2002 @ 18:21:59 #17
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3325646
O jee...

Je staat voor een deur. De kans dat die het is is 1/3. Het maakt niet uit wat iemand doet, dat blijft hetzelfde toch?

Als iemand een deur open doet, dan verandert die kans toch niet????

De kans op deur A blijft gelijk, gewoon 1/3. De deur die over blijft nadat er ntje open is gegaan heeft dan een kans van 2/3.

[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_3325698
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 18:21 schreef badje het volgende:
2/3 klopt niet: In de eerste situatie heb je een kans van 1 op de drie dat je de goeie hebt, dus 1/3. in de tweede situatie (als een deur al open is) heb je een kans van 1 op de twee dat je de goeie heb, dus 1/2. In totaal is je kans dus 1/3+1/2= 5/6
dus geen 2/3: je heb namelijk niet twee keer de keuze uit vier deuren: Dat van mij is wel goed, want we hebben het nu bij wiskunde over kansberekening en we hebben precies hetzelfe probleem opgelost.
[offtopic]
goedzo badje.. je hebt dus toch opgelet..
[/offtopic]

ik ben me trouwens nog aan et bedenken wat et nu moet zijn

woensdag 27 februari 2002 @ 20:38:05 #19
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_3327394
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 18:21 schreef badje het volgende:
Dit verhaal klopt niet.

Je telt kansen van (volgens jou) twee verschillende situaties bij elkaar op. Dat kan helemaal niet! Dat jij kansberekening op de middelbare school hebt zegt niet automatisch dat je gelijk hebt. Ik studeer wiskunde aan de VU, maar dat is geen argument om aan te tonen dat ik gelijk heb.

Je hebt drie deuren. A, B en C.

Je hebt een kans van 1/3 dat de auto achter n van die deuren staan.

Je kiest deur A, dan is de kans dat de auto achter die deur staat 1/3 en de kans dat ie niet achter die auto staat 2/3.
Als iemand verklapt dat achter deur B de auto niet staat, dan BLIJFT de kans nog steeds 1/3 dat de auto achter deur A staat en de kans dat de auto achter deur B of C staat is nog steeds 2/3. Je weet nu al dat de auto met een kans van 0,0 achter deur B staat, dus moet deur C een kans hebben van 2/3.

Je moet het denk ik met de volgende situatie verglijken. Je kiest n lot uit een miljoen loten, waarvan er ntje wint.
De kans dat jij wint is n miljoenste. De kans dat dat lot het is ontiegelijk klein. Het maakt niet uit wat iemand anders doet met andere loten, het is gewoon ontiegelijk klein.
De kans is ontiegelijk groot (namelijk 999999 miljoensten) dat n van de andere loten het winnende lot is. Je weet dus praktisch zeker dat jouw lot niet zal winnen.
Als iemand WEET welk lot het is en vervolgens 999998 niet winnende loten uit de overige loten trekt, terwijl je wel wist dat de kans ontiegelijk groot was dat ie daar tussen moest zitten, is de kans ontiegelijk groot dat dat ene lot wat over blijft van de overige loten het winnende lot is.

Het zou wat andes zijn als iemand willekeurig 999998 loten zou trekken die het niet waren. Maar in dit geval weet de quizmaster al welke het is en welke niet. De kans is in dit geval namelijk 0,0 dat de quizmaster per ongeluk de deur open doet waar de auto achter staat, of het lot trekt die wint.

pi_3327501
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 09:47 schreef XtoX het volgende:
De kans dat je de eerste deur goed hebt is 1/3.
De kans dat je dus bij de eerst keuze er naast zit is 2/3.
!De grootste kans is dus dat je er naast zit!

Als je dus een foute deur kiest (2/3 kans) dan gaat daarna d andere foute deur open. Er blijven dan twee deuren over de in eerste instantie (foute deur) door gekozen en de goede deur. Je dus het beste switchen. Dit is in 2/3 van de gevallen.
Als je dus de goede deur (1/3 kans) meteen kiest dan gaat daarna n van de foute deuren open. Een andere foute deur blijft, je weet dit niet en zal switchen. Je zit er dan naast en verliest. De kans echter dat dit gebeurd is maar 1/3 tegenover een winstkans van 2/3.

1/3 x 1/2 = 0.1666
2/3 x 1/2 = 0.3333

.
pi_3327548
Rekening houdend met de algemene relativiteitstheorie kom ik op een kans van 2/3 - 0,8*10^(-13) om 1/3 + 0,6*10^(-13). De overige 0,2*10^(-13) zijn verdwenen in de intrinsieke energie van de ruimtetijdsstructuur.
Wittgenstein
pi_3327672
Oke ik zal proberen het uit te leggen.

de quizmaster opent niet een willekeurige deur, maar altijd een deur die aan de volgende twee voorwaarden voldoet:
1. achter de deur mag de auto niet staan.
2. het moet n van de overblijvende deuren zijn (dus de deur die de kandidaat niet heeft gekozen).

Ik ga er van uit dat de auto achter deur c staat.

Kandidaat kiest deur A
Quizmaster opent deur B
Kandidaat switch: wel prijs
Kandidaat switch niet: geen prijs

Kandidaat kiest deur B
Quizmaster opent deur A
Kandidaat switch: wel prijs
Kandidaat switch niet: geen prijs

Kadidaat kiest deur C
Quizmaster opent deur A (of B)
Kadidaat switch: geen prijs
Kadidaat switch niet: wel prijs

dus bij switchen heb je een kans van 2/3

Ik hoop dat je er wat mee kan

pi_3327697
quote:
Op Wednesday 27 February 2002 20:46 schreef Koekepan het volgende:
Rekening houdend met de algemene relativiteitstheorie kom ik op een kans van 2/3 - 0,8*10^(-13) om 1/3 + 0,6*10^(-13). De overige 0,2*10^(-13) zijn verdwenen in de intrinsieke energie van de ruimtetijdsstructuur.
Klein beetje kansloos.
pi_3328712
Ook kansloos om een discussie te houden over een feit. Helemaal nu zelfs de grootste kneuzen het snappen...
Blaat het niet dan schaadt het niet
  woensdag 27 februari 2002 @ 22:22:52 #25
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_3329395
Ik heb vorig jaar op de universiteit in groningen een hele les over dit probleem gehad... maar uitleg ben ik inmiddels vergeten. Het is zo.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')