abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:05:51 #201
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_130566389
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:03 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Wat voor muziek wil je spelen?
beetje lekkere popmuziek. oud en nieuw. beetje simpele akkoorden om mee te beginnen uiteraard.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:09:16 #202
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_130566568
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:05 schreef Bart het volgende:

[..]

beetje lekkere popmuziek. oud en nieuw. beetje simpele akkoorden om mee te beginnen uiteraard.
Degene die je nu had gepost is een nylonsnarige gitaar. Kan je uiteraard ook wel dat soort liedjes mee spelen. Maar een western gitaar leent zich daar veel beter voor (Staalsnarig).

Maar logisch dat je niet gelijk al te veel geld uit wilt geven. Wat is je max ? :P
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:18:10 #203
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_130566953
Met honderd euro vind ik het eigenlijk wel mooi geweest. Tenzij voor dat geld écht alleen maar bagger te koop is.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:27:57 #204
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_130567399
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:18 schreef Bart het volgende:
Met honderd euro vind ik het eigenlijk wel mooi geweest. Tenzij voor dat geld écht alleen maar bagger te koop is.
Nee hoor voor dat geld kan je wel iets hebben wat prima is om mee te beginnen hoor. Woon je toevallig ergens bij een muziekwinkel in de buurt ? :P
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:30:33 #205
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_130567521
Geen idee waar muziekwinkels zitten :7. Maar Amsterdam is om de hoek.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_130595901
Ik moet voor een intake leren om simpele liedjes (kinderliedjes met name) on the fly te begeleiden in I-IV-V. In eerste instantie dacht ik een systeem gevonden te hebben door de melodielijn te volgen en de prime en terts te begeleiden door I, de secunde, kwint en septiem te begeleiden door de V en de kwart en sext te begeleiden door IV. Meestal wordt dat echter te chaotisch.

Iemand ideeen hoe dit aan te pakken? Heb ongeveer nog 2 weken om het onder de knie te krijgen vanaf 0.
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_130596722
Je kan toch gewoon accoorden/arpeggio's fingerpicken... niet te moeilijk doen, het zijn kinderliedjes, geen JS Bach... :P
pi_130600813
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik. De methode dat je een akkoord net zo lang aanhoudt tot het niet meer klinkt en dan de andere 2 test is te random voor mij. Bedoeling is dat ik direct spot on ben.
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_130602038
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:02 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik. De methode dat je een akkoord net zo lang aanhoudt tot het niet meer klinkt en dan de andere 2 test is te random voor mij. Bedoeling is dat ik direct spot on ben.
Ah op die manier.
Ik zou dat zelf op gevoel doen; je hoort meestal wel wanneer je over moet gaan, en dit gaat vaak per 2 of 4 maten. Vaak wordt het 12-matenschema (gedeeltelijk) gevolgd. Je hoort het ook aan de melodie, dat zijn vaak akkoordeigen noten met soms wat tussennoten. Dus bijv in C, als een melodiefragment draait om A, C en F dan zit je meestal in F. En als er dan een G of D langskomt moet je naar G.
Luister ook naar de "spanning" van de melodie: de I(maj7) is het meest stabiele akkoord, IV(maj7) is wat "spannender", die wil al een beetje oplossen terug naar de I; de V(7) geeft de meeste spanning en die wil duidelijk oplossen naar I (soms via IV). Dit hoor je terug in de melodie, en soms ook in de tekst, zeker bij traditionele bluesnummers:

1
2
3
4
5
6
7
8
C (inleiding)                  F               C
I went down to the crossroads, fell down on my knees.

F (herhaling)                                  C
I went down to the crossroads, fell down on my knees.

G (conclusie)                  F                C
Asked the Lord above for mercy, "Save me if you please."
pi_130605363
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:02 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet het verplicht bij de majeur I, IV, V houden, maar ik ben er nog niet achter wanneer ik welk akkoord precies gebruik.
Op gehoor.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:34:20 #211
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_138290772
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
Dare to be different.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 09:57:52 #212
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_138291139
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:34 schreef PassThatShit het volgende:
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
Als je timing goed is zou ik het vergeten. Die klok kan in je rechtervoet zitten of in je hoofd zodat niemand hem ziet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 29 maart 2014 @ 14:43:43 #213
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_138297117
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je timing goed is zou ik het vergeten. Die klok kan in je rechtervoet zitten of in je hoofd zodat niemand hem ziet.
maar mn timing is lang niet goed..
Dare to be different.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 15:43:09 #214
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_138298236
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 14:43 schreef PassThatShit het volgende:

[..]

maar mn timing is lang niet goed..
Dan installeer je een metronoom-ap op je telefoon.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 30 maart 2014 @ 19:52:50 #215
108913 Godshand
guide4you
pi_138336354
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 09:34 schreef PassThatShit het volgende:
Iemand vertelde mij dat je een soort van muzikale klok moet hebben tijdens het spelen. Je moet dus met je plektrum heel de tijd heen en weer gaan, of je nou speelt of niet. Nou speel ik al 7 jaar zonder dat te doen, dus misschien heeft iemand tips om zo te leren spelen ?
Gewoon een strakke drummer in je band hebben. Dan komt alles goed. En thuis een metronoom app of een drumcomputertje gebruiken..
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_138356860
Wat een onzin lees ik hier. De techniek van wisselslag is absoluut essentieel, *ook* met gebruik van een metronoom of retestrakke drummer. Als je ook maar een klein beetje verder wil komen als slaggitarist dien je de wisselslag volledig te beheersen, met je ogen dicht, zonder na te denken.

Idee is dat je je slaghand constant een op/neer beweging laat maken. De hele tijd. Neerslag op de tel, opslag tussen de tel. Je speelt dan eigenlijk een ritme van achtste (of soms zestiende, afh van het tempo) noten. Door de snaren aan te slaan, of juist niet creeer je een ritme. Je kan ipv niet aanslaan ook de snaren dempen met je frethand. Door die constant doorgaande beweging van je rechterhand krijg je een strak ritme, en doordat een neerslag anders klinkt dan een opslag krijg je juiste accenten en kun je ook echt de basis van een groove neerleggen. Met alleen neerslag, of als je "maar wat doet" krijg je nooit echt een strak ritme of blijft het op zijn best veel te vlak.

Wat je nog preciezer doet is een soort van ovaal-beweging maken met je slaghand. Het middelpunt van de ovaal ligt dan precies in het midden van de snaren bij een strak ritme. Als je het middelpunt van de ovaal iets lager plaatst (ergens rond de G snaar) krijg je een swing-ritme. Nog iets lager en het wordt een gesyncopeerd ritme. Kwestie van experimenteren en veel oefenen.
pi_139011910
Hoe leren jullie die toonladders op het fretbord goed?

ik ken er 2 heel goed, de majeur en mineur, liggen lekker naast elkaar, beginnend vanaf de eerste snaar. Maar dan houdt het op en zeker op andere posities beginnen of verder gaan is lastig.

Omdat ik wel weet welke noten het bevat vind ik het wel maar dat is langzaam uittellen. Ik denk dan "Ohja, nu komt de C die zit daar en daar" maar hoe kan ik nou flitsend soleren, als ik niet in een oogwenk naar de eerste positie terugkan zonder te bedenken waar ik heen moet? Op gehoor klinkt leuk, leuk als ik weet dat ik naar een E wil, die ken ik vooral heel goed op de eerste 2 snaren en de laatste snaar waar die zit.

Of leren jullie schemaatjes uit het hoofd? (net zoals je vanaf de eerste positie een bepaald schema hebt om naar de 7e fret te gaan in a mineur). Hoe weten jullie dus waar de tonen liggen die je wil pakken? Ik repeteer me een ongeluk aan die stomme toonladders maar alleen de vaste loopjes blijven hangen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_139012509
Zoals altijd: kwestie van heel veel oefenen. Toonladders kun je in 5 posities over de hals spelen, waar je vingers dus de hele toonladder boven dezelfde frets blijven. In 3 van de 5 posities moet je wel soms een fret extra strekken met je pink, dan blijven de andere vingers in positie.

Leer waar de grondtonen liggen voor elke positie en ook de andere belangrijke tonen (bijv kwart, kwint). Begrijp ook het verband tussen de mineur en majeur: ze bevatten dezelfde tonen maar hebben alleen een andere begintoon. Bijv C majeur is C D E F G A B en A mineur (aeolisch) is A B C D E F G. Je kan dus dezelfde posities gebruiken, alleen drie frets verschoven!

Leer de toonladders op allerlei manieren: niet alleen op en neer, maar ook in tertsen, kwarten, zowel omhoog als omlaag. Als je alle posities goed kent kun je gaan oefenen hoe je die verschillende posities met elkaar kan verbinden. Als je maar genoeg oefent dan wordt het vanzelf een automatisme.

Als je dit toch lastig vindt kun je ook beginnen met de pentatonische ladder; deze is makkelijker want maar 5 tonen. Als je die over de hele hals kan spelen hoef je nog maar 2 tonen erbij te leren. ;)
pi_139013510
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:02 schreef Farenji het volgende:
Zoals altijd: kwestie van heel veel oefenen. Toonladders kun je in 5 posities over de hals spelen, waar je vingers dus de hele toonladder boven dezelfde frets blijven. In 3 van de 5 posities moet je wel soms een fret extra strekken met je pink, dan blijven de andere vingers in positie.

Leer waar de grondtonen liggen voor elke positie en ook de andere belangrijke tonen (bijv kwart, kwint). Begrijp ook het verband tussen de mineur en majeur: ze bevatten dezelfde tonen maar hebben alleen een andere begintoon. Bijv C majeur is C D E F G A B en A mineur (aeolisch) is A B C D E F G. Je kan dus dezelfde posities gebruiken, alleen drie frets verschoven!

Leer de toonladders op allerlei manieren: niet alleen op en neer, maar ook in tertsen, kwarten, zowel omhoog als omlaag. Als je alle posities goed kent kun je gaan oefenen hoe je die verschillende posities met elkaar kan verbinden. Als je maar genoeg oefent dan wordt het vanzelf een automatisme.

Als je dit toch lastig vindt kun je ook beginnen met de pentatonische ladder; deze is makkelijker want maar 5 tonen. Als je die over de hele hals kan spelen hoef je nog maar 2 tonen erbij te leren. ;)
Ok, leuke raad en dit blaten mensen op Youtube ook.

Hoe heb je het zelf gedaan? Wat was de eerste toonladder die je zelf leerde? Is blind spelen nuttig?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_139014178
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 15:35 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ok, leuke raad en dit blaten mensen op Youtube ook.

Hoe heb je het zelf gedaan? Wat was de eerste toonladder die je zelf leerde? Is blind spelen nuttig?
Toen ik gitaar ging spelen had ik al veel muziek-ervaring (9 jaar trompet) dus de toonladders en theorie kende ik wel, dat scheelde. En ik ben meteen begonnen met gitaarles toen. De eerste ladder die ik speelde was E mineur (of G majeur) pentatonisch, in de open positie. Die heb ik toen uitgebreid naar de positie daarnaast, en daarna verder.

Eerste volledige ladder was C majeur (uiteraard) ook in de open positie. Die heb ik toen een keer uitgetekend op een fretboard op papier tot de 12e fret en dan zie je vanzelf de verschillende posities liggen. Daarna heel veel oefenen.

Wat betreft blind spelen; ik heb heel vaak toonladders e.d. zitten oefenen tijdens het tv kijken, dat werkt wel. Is wel handig als je niet de hele tijd op je fretboard hoeft te koekeloeren. :D
pi_152323122
Zo, oud topic dit :D ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')