abonnement Unibet Coolblue
pi_211578555
Erg lastig deze uit elkaar te houden.

Kleine Zwaan


Wilde Zwaan

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 januari 2024 @ 19:43:29 #277
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212144398
Roodborstje

Erithacus rubecula by Ouwesok, on Flickr

Deze keer met de Panny G85 en een Cosina 60-300mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 januari 2024 @ 23:02:15 #278
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212219905
De universele wet van behoud van ellende in werking bij een torenvalkje in de Oostvaardersplassen.

Gaat exact tussen mij en de zon in staan bidden
Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr

Vervolgens vliegt ie om me heen naar daar waar wél licht is en gaat daar wederom bidden. Maar dan wel met het kopje van mij af gericht waardoor ik alleen een staart krijg

Falco tinnunculus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 februari 2024 @ 14:05:09 #279
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212293111
Een paar achterstallige vogels.

In dierentuinen kun je vaak vogels pakken die daar niet op de loonlijst staan maar wel meeprofiteren van de aanwezigheid van waterpartijen, mensen en dieren die gevoerd worden.
Voordeeltje is dat de bijvangsten in dierentuinen vaak wat minder schuw zijn dan hun collegae in het open veld.

Met name in Beekse Bergen kun je soms al een hele dag spelen zonder ook maar één dierentuindier te hebben gefotografeerd, er zit werkelijk van alles.

De waterpartijen zijn vergeven van de meerkoeten

Fulica atra by Ouwesok, on Flickr

Soms komen ze even aan land
Fulica atra by Ouwesok, on Flickr

Een andere vaste waarde in Beekse Bergen zijn de Grote Canadese ganzen.
Branta canadensis by Ouwesok, on Flickr

en ook die marcheren af en toe even een stukje op de wal
Branta canadensis by Ouwesok, on Flickr

En overal waar terrasjes en zo zijn zie je kauwen kijken of er ergens iets te snaaien valt
Corvus monedula by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 februari 2024 @ 20:05:40 #280
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212391760
Eindelijk weer eens een bonte specht die zich wél liet vereeuwigen. Nog niet helemaal zoals ik hem graag zie maar het is een bonte specht.

Dendrocopos major by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 14 februari 2024 @ 13:43:27 #281
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_212423651
Zo, ik kom hier ook weer eens kijken.
Ik was jaren lang actief met m'n Canon, en eind 2022 alles omgegooid naar Sony.
Nu sinds een paar maanden een beetje aan het leren schieten met de 200-600, wat nog niet altijd mee valt.

Maar dit waren wel een paar leuke tijdens een wandelingetje.


  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 februari 2024 @ 23:12:55 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212430514
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 13:43 schreef Cryothic het volgende:
Zo, ik kom hier ook weer eens kijken.
Ik was jaren lang actief met m'n Canon, en eind 2022 alles omgegooid naar Sony.
Nu sinds een paar maanden een beetje aan het leren schieten met de 200-600, wat nog niet altijd mee valt.

Maar dit waren wel een paar leuke tijdens een wandelingetje.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed spul :Y
Die 200-600mm van Sony heb ik ook nog ergens op de verlanglijst staan hoewel er niet veel haast achter zit, ik kan me met het huidige arsenaal aardig redden.

Dan een keer met mijn goedkoopste lange telezoom op pad, een Cosina 5.6-8/100-500mm (onder de merknaam Exakta) die op de Panasonic G85 geadapterd zat.
Dat wordt nog even kwestie van dingen verbeteren maar onderstaande nonnetjes pakte het ding best goed op ondanks dat het licht zich niet zo goed voor zo'n cheap-ass toeter leende.

Mergellus albellus by Ouwesok, on Flickr

Mergellus albellus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 15 februari 2024 @ 08:07:39 #283
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_212431874
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 23:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Goed spul :Y
Die 200-600mm van Sony heb ik ook nog ergens op de verlanglijst staan hoewel er niet veel haast achter zit, ik kan me met het huidige arsenaal aardig redden.
Ja, dit was een black-friday-kortingsactie op 2de hands lenzen. En hij stond al veel te lang op m'n lijstje te branden. Met de Canon had ik 100-400mm op een crop-sensor. Met m'n Sony was m'n langste lens 300mm en dat is een fullframe. Dus ik miste echt bereik.
Het is alleen wel een uitdaging om echt scherpe foto's te krijgen. Hij schijnt nogal gevoelig te zijn voor temperatuurschommelingen :D

quote:
Dan een keer met mijn goedkoopste lange telezoom op pad, een Cosina 5.6-8/100-500mm (onder de merknaam Exakta) die op de Panasonic G85 geadapterd zat.
Dat wordt nog even kwestie van dingen verbeteren maar onderstaande nonnetjes pakte het ding best goed op ondanks dat het licht zich niet zo goed voor zo'n cheap-ass toeter leende.

[ link | afbeelding ]Mergellus albellus by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Mergellus albellus by Ouwesok, on Flickr
Prima foto's. Mooie vogel vooral. Wat is dat?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 15 februari 2024 @ 22:31:50 #284
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212444425
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 08:07 schreef Cryothic het volgende:

[..]
Ja, dit was een black-friday-kortingsactie op 2de hands lenzen. En hij stond al veel te lang op m'n lijstje te branden. Met de Canon had ik 100-400mm op een crop-sensor. Met m'n Sony was m'n langste lens 300mm en dat is een fullframe. Dus ik miste echt bereik.
Het is alleen wel een uitdaging om echt scherpe foto's te krijgen. Hij schijnt nogal gevoelig te zijn voor temperatuurschommelingen :D
Dat van die temperatuurschommelingen had ik nog niet meegekregen.
Wel hou ik er altijd als er een nieuwe lange toeter in mijn collectie binnenkomt rekening mee dat ie een inwerktijd heeft, de ene lange tele is de andere niet.

Voor die Sony 200-600 geldt dat ik wel hebberig werd van wat ik er aan resultaten uit heb zien komen en dus wordt dat afwachten tot er een op mijn pad komt.
quote:
Prima foto's. Mooie vogel vooral. Wat is dat?
Het is een paartje nonnetjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 16 februari 2024 @ 07:54:38 #285
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_212446771
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 22:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Dat van die temperatuurschommelingen had ik nog niet meegekregen.
Wel hou ik er altijd als er een nieuwe lange toeter in mijn collectie binnenkomt rekening mee dat ie een inwerktijd heeft, de ene lange tele is de andere niet.

Voor die Sony 200-600 geldt dat ik wel hebberig werd van wat ik er aan resultaten uit heb zien komen en dus wordt dat afwachten tot er een op mijn pad komt.
Ja, ik las over dat ie wat last kan hebben met scherpstellen als je een (UV) filter gebruikt, en op hele warme dagen zelfs als je de zonnekap er op hebt omdat die dan warmte vast houdt bij het voorste element.
Ik weet het nog niet. Ik heb hem nog niet zo lang, maar ben er wel erg blij mee.

quote:
[..]
Het is een paartje nonnetjes.
Prachtige vogel O+
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 16 februari 2024 @ 10:18:09 #286
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212448555
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 07:54 schreef Cryothic het volgende:

[..]
Ja, ik las over dat ie wat last kan hebben met scherpstellen als je een (UV) filter gebruikt, en op hele warme dagen zelfs als je de zonnekap er op hebt omdat die dan warmte vast houdt bij het voorste element.
Ik weet het nog niet. Ik heb hem nog niet zo lang, maar ben er wel erg blij mee.
Op hele warme dagen is er iets anders aan de hand wat je vooral met lange tele's merkt. De lucht is dan wat je zou kunnen beschouwen als 'onrustig'.
Afhankelijk van de samenstelling van die lucht krijg dan in zekere mate last van die kolom lucht die tussen jou en je onderwerp zit. Dat kan zelfs bij zeer vochtige lucht zodanige vormen aannemen dat fotografie met een lange lens uitdagend zoniet onmogelijk wordt (tenzij op hele korte afstand als die luchtkolom kleiner is)

De ene constructie is daar gevoeliger voor dan de andere. Vooral met een spiegeltele in onrustige lucht fotograferen is lastig, die vergt lucht die zo schoon mogelijk is.
en paradoxaal genoeg waait het dan meestal zo gruwelijk hard dat je alsnog je tele beter thuis laat
quote:
[..]
Prachtige vogel O+
Ze zijn inderdaad heel apart, zo af en toe zie je ze in Flevo'tjesland langsdrijven.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 13 maart 2024 @ 21:57:28 #287
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212816575
Op een middagwandelingetje zie ik een nijlgans in het park zitten die ik met de HX60 vrij makkelijk kon vereeuwigen.

Nijlganzen (het zijn eigenlijk eenden) zijn doorgaans niet dat je zegt van schuw.

Alopochen aegyptiacus by Ouwesok, on Flickr

Alopochen aegyptiacus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 maart 2024 @ 22:30:16 #288
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212887953
Een keertje wat anders dan die rappe zoomtoeters.

Uit de late 80's komt mijn Cosina 100-500mm manualfocus die onder verschillende namen werd verkocht. Lang genoeg om mee op vogels te mikken, alleen moet je bij deze alles zelf doen.
Ik hang hem aan de Panny G85 en belaag er een grote zilverreiger mee.

Focussen gaat met deze zoom aanvankelijk wat moeizaam maar uiteindelijk krijg ik er wel plaatjes mee :Y

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Casmerodius albus by Ouwesok, on Flickr

Die gaat nog wel eens vaker mee en dan eens kijken of ik er ook kleinere vogels mee kan pakken.
Na zo'n rondje weet je trouwens wel weer die snelle AF-zoomtoeters te waarderen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 23 maart 2024 @ 12:40:58 #289
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_212926245
Keertje met de compact dan maar :?

In dit geval de Sony HX400V, een middenklasse superzoomcompact waarmee het verrassend leuk vogelen is.

Nadeeltje van de HX400V is dat je sommige obstakels in de zoeker amper waarneemt en er ineens van alles tussen jou en het vogeltje in blijkt te staan, meestal takken.

Ardea cinerea by Ouwesok, on Flickr

Voordeeltje is dat er nagenoeg onbeperkt zoom overblijft. Misschien optisch niet optimaal en kwalitatief wat op af te dingen maar vooral ontzettend leuk om die afstandsschoten met dat kleine ding te doen. Vanaf ongeveer hetzelfde punt als bovenstaande blijk ik nog wat over te hebben.

Ardea cinerea by Ouwesok, on Flickr

Nog meer van die takketakken waar zich een dapper zangertje achter bevindt
Troglodytes troglodytes by Ouwesok, on Flickr

Wat je met een grotemensencamera en zoomlens van meer dan twee kilo minder snel doet is onderhands laag over de grond richten. Met het compacte handjevol Sony en een klapscherm gaat dat ineens verbazend eenvoudig

Anas platyrhynchos by Ouwesok, on Flickr

Laag langs de grond een nijlgans

Alopochen aegyptiacus by Ouwesok, on Flickr

En wederom heb ik nog wat zoom over

Alopochen aegyptiacus by Ouwesok, on Flickr

Een waterhoentje heb je dan weer iets meer partij aan, die hebben wat meer moeite met camera's en lenzen dan een nijlgans, ook hier weer redelijk laag over de grond. Kan nog lager als de eigenaar van de camera geen hoofdpijn heeft.

Gallinula chloropus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_213055125
Grutto`s en Wulpen





#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 april 2024 @ 22:43:12 #291
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213212600
Een groene specht krijg ik niet vaak voor de lens. De afstand was iets groter dan wat je er graag van zou willen. Camera was de EOS80D, lens was de Tamron 150-600mm

Picus viridis by Ouwesok, on Flickr

Picus viridis by Ouwesok, on Flickr

Picus viridis by Ouwesok, on Flickr

Picus viridis by Ouwesok, on Flickr

Picus viridis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 april 2024 @ 21:15:34 #292
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_213264205
Zo ongeveer de gewoonste verschijning op het water. Meerkoeten.

Fulica atra by Ouwesok, on Flickr

Fulica atra by Ouwesok, on Flickr

Jonge uilen gaan niet echt voor de schoonheidsprijs. Vergeleken met een jeugdige meerkoet zijn het echter prachtige vogels

Fulica atra by Ouwesok, on Flickr

Fulica atra by Ouwesok, on Flickr

Fulica atra by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')