abonnement Unibet Coolblue
  zondag 19 juli 2020 @ 02:59:33 #101
490793 Kimchi
Saranghae
pi_194154738
quote:
6s.gif Op zondag 21 juni 2020 22:52 schreef Sfeermaker het volgende:
holy sh*t er zijn toch een hoop goede releases geweest de afgelopen drie maanden.
het meeste is sinds 2020 in 4k :9~
Zeer goede indd. volgens mij heeft Blackpink dit keer wel gewonnen van Twice h้? ;)

Deze zijn ook echt heel goed


Red Velvet Irene & Seulgi imo wel de verrassing tot nu toe
멈추지 말고 계속 해나가기만 한다면 늦어도 상관없다
  maandag 20 juli 2020 @ 20:36:17 #102
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_194182084
quote:
11s.gif Op zondag 19 juli 2020 02:59 schreef Kimchi het volgende:

[..]

Zeer goede indd. volgens mij heeft Blackpink dit keer wel gewonnen van Twice h้? ;)

Red Velvet Irene & Seulgi imo wel de verrassing tot nu toe
Ik vond de release van Blackpink niet goed. Die van Twice was wel oke.
De Red Velvet release is anders dan wat ik van ze gewend ben.
Die van Sunmi is trouwens wel helemaal in mijn straatje, heerlijke retro song, thanks for sharing.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 21 juli 2020 @ 23:33:54 #103
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_194199897
quote:
6s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:36 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Ik vond de release van Blackpink niet goed. Die van Twice was wel oke.
De Red Velvet release is anders dan wat ik van ze gewend ben.
Die van Sunmi is trouwens wel helemaal in mijn straatje, heerlijke retro song, thanks for sharing.
Vond ik van BP eerst ook. Nu aantal keer beluisterd en het blijft toch wel hangen.... :@

Alhoewel het onderstaande heeft me aardig verrast en staat met stip in de huidige top 5/op repeat.



Red Velvet :9~ O+
Irene is bae <3
  maandag 27 juli 2020 @ 11:33:10 #104
389324 Sfeermaker
Knock knock
  maandag 27 juli 2020 @ 13:43:03 #105
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_194279317
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 23:33 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Vond ik van BP eerst ook. Nu aantal keer beluisterd en het blijft toch wel hangen.... :@

"Bring out your boss, bitch" 8-)

De videoclip van 'how you like that' is wel hoogstaand. Zelden zo'n mooi kleurenpalet gezien.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  vrijdag 31 juli 2020 @ 21:08:18 #106
490793 Kimchi
Saranghae
pi_194344790
quote:
10s.gif Op maandag 27 juli 2020 13:43 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

"Bring out your boss, bitch" 8-)

De videoclip van 'how you like that' is wel hoogstaand. Zelden zo'n mooi kleurenpalet gezien.
ik vind dit echt mijn persoonlijke favoriet dit jaar :)
멈추지 말고 계속 해나가기만 한다면 늦어도 상관없다
pi_195248196
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:08 schreef Kimchi het volgende:

[..]

ik vind dit echt mijn persoonlijke favoriet dit jaar :)
Best goede release van IU inderdaad.

Deze mamamoo iets voor jou?
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_197350289
Ook voor K-pop is 2020 geen makkelijk jaar geweest. Tot mijn genoegen is het sinds PSY in 2012 met Gangnam Style (en Gentleman in 2013) weer gelukt om een Top 40 notering te scoren door een koreaanse groep. Waar Boy With Luv (feat. Halsey) vorig jaar nog bleef steken in de Tipparade, is het BTS met Dynamite wel gelukt. Niet onverdienstelijk bovendien, met als hoogste positie #8 en voor 13 weken lang in de lijst. How You Like That van Blackpink is dit jaar ook net blijven steken in de tipparade, spijtig, want ik heb het deze zomervakantie geregeld op commerci๋le radiostations gehoord. Thank god dat ‘Ice Cream’ met Selena Gomez in de tipparade is blijven steken, wat ’n schijtnummer.

Het genre blinkt al jaren uit in de beste music video’s. Ook dit jaar heeft het genre een hoop pareltjes afgeleverd. Het zijn er te veel om op te noemen, maar het kleurenpalet van “deze” spat van je scherm. Maar, K-pop is meer dan alleen de videoclips…

We’re counting down the top 10 best K pop hits of the year 2020.

10. Itzy - Wannabe
De productie van Itzy nummers is altijd vol, speels en goed uitgebalanceerd. Wannabe is hierin geen uitzondering. Het begint al bij het intro met de schoolbel, diverse drum computer geluiden, belletjes en scratches. De drager van het nr. is de ‘punchy clap’ op 2 en 4. De boodschap is uiterst simpel: ‘ik ben gewoon mezelf en heb schijt aan wat anderen van me vinden’.

De music video is weer spot on. De opnames hebben nog in het pre-corona tijdperk plaatsgevonden, gezien de club-scenes. Voor de opnames van “Not Shy” later dat jaar moesten ze de woestijn in, jammer want dat lied is (bijna) net zo dansbaar als “Wannabe”.


9. Loona – Why not?
De meest eigenzinnige K-pop release van het jaar. Het nummer begint al apart met een vreemde, dansende bass-synth en een opeenstapeling van verschillende ritmes en rap. Vervolgens krijgen we een build-up en deze wordt abrupt afgebroken met “wow wow wow wow wow” en “Let’s pump it up”, terwijl er een drop komt!? Zo raar!

Vanaf dat moment is het min of meer gelijk de Cha Cha Slide pt. 2, als een gezellige meezinger/’meedanser’, maar minder knullig. In tegenstelling tot de trage Cha Cha Slide, bedoeld om de dansvloer te vullen met kreupele bejaarden, zit hier namelijk wel een goede groove in met een funky gitaartje. Uniek is het heldere basgeluid in het refrein. Met de zang van “Di da dam di dam…” moet ik qua pitch denken aan de Hampsterdance :’) . Ook interessant zijn de frequente major/minor shifts. Dat maakt het nummer voor de gemiddelde luisteraar wat onplezierig.

En dan is er nog Heejin. Wauw, wat is zij prachtig in deze clip en ook haar stem klinkt heerlijk sensueel.


8. Wonho – Open Mind
Wat vind ik dit een heerlijk, funky nummer, met een hoofdrol voor de basgitaar. Die luchtige opbouw in de pre-chorus is echt heel fijn.

Wonho windt er geen doekjes om, by the way. Hij heeft een duidelijke boodschap te verkondigen. “Hallo pikante jonge dame, jij en ik vanavond samen naar een hoogtepunt? Wat, jij wil echte liefde, nee joh, jij weet net als ik dat dat vanavond niet bestaat…” Met z’n 6-pack, moves en blitse auto windt hij elke dame rond z’n vinger. Leuke metafoor dat de Jaguar (auto en dier) het beest in hem symboliseert. Die auto moet nodig getemd worden met kettingen. Unleash the beast! #NoHomo by the way.


7. Rocket Punch – Bouncy
Toegegeven, ik heb een zwak voor het cutesy girl group concept, maar zo goed is dit nummer niet eens geproduceerd. Veel te veel treble, weinig laag en midden. Daardoor klinkt het wat glitchy en hol. Een doffe bas ergens in de verte en weinig prominente stemmen of geluidseffecten om die leegte op te vullen. En toch is deze catchy as hell, met name vanwege de aanstekelijke melodie in het refrein. Op repeat ermee. Verderop in de lijst nog zo’n schattig liedje.


6. NCT 127 – Punch
Een lied van de 10 koppige boyband-subunit NCT-127 met de boodschap ‘we rule’ had ik helemaal niets van verwacht. Maar, damn, wat was ik verrast door de compositie en de kwaliteit van de geluidseffecten. De onverwachte transities in dit nummer zijn zo goed. De percussiegeluiden zijn subliem. Die gitaar-achtige synth met de fluisterzang in de coupletten klinken goed samen. De pre-chorus bevat hele mooie piano accenten. Het verrassende intreden van de bridge vanaf 2:14 is briljant. Later naar de dance-break met trompetten opnieuw zo’n verrassende transitie. Is er dan niks negatiefs te zeggen over dit nummer? Nee, niet veel, misschien hoe ze “we got the championship” uitspreken, dat klinkt echt voor geen meter en het voegt tekstueel niet zoveel toe. Steengoed nummer verder.


5. Oh My Girl – Nonstop
Oh My Girl heeft mij niet eerder aangesproken. Vaak kreeg deze meidengroep kazige melodie๋n met net wat te veel violen en hoge synth geluiden, je weet wel, om de emotie lekker aan te dikken. Dit jaar is de productie beter in balans en minder vol. Bovendien is de producer afgestapt van het overdreven sentiment in de liedjes.

Nonstop is nog net iets pakkender en vrolijker dan Bouncy en daarmee het vrolijkste K-pop lied van het jaar. Dit is hoe je het cutesy girl-concept hoort uit te voeren. Sommige delen zijn de vocalen ้cht heel hoog met veel valse lucht. Daar moet je van houden, maar het wordt nergens schel of onplezierig om naar te luisteren. Hoor ik nou een modulatie de laatste 8 seconden van het lied? Wat een knallend einde! “Sayjak soleh sonan” :-)


4. YooA – Bon Voyage
En de mooiste dame van Oh My Girl krijgt met Bon Voyage haar solodebuut. En wat voor een. Dit is de perfecte Disney film soundtrack. Laten we zeggen dat de producenten heel goed geluisterd hebben naar ‘The Circle of Life’ van de ‘Lion King’ (1994). Het lied doet me ook denken aan ‘Wes – Alane’ (1997). Ook op het Eurovisie Songfestival zou dit nummer hoog scoren, luister maar eens naar ‘Emmelie de Forest – Only Teardrops’ (2013). YooA is de gewoon exotische versie van Emmelie de Forest, met een stem van een elfje!


En dan nu tijd voor de top 3, maar voordat we daaraan beginnen even het volgende. Retro synthwave is booming in de pop-industrie. Eind 2019 kwam ‘The Weeknd – Blinding Lights’ heel onverwachts met een synthwave hit en stond weken lang op nr. 1 in de Top40. Die stijl werd nog eens zeer verdienstelijk uitgevoerd in 2020 door ‘Miley Cyrus – Midnight Sky’. Zelfs David Guetta (ft. Sia) waagde zich aan het genre. Let’s Love werd een hit. Wat mij betreft een welkome ontwikkeling.

3. Sunmi – Pporappippam
Ook in de K-pop industrie doen de producers greep naar het sentiment van de jaren ’80 met de synthwave revival. Zo was er Everglow met La Di Da en had je Twice – Can’t Stop Me. Ik vind ze allebei goed, maar ze lijken ook zo veel op elkaar. En waar er twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen. De release van Pporappippam was bovendien eerder dan die van Everglow en Twice.

Sunmi roept met Pporappippam het nostaligische gevoel op van een oude, verloren geliefde. Zonder dat ik de teksten heb gelezen op youtube, wist ik al dat dat de lading van het lied dekte. Nu ik de teksten op Youtube voor het eerst erbij zie: “Oh Love, I wake up and it all disappears and gets messed up, I’ll wait for this night again”, wordt dat bevestigd. Sunmi geeft met ‘Pporappippam’, wat ongetwijfeld refereert naar een sneller kloppend hart, de juiste lading emotie aan haar teksten.

Ergens op het internet las ik een gelijkenis met Sophie Ellis Bextors’ ‘Murder on the dancefloor’ (2002). Klopt wat mij betreft wel aardig als je de twee producties vergelijkt. Alleen heeft Sunmi voor een synth-bass en fluittoon gekozen in plaats van een bas en violen. Er zit ook meer emotie in, ‘Murder’ is meer layd-back.


2. 3YE – Queen
Dit is, hands down, de K-pop klapper van het jaar. Het nummer bestaat uit wel 8 afzonderlijke delen. Een opzwepend intro, dance, build-up, drop, jumpstyle, hip-hop, dance…ik ben nu pas halverwege. Misschien een beetje te veel van het goede voor de gemiddelde luisteraar. Voor mij wordt het ook te veel om elk stuk afzonderlijk te analyseren. Luister nog eens naar de fantastische geluidseffecten en percussie. Stel je voor dat Blackpink deze had. De videoclip zou in ้้n dag 200 miljoen keer zijn gestreamd. Het verborgen meesterwerk van dit jaar.


1. Day 6 - Zombie
Er is geen enkel nummer dat beter symbool staat voor het jaar 2020 dan Zombie van Day 6. Deze tranentrekker beschrijft het eenzame en uitzichtloze gevoel dat velen ervaren.

Voor mij persoonlijk viel 2020 wel mee. Integendeel. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht. Dat houdt je wel van de straat, is gebleken. Later vorig jaar kregen we ons 1e kindje, een wolk van een mannetje. Een jaar om nooit te vergeten.

Het was voor velen echter een rotjaar. We leven sinds de lockdown van maart 2020 een uiterst sober leven. Leuke dingen doen is er maar weinig bij. De ene dag is de andere. Geen avonturen om te delen. Geen sport. Geen concerten. Geen feesten. Geen knuffel. Minder affectie. Dat alles staat nog los van faillissementen, ontslagen en isolatie van ouderen en andere zorgbehoevenden. Als je niet al depressief was, dan ben je het nu.

Luisteren naar ‘Zombie’ maakt alle ellende er niet beter op, maar het is een mooi moment om je emoties te laten gaan. Geniet van de opbouw, mooie vocalen, de modulatie aan het einde, direct gevolgd door de a-capella outro. Het geeft net dat sprankeltje hoop op een betere toekomst.

Song of the year.


Eervolle vermeldingen

- South Club – Rock Star
- EXO-SC ft. Moon – 1 Billion views
- Weki Meki – Cool
- Everglow – La di da
- Seventeen – My my
- Brave Girls – We Ride
- TXT – Blue Hour
- Twice – I Can’t Stop Me
- WayV – Turn Back Time

[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 11-01-2021 20:22:00 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_197858557
Zijn er nog kpop liefhebbers op fok?!
Welke releases vind je helemaal te gek en welke kijk je naar uit?

@Kimchi
@Jiang153
@KingRoland
@Kerftminister
@Diqiu-Long
@Kinga
@Tyr80
@Starhopper

Deze van Dreamcatcher is weer ouderwets lekker.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zaterdag 6 februari 2021 @ 20:28:36 #110
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_197859436
quote:
Black Mamba is inderdaad gaaf! Burn It krijg ik "The Walking Dead" en "Left 4 dead 2" herinneringen van. Goeie videoclip zeg! Die van G-Idle is ook goed, in dit lied een hoofdrol voor de solo zanglijnen, nu hoor je pas echt goed hoeveel zangeressen van G-Idle een heel bijzondere stem hebben.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zondag 7 februari 2021 @ 06:47:29 #112
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_197866677
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 20:13 schreef Sfeermaker het volgende:
Zijn er nog kpop liefhebbers op fok?!
Welke releases vind je helemaal te gek en welke kijk je naar uit?

@:Kimchi
@:Jiang153
@:KingRoland
@:Kerftminister
@:Diqiu-Long
@:Kinga
@:Tyr80
@:Starhopper

Deze van Dreamcatcher is weer ouderwets lekker.
Een greep uit de dingen die als laatst heb toegevoegd aan m'n spotify playlist. Voeg elke week wel wat toe. Bij sommige gaat het volgens mij niet eens meer om pop. :')






Geen flauw idee welke aankomende releases er zijn. Las ergens dat er weer een Red Velvet comeback ging komen en boooi ik wacht ik er niet op, maar kijk er wel graag naar als het voorbijkomt op de timeline. :P

Moet wel zeggen dat ik beetje met de massa meega en Taeyeon, Blackpink en Red Velvet toch wel een beetje mn all time favorites zijn. :@
Irene is bae <3
pi_198321801
quote:
17s.gif Op zondag 7 februari 2021 06:47 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Een greep uit de dingen die als laatst heb toegevoegd aan m'n spotify playlist. Voeg elke week wel wat toe. Bij sommige gaat het volgens mij niet eens meer om pop. :')

Geen flauw idee welke aankomende releases er zijn. Las ergens dat er weer een Red Velvet comeback ging komen en boooi ik wacht ik er niet op, maar kijk er wel graag naar als het voorbijkomt op de timeline. :P

Moet wel zeggen dat ik beetje met de massa meega en Taeyeon, Blackpink en Red Velvet toch wel een beetje mn all time favorites zijn. :@
Wat bedoel je met je stelling 'bij sommigen gaat het volgens mij niet eens meer om pop' ? Dat het meer om de videoclip draait? Die van Cherry Bullet is heel leuk by the way :+ O+

Qua all time favorites ga ik voor Dreamcatcher, Shinee, Loona en ook voor Red Velvet.


Doet me denken aan The Weeknd - Blinding lights

Concurrentie voor Dreamcatcher? Deze zangeres doet haar best, maar het is niet krachtig genoeg.


City pop <3


[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 04-03-2021 17:59:07 ]
The distance between insanity and genius is measured only by success
pi_198326193
Zoveel k-pop luister ik laatste tijd niet meer.


Maar Ik heb vorige week dit nummer ontdekt en vind hem zo leuk *O*




En Favoriet is en blijft natuurlijk G-friend O+

Dit nummer zoveel geluisterd en blijft goed (samen met vrijwel elk nummer van hen uiteraard) O+

  zondag 3 oktober 2021 @ 11:06:32 #115
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_203574818
Afgelopen jaar waren er verrassend veel leuke K-pop hits. Cute concepts genoeg en veel pakkende hooks.

10. NCT U – Maniac

Met ‘Maniac’ kan je elke zondagochtend heerlijk wakker worden. Wat een fantastisch arrangement met die tokkelende, Spaanse gitaar en de blazers. Enige jammere is het abrupte einde. Een gitaarsolo met een fade out was passender geweest.


9. Dreamcatcher – Because

Dreamcatcher doet waar het sinds de debuutsong goed in is, het uitbrengen van anime theme songs. Een mooie mix van emo, pop met een vleugjes drum & bass en rap.


8. Bloo – Drama
Kijk de music video en dit nummer neemt je mee naar die zweterige clubs, waar grenzen vervagen en mensen puur zijn. De teksten gaan verder dan de lofzang voor de dame met wie je een leuke avond deelt. ‘Jij weet ook niet waarvoor we leven, we doen allemaal maar wat, dus laten we van elkaar genieten, het is nu of nooit.’ Los van de teksten zijn de melancholie en de voelbare urgentie de elementen die het lied dragen.


7. Pink Fantasy – Poison
Pink Fantasy zit in de zelfde gothic/emo scene als Dreamcatcher, maar dan met minder gitaargeweld. Met Poison worden dan eindelijk de zware gitaren tevoorschijn getoverd. Na het eerste refrein wordt zowaar even ‘loudeeeerrr’ gegrunt. Wow, die zag ik niet aankomen. Iets minder synth-geweld en meer gitaar zou deze groep goed doen. Dreamcatcher heeft een serieuze uitdager als deze groep meer rockelementen toevoegt.



6. ONF – Beautiful Beautiful
Het a capella stukje na de bridge vanaf 2:27 zijn de beste 8 seconden K-pop van in ieder geval dit jaar. Schokkend hoe weinig views dit nummer heeft. Wat nou als BTS zo’n nummer krijgt?


5. Fromis 9 – Talk & Talk
Vrolijk en mierzoet. Wie is dat schattige meisje die die hele hoge noten raakt? Tu-tu-du-tu-tu-tu-du…


4. Cherry Bullet – Love So Sweet
Voor de grootste tijd van het jaar was dit mijn absolute nummer 1. Heb deze het meest bekeken en beluisterd op Youtube.


3. Onewe – Rain To Be
Soms ben je de elektronische K-pop gewoon even zat en waardeer je weer de akoestische gitaren en echte drums. Het opzwepende refrein is zo sterk en bevat een goeie groove.


2. Aespa – Next Level
Dit nummer is echt next level, met een zeer interessante songstructuur. Waar is het refrein? Ben verzot op die zwaar aangezette synthesizer, de drager van het nummer. Aan het einde van het jaar kwam Aespa met ‘Dreams Come True’, die had deze lijst ook makkelijk gehaald, maar dat is een ‘90s cover.


1. Key – Bad Love
En de K-pop song of the year is voor mij ‘Bad Love’. Heerlijk retro concept met leuke contrasten tussen de zware coupletten, de lichte pre-chorus en het epische refrein. Ben niet eens fan van zijn stem, maar past uitstekend bij dit nummer en de goede melodie in het refrein zijn momenteel zeldzaam in de K-pop. Het heeft een donker randje net als Depeche Modes ‘Black Celebration’.


Honorable mentions:
1. Purple Kiss – Zombie
2. Oneus – Black Mirror
3. BTS – Butter (volledig Engelstalig, anders de lijst gehaald)
4. 3YE – Stalker
5. BugAboo – BugAboo
6. Enhypen – Tamed-Dashed
7. Weeekly – After School
The distance between insanity and genius is measured only by success
  zaterdag 17 september 2022 @ 06:56:58 #117
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206004264
Al lijken ze op elkaar je kan bijna niet meer omheen, vroeger was al het muziek Amerikaans of Brits en soms Scandnavisch en nu Jpop Kpop 8)7
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  maandag 2 januari 2023 @ 23:56:26 #118
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_207399870
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 20:27 schreef Sfeermaker het volgende:
Afgelopen jaar waren er verrassend veel leuke K-pop hits. Cute concepts genoeg en veel pakkende hooks.

10. NCT U – Maniac

Met ‘Maniac’ kan je elke zondagochtend heerlijk wakker worden. Wat een fantastisch arrangement met die tokkelende, Spaanse gitaar en de blazers. Enige jammere is het abrupte einde. Een gitaarsolo met een fade out was passender geweest.


9. Dreamcatcher – Because

Dreamcatcher doet waar het sinds de debuutsong goed in is, het uitbrengen van anime theme songs. Een mooie mix van emo, pop met een vleugjes drum & bass en rap.


8. Bloo – Drama
Kijk de music video en dit nummer neemt je mee naar die zweterige clubs, waar grenzen vervagen en mensen puur zijn. De teksten gaan verder dan de lofzang voor de dame met wie je een leuke avond deelt. ‘Jij weet ook niet waarvoor we leven, we doen allemaal maar wat, dus laten we van elkaar genieten, het is nu of nooit.’ Los van de teksten zijn de melancholie en de voelbare urgentie de elementen die het lied dragen.


7. Pink Fantasy – Poison
Pink Fantasy zit in de zelfde gothic/emo scene als Dreamcatcher, maar dan met minder gitaargeweld. Met Poison worden dan eindelijk de zware gitaren tevoorschijn getoverd. Na het eerste refrein wordt zowaar even ‘loudeeeerrr’ gegrunt. Wow, die zag ik niet aankomen. Iets minder synth-geweld en meer gitaar zou deze groep goed doen. Dreamcatcher heeft een serieuze uitdager als deze groep meer rockelementen toevoegt.



6. ONF – Beautiful Beautiful
Het a capella stukje na de bridge vanaf 2:27 zijn de beste 8 seconden K-pop van in ieder geval dit jaar. Schokkend hoe weinig views dit nummer heeft. Wat nou als BTS zo’n nummer krijgt?


5. Fromis 9 – Talk & Talk
Vrolijk en mierzoet. Wie is dat schattige meisje die die hele hoge noten raakt? Tu-tu-du-tu-tu-tu-du…


4. Cherry Bullet – Love So Sweet
Voor de grootste tijd van het jaar was dit mijn absolute nummer 1. Heb deze het meest bekeken en beluisterd op Youtube.


3. Onewe – Rain To Be
Soms ben je de elektronische K-pop gewoon even zat en waardeer je weer de akoestische gitaren en echte drums. Het opzwepende refrein is zo sterk en bevat een goeie groove.


2. Aespa – Next Level
Dit nummer is echt next level, met een zeer interessante songstructuur. Waar is het refrein? Ben verzot op die zwaar aangezette synthesizer, de drager van het nummer. Aan het einde van het jaar kwam Aespa met ‘Dreams Come True’, die had deze lijst ook makkelijk gehaald, maar dat is een ‘90s cover.


1. Key – Bad Love
En de K-pop song of the year is voor mij ‘Bad Love’. Heerlijk retro concept met leuke contrasten tussen de zware coupletten, de lichte pre-chorus en het epische refrein. Ben niet eens fan van zijn stem, maar past uitstekend bij dit nummer en de goede melodie in het refrein zijn momenteel zeldzaam in de K-pop. Het heeft een donker randje net als Depeche Modes ‘Black Celebration’.


Honorable mentions:
1. Purple Kiss – Zombie
2. Oneus – Black Mirror
3. BTS – Butter (volledig Engelstalig, anders de lijst gehaald)
4. 3YE – Stalker
5. BugAboo – BugAboo
6. Enhypen – Tamed-Dashed
7. Weeekly – After School

niet echt k-pop maarja ik post em toch maar :)

van de nieuwe drama die net uitgekomen is 'The Glory'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')