abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 mei 2021 @ 15:34:01 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199358970
Oorspronkelijke OP:

Ik weet niet of ik mag linken, maar vooralsnog: http://www.mooncup.co.uk/

Het betreft een siliconen cupje dat je inbrengt om alles op te vangen en daarmee maandverband en tampons geheel overbodig maakt. Hij is herbruikbaar, je moet hem dus legen, afspoelen en weer indoen en kunt hem tussendoor in kokend water reinigen. Ik heb er vandaag voor het eerst van gehoord, alle uitleg en een deel van de FAQ gelezen en het lijkt me wel wat.

Er stond alleen dat de kleinste maat 43mm in diameter is... hij is dan wel buigbaar maar dat is toch enorm? Ik ben een beetje bang dat hij je als het ware 'oprekt' van binnen en dat je hem voelt. Zijn er hier mensen die er eentje gebruiken?

————————

Inmiddels is er een veelvoud van merken en soorten op de markt, met als laatste nieuwkomer in dit topic: de Beppy!

Waarbij seks weer tot de mogelijkheden behoort! *O*


(als iemand een lijstje met merken wil maken voor de OP, be my guest)
***
pi_199376418
Wij hebben het geprobeerd, sex met de beppy. Het was geen smeerboel, maar vriend vond het niet echt fijn.
  dinsdag 11 mei 2021 @ 19:40:58 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199377758
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 18:40 schreef aapieannie het volgende:
Wij hebben het geprobeerd, sex met de beppy. Het was geen smeerboel, maar vriend vond het niet echt fijn.
Andere vriend zoeken dan maar
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199384363
Wij hebben het geprobeerd, sex met de beppy. Het was geen smeerboel, maar vriend vond het niet echt fijn.
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 mei 2021 19:40 schreef Molo het volgende:

[..]

Andere vriend zoeken dan maar
Haha :D

Ik vond het zelf ook niet echt dat je zegt ja dit gaan we vaker doen hoor. Volgende maand wachten we wel gewoon weer 3 dagen.. ik ben nooit zo lang ongesteld.
De cup doet wat het zegt, het bloed blijft er netjes in zitten.
pi_199388215
quote:
6s.gif Op woensdag 12 mei 2021 09:17 schreef aapieannie het volgende:
Wij hebben het geprobeerd, sex met de beppy. Het was geen smeerboel, maar vriend vond het niet echt fijn.
[..]

Haha :D

Ik vond het zelf ook niet echt dat je zegt ja dit gaan we vaker doen hoor. Volgende maand wachten we wel gewoon weer 3 dagen.. ik ben nooit zo lang ongesteld.
De cup doet wat het zegt, het bloed blijft er netjes in zitten.
En je krijgt hem er ook nog makkelijk uit? Lijkt mij dat het verder naar binnen wordt geduwd
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:21:25 #6
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199388351
quote:
1s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:09 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

En je krijgt hem er ook nog makkelijk uit? Lijkt mij dat het verder naar binnen wordt geduwd
Het is geen holle bodemloze put ofzo hè :+

Aan dat lusje is ie er altijd weer makkelijk uit te hengelen iig :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199388491
quote:
1s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:21 schreef Molo het volgende:

[..]

Het is geen holle bodemloze put ofzo hè :+

Aan dat lusje is ie er altijd weer makkelijk uit te hengelen iig :P
Onze anatomie is mij bekend. Echter, ik kan me voorstellen dat je na seks er minder makkelijk bij komt
  woensdag 12 mei 2021 @ 14:56:37 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199388767
Ne
quote:
1s.gif Op woensdag 12 mei 2021 14:32 schreef JaneDoe het volgende:

[..]

Onze anatomie is mij bekend. Echter, ik kan me voorstellen dat je na seks er minder makkelijk bij komt
Nee dat gaat echt prima, zie dat filmpje
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199395141
Er uit halen ging inderdaad prima. Het is echt zoals op het filmpje haha.
pi_199524672
Ik gebruik zo’n cup.
Heb er ooit één bij ali gekocht voor een euro.
Heb er geen sex mee.
Heb het lusje ( waarmee je het eruit kan halen ) wel wat korter geknipt.
Het bevalt mij erg goed,alleen de eerste dag moet ik wel een maandverband erbij gebruiken,omdat ik anders lek.
Het zit niet vervelend, lijkt zelfs wel of ik minder buikpijn heb.
Kan het je echt aanbevelen.
pi_199591499
Ik spoel net per ongeluk m’n organicup door de plee ;( :') oO< :|W -O-
  maandag 24 mei 2021 @ 00:41:08 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199591753
Voor de OP:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Menstruatiecup

quote:
Een menstruatiecup is een zacht kunststof kelkje dat tijdens de menstruatie in de vagina wordt ingebracht om het menstruatiebloed in op te vangen. Het is een alternatief voor het gebruik van maandverband of tampons tijdens de menstruatie. De eerste patenten van een menstruatiecup dateren uit 1867. De menstruatiecup zoals die in de eenentwintigste eeuw wordt gebruikt is rond 1937 uitgevonden. Er zijn diverse varianten in de handel. In tegenstelling tot tampons absorbeert de menstruatiecup geen vocht. Tijdens de menstruatie wordt alleen het vrijgekomen bloed opgevangen en uit het lichaam verwijderd. De vagina blijft hierdoor beter in balans (zie: Intiemhygiëne). Er zijn twee soorten cupjes: herbruikbare cupjes en wegwerpbare cupjes. De twee soorten verschillen in model en moeten op een andere manier ingebracht worden.

Een menstruatiecup van siliconen
Herbruikbare menstruatiecups

Het inbrengen van een menstruatiecup
Van de herbruikbare cups bestaan meestal twee maten. De verschillende maten hebben een (klein) verschil in diameter. Voor vrouwen ouder dan 30 jaar of vrouwen bevallen van een kind wordt meestal de grootste maat geadviseerd. Een uitzondering hierop is de Naturcup. Dit merk heeft ook een kleinere maat speciaal voor tieners tot 18 jaar. De werking van de cups berust op de bekkenbodemspieren, die de cup op zijn plaats houden. Naarmate een vrouw ouder wordt verslappen deze spieren. Een bevalling versnelt dit proces. Om het inbrengen te vergemakkelijken kan de cup op verschillende manieren worden gevouwen.

De menstruatiecup is gemaakt van rubber, siliconen of TPE en lijkt op een bekertje met daaronder meestal een steeltje of een lus. Men vouwt het dubbel en brengt het vervolgens in in de vagina. De rand van de cup vormt een licht vacuüm met de omgeving van de baarmoedermond, zodat het daar functioneert als een soort opvangruimte voor het menstruatievocht. Als het bekertje vol zit, moet men het verwijderen. Hiertoe plaatst men meestal een vinger langs de zijkant ervan en drukt men op de rand om de zuigkracht te verbreken. Middels het steeltje of het lusje (of door de cup bij de onderkant beet te pakken) kan de cup dan uit de vagina worden genomen. Daarna wordt de inhoud in het toilet gegoten, de cup wordt afgespoeld, eventueel gedroogd en opnieuw ingebracht. Een menstruatiecup mag maximaal 12 uur achtereen onafgebroken worden gedragen.

Het grootste voordeel van de cup is dat deze, na zorgvuldig wassen, opnieuw kan gebruikt worden en dat zo een halt wordt toegeroepen aan de steeds groter wordende afvalberg veroorzaakt door tampons en maandverbanden. Een nadeel is dat het inbrengen en verwijderen in het begin lastig kan zijn. Het gebruik van een menstruatiecup is een nieuwe gewoonte aanleren. Herbruikbare menstruatiecups kunnen probleemloos gedragen worden tijdens zwemmen en saunabezoek, maar moeten gewoonlijk verwijderd worden voor geslachtsgemeenschap.

De Keeper is gemaakt van natuurlijk rubber en de meeste andere herbruikbare cups van siliconen. Een uitzondering is de MeLuna die gemaakt wordt van TPE (Thermoplastisch Elastomeer).

Menstruatiecups voor eenmalig gebruik Bewerken
Plattere menstruatiecups, ook wel menstruatiediscs. In tegenstelling tot de andere menstruatiecups zijn de softcup en EaseCup bedoeld voor eenmalig gebruik, gemaakt van een flexibel zacht kunststof. Ook deze menstruatiecup absorberen niet en vangen het menstruatiebloed tijdens de menstruatie op. De cups of schijven (discs) worden net als een tampon inwendig in de vagina gedragen. De cup wordt in de vagina achter de baarmoedermond en het schaambeen geplaatst. De plaatsing is te vergelijken met die van een pessarium.

Het kunststof (mengsel uit polyethyleen en synthetische plastics) waarvan de menstruatie-disc gemaakt zijn bevat geen rubber of latex en zal dus geen allergische reacties oproepen.

De menstruatiediscs hebben geen steeltje voor verwijdering. Verwijderen gebeurt door een (wijs)vinger achter de rand te haken en de cup voorzichtig naar beneden te trekken. Een ander verschil met de harde menstruatiecups is dat deze zachtere menstruatiecups niet verwijderd hoeven te worden tijdens het vrijen. Ze beschermen niet tegen soa en zwangerschap.

Een menstruatiedisc is tijdens het dragen niet zichtbaar en is daarom geschikt voor bijvoorbeeld een saunabezoek. Ook kan de menstruatiedisc tijdens zwemmen en geslachtsgemeenschap gedragen worden.

De menstruatiedisc moet uiterlijk binnen 12 uur verwijderd worden en vervangen.

Voordelen en nadelen van menstruatiecups

Redenen waarom vrouwen menstruatiecups zouden kunnen verkiezen boven andere menstruatieproducten zijn:

velen ervaren een hoger comfort
grotere capaciteit (minder vaak hoeven wisselen of legen)
minder afval (bij gebruik van duurzame cups)
lagere kosten (bij gebruik van duurzame cups)
gemakkelijk bij zwemmen en andere sportactiviteiten
er zijn geen gevallen van TSS bekend als gevolg van het gebruik
niet chloorgebleekt
geen voorraad nodig.

Nadelen van menstruatiecups kunnen zijn:

Er is een leercurve.
Niet iedereen vindt het prettig om iets in de vagina te dragen.
Sommigen kunnen het schoonmaken als vervelend ervaren.
Bij niet goed verbreken van het vacuüm kan het pijn doen bij het uithalen.
Kan verschuiven na toiletgang, volle blaas of obstipatie (altijd controleren!).

Geschiedenis
Een vroege versie van de klokvormige menstruatiecup werd gepatenteerd in 1932. Latere mentruatiecups werden gepatenteerd in 1935, 1937, en 1950. Wegwerpbare menstruatiecups van het merk Tassaway werden geïntroduceerd in de jaren 60, maar dit werd geen commercieel succes. Vroege menstruatiecups werden gemaakt van rubber; tegenwoordig zijn er modellen van rubber, siliconen en thermoplastisch elastomeer verkrijgbaar.

Vanaf 1987 werd een rubber menstruatiecup, The Keeper, geproduceerd in de Verenigde Staten. Dit bleek de eerste commercieel verantwoorde cup te zijn en deze wordt dan ook nog steeds geproduceerd. In Nederland werd de Keeper geïntroduceerd door moeder en dochter Verhulst. De eerste cup van siliconen was de in het Verenigd Koninkrijk gefabriceerde Mooncup. Tegenwoordig bestaan de meeste cups uit siliconen, vanwege de hypoallergene eigenschappen.
https://cupkiezer.nl/quiz/

Merken:
Lucovitaal
Beppy
Merula
Mamicup
Ladycup
Mooncup
Silja
Lunette
Claricup
MeLuna
Practicup
Bamboozy
FitCup
MyCup
DivaCup
GoodLife
Phia cup

[ Bericht 3% gewijzigd door Seven. op 24-05-2021 00:58:52 ]
Resistance is futile.
  maandag 24 mei 2021 @ 00:44:46 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199591768
quote:
1s.gif Op maandag 24 mei 2021 00:09 schreef Butterflower het volgende:
Ik spoel net per ongeluk m’n organicup door de plee ;( :') oO< :|W -O-
:X
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')