abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage dinsdag 12 maart 2024 @ 08:19:30 #151
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212794358
bazbo cd2390: Tortoise - Standards



Het volgende album Standards verschijnt in 2001, koop ik op 6 april 2001 en is een voortzetting van de ingeslagen weg. Tien stemmige instrumentale stukken waarin weer van alles te beleven valt. Het klinkt allemaal iets organischer, omdat de groep wat minder studiofratsen inzet en de nadruk meer ligt op echt muziek maken. Een stuk als opener Seneca is wat dat betreft een goed voorbeeld daarvan. Toch prikkelt dit album me minder; op een of andere manier lijkt het wat vlakker. Niet slecht, dat zeker niet, maar de plaat springt er gewoon wat minder uit.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 12 maart 2024 @ 08:26:15 #152
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212794416
bazbo cd2391: Tortoise - It's All Around You



Het avontuur is weer terug op dit album dat in 2004 uitkomt. Ik koop het op 3 mei 2004 bij het verschijnen. De hoes alleen al is een belevenis. Mijn digipak maakt net andersom open, ook al kun je de cd ook op de kop en achterstevoren zien. En dan die afbeeldingen. De muziek is ouderwets grillig, onverwacht en toch vertrouwd. Het is een aaneenschakeling van pakkende en bezwerende instrumentaaltjes die alle kanten op kunnen gaan. Hartelijk fijn. Mijn lichte teleurstelling met de voorganger is geheel verdwenen. Dit is een allemachtig gave plaat.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 16 maart 2024 @ 20:06:17 #153
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212851831
bazbo cd2392: Tortoise - A Lazarus Taxon



Dit rijk gevulde doosje komt in 2006 en ik koop het gelijk als het uitkomt, op 21 september 2006. Formeel staat er niets nieuws op, maar ik ken er niks van. Wat wil het geval? Het geval wil dat A Lazarus Taxon is gevuld met outtakes, remixen, bijdragen aan tributealbums, moeilijk te krijgen singleversies en meer van die obscure shit. Die obscure shit is overigens verspreid over drie cd's en op een meegeleverde dvd zien we allerlei concertopnamen. De cd's geven een waanzinnig mooi overzicht van alle kanten van de bijzondere muziek van de band en de dvd die doet dat ook. Voorwaar, geen misse aanvulling op de Tortoiseverzameling.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 16 maart 2024 @ 20:15:03 #154
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212851960
bazbo cd2393: Tortoise - Beacons Of Ancestorship



En dan moeten we weer drie jaar wachten op nieuw werk. Zo gauw het uit komt, koop ik het. Op 6 juli 2009. Beacons Of Ancestors is enerzijds oude vertrouwde Tortoise: de muziek is onvoorspelbaar ondanks het herhaalkarakter ervan, sleurt je mee van de ene naar de andere atmosfeer en stuitert waarlijk alle kanten op. Anderzijds zijn er nu ook vlagen die mij uitzonderlijk verontrusten. Soms is het zó onaangenaam dat ik me afvraag of ik het nog wel vaker wil beluisteren. Wacht, laten we dat anders formuleren. Dit album vraagt veel van de luisteraar, maar als die doorzet, dan dringt zij of hij of hen door tot een waar luisteravontuur. Dat maakt dat deze plaat wel degelijk weer totaal anders is dan al z'n voorgangers en aldus een opvallend werk in de Tortoisecatalogus.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 18 maart 2024 @ 10:08:43 #155
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212869599
bazbo cd2394: Tortoise - The Catastrophist



Veel te lang moeten we wachten op nieuw werk van Tortoise. Maar als The Catastrophist dan eindelijk verschijnt en ik 'm koop op 1 februari 2016, dan blijkt het een grandioze plaat en het wachten meer dan waard. In de elf compacte stukken horen we alles wat we van Tortoise gewend zijn: instrumentale postrock, zich herhalende muzikale patronen die steeds wat opschuiven en toch verrassend uitpakken. Over verrassing gesproken: in enkele songs horen we zang, van Todd Rittmann en Georgia Hubley, maar echt spectaculair kan ik die niet noemen. Nee, dan de opener dat tegelijkertijd het titelnummer is en wat dachten we van het magistrale Shake Hands With Danger? Zo komen er nog wat pareltjes voorbij. Voeg daar nog het hilarische hoesontwerp bij en we kunnen stellen dat The Catastrophist wederom een hoogtepunt is in het Tortoiseoeuvre. Sindsdien helaas niets meer verschenen, al is de band incidenteel nog altijd aan het touren.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage maandag 18 maart 2024 @ 10:45:39 #156
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212869884
bazbo cd2395: Ralph Towner - At First Light



Ralph Towner is gitarist, mocht je het niet weten. Wat zeg ik? Hij is multi-instrumentalist, want ook handig op piano, percussie, trompet en Franse hoorn. In de jaren zestig speelt hij samen met allerlei jazzmuzikanten, maar beroemd wordt de Amerikaan in de jaren zeventig als lid van de band Oregon. Tegelijkertijd begint hij soloplaten te maken voor het befaamde ECM-label. In 2023, op zijn drieëntachtigste, brengt hij At First Light uit, een waanzinnig fraai album waarop hij elf prachtinstrumentaaltjes op akoestische gitaar vertolkt, waaronder twee covers en een traditional. Het is bijzonder stemmige zondagmorgenmuziek, waarin de stilte na de toon net zo belangrijk is als de toon zelf. Behang is het absoluut niet; ik beluister het vaak en Towner weet me zijn verstilde wereld in te trekken en mijn aandacht gevangen te houden. Prachtplaat.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage dinsdag 19 maart 2024 @ 11:56:14 #157
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212881481
bazbo cd2396: Devin Townsend - Empath



'Let there be blood, let there be monsters!' Het werk van de muzikale stuiteraar Devin Townsend heeft me nooit echt aangetrokken. Ik ken het ook eigenlijk helemaal niet goed. Townsend zingt op een album van Steve Vai dat ik heb en dat is niet mijn favoriete Vaiplaat; destijds was Townsend nog de Strapping Young Lad en bediende hij zich veelal van gebrul dat mij niet zo bekoort. Ik lees wel van alles en neem recensies van albums tot mij en begrijp dat hij een muzikale duizendpoot is die van vele markten thuis is: van metal tot atmosferisch en als gitarist kent hij hoge waardering. Een paar jaar geleden kom ik bijna in de verleiding om een liveplaat van hem te kopen, maar het komt er niet van. Dan wordt het 2019 en komt Townsend met Empath op de proppen. Eerlijk gezegd zijn het namen van gastmuzikanten die mij over de streep trekken en het nieuwe album doen kopen: Steve Vai, Anneke van Giersbergen, Morgan Ågren en Mike Keneally. Als ik dan ook nog eens her en der unaniem lyrische recensies lees, neem ik op 8 april 2019 Empath mee uit een plaatselijke platenwinkel. Het bizarre en propvolle hoesje van de Limited Edition waarbij je ogen te kort komt is al een fraaie voorbode van wat te verwachten. Op Empath laat Townsend horen waartoe hij in staat is; zo goed als alle elementen uit zijn rijke oeuvre komen aan de orde. Zo opent de plaat met een atmosferisch stukje, om daarna gelijk los te barsten met Genesis. Van subtiele instrumentaties tot uitzinnige gitaarerupties, van fraaie koorzang tot bizar gebrul, van warme soundscapes tot furieuze metal: alles wat je je bij Townsend kunt bedenken staat op deze plaat. Ik kom oren tekort. Ja, alles zit propvol gearrangeerd en het is bij vlagen grandioos over de top, maar wat is het allemachtig goed. Het eerste half uur is een ware aanslag op mijn muzikale incasseringsvermogen en het spel van Townsend, Ågren, Keneally en nogal wat anderen is bijzonder indrukwekkend. Halverwege het album zijn er wat rustpunten met de malle operazang in Why? en het waarlijk schitterende Borderlands, om daarna weer verder te gaan met de ultrabombast en uiteindelijk te eindigen met een overdonderende songsuite Singularity. De Limited Edition heeft een tweede disc met daarop nog eens tien demo's van songs die helemaal niet op de plaat staan, maar er ondanks de ruwe geluidskwaliteit qua intensiteit niet voor onder doen. Na het afspelen van de vijfenzeventig minuten die het reguliere album Empath vraagt, moet ik even goed op adem komen, zó veel vraagt het, maar allemensen, beste mensen.




:Y

[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 21-03-2024 05:42:49 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 23 maart 2024 @ 19:38:53 #158
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212929923
bazbo cd2397: Devin Townsend - Order Of Magnitude - Empath Live Volume 1



Rondom het verschijnen van Empath vertelt Devin Townsend de muziekpers dat hij had af te rekenen met allerlei persoonlijke en psychische problemen, vandaar dat hij op het album zo veelzijdig tekeer gaat en de plaat een ware bevrijding voor hem is. Dat hij gebukt gaat onder onprettige zaken, is niet te merken als je kijkt naar deze concertfilm Order Of Magnitude. Sterker nog: het is een groot feest. Ik was eigenlijk helemaal niet van plan om nog meer van Townsend aan te schaffen (ik moet nu nog altijd bijkomen van Empath), maar Townsend plaatst op de social media aankondigingen en reportages van dit optreden dat plaatsvindt op 12 december 2019 in de Roundhouse in Londen. De hyperactieveling heeft een tienkoppige band om zich heen verzameld, waaronder drie (drie!) gitaristen, een achtergrondkoortje en een keur aan klassemuzikanten: gitarist/toetsenist Mike Keneally, drummer Morgan Ågren, touchgitarist Markus Reuter, bassist Nathan Navarro, toetsenist Diego Tejeida, zangeressen Samantha Preis, Anne Preis en Arabella Packford, maar de ster van de show is misschien wel gitariste/zangeres Ché Aimée Dorval. Met dit bonte gezelschap zet hij een zeer afwisselende en dik twee uur boeiende show neer. Het begint met een jam waarin iedere muzikant vanaf de bar een cocktail krijgt aangereikt en dit type meligheid zal het hele concert doorgaan. Als iedereen wat te drinken heeft, is het eerste stuk Borderlands en dat is gelijk al een grandioze en opzwepende klapper. Townsend wisselt ragstukken af met subtieler werk. Bij vlagen zit ook hier en daar de muziek grandioos volgepropt met instrumentale partijen, dat je soms niet weet wat je hoort. Maar de muur van geluid kent ook gaten en dan blijkt het Townsendensemble ook lieflijke dingen te kunnen voortbrengen. Hoogtepunten zijn eerder genoemde Borderlands, de bombastische stukken Evermore en War, het indrukwekkende Heavens End, het hilarische operastukje Why? (met Townsend in tutu) en de eerste toegift: de briljante cover van Disco Inferno. Stukken van Empath en ouder materiaal wisselen elkaar af en daartussendoor zit dan ook nog een drumduet van Ågren en Townsend op allerlei attributen. Ik zit twee uur ademloos te kijken als ik de film op 1 november 2020 heb gekocht en ik ben niet de enige: af en toe zie je Markus Reuter met evenveel verbazing van zijn snaren opkijken, zich waarschijnlijk afvragend in wat voor waanzin hij beland is. Naast de dvd bevat de Limited Edition van dit spektakel ook twee cd's, met daarop de hele show zonder het intro met de cocktails en het lange drumduet. En ja, ook na het bekijken of beluisteren van dit concert heb ik weer tijd nodig om tot mijzelf te komen. Wat een grandioos belachelijk goed feest, dit.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage zaterdag 23 maart 2024 @ 19:54:13 #159
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212930140
bazbo cd2398: Devin Townsend - Lightwork



Ja, ik zou écht niet meer kopen van Devin Townsend. Toch doe ik het op 27 december 2022. Dan verschijnt Lightwork. Het bericht dat het een veel rustiger en toegankelijker album is dan al het voorgaande van de gestoorde Canadees, heeft me nieuwsgierig gemaakt. Als ik het hoor, vraag ik me af of dit wel een Townsendplaat is. De muziek zit lang niet zo volgepropt als het andere werk dat ik van hem heb gehoord. Er staat wel degelijk stevig materiaal op, maar het gebrul blijft achterwege en ook de overdub op overdub op overdub en twaalfdubbele gitaarpartijen zijn grotendeels absent. De mooie melodieën en hemelse zang zijn gebleven en dat maakt Lightwork tot eenvoudiger kost. Zelf zegt Townsend dat hij het nodig had om terug te gaan naar gemakkelijker in het gehoor liggende songs en tekstueel verhaalt hij over zijn ervaringen tijdens de Covid-pandemie. Bij nadere beluistering blijkt het toch allemaal niet zo gemakkelijk te doorgronden, maar dat is eerder een pre dan een teleurstelling. Een gróéiplaat! Op Lightwork doet Townsend heel veel zelf en zet hij spaarzaam wat gasten in, waaronder Mike Keneally, Morgan Ågren en Ché Aimée Dorval. Ik koop trouwens de Limited Edition, die een tweede cd kent onder de titel Nightwork, waarop nog eens tien stukken die kennelijk thematisch niet zo goed op het reguliere album pasten. Muzikaal doen ze er zeker niet voor onder en af en toe klinkt het zelfs wat experimenteler. Mooi album!




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
pi_212975962
pi_212975990
pi_212976271
pi_212976898
pi_212977677
pi_212978538
pi_212979661
  Redactie Frontpage donderdag 28 maart 2024 @ 09:00:17 #167
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212987493
bazbo cd2399: Pete Townshend - White City - A Novel



Als Pete Townshend dit album uitbrengt, is zijn muzikale carrière al dik twintig jaar gaande. We kennen hem natuurlijk als de songsmid van The Who en ook zijn soloplaten zijn niet te onderschatten. In ons ouderlijk huis is mijn oudere broer vanaf eind jaren zeventig de Whofan, dus krijg ik veel van de muziek mee. In 1985 is The Who al een t tijdje niet zo actief (behalve dan tijdens Live Aid) en dus heeft Townshend alle gelegenheid om weer eens een solowerk uit te brengen. White City is een multimediaal project; uiteindelijk verschijnt er een video en elpee. Townshend vertelt het verhaal van een man die zich losmaakt van zijn verstikkende omgeving en waarschijnlijk is het een verhaal waarin hij zijn eigen levenservaring heeft verwerkt. Of zoiets, zoek het op wikipedia zelf uit, wat kan mij het ook schelen. Het gaat om de muziek. White City is een album vol pakkende en typische Townshendsongs met een wat karakteristiek jarentachtiggeluid. De grote hit is natuurlijk Face The Face, dat gewoon een jaren zestig R&B-nummerke is, maar dan vol zit met effecten die de tand des tijds niet geheel hebben doorstaan. Geen probleem, want het blijft ijzersterk. In 2016 komt er een mooie remaster van de plaat uit en die koop ik op 24 oktober 2016.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 28 maart 2024 @ 09:24:44 #168
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212987747
bazbo cd2400: Pete Townshend - Pete Townshend's Deep End Live!



Ik koop deze cd op 21 september 1988 en het is een van mijn eerste cd's. Het album White City blijkt succesvol en Townshend speelt op 1 en 2 november 1985 in de Brixton Academy in Londen met een uitgebreide band met daarin onder anderen drummer Simon Phillips en gitarist David Gilmour. Van de concerten verschijnt een uitgebreid verslag in de vorm van een video en een samenvatting daarvan horen we op deze cd uit 1986. In 2004 komt een completere weergave van de concertreeks, maar die heb ik niet. Ik moet het doen met dit uittreksel. Wel heb ik een andere samenvatting, maar dan op elpee/vinyl en uitgegeven in 2022 ter gelegenheid van Record Store Day. Op de cd staan slechts tien liedjes maar het weinige is gaaf. Townshend speelt solospul, materiaal van The Who en allerlei covers. Sommige stukken doet hij solo en bijna akoestisch; in andere dendert de tetterdetetband heerlijk van zich af. Fijne plaat met veel hoogtepunten. Allemensen, wat hebben we deze vaak door de kamer heen geknald!




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 28 maart 2024 @ 09:45:07 #169
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212988040
bazbo cd2401: Pete Townshend - Scoop



'Ik heb maar één hobby en dat is thuis opnames maken van de liedjes die ik heb geschreven.' In 1983 brengt Pete Townshend een kleine selectie uit van de honderden demo's en thuisopnamen die hij in de twintig jaar daarvoor heeft gemaakt. Die selectie maakt hij niet zelf; hij vraagt een vriendin (Spike) die geen fan zijn muziek is, om een aantal stukken te kiezen die samen een interessante luisterervaring oplevert voor zowel de fan als voor mensen die zijn muziek niet kennen. En dat is gelukt. We horen vroege demo's van de vroege Whohits, enkele opnamen ter voorbereiding van het beruchte Lifehouse-project (waarvan veel terechtkomt op Who's Next) en solostukken. Ter afwisseling zijn er grapjes als het pianostukje Tipperary en Recorders (waarin hij pielt met speelgoed van zijn dochter). Hilarisch is het verhaal achter Popular, dat hij The Who voorlegde; de andere bandleden lachten hem uit in zijn gezicht, maar jaren later had hij refrein vervangen door een ander zonder dat het echt fundamenteel anders was en toen vonden de Wholeden het geweldig. En zo staat de dubbelelpee vol met interessante en amusante pareltjes. Scoop geeft een indrukwekkende kijk in de keuken van Townshend. In 2017 komt er een mooie remaster uit en die koop ik bij het verschijnen op 21 augustus 2017.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage donderdag 28 maart 2024 @ 09:53:55 #170
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_212988161
bazbo cd2402: Pete Townshend - Another Scoop



Townshend heeft echt belachelijk veel materiaal op de planken liggen. Uit de vele demo's en thuisopnamen maakt zijn vriendin Spike in 1987 opnieuw een selectie. Op Another Scoop staat weer hoogst vermakelijk materiaal dat de songsmid in zijn thuisstudio in elkaar heeft gepeuterd. Zo vinden we vroege demo's van Whoklassiekers als Happy Jack, Substitute, The Kids Are Allright en Pictures Of Lily, maar ook recenter materiaal als het typisch jaren tachtig klinkende You Better You Bet. Heel mooi vind ik de stukjes waarop hij een orkestraal geluid inzet; het laat een soort filmmuziekzijde van Townshends talent horen. Een solowerk als Football Fugue klinkt voor mij uitermate verrassend. In dat opzicht is dit tweede deel misschien wel sterker dan z'n voorganger. In 2017 komt er een mooie remaster uit en die koop ik bij het verschijnen op 21 augustus 2017.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 29 maart 2024 @ 08:42:20 #171
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_213002566
bazbo cd2403: Pete Townshend - Scoop 3



Deze derde aflevering laat nogal op zich wachten. Pas in 2001 komt Pete Townshend met een nieuwe verzameling demo's en thuisopnamen. Hij gooit het ook over een iets andere boeg, want hij wil veel nog niet prijsgeven van wat mogelijk op latere albums zal komen te staan. Wel krijgen we weer zeer mooi materiaal uit zijn thuisstudio('s) voor de kiezen. Geen vroege demo's, maar wel spul uit de jaren zeventig en tachtig en ook later. Kennelijk zit hij in 2000 en 2001 in een introspectieve bui, want er staan verrassend veel liedjes op die gaan over zijn eigen tekortkomingen (seksuele escapades buiten zijn vaste relatie, drankverslaving, enzovoorts). Doordat hij het meeste thuis zelf heeft ingespeeld, krijgt de muziek een intiem karakter. Niet alles is even zwaar; er staan weer (korte) orkeststukjes op en zelf vind ik Elephants helemaal te gek: op dit instrumentaaltje gaat hij tekeer op zijn geliefde Prophet 10 en weet hij een waanzinnige geluid uit het instrument te halen. Helaas blijft het bij Scoop 3 voor wat betreft de kijk in de keuken van de songsmid. In 2017 komt er een mooie remaster uit en die koop ik bij het verschijnen op 21 augustus 2017.




:Y
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')