abonnement Unibet Coolblue
pi_210962149
Het algemene sim race topic

Welkom in het algemene sim race topic. Hier kan alles besproken worden wat met sim racen te maken heeft. Zoals o.a. ervaringen met verschillende simulatie software en games, ervaringen met hardware, het laatste sim race nieuws of bijvoorbeeld het verloop van je laatste races. Omdat sim racen toch een beetje een niche hobby is, is er nu een algemeen topic, waar alle Fok! racers bij elkaar kunnen komen om te discussiëren over hun sim race hobby.

Wat is sim racen ?

Sim racen is het simuleren van autosport op de PC of consoles. Hierbij staat realisme over het algemeen voorop. Het is uiteraard niet verplicht, maar voor een goede simulatie wordt wel aangeraden een stuur en pedalen te gebruiken. Een goed stuur maakt gebruik van force feedback (ffb). Dit houdt in dat er motors in het stuur zitten die krachten uitoefenen op het stuur tijdens het rijden. Door middel van deze krachten wordt het gedrag van de auto op de baan gesimuleerd. Met goede ffb voel je dus elk moment van overstuur en onderstuur en elke hobbel, kuil of curbstone op de weg.

Hardware



Op het gebied van hardware is er onwijs veel te vinden. Je kunt het hierbij zo gek maken als je zelf wilt. Van enkel een stuur op het bureau tot een complete motion cockpit met 3 schermen, button boxes, gemodificeerde pedalen en alles erop wat je maar kunt bedenken. Er zijn veel kleine bedrijven die mooie op maat gemaakte apparatuur produceren en verkopen. De grote bekende merken op de markt die aan massa productie doen zijn Logitech, Thrustmaster en Fanatec. Deze merken leveren goede hardware op het gebied van sim racen in verschillende prijsklasses.

Software/games



Er zijn veel verschillende games en simulators op de markt. Hieronder een lijst met een paar van de beste en meest bekende simulators en games op de markt.

- Assetto Corsa
- Automobilista (voorheen Game Stock Car)
- Dirt rally
- Codemasters F1 201x
- Project Cars
- Rfactor 1&2
- RaceRoom Racing Experience
- Iracing
- Gran turismo
- Forza Motosport
pi_210962306
Laatste week veel Forza Motorsport gespeeld.

Perfecte 'sim' om lekker op de bank te spelen met de controller op het grote scherm. Heb het ook even met stuurtje geprobeerd maar dat is het dan weer net niet IMO.

De singleplayer is matig vind ik maar het online gedeelte is echt super. Ze hebben een beetje de iRacing/Gran Turismo formule gekopieerd. 3 spec races die om vaste tijden beginnen. Tot die tijd kan je de practice sessie joinen en kwalificeren. Mooie is ook dat de tracks steeds roteren en het weer en tijdstip random zijn dus zelfs als je maar 1 klasse rijd krijg je alsnog voldoende variatie in de races.

Minder serieus dan je standaard sims maar vermaak me er echt goed mee.
  Moderator zondag 15 oktober 2023 @ 17:25:08 #3
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_210962601
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:15 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Ik heb deze: https://tweakers.net/pricewatch/1410776/raceroom-rr3033.html

Kan hem eigenlijk niet aanraden, maar toen ik aan het begin van de covid periode instapte was er niet heel veel keuze door de voorraad gekte :+ Zit prima, maar hij is te wobbelig voor serieuze gear upgrades. Direct drive zou die stuurstang aan snot draaien. Met remmen (loadcel) trap ik nu al regelmatig dat hele frame in een boogje.

Zou ik nu opnieuw instappen dan zou ik voor een simlab setje gaan: https://sim-lab.eu/collections/sim-racing-cockpits. Alleen is een stoel die wat vlakker is lastig te vinden. Ik had wat kuip stoelen geprobeerd en ze zaten allemaal kut voor mijn eh, grote botten :+
Was al naar Simlab aan het kijken ja, maar goed moet inderdaad nog een stoel bij en die variëren ook nogal. Maar die dingen ogen echt vrij stevig dus die kan zeker wel een goede DD aan.
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 16:24 schreef Sjemmert het volgende:
Ik heb deze.

https://gtomega.eu/produc(...)riant=14009912229943

Prima cockpit voor niet al te veel geld IMO.
Prijstechnisch zeker interessant. Is het een beetje stevig en hoe bevalt de stoel?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  Moderator zondag 15 oktober 2023 @ 17:34:01 #4
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_210962683
Heb zelf vanavond een 90-minuten race op de Nordschleife met GT3 in rFactor 2 🫣

Heb nog nooit zo'n lange race gedaan dus ben echt bang voor m'n rug maar ja
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_210963433
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 17:25 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Was al naar Simlab aan het kijken ja, maar goed moet inderdaad nog een stoel bij en die variëren ook nogal. Maar die dingen ogen echt vrij stevig dus die kan zeker wel een goede DD aan.
[..]
Prijstechnisch zeker interessant. Is het een beetje stevig en hoe bevalt de stoel?
Het is wss niet zo stevig als zo'n simlab maar voor mij is het stevig genoeg. Heb CSL DD 8Nm en CSL load cell pedalen erop. Die van mij staat al bijna 10 jaar. In de tussentijd is iig de pedaal plaat aangepast en dikker gemaakt, die van mij is nog de oude dunnere en heeft iets flex.

Ik heb die RS6 stoel dat is de goedkoopste volgens mij, er zijn meer opties maar heb ik geen ervaring mee. Het is niet de meest comfortabele stoel maar ik zit verder prima geen last van mijn rug o.i.d. kan er prima uren in racen. Heb ook die single monitor mount erbij die op het frame zelf gemonteerd wordt.

Het zal allemaal niet dezelfde kwaliteit zijn als bv zo'n simlab rig maar wel weer een stuk beter dan die playseat rigs.

Als je een degelijke rig zoekt voor niet al te veel geld kan ik deze zeker aanraden. Mag het wat meer kosten dan zijn er wss wel betere opties.
pi_211412476
Jouw Playseat niet genoeg? Op F1 Authentics...

The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_211412607
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 november 2023 17:17 schreef shiz het volgende:
Jouw Playseat niet genoeg? Op F1 Authentics...

[ afbeelding ]
Is die 117K met black friday korting ?

:{
pi_211530589
Iemand die hier Automobilista 2 speelt ?

Zit helemaal in de Formula Hitech set.. (Gebaseerd op seizoenen 92 en 93 ) , met actieve ophanging etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')