abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 25 juli 2022 @ 20:24:01 #151
5428 crew  miss_sly
pi_205456884
Het is druk. Er zijn heel veel uitgelaten mensen O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 26 juli 2022 @ 00:25:58 #152
5428 crew  miss_sly
pi_205458962
Het was fantastisch O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 26 juli 2022 @ 00:57:52 #153
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_205459029
Het begin vond ik maar zozo, maar gelukkig kwam dat na Why go home? helemaal goed. Wel gelachen om Purple rain (WTF?) en de gitaar die niet meer mee terug mag...
  dinsdag 26 juli 2022 @ 07:18:34 #154
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_205459234
Geweldig!!
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator dinsdag 26 juli 2022 @ 07:24:49 #155
5428 crew  miss_sly
pi_205459246
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 00:57 schreef Fietsertje70 het volgende:
Het begin vond ik maar zozo, maar gelukkig kwam dat na Why go home? helemaal goed. Wel gelachen om Purple rain (WTF?) en de gitaar die niet meer mee terug mag...
Ik vond het vanaf de eerste noot geweldig O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205459328
Wat een topavond :) ben geen superfan (in de zin van ken elk liedje). Maar wauw heb echt genoten.

Enige minpuntje. 50 minuten in de rij gestaan voor het Amsterdam tshirt, maar was al uitverkocht
pi_205459346
hoeveel tamboerijnen hadden ze wel niet bij zich ;) en volgens mij heeft iedereen in de zaal wel een plactrum gekregen hahaha
pi_205459431
Beetje zure recensie wel :)

Pearl Jam balanceert tussen rockconcert en ziekenbezoek Eddie Vedder
Pearl Jam trad maandag dan toch nog op in de Ziggo Dome. Het werd een intieme en, vooral voor de geteisterde frontman Eddie Vedder, ook helende avond.

Stefan Raatgever26 juli 2022, 07:32
Op maandag speelde Pearl Jam in een uitverkochte Ziggo Dome. De geplande show een dag eerder ging niet door vanwege stemproblemen van zanger Eddie Vedder. Beeld Ben Houdijjk
Op maandag speelde Pearl Jam in een uitverkochte Ziggo Dome. De geplande show een dag eerder ging niet door vanwege stemproblemen van zanger Eddie Vedder.BEELD BEN HOUDIJJK
“Het wordt,” zei Eddie Vedder na een liedje zingen, “een andere avond dan anders. Eigenlijk had mijn keel nog zeker twee weken meer herstel nodig, maar we wilden niet naar huis zonder tenminste nog één show te spelen.”

De stembanden van de zanger van Pearl Jam (57) waren de afgelopen week even wereldnieuws. De rockband die altijd overleeft, viel zomaar even stil en zegde het ene na het andere concert af. Het eerste van een Amsterdams tweeluik in de Ziggo Dome zondag zelfs pas een paar uur voor aanvang.

De keel van Vedder – een week eerder bij een concert in Parijs gegeseld door ‘stof, hitte en de rook van vuurtjes op het terrein’ – bleek telkens onvoldoende hersteld. De Europese tournee van de grungegrondleggers zou vurig moeten eindigen in Amsterdam, maar leek uit te doven als een waxinelichtje.

Toch trad Pearl Jam maandagavond aan. Met dank aan een behandeling van de Voorburgse KNO-arts Marco Franken, vertelde Vedder. Franken, die in eigen land ook Anouk en René Froger behandelde, had duidelijk ook meegedacht over een plan van aanpak voor de avond. Eerst een half uur rustig inzingen, dan versnellen, maar de galmrefreinen aan de zaal overlaten. En nog een keelsparend idee: laat alle bandleden ieder een liedje zingen, zodat je zelf even pauze kunt nemen. Die maatregelen zorgden er, samen met het bekorten van de speeltijd met een kwartiertje, voor dat Vedder toch het einde haalde. “Dit is heel belangrijk voor hem,” zei gitarist Stone Gossard.

Sigaret
Zo werd het inderdaad een volkomen andere Pearl Jam-ervaring dan waarop de band zich al zo’n dertig jaar beroept: niet groots en meeslepend, maar eerder intiem en op momenten zelfs breekbaar.

Die wending zorgde in de zaal – waar tientallen bezoekers overigens doodleuk een sigaret opstaken – grotendeels voor blije gezichten. Zo zagen de fanatieke Nederlandse fans hun idolen nog nooit. Semi-akoestisch speelde de band eerst albumpareltjes als Nothing as it Seems en Off He Goes. Die hoorde deze tournee nog geen enkele zaal. En er waren zelfs nummers – het kleine Better Man en het extra rauwe Alive bijvoorbeeld – die dankzij Vedders vocale craquelé extra lading kregen.

Maar voor wie voor het eerst een Pearl Jam-show bezocht, moet het concert een teleurstelling zijn geweest. Je gunt Vedder – zo ongeveer de sympathiekste rockster op aarde – zonder meer zijn helende avond, maar met zijn continu naar het publiek gerichte microfoon tijdens de refreinen van klassieke songs als Why Go en Even Flow leek hij wel erg op die schnabbelzanger die eigenlijk niet in zijn Mercedes had moeten stappen, maar zijn gage in de lokale discotheek niet wilde laten liggen.

Zo ontstonden twee observaties die nauwelijks te verenigen waren. Kwalitatief gezien was dit vermoedelijk het minste concert dat Pearl Jam ooit in ons land gaf. Tegelijkertijd voelde iedereen hoe intiem en bijzonder de avond was. Alsof we met z'n alles even op ziekenbezoek bij Eddie mochten komen. Die emotionele lading hield zo niet alleen Vedder, maar ook het concert met pleisters overeind.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 08:58:18 #159
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_205459604
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 07:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vond het vanaf de eerste noot geweldig O+
Ik vreesde behalve voor de stem van Eddie ook voor de knieën van de rest van de band zo op die krukjes.
  Moderator dinsdag 26 juli 2022 @ 09:50:47 #160
5428 crew  miss_sly
pi_205459891
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 08:30 schreef linebear het volgende:
Beetje zure recensie wel :)

Pearl Jam balanceert tussen rockconcert en ziekenbezoek Eddie Vedder
Pearl Jam trad maandag dan toch nog op in de Ziggo Dome. Het werd een intieme en, vooral voor de geteisterde frontman Eddie Vedder, ook helende avond.

Stefan Raatgever26 juli 2022, 07:32
Op maandag speelde Pearl Jam in een uitverkochte Ziggo Dome. De geplande show een dag eerder ging niet door vanwege stemproblemen van zanger Eddie Vedder. Beeld Ben Houdijjk
Op maandag speelde Pearl Jam in een uitverkochte Ziggo Dome. De geplande show een dag eerder ging niet door vanwege stemproblemen van zanger Eddie Vedder.BEELD BEN HOUDIJJK
“Het wordt,” zei Eddie Vedder na een liedje zingen, “een andere avond dan anders. Eigenlijk had mijn keel nog zeker twee weken meer herstel nodig, maar we wilden niet naar huis zonder tenminste nog één show te spelen.”

De stembanden van de zanger van Pearl Jam (57) waren de afgelopen week even wereldnieuws. De rockband die altijd overleeft, viel zomaar even stil en zegde het ene na het andere concert af. Het eerste van een Amsterdams tweeluik in de Ziggo Dome zondag zelfs pas een paar uur voor aanvang.

De keel van Vedder – een week eerder bij een concert in Parijs gegeseld door ‘stof, hitte en de rook van vuurtjes op het terrein’ – bleek telkens onvoldoende hersteld. De Europese tournee van de grungegrondleggers zou vurig moeten eindigen in Amsterdam, maar leek uit te doven als een waxinelichtje.

Toch trad Pearl Jam maandagavond aan. Met dank aan een behandeling van de Voorburgse KNO-arts Marco Franken, vertelde Vedder. Franken, die in eigen land ook Anouk en René Froger behandelde, had duidelijk ook meegedacht over een plan van aanpak voor de avond. Eerst een half uur rustig inzingen, dan versnellen, maar de galmrefreinen aan de zaal overlaten. En nog een keelsparend idee: laat alle bandleden ieder een liedje zingen, zodat je zelf even pauze kunt nemen. Die maatregelen zorgden er, samen met het bekorten van de speeltijd met een kwartiertje, voor dat Vedder toch het einde haalde. “Dit is heel belangrijk voor hem,” zei gitarist Stone Gossard.

Sigaret
Zo werd het inderdaad een volkomen andere Pearl Jam-ervaring dan waarop de band zich al zo’n dertig jaar beroept: niet groots en meeslepend, maar eerder intiem en op momenten zelfs breekbaar.

Die wending zorgde in de zaal – waar tientallen bezoekers overigens doodleuk een sigaret opstaken – grotendeels voor blije gezichten. Zo zagen de fanatieke Nederlandse fans hun idolen nog nooit. Semi-akoestisch speelde de band eerst albumpareltjes als Nothing as it Seems en Off He Goes. Die hoorde deze tournee nog geen enkele zaal. En er waren zelfs nummers – het kleine Better Man en het extra rauwe Alive bijvoorbeeld – die dankzij Vedders vocale craquelé extra lading kregen.

Maar voor wie voor het eerst een Pearl Jam-show bezocht, moet het concert een teleurstelling zijn geweest. Je gunt Vedder – zo ongeveer de sympathiekste rockster op aarde – zonder meer zijn helende avond, maar met zijn continu naar het publiek gerichte microfoon tijdens de refreinen van klassieke songs als Why Go en Even Flow leek hij wel erg op die schnabbelzanger die eigenlijk niet in zijn Mercedes had moeten stappen, maar zijn gage in de lokale discotheek niet wilde laten liggen.

Zo ontstonden twee observaties die nauwelijks te verenigen waren. Kwalitatief gezien was dit vermoedelijk het minste concert dat Pearl Jam ooit in ons land gaf. Tegelijkertijd voelde iedereen hoe intiem en bijzonder de avond was. Alsof we met z'n alles even op ziekenbezoek bij Eddie mochten komen. Die emotionele lading hield zo niet alleen Vedder, maar ook het concert met pleisters overeind.
Beetje zuur inderdaad. Ik heb het persoonlijk niet zo ervaren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 26 juli 2022 @ 09:51:24 #161
5428 crew  miss_sly
pi_205459895
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 08:58 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
Ik vreesde behalve voor de stem van Eddie ook voor de knieën van de rest van de band zo op die krukjes.
Wat een muzikanten! Echt geweldig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 juli 2022 @ 10:06:24 #162
7889 tong80
Spleenheup
pi_205459995
"Grunge grondleggers :?" :D

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_205460099
Pearl Jam met een Tino Martin achtige zanger vergelijken. Dieptriest. De scrhijver zal wel na 1 liedje weg gegaan zijn
pi_205460155
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:06 schreef tong80 het volgende:
"Grunge grondleggers :?" :D

:T
een van de ja
  Moderator dinsdag 26 juli 2022 @ 11:14:12 #165
5428 crew  miss_sly
pi_205460521
Deze verwoordt beter hoe ik het heb ervaren:

https://www.soundz.nl/gru(...)ie-na-stemproblemen/

quote:
Grunge-iconen brengen Ziggo Dome dan toch tot euforie na stemproblemen (*****)
De heropstanding van Pearl Jam

“Liefde, liefde, liefde”. Dat waren de laatste woorden van Eddie Vedder in de Ziggo Dome gisteravond. Pearl Jam speelde er een concert dat voor de band even speciaal was als voor het uitzinnige publiek. “We wilden niet vertrekken voor we nog één Europese show hadden gespeeld”, zei de frontman. Roadies werden het podium opgehaald, kinderen van bandleden kwamen meedansen, er werd geknuffeld én gerockt. Dit was de heropstanding van Pearl Jam.

door Wim Wilri

foto’s: Ans van Heck

“Jeff Ament heeft zijn hotelkamer naast de mijne. Toen hij me vanochtend hoorde opwarmen dacht hij: “we’re fucked!” Eddie Vedder kon er zelf mee lachen. Meer dan een week lang moest Pearl Jam optredens afzeggen omdat de stem van de zanger weg was, na hitte en rookintoxicatie in Parijs. Ook de eerste Ziggo sneuvelde. “Ik snap wat voor gewicht dat met zich meebrengt. Mensen reizen van ver om ons te zien. Zondag had ik écht nog altijd geen stem.”


Maar die werd gisteren gelukkig wel gevonden. Pearl Jam speelde een unieke set als een drietrapsraket. Er werd zachtjes opgewarmd. Alle bandleden zaten op een stoeltje. ‘Nothing As It Seems’ en ‘Off He Goes’ kregen een vuurdoop en werden op de tast gespeeld. Eddie slokte nog wat van zijn thee. De zoektocht eindigde met ‘W.M.A.’, een song die sinds ’93 niet meer in Europa gespeeld was. “Ik wil dokter Marco uit Amsterdam bedanken om me mijn stem terug te geven”, straalde Eddie Vedder. Er kwam een foto getoond met de keel wijd opengesperd. “Als ik hém een week geleden al was tegengekomen hadden we niets moeten schrappen…”

Stuiteren

Bij ‘Why Go’ en ‘Even Flow’ verdwenen de donkere gedachten. Deze band wilde o zo graag vonken. Mike McCready (in Stranger Things-shirt) stuiterde over het podium, Jeff Ament dook in zijn bas. De zanger voelde die elektrische schok en nam het gretig aan. Ook hij liet alle remmen los. ‘Better Man’, met een stukje ‘Beast of Burden’ (The Rolling Stones) in verwerkt, was een magisch moment. Niemand zat nog op zijn stoeltje, ook niet in de zaal. “Ik kan mijn stem nu zoveel pijn doen als ik wil, ik moet een maand lang niet meer zingen”, grijnsde Ed. ‘Given To Fly’ en ‘Porch’ waren pareltjes. Er werden twee aparte covers gespeeld. ‘Black Diamond’ van Kiss met drummer Matt Cameron als zanger en ‘Purple Rain’ van Prince (overal lichtjes!) in duet met de meegereisde Josh Klinghoffer. Stone Gossard trad naar voor en zong ‘Mankind’. Om de stem van de frontman toch een beetje te sparen.

Zaallichten aan

Voor alle duidelijkheid: Eddie Vedder bleef uitstekend bij stem, 140 minuten lang. In de bisronde ging de zanger finaal los. Hij trok een fles wijn open, haalde de hele crew het podium op en zette huilend als een wolf een diabolisch ‘Do The Evolution’ in. ‘Alive’ volgde en de hele Ziggo werd één met de band. “We gaan het halen”, grijnsde Eddie Vedder, de finishlijn in zicht. De zaallichten gingen aan om niet meer te doven. “I’m still aliiiive!” Dit was een perfecte symbiose tussen band en publiek. Wat een ontlading. Bij ‘Indifference’ werd een Oekraïense vlag over de monitor gedrapeerd, en nog had Pearl Jam er niet genoeg van. Voor een kolkende massa werd ‘Rockin’ in the Free World’ (Neil Young) ingezet. Kinderen van de bandleden kwamen mee op het podium dansen. Mike McCready ramde zijn gitaar in stukken uit elkaar en zette zijn kroost in zijn nek. Het bier vloog door de zaal.

Knock-out in de laatste ronde. Pearl Jam kwam, speelde en overwon. De hele Ziggo ging al dansend naar huis
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205460575
ja, zo heb ik het ook beleefd :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')