abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_136834924
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En?
Dan kan je nog gemakklijk 40 jaar werken.
Kan ja, maar de vraag is of iedereen dat ook doet. Als arts verdien je doorgaans zo goed dat je na 20 jaar werken genoeg hebt gespaard om op je 60e te stoppen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_136879661
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:18 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Kan ja, maar de vraag is of iedereen dat ook doet. Als arts verdien je doorgaans zo goed dat je na 20 jaar werken genoeg hebt gespaard om op je 60e te stoppen.
Dan maakt het ook niet uit of dat je eerder of later begint met die 20 jaar werken. Sowieso moet je t/m je 70ste-75ste gaan werken tegen die tijd. Dan mag je dus ook die leeftijdsgrens met 10-20 jaar verschuiven vanaf wanneer het onvoldoende 'rendabel' wordt om te investeren.
Los hiervan kan je ook nog met contracten werken dat je wat moet terugbetalen als je te kort het vak uitvoert. Dat klinkt misschien extreem maar dit soort contracten zijn al vaak afgesloten in Nederland voor opleidingen, binnen en buiten het leger.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137177148
Ik snap helemaal niks van die tarieven. Ben nu tweedejaars en derdejaars, maar als ik dit jaar dan afstudeer moet ik dan het lage tarief betalen voor mijn derdejaars of wordt het dan hoog?
pi_137184158
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 00:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan maakt het ook niet uit of dat je eerder of later begint met die 20 jaar werken. Sowieso moet je t/m je 70ste-75ste gaan werken tegen die tijd. Dan mag je dus ook die leeftijdsgrens met 10-20 jaar verschuiven vanaf wanneer het onvoldoende 'rendabel' wordt om te investeren.
Los hiervan kan je ook nog met contracten werken dat je wat moet terugbetalen als je te kort het vak uitvoert. Dat klinkt misschien extreem maar dit soort contracten zijn al vaak afgesloten in Nederland voor opleidingen, binnen en buiten het leger.
Je moet helemaal niks he. Als jij genoeg geld hebt mag je met pensioen wanneer je wil.
pi_137187074
quote:
10s.gif Op woensdag 26 februari 2014 23:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Je moet helemaal niks he. Als jij genoeg geld hebt mag je met pensioen wanneer je wil.
Natuurlijk maar het punt was dat het argument om het studeren van geneeskunde te ontmoedigen of enkel voor vermogenden mogelijk te maken dat dat niet deugde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 6 augustus 2014 @ 05:19:21 #56
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_143113695
Uitslover of oprecht leergierig?

quote:
Vincent de Haan (24) start zevende studie bij de UvA
Administratieve staf zucht als hij aankomt

Voor zover bekend haalde hij het hoogste aantal studiepunten ooit aan de Universiteit van Amsterdam. In september begint Vincent de Haan (24) met de studie geneeskunde. Eerder begon hij al aan natuurkunde, wiskunde, rechten, klassieke talen, filosofie en psychologie.




Op hoeveel studiepunten staat de teller?

De Haan: 'Vorige week had ik 759 en een halve studiepunt. In zeven jaar studeren heb ik de bachelors wiskunde en rechten afgerond, ben bijna klaar met een bachelor psychologie en ben ook bijna klaar met twee masters in de rechten. Daarnaast heb ik een propedeuse filosofie.'

Heb je nog een leven naast het studeren?
'Jazeker, ik heb verschillende bijbaantjes. Zo geef ik juridisch advies bij de ASVA studentenunie en ben ik daar het hoofd van het Rechtsbureau. Daarnaast geef ik bijles bestuursrecht en lees ik graag boeken. Ook ben ik gewoon drie à vier keer per week op een borrel of feestje te vinden.'

Waarom ga je nu geneeskunde doen?

'Ik vind de fysiologie van het menselijk lichaam erg interessant. Maar het komt ook goed uit dat voor zorg- en onderwijsopleidingen het hogere collegegeld niet geldt. Kosten voor een extra studie kunnen normaal oplopen tot meer dan 10.000 per jaar, nu betaal ik alleen het normale collegegeld van ruim 1800 euro.'

'Voor de opleiding hoeft niet meer per se geloot te worden, universiteiten selecteren hun studenten op motivatie en geschiktheid.'

Wat vindt de UvA van je studiedrift?
'Het wetenschappelijk personeel is altijd erg enthousiast, van docenten heb ik nooit negatieve reacties gehad. Soms krijg ik het gevoel dat de administratie er wat minder blij mee is. Ik kom vaak langs met verzoekjes ten aanzien van het rooster, om alles te kunnen combineren. Ze moeten altijd een beetje zuchten als ze me aan zien komen. Maar ik voel met niet weggekeken op de UvA, hoor.'

Wat wil je later worden?

'Nog geen idee.'

Voel je je bezwaard dat je een plaats bezet houdt bij geneeskunde, terwijl je niet per se dokter wil worden?
'Nee, ik snap wel wat je bedoelt. Maar een studie geneeskunde verplicht niemand tot dokter worden. Ik ken iemand die geneeskunde heeft gestudeerd en journalist is geworden. Iemand anders wordt weer huismoeder. Die voelen zich er ook niet bezwaard over.'

Hoe lang blijf je nog in de studieboeken duiken?
'Dat is lastig te zeggen, ik vind studeren op dit moment een erg leuke bezigheid en de universiteit een prettige plek om rond te hangen. Vergaren van kennis is altijd fijn, los van waar het over gaat. Er zijn nog genoeg vakken waar ik mij in zou willen verdiepen, maar de mogelijkheid om bij te lenen raakt uitgeput. Ik moet daarom wat serieuzer gaan bijverdienen volgend jaar. Hopelijk kan ik het zo combineren dat er ook nog een beetje bij te leven valt.'
http://www.parool.nl/paro(...)die-bij-de-UvA.dhtml
!!! Go 49-ers !!!
pi_143113749
quote:
2s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 05:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Waarom ga je nu geneeskunde doen?
'Ik vind de fysiologie van het menselijk lichaam erg interessant. Maar het komt ook goed uit dat voor zorg- en onderwijsopleidingen het hogere collegegeld niet geldt. Kosten voor een extra studie kunnen normaal oplopen tot meer dan 10.000 per jaar, nu betaal ik alleen het normale collegegeld van ruim 1800 euro.'

Studeren om het studeren, dus uitslover. :P
pi_143113965
Hij weet niet wat hij wil of hij is een uitslover.
  maandag 11 januari 2016 @ 16:00:50 #59
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_159016114
Zo even dit topic een kickje geven.

Als alles goed verloopt ben ik van plan om dit jaar te beginnen op de Universiteit Leiden. Ik heb mij al ingeschreven voor de studie politicologie en ik ben er van overtuigd dat dit bij mij past (na diverse testen, meeloopdagen en open dagen). Nu heb ik laatst contact gehad met een student politicologie en die raadde mij ten zeerste aan om een studie ernaast te doen. Politicologen komen namelijk nauwelijks aan het werk. Mij lijkt het persoonlijk erg leuk om ook een Midden-Oostenstudie te volgen.

Ik heb alleen geen idee waar ik precies verstandig aan doe. Mag dit wel zomaar? Hoeveel kost het? Hoe zit het met je rooster? Als iemand mij kan helpen...graag! :)
pi_159022592
Een tweede studie erbij doen kan altijd, maar ik zou aanraden om er nog even mee te wachten tot je klaar bent met je eerste jaar. Dan weet je ook of je die ene studie aan kunt en of je het leuk genoeg vindt. Je zou ook aan een minor kunnen denken, in Leiden kun je een minor over de islam volgen als het Midden-Oosten je aanspreekt. Een tweede studie kost niks extra's, mits je ze allebei tegelijk afrondt.

Voor wat betreft het rooster: dat hangt van de opleiding af. Ik ken veel mensen met een tweede studie (beide juridisch), maar die opleidingen houden niet altijd rekening met elkaar, ook al zijn ze van de zelfde faculteit en worden ze vaak gecombineerd. Ik zou dus even met een studieadviseur hier over overleggen.
pi_159045533
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 19:48 schreef DoubleDip het volgende:
Een tweede studie erbij doen kan altijd, maar ik zou aanraden om er nog even mee te wachten tot je klaar bent met je eerste jaar. Dan weet je ook of je die ene studie aan kunt en of je het leuk genoeg vindt. Je zou ook aan een minor kunnen denken, in Leiden kun je een minor over de islam volgen als het Midden-Oosten je aanspreekt. Een tweede studie kost niks extra's, mits je ze allebei tegelijk afrondt.

Voor wat betreft het rooster: dat hangt van de opleiding af. Ik ken veel mensen met een tweede studie (beide juridisch), maar die opleidingen houden niet altijd rekening met elkaar, ook al zijn ze van de zelfde faculteit en worden ze vaak gecombineerd. Ik zou dus even met een studieadviseur hier over overleggen.
Onjuist. Je tweede studie kost niks als je die bent begonnen voordat je je eerste studie hebt afgerond.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159047016
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 17:38 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Onjuist. Je tweede studie kost niks als je die bent begonnen voordat je je eerste studie hebt afgerond.
Maar als je eerst aan een master voor studie 1 begint, vervolgens begin je aan een master voor studie 2 en dan rond je master 1 af. Betaal je dan niet het instellingscollegegeld voor de tijd dat je alleen nog met master 2 bezig bent? (afstuderen al aangevraagd e.d. dus echt afgestudeerd)
pi_159047430
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:35 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Maar als je eerst aan een master voor studie 1 begint, vervolgens begin je aan een master voor studie 2 en dan rond je master 1 af. Betaal je dan niet het instellingscollegegeld voor de tijd dat je alleen nog met master 2 bezig bent? (afstuderen al aangevraagd e.d. dus echt afgestudeerd)
Voor masters weet ik het niet, maar je kunt best je eerste bachelor afronden en daar al aan de master beginnen terwijl je nog met de tweede bachelor bezig bent. Kan me voorstellen dat dat voor masters iets anders is, maar dan is het ook maar een kwestie van een vak open laten staan of je papiertje niet ophalen bij wijze van spreken.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159048062
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:35 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Maar als je eerst aan een master voor studie 1 begint, vervolgens begin je aan een master voor studie 2 en dan rond je master 1 af. Betaal je dan niet het instellingscollegegeld voor de tijd dat je alleen nog met master 2 bezig bent? (afstuderen al aangevraagd e.d. dus echt afgestudeerd)
Nee, sinds een jaar of twee is dat niet meer zo en hoef je geen verhoogd tarief te betalen als je voor het afronden van master 1 aan master 2 bent begonnen.
pi_159057398
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:51 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Voor masters weet ik het niet, maar je kunt best je eerste bachelor afronden en daar al aan de master beginnen terwijl je nog met de tweede bachelor bezig bent. Kan me voorstellen dat dat voor masters iets anders is, maar dan is het ook maar een kwestie van een vak open laten staan of je papiertje niet ophalen bij wijze van spreken.
Bron? Ik had juist vernomen dat zolang je beide bachelors of beide masters op hetzelfde moment afrondt je geen instellings collegegeld hoeft te betalen maar als je voor een van de twee al was geslaagd je dat wel moest doen ten zijn de tweede opleiding een opleiding op het gebied van onderwijs of een medische opleiding is.
pi_159063196
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 23:21 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Bron? Ik had juist vernomen dat zolang je beide bachelors of beide masters op hetzelfde moment afrondt je geen instellings collegegeld hoeft te betalen maar als je voor een van de twee al was geslaagd je dat wel moest doen ten zijn de tweede opleiding een opleiding op het gebied van onderwijs of een medische opleiding is.
M'n studieadviseur. Clubgenootje van me doet het ook op deze manier (bezig met rechten master en bedrijfskunde bachelor).
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_161735910
Even op de valreep voor de aanmeldingsdeadline nog een vraag:
Ik heb me aangemeld bij een University College in Nederland, ben door de selectie heen en heb een plek aangeboden gekregen. Weet alleen nog steeds niet zeker of ik het wil doen, of dat ik toch liever voor een reguliere universiteit ga. Nu had ik het idee opgevat om mij maar voor beide studies in te schrijven, dan kan ik altijd nog kijken wat ik doe. Normaalgesproken zou er dan maar één maal collegegeld betaald moeten worden, maar weet iemand hoe dat in mijn situatie zit? Voor het University College geldt namelijk een ander, hoger dan regulier tarief. Heb weinig zin om daar bovenop op nog eens extra te gaan betalen. Iemand ervaring hier mee?
pi_161758844
quote:
pi_161759652
Kun je niet mailen/bellen met een studieadviseur? 1 mei is de aanmeldingsdeadline en die nadert al. Hoewel je je inschrijving pas op 31 augustus definitief hoeft te hebben.
pi_162223998
Is het überhaupt mogelijk om met twee studies tegelijk te beginnen? Dus in hetzelfde jaar?
pi_162224117
Ja, dat kan.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_162224159
Dus ook roostertechnisch neem ik aan? En valt het ook aan te raden?
pi_162224692
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:21 schreef wegmetdeEU het volgende:
Dus ook roostertechnisch neem ik aan? En valt het ook aan te raden?
Het kan, maar of het roostertechnisch lukt verschilt heel erg. Had in mijn eerste jaar een medestudent die zowel in Leiden als in Rotterdam studeerde. Hij moest uiteindelijk stoppen omdat hij door de overlap colleges miste en geen tentamen mocht doen (ivm aanwezigheidsplicht in Leiden in jaar 1). Tentamens houden ook niet altijd rekening met elkaar. Ik zou naar de studieadviseur gaan, je plan voorleggen en vragen wat er mogelijk is. Vaak kan er in overleg wel het een en ander worden afgestemd.
pi_162227219
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:47 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het kan, maar of het roostertechnisch lukt verschilt heel erg. Had in mijn eerste jaar een medestudent die zowel in Leiden als in Rotterdam studeerde. Hij moest uiteindelijk stoppen omdat hij door de overlap colleges miste en geen tentamen mocht doen (ivm aanwezigheidsplicht in Leiden in jaar 1). Tentamens houden ook niet altijd rekening met elkaar. Ik zou naar de studieadviseur gaan, je plan voorleggen en vragen wat er mogelijk is. Vaak kan er in overleg wel het een en ander worden afgestemd.
Bedankt voor de tip.
Is het advies van een studieadviseur bindend? En heeft alleen Leiden een aanwexigheidsplicht?
pi_162227367
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 20:34 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip.
Is het advies van een studieadviseur bindend? En heeft alleen Leiden een aanwexigheidsplicht?
Je kan natuurlijk altijd doen wat je zelf wilt. Andere steden weet ik niks van, maar volgens mij zijn ze in het eerste jaar wel wat strenger. Al zal het niet overal zo zijn vermoed ik.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')