abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 december 2018 @ 13:27:22 #276
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_183583569
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 13:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nobele poging, maar als ik jou was zou ik het opgeven. Ongeacht hoe ver Etto er naast zit, hij gaat dat nooit toegeven. :)
Nee dat heb ik nu wel door ja. Zelfs mijn overgesimplificeerde Jan en Piet voorbeeld wist hij nog zo te verdraaien dat hij niet hoeft toe te geven dat IQ-testen enige voorspellende waarde hebben. Wat kan Etto wel? Mensen in hokjes duwen, ze uitmaken voor alt-rechts, nazi's en schedelmeters en zijn eigen onkunde daarbij etaleren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Richestorags op 07-12-2018 13:33:40 ]
pi_183583579
Yung DWDD?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_183583734
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 18:16 schreef Scribent het volgende:

[..]

Als joden, zwarte mensen, vrouwen etc werden en worden achtergesteld vanwege hun geloof, huiskleur, gender etc, dan stel je dat in je verzet tegen die achterstelling centraal, vanuit de gedachte dat er een reden is dat juist om die reden achterstelling plaats vindt. Dat is niet meer dan logisch. Dan kun jij wel zeggen: ik focus niet op huidskleur (of geslacht etc) maar feit is dat de maatschappij dat wel doet. Daarin is dat onderscheid reëel en dus moet je daar als activist tegen ageren.
Ik betwijfel of dat wel een feit is.

quote:
En dan helpt het dus geen zak om te zeggen dat "we met z'n allen niet zo naar kleur moeten kijken". Dan laat je namelijk de oorzaak van het probleem onbenoemd, sterker nog je gooit daar een laag plamuur over, maakt het onmogelijk om racisme als analytisch middel te gebruiken. Terwijl het dat is: racisme (en seksisme) is niet individuele mensen die onaardig doen tegen elkaar, het is een manier waarop de maatschappij geordend is (zowel nationaal als globaal) in wie wat heeft, wie waar kan wonen, wie toegang heeft tot voorzieningen, wat we herdenken etc. Als je de maatschappij wilt begrijpen zul je dat moeten benoemen, onderzoeken waarom en op welke manier het verschil zwart/wit en man/vrouw er kennelijk maatschappelijk toe doet, en of je daar wat tegen kan doen.
Laten we eerst vaststellen dat huidskleur er niet toe zou mogen doen. Dan ga je al de fout in als je aan komt zetten met "De zwarte lijst". Dan ga je al de fout in als je blanken diskwalificeert als volwaardige discussiepartner en belanghebbenden. Dan ga je de fout in als je er Amerikaanse begrippen bijsleept en verhoudingen projecteert om er een internationaal zwart tegen blank van te maken. Als je het wil onderzoeken moet je sowieso niet beginnen met stellen dat het zo is.

Ik betwijfel dat ras een rol speelt in de wijze waarop de maatschappij geordend is, racisme lijkt me meer iets dat buiten de orde staat. Ook fout maar heel wat anders.

quote:
Hoe dat racistisch kan zijn zie ik echt niet in, dat lijkt me nou echt blaming the victim. Vrouwen die - ik noem maar wat - de wage gap tussen mannen en vrouwen aankaarten zijn toch ook niet seksistisch?
Vaak wel hoor. Het is gewoon een racistische manier van redeneren, draai blank en zwart om en je weet meteen waarom. Daar moet je ver van blijven omdat het inhoudelijk niet deugt maar vooral omdat je niet wil dat blanken ook zo gaan redeneren. Je kunt racisme niet omdraaien, althans niet met succes. Het enige antwoord op racisme is huidskleur terugbrengen tot wat het is.

quote:
(Dit alles nog even los van het feit dat alle gezanik over integreren en aanpassen etc in de afgelopen 30 jaar natuurlijk ook over identiteit ging, maar dan een bepaald soort (fictief) Hollandse. Wat was dat anders dan identiteitspolitiek?)
Hollands nog wel. Ben je me nou aan het triggeren met de pijn van de wingewesten nog zo vers in het geheugen? Wist je dat Franse bezetters die mijn betbetbetbetbetovergrootvader dwongen om in het leger te gaan en bij de Wolga hebben laten doodvriezen Nederland Holland noemden?

quote:
Nee, en geen zinnig mens beweert dat.
Er is dan ook een ernstig gebrek aan zinnige mensen in deze disucssie. Er wordt wel degelijk aan toeeigening van het onderwerp vanwege huidskleur gedaan.

quote:
Individuele uitzonderingen zijn niet zo belangrijk, laat staan dat ze een argument zijn tegen de constatering van het probleem. Obama for president betekende ook niet dat de VS vrij was van racisme.
Klopt, maar de ZP-discussie kwam als een donderslag bij heldere hemel en plotseling doken ineens allemaal horrorverhalen over het racisme in Nederland op. Velen oncontroleerbeer, sommigen vals en leugenachtig, vaak op een buitenlands publiek gericht en met 'blackface' Zwarte Piet, de rijkdom die van de slavernij afkomstig zou zijn en Zuid-Afrika is het plaatje compleet. Het is een campagne en geen eerlijke.

quote:
Je klinkt hier als de hoofdredacteur van een 100% blanke, mannelijke krantenredactie voor wie alleen de kwaliteit van een redactielid telt, niet diens kleur of geslacht!
Welke krantenredactie zou dat nog moeten zijn dan? De meesten hebben de newspeak al overgenomen. Ik zie ze allemaal keurig meeblaten dat er hitlergroeten zouden zijn gebracht, ze schrijven kritiekloos op dat de Groningse politie onderzoek gaat doen naar racistische uitingen hoewel daar geen aanwijzingen voor zijn. Iedereen springt op de bandwagon, stel je voor dat een krantenredactie alleen de kwaliteit laat tellen, misschien krijgen we dan weer een kwaliteitskrant!

quote:
Eeh, tja, dat is dus exact het probleem: huidskleur was en is wel degelijk belangrijk, als gezegd verklaart het (net als geslacht, leeftijd etc) voor een belangrijk deel de ordening van onze maatschappij. Maar omdat er geen openlijk racisme is, geen Alabama jaren '60 en sligs vir blankes toestanden, zou huidskleur niet belangrijk zijn? En zijn dus degenen die aankaarten dat racisme wel degelijk als ordenend systeem in onze maatschappij een functie heeft, zélf de racistische zeurkousen en de aanstichters van polarisering? Ik snap niks van zo'n constatering.
Ik heb nog geen onderbouwing gezien van wat als feit gepresenteerd wordt, namelijk dat huidskleur belangrijk zou zijn. Vandaar ook dat de VS er altijd aan de haren bijgesleept moet worden.

quote:
Dit zijn voor een groot deel de stropoppen waarop ik doelde, plus het afgezaagde 'ja-maar-Amerika'-argument. Afgezien van mogelijk enkele randfiguren (al zou ik eigenlijk niet weten wie) noemt helemaal niemand 'iedereen' racist. En NL activisten hebben het over NL situaties - het is een flauwe dooddoener dan steeds met Amerika te komen aanzetten.
Misschien hebben ze zonder projectie van Amerikaanse toestanden gewoon niks?

quote:
Behalve dat dit als gezegd riekt naar victim blaming, zijn het ook gewoon geen gelijkwaardige situaties. Het verschil is macht: als de bevoorrechte meerderheid discrimineert heeft dat andere gevolgen dan wanneer een achtergestelde minderheid dat doet.
Klopt, maar ik geloof niet zo in het slachtofferschap van zwarte vrouwen met mooie carrieres die decennia hebben kunnen functioneren alsof er geen racisme was. Zeker gezien de vaak niet zo heel indrukwekkende capaciteiten. Daarnaast is het een manier van denken die splijt langs huidskleur en dat is gevaarlijk.

Het is ook gewoon het monopoliseren van onderwerpen, en daarmee gewilde baantjes. Dan bedoel ik niet Simons want die heeft het knap zwaar voor een laagbetaalde doch moeilijke baan. Maar columnist bij een landelijk dagblad, dat wordt je niet zomaar. Tenzij er week in week uit over zwarte vrouwendingen moet worden geschreven en dat alleen door een zwarte vrouw kan gebeuren.

quote:
Ik vind dat ook niet het sterkste punt, al is de term 'blank' historisch gewoon problematisch, en wel omdat het juist politiek gemotiveerd was. Het is opnieuw een geval van omgekeerde verontwaardiging om niet daarover boos te zijn maar om degenen die die politieke motivering aan de kaak stellen.
Ik weet niet of dat zo is. Zijn de blanke sabel en de top der duinen ook politiek gemotiveerd? Wit is feitellijk gewoon geen correcte kleuraanduiding voor het blanke huidtype en een rijke taal heeft een heleboel kleuraanduidingen, vroeger nog veel meer gebruikelijke dan nu. Daarnaast is heeft de Nederlandse taal zich in het Europese deel ontwikkelt, waar mensen nooit met slavernij te maken hebben gehad. Het is makkelijk wegkijken als het lekker ver weg gebeurt.

quote:
Als gezegd: dat jij dat vindt is prima. Nu de maatschappij nog.
De maatschappij vindt dat ook. Simons heeft ook zinnige kritiek geleverd. Zo heeft ze bijvoorbeeld een keer gezegd dat blanke Nederlanders denken dat ze niet tot racisme in staat zijn. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Daar worden we ook graag in bevestigd en mensen nemen massaal aanstoot aan een impliciete racisme-beschuldiging.

Dat wil niet zeggen dat alles ook daadwerkelijk koek en ei is maar het zegt wel heel veel over hoe blanke Nederlanders willen zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')