abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209171270
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 19:37 schreef Ceviche het volgende:
Nu een week verder en het valt me ontzettend tegen allemaal.
Erg moe en hormonaal, huilbuien en alles.
Ik had van tevoren geen idee dat dat er ook bij hoort, bovenop alles wat er ineens op je af komt.
Is natuurlijk ook voor iedereen anders maar ik voel me een enorme aansteller eigenlijk.
Hopelijk is het gauw over met die hormonen maar volgens de verloskundige zou het ook nog wel even kunnen duren :')
Sterkte
Het is niet makkelijk en veel mensen weten niet dat het nogal een nasleep kan hebben.
Ik ben na mijn miskraam maar liefst 10 dagen thuisgebleven van het werk
  dinsdag 16 mei 2023 @ 12:56:32 #227
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_209172881
Dank jullie :*
Op de miskraam en de emoties die daarbij horen was ik wel enigszins voorbereid en dat heeft alles toch wel makkelijker/draaglijker gemaakt, omdat je dan alles beter kunt plaatsen en weet waar je aan toe bent.
Die nasleep valt daardoor juist zwaar, omdat je steeds voor lichamelijke en geestelijke verrassingen komt te staan en niet weet hoe lang dat gaat duren.
Ik ben nu 1,5 week thuis maar voel me eigenlijk nog helemaal niet beter, ook lichamelijk niet.
Gaat hopelijk snel de goede kant op.
pi_209174618
Neem de tijd die je nodig hebt, @Ceviche, of dat nou weken of maanden zijn. Dat zou iedereen eigenlijk altijd moeten doen. Er is geen boekje waarin staat hoe lang iets moet of mag duren, dat is heel persoonlijk. En wie weet komt er nu misschien ook meer "los" omdat er ruimte voor is, I don't know. Soms gaat die kraan onverwachts ineens helemaal open. Ik hoop in elk geval voor jou dat je je snel beter voelt, maar zo niet, dan mag dat ook :*
Sarcasme. Herken het.
pi_209177805
Ceviche :* Onderschat de miskraam niet! Je hele toekomstdroom valt in duigen. Je verliest wel een kindje-in-wording. Ook al had je wat je reserves, dit kindje zat al wel in je hoofd en in je hart. En die verliezen doet gewoon pijn.
Tel daarbij op het lichamelijk herstel èn de hormonale veranderingen. Dat kan je echt even flink laten wankelen.

Ik heb ik totaal bijna 9 maanden nodig gehad om beide miskramen (jan en mei) te verwerken. Nu waren mijn miskramen lichamelijk een ramp èn zat de onzekerheid en emoties van het fertiliteitstraject er nog onder, maar het is absoluut niet gek dat je echt even de tijd nodig hebt. Haast het niet! De wereld draait ook echt wel even verder zonder jou, zodat jij je op je herstel kan richten.

Sowieso ben ik blij dat er steeds meer kennis en openheid komt over de impact van miskramen op vrouwen (èn mannen), maar wat mij betreft wordt de impact nog steeds niet altijd voldoende erkent en herkent.
  woensdag 17 mei 2023 @ 11:48:32 #230
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_209183129
Dank jullie wel O+ . Volgende week is de controle bij de gynaecoloog en hopelijk helpt dat ook om het dan echt af te sluiten.
Blijkbaar heeft mijn verloskundige mijn casus nog in het team besproken, toch 3 goed uitziende echo's gehad en dan toch zo'n afloop, dat ze zich toch een beetje afvroeg of ze niet iets gemist had.
Ik had daar niet echt twijfels over want haar uitleg bij die echo's was duidelijk en logisch, maar het is toch een prettig idee dat ze dat toch nog even heeft geëvalueerd en dat zij het zelf ook niet aan zag komen. En niet onnodig valse hoop heeft gegeven.
pi_209506534
Sterkte voor iedereen die het nodig heeft, hier.

Ik heb even een onbeholpen vraag (excuses: autist zonder idee hoe sociale dingen werken), skip vooral als je daar even niks mee kan.

-
-

Mijn zus heeft nu voor de tweede keer op een rij een miskraam (een keer bijna 20 weken, nu net iets meer dan 12). Ze wil er niet over praten, ze heeft alleen laten weten dat het vrijdag 'ziekenhuis-dag' is. En dat ze geen curettage gaat doen, maar een 'normale bevalling'. Verder weet ik niets.

Vraag voor de lotgenoten van zus. Ik wil graag een 'sterkte'-cadeautje geven, voor vrijdag. Wat is nou iets waarvan je denkt "ja, dat was een fijn cadeau"?

Ik heb een boek gevonden op Bol dat heel liefdevol over miskramen spreekt, maar ik weet dus niet of ze dat wil.

Voor nu is mijn plan: morgen (voor de bloedhitte, want ik kan helemaal niet tegen dit soort weer) dat boek (ingepakt, zodat baby-neef het niet direct onder ogen krijgt) en een kaartje bij haar in de bus gooien..

Ik weet niet eens wat ik op dat kaartje moet zetten. "Lieve <naam>, ik denk aan je" dekt de lading niet echt. Is "Lieve <naam>, ik vind het zo rot voor je en vond dit boek. Misschien heb je het al, misschien ben je hier nog niet klaar voor. Dat mag. Je móet nu namelijk helemaal NIKS, behalve lief zijn voor jezelf!" beter?

Zoals ik zei, ik ben niet thuis in dit wereldje en sociale interactie is niet bepaald mijn ding.
Mon 'en!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 14 juni 2023 @ 10:45:45 #232
269689 crew  Viv
pi_209507242
@bloempjuh Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in het algemeen is een (zelfhulp)boek een riskant cadeau: het kán een schot in de roos zijn (nu of later) of juist totáál niet aansluiten bij haar.

Ik denk dat een kaartje met "Lieve zus, ik denk aan je" een goed idee is. Misschien met een reep chocolade erbij, als ze daarvan houdt? :)
  woensdag 14 juni 2023 @ 10:49:26 #233
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_209507271
Ik voel hetzelfde als Viv, ik vind je intentie echt heel lief, maar zeker als je zus best heel stellig is richting jullie zou ik het ook heel spannend vinden, een boek kan best heel directief zijn.

Ik vond net dit kaarsje, vind ik zelf heel neutraal maar wel een mooi gebaar om te zeggen 'ik denk aan jullie'.



Van deze site, waar ze trouwens ook hele mooie kaartjes hebben.

Maar ook dat is een heel gevoelsmatig iets en voelt voor jou misschien weer helemaal niet goed.

En toch... hoe lastig het ook is, idd een kaartje om te zeggen 'ik denk aan jullie' kan nooit kwaad, denk ik dan.
***
pi_209507451
Het boek is al op weg naar hier, maar ik kan het voorlopig nog in de kast laten staan. Misschien dat het beter is als ik het boek in mijn tas gooi als ik over een tijdje koffie met haar ga drinken. En dan, áls het ter sprake komt, heel subtiel "oh ja, ik kwam dit boek toevallig tegen.."?

Op zich is zelfhulp vandaag net zo nuttig als over een (half) jaar, toch?

Ik bedoel.. Dat ík geloof in psychologische hulp, hoeft niet te betekenen dat iedereen dat doet. Dat vergeet mijn auti-hoofd nogal eens.

Dank voor het meedenken!
(En nogmaals: sterkte aan iedereen die het nodig heeft)
Mon 'en!
pi_209508878
@bloempjuh, ik zou denk het boek in elk geval voor nu nog even laten en misschien zou ik het wel terugsturen. Zeker omdat ze het er ook niet over wil hebben verder.
Kaartje is prima en er hoeft niet veel of diepzinnige tekst op, gewoon "ik denk aan je" en/of "sterkte" is prima.

Goed idee om het hier te vragen, mede autist hier. Ik vind het ook lastig inschatten, maar ik denk dat dat in dit soort situaties ook voor niet autistische mensen lastig in te schatten is.
Het is namelijk zo persoonlijk hoe iemand omgaat met een situatie als deze.
Ik denk dat je met een kaartje om te laten weten dat je aan iemand denkt, eigenlijk nooit echt mis kan zitten.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_209509085
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 13:24 schreef Nijna het volgende:
@:bloempjuh, ik zou denk het boek in elk geval voor nu nog even laten en misschien zou ik het wel terugsturen. Zeker omdat ze het er ook niet over wil hebben verder.
Kaartje is prima en er hoeft niet veel of diepzinnige tekst op, gewoon "ik denk aan je" en/of "sterkte" is prima.

Goed idee om het hier te vragen, mede autist hier. Ik vind het ook lastig inschatten, maar ik denk dat dat in dit soort situaties ook voor niet autistische mensen lastig in te schatten is.
Het is namelijk zo persoonlijk hoe iemand omgaat met een situatie als deze.
Ik denk dat je met een kaartje om te laten weten dat je aan iemand denkt, eigenlijk nooit echt mis kan zitten.
Top, dankjewel! ^O^
Mon 'en!
  donderdag 15 juni 2023 @ 11:32:17 #237
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_209520295
Gedurende onze verlieservaring vond ik alles wat mensen deden waardevol, want het hield in dat ze aan ons dachten en er voor ons wilden zijn. De inhoud van waar ze mee kwamen varieerde van pannen met soep bij de voordeur tot goedbedoelde gedichtjes over 'vlindertjes' (waar ik niets mee heb, die term) maar het deed er echt niet toe, elke stap die iemand in onze richting zette voelde warm. O+ Dus mijn advies is ook: denk niet te veel na over wat je verkeerd kan zeggen/doen: iets laten horen is altijd beter dan je mond houden omdat je het niet goed weet.
pi_209521100
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:32 schreef Nanukerst het volgende:
Gedurende onze verlieservaring vond ik alles wat mensen deden waardevol, want het hield in dat ze aan ons dachten en er voor ons wilden zijn. De inhoud van waar ze mee kwamen varieerde van pannen met soep bij de voordeur tot goedbedoelde gedichtjes over 'vlindertjes' (waar ik niets mee heb, die term) maar het deed er echt niet toe, elke stap die iemand in onze richting zette voelde warm. O+ Dus mijn advies is ook: denk niet te veel na over wat je verkeerd kan zeggen/doen: iets laten horen is altijd beter dan je mond houden omdat je het niet goed weet.
Dank dank!
Er gaat nu een zakje 'girl power'-snoep die kant op met een kaartje. En ik onderhoud het contact met wat bemoeizuchtige tantes die anders zus lastigvallen met vragen. De rol snoepbrenger/pitbull bevalt wel, hier kan ik wel wat mee.
Nogmaals dank!
Mon 'en!
  maandag 26 juni 2023 @ 18:08:19 #239
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_209656558
Nog even een update van mij (vind ik altijd wel zo eerlijk naar lurkers die in dezelfde situatie zitten): inmiddels zit ik 7 weken thuis (6 na de miskraam) en eigenlijk voel ik me sinds een week/anderhalve week pas weer een stuk beter. Toevallig ook ongesteld geworden dus volgens de verloskundige waarschijnlijk toch al die tijd zoveel last gehad van de hormonen.
Nu weer beginnen/opbouwen op werk.
Al met al dus wel een positieve update, al had ik van tevoren niet verwacht dat het zo lang zou duren voor ik hersteld zou zijn.
Verder eigenlijk alleen maar begripvolle reacties gehad (ook van de bedrijfsarts overigens).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')