abonnement Unibet Coolblue
pi_1517798
Als bijbaan naast mijn studie ben ik DJ. Omdat het nieuwe jaar nu weer
begint, heb ik veel aanvragen om te draaien. Zo heb ik vorige week 6 dagen
achter elkaar gedraaid, 6 tot 8 uur per dag.

Omdat ik het lekker vind om muziek keihard te horen (net zoals bijna elke
andere DJ), heb ik de volumeknop veel te hard gezet. Normaal gesproken draai
ik 1 keer per week / 2 weken, dan is er niets aan de hand. Nu heb ik dit dus
6 dagen achter elkaar gedaan en ervaar een pijn in beide oren (rechteroor
meer dan linkeroor), 1 week geleden was dit behoorlijk erg (in de zin van
lastig, bij lange na niet zo erg dat ik er een pijnstiller voor zou
slikken), ik heb nu 5 dagen rust genomen, maar de pijn is nog niet helemaal
verdwenen, wel grotendeels overigens. De pijn ervaar ik niet continue en
geluid heeft er in die zin niets mee te maken dat ik het ook ervaar als het
doodstil is. Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest, die vertelde mij dat
ik voortaan beter bescherming kan gebruiken. Dat doe ik dus ook vanaf nu, ik
besef nu pas hoe dom ik geweest ben... Voor de rest zou alles goedkomen,
oren zagen er enkel geirriteerd uit.

Ik heb nu oordopjes gekocht (omdat ik vanavond en de rest van de week weer
moet draaien); wanneer ik in beide oren die dopjes in heb, hoor ik in het
rechteroor een HELE lichte ruis/piep toon. Wanneer ik me erop concentreer,
verdwijnt 'ie vaak. Zonder dopjes hoor ik, hoe stil het ook is ('s nachts)
helemaal geen ruis/pieptoon.

Mijn vraag is nu: wat houdt die pijn in? Ik heb totaal geen last van
gehoorproblemen (dat wil bijv. zeggen: het verstaan van mensen in een drukke
omgeving, telefoongesprekken, etc.) en met een 'zelfgemaakte test' in
cool-edit (sampleprogramma) hoor ik tonen tot ca. 19.000 khz goed, ook al
staan de speakers zeer zacht. Urenlang op internet gezocht, maar bijna geen
enkele website beschrijft mijn probleem (afnemende oorpijn door relatief
kortstondige overdosis lawaai).

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Alvast hartelijk
bedankt voor de reactie!!!

pi_1518853
Ik heb er geen verstand van, maar het klinkt niet goed, ik zou even de huisarts bellen om te vragen hoe ernstig het is.

Als je een groot muziekliefhebber bent moet je er misschien even bij stilstaan hoe belangrijk je oren voor jou zijn!

Ik ken een DJ die nog steeds draait, maar die lang niet goed meer horen kan, hij gebruikt in het sociale verkeer een gehoorapparaat! En het wordt alleen maar erger.......

Zolang er was is, is er leven.
pi_1521447
hmmmmm.. sowieso naar een medisch bureau voor een test, maar de symptomen klinken als een tinnitus....ff zoeken..
quote:
Oorsuizen (tinnitus) is een vervelende kwaal. Het bewustzijn van een continu geluid in één of beide oren kan erg hinderlijk zijn. In een stille omgeving kun je soms het geruis van de bloedstromen in het eigen lichaam horen. Omdat het slechts zelden echt stil is, ben je je daar eigenljk nooit echt bewust van. Bij sommige mensen is dit suizen luider en duidelijk aanwezig. Het wordt daardoor hinderlijk. Dit ‘oorsuizen’ openbaart zich op verschillende manieren. Het kan een hoog, of laag geluid zijn. Sissend, gonzend, flluitend, of galmend. Oorsuizen kan aan één, of aan beide oren voorkomen.

Oorsuizen is meestal erg onschuldig, maar is vaak toch erg hinderlijk. Je kunt er veel last van hebben. Een arts maakt onderscheid tussen objectief- en subjectief oorsuisen. Het verschil is, dat een objectief oorsuizen bij lichamelijk onderzoek ook door een arts te horen is. Vaak ligt de oorzaak van deze vorm in een afwijking van de bloedvaten, of een aandoening van bepaalde spieren. Bij subjectief oorsuizen wordt het hinderlijke geluid alleen door de patiënt zelf waargenomen. De arts hoort het dus niet. Deze laatste vorm komt veel vaker voor dan de objectief waarneembare vorm. Wanneer het oorsuizen chronisch aanwezig is ligt de oorzaak vaak in een beschadiging van de haarcellen van het binnenoor. Aanhoudend suizen gaat meestal gepaard met enig gehoorverlies en kan ontstaan door een harde knal of langdurig hard lawaai.

Oorsuizen kan ook een waarschuwingssignaal zijn van een andere aandoening. Griep, een verstopte neus door verkoudheid, oorontsteking, een teveel aan oorsmeer dat hard is geworden, hersen- of hoofdletsel, de ziekte van Ménière en otosclerose zijn hier voorbeelden van. Als oorsuizen een symptoom is van een van deze problemen, manifesteert het zich als een gonzend, brullend, klikkend of sissend geluid. Deze vorm kan ook worden veroorzaakt door geneesmiddelen en bepaalde stoffen (kinine, antibiotica, aspirine, alcohol of roken).

Gehoorverlies gaat vaak gepaard met oorsuizen. Het gehoorverlies doet geen pijn omdat het binnenoor geen pijnvezels bevat. Tegenwoordig komt gehoorverlies vaker voor dan vroeger; een gemiddeld popconcert of koptelefoon kan het gehoor in minder dan een half uur beschadigen. Ongeveer 30% van alle volwassenen boven de 65 lijdt aan gehoorverlies en maar liefst een derde van deze gevallen is een gevolg van blootstelling aan lawaai.


bestaat in verschillende "sterktes". Ik ken een man die ook door muziek nu permantente oorsuizen heeft en daar he-le-maal gek van wordt tot zelfmoord-pogingen aan toe.
<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
pi_13773633
misschien een beetje een thread-kickje, maar mag ik misschien vragen hoe je die test in Cool Edit gemaakt hebt, kwil zelf eigenlijk ook wel even testen.. ( ik weet niet of dat wel zo betrouwbaar is maar toch)

En gaat het verder nu beter met je gehoor dan of ben je nog naar een huisarts geweest? ik hoop dat het nu wat beter met je gaat

pi_13773720
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 20:24 schreef Im-PulzZ het volgende:
misschien een beetje een thread-kickje, maar mag ik misschien vragen hoe je die test in Cool Edit gemaakt hebt, kwil zelf eigenlijk ook wel even testen.. ( ik weet niet of dat wel zo betrouwbaar is maar toch)

En gaat het verder nu beter met je gehoor dan of ben je nog naar een huisarts geweest? ik hoop dat het nu wat beter met je gaat


file / new / standaardbitrate etc laten staan
dan generate / tones
en bij base frequency 19000 invullen
pi_13773994
thanks voor zo'n snelle reply maar kan het aan mn pc/boxen liggen dat ik het bij de 50Khz nog steeds hoor? of heb ik zulke goeie oren (lijkt me sterk ) opzich wel goede boxen dacht ik dat ik had, 300 watt maar of dat wat zegt

/edit http://home.planet.nl/~rwilbers/zintuigen.htm

quote:
voor de mens ligt die grens bij 18-20 kHz.).
19Khz is zo slecht nog niet dus

[Dit bericht is gewijzigd door Im-PulzZ op 09-10-2003 20:42]

pi_13774572
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 20:37 schreef Im-PulzZ het volgende:
thanks voor zo'n snelle reply maar kan het aan mn pc/boxen liggen dat ik het bij de 50Khz nog steeds hoor? of heb ik zulke goeie oren (lijkt me sterk ) opzich wel goede boxen dacht ik dat ik had, 300 watt maar of dat wat zegt

/edit http://home.planet.nl/~rwilbers/zintuigen.htm
[..]

19Khz is zo slecht nog niet dus


Je doet toch wel 50000 en niet 50 he? .
pi_13789006
ja ja 50.000 maar zelfs bij 200.000 hoor ik nog een piep dus het zal wel aan het bereik van mn boxen ( /geluidskaart (?) ) liggen denk ik
  zaterdag 6 december 2003 @ 17:28:51 #9
29445 Maar-T
Die Sahne kommt!!!!
pi_15201784
Als je 200.000 Hz nog hoort heb je waarschijnlijk hondenoren. Of ontgaat mij iets?
pi_15201890
mijn rechteroor is net een expresso-machine als het doodstil is --> cccchhhhhhhhhhh

Kut rockford-fosgate subs

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_15202308
quote:
Op woensdag 29 augustus 2001 19:07 schreef Sound_of_Silence het volgende:
Als bijbaan naast mijn studie ben ik DJ. Omdat het nieuwe jaar nu weer
begint, heb ik veel aanvragen om te draaien. Zo heb ik vorige week 6 dagen
achter elkaar gedraaid, 6 tot 8 uur per dag.

Omdat ik het lekker vind om muziek keihard te horen (net zoals bijna elke
andere DJ), heb ik de volumeknop veel te hard gezet. Normaal gesproken draai
ik 1 keer per week / 2 weken, dan is er niets aan de hand. Nu heb ik dit dus
6 dagen achter elkaar gedaan en ervaar een pijn in beide oren (rechteroor
meer dan linkeroor), 1 week geleden was dit behoorlijk erg (in de zin van
lastig, bij lange na niet zo erg dat ik er een pijnstiller voor zou
slikken), ik heb nu 5 dagen rust genomen, maar de pijn is nog niet helemaal
verdwenen, wel grotendeels overigens. De pijn ervaar ik niet continue en
geluid heeft er in die zin niets mee te maken dat ik het ook ervaar als het
doodstil is. Hiervoor ben ik naar de huisarts geweest, die vertelde mij dat
ik voortaan beter bescherming kan gebruiken. Dat doe ik dus ook vanaf nu, ik
besef nu pas hoe dom ik geweest ben... Voor de rest zou alles goedkomen,
oren zagen er enkel geirriteerd uit.

Ik heb nu oordopjes gekocht (omdat ik vanavond en de rest van de week weer
moet draaien); wanneer ik in beide oren die dopjes in heb, hoor ik in het
rechteroor een HELE lichte ruis/piep toon. Wanneer ik me erop concentreer,
verdwijnt 'ie vaak. Zonder dopjes hoor ik, hoe stil het ook is ('s nachts)
helemaal geen ruis/pieptoon.

Mijn vraag is nu: wat houdt die pijn in? Ik heb totaal geen last van
gehoorproblemen (dat wil bijv. zeggen: het verstaan van mensen in een drukke
omgeving, telefoongesprekken, etc.) en met een 'zelfgemaakte test' in
cool-edit (sampleprogramma) hoor ik tonen tot ca. 19.000 khz goed, ook al
staan de speakers zeer zacht. Urenlang op internet gezocht, maar bijna geen
enkele website beschrijft mijn probleem (afnemende oorpijn door relatief
kortstondige overdosis lawaai).

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Alvast hartelijk
bedankt voor de reactie!!!


Ik ben toch bang dat dit niet waar is. De gehoorbeschadiging die je nu hebt opgelopen is blijvend en zal nooit meer "genezen".
Waarschijnlijk is het een redelijk kleine beschadiging en zal je er verder weinig van merken.

Aan die eigen test op de computer kan je eigenlijk totaal geen waarde hechten. Het ligt namelijk volkomen aan je speakers / koptelefoon of ze bepaalde frequenties goed vertegenwoordigen. Hiervoor heb je een geluidsdichte koptelefoon nodig die frequentierecht is.

Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_15203064
Er bestaat trouwens een telefoonnummer voor een simpele, korte gehoortest (iets van 3 minuten). Kwam ik laatst achter via internet, ff zoeken want ik had 't hier ergens opgeschreven.
Telnr: 0900-4560123
Tuurlijk kun je veel beter naar een proffesional stappen, maar dit geeft misschien een kleine indicatie?
The future belongs to those who believe in de beauty of their dreams.
pi_15203531
quote:
Op zaterdag 6 december 2003 18:10 schreef meXXmo het volgende:
Er bestaat trouwens een telefoonnummer voor een simpele, korte gehoortest (iets van 3 minuten). Kwam ik laatst achter via internet, ff zoeken want ik had 't hier ergens opgeschreven.
Telnr: 0900-4560123
Tuurlijk kun je veel beter naar een proffesional stappen, maar dit geeft misschien een kleine indicatie?
Die test is zelfs nog slecht als kleine indicatie! Een goede indicatie kan je krijgen als je een test laat uitvoeren bij de "Beter Horen" vestigingen. (b.v. in Utrecht > Kanaleneiland.)

Wil je echt een goede test, dan moet je nog andere instanties gaan zoeken. De test moet gebeuren in een geluidsdichte ruimte met een goede koptelefoon, ook mag je niet verkouden zijn etc.

Dan pas kan je d.m.v. een grafiek (die klopt!) zien waar je problemen zitten.

Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_19300628
net eens die test gedaan . ik kwam hier na het zoeken op t forum

ben zelf gisteren in discotheek peppermill in heerlen geweest en heb t id dat ik minder hoor ... zon doof gevoel... normaal is dat zodra je buiten bent binnen 10min weg... nu al n uur of 10 later nog steeds dat duffe gevoel...

het geluid in de discotheek was nogal erg schel en niet echt zuiver

volgens die 0900 test was mn gehoor goed..

kan ik dit nog op n paar manieren testen? wat kan ik hier tegen doen? hoe lang houd dat gevoel aan?
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 21 mei 2004 @ 20:57:53 #15
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_19301693
check je gehoor maar ff op www.oorcheck.nl

( ik was een x naar een hardcorefeest geweest had een week lang piep in mn oor, is denk ik ook niet zo goed geweest, ben vanaf toen heel erg op gaan letten of ik niet te dichtbij de boxen sta enzo)
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_19301859
ik heb er al m'n hele leven last van. Soms gaat het gewoon hard piepen. Ik ben er aan gewend geraakt maar ik merk wel dat ik af en toe bepaalde tonen gewoon niet hoor

bij oorcheck dus ook een onvoldoende
pi_19301886
Ik heb die oorcheck al een tijdje geleden gedaan, hoorde voldoende, geloof ik. Niet het beste iig.

Maar het vreemde is dat ik de enige in huis ben die gek wordt van een piepende tv. De rest hoort het niet, of heeft er geen last van.
pi_19301989
Zo, wees blij dat je na al dat harde draaien zonder bescherming nog geen gehoorbeschadiging hebt opgelopen! Het had anders af kunnen lopen.

Zelf ga ik heel weinig uit, maar ben vroeger wel eens uitgeweest naar een tent waar ze de muziek altijd heel vervelend hard aan hadden staan. Ik wou daar altijd het liefst zsm weg en vond het onverantwoord.
Altijd als ik thuiskwam hoorde ik een piep/ ruis die dan de hele nacht aanhield. Voor een deel heb ik deze nog steeds, gehoorbeschadiging dus. Blijkbaar heb ik supergevoelige oren.

Oja trouwens: het is wel normaal dat je 2 soorten tonen/ ruizen hoort in je oor: je hartslagruis (het gepomp van bloed achter je oor wat een soort stuwend geluid geeft) en een hogere toon wat geloof ik te maken het met electrische pulsen.
pi_19302026
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 21:05 schreef veldmuis het volgende:
Ik heb die oorcheck al een tijdje geleden gedaan, hoorde voldoende, geloof ik. Niet het beste iig.

Maar het vreemde is dat ik de enige in huis ben die gek wordt van een piepende tv. De rest hoort het niet, of heeft er geen last van.
zeker weten dat het de tv is?

als ik er bewust naar luister hoor ik gewoon een piep, continu. Ik heb er wel es tijden van wakker gelegen omdat het toch een kutgeluid is dat niet weggaat. Ik heb ook totaal geen idee hoe ik hieraan ben gekomen of wanneer. Het is voor mij ook moeilijk om op plekken waar veel achtergrondlawaai is mensen te verstaan.

Naja, zolang het niet veel erger wordt....
pi_19302105
Ja, ik hoor verweg ook wel eens een piep, maar allesbehalve storend. En ja, dat geluid, ik weet 1000% zeker dat het de tv is, ik hoor het als er iemand zapt, als ie standby gaat, en dat heeft niet te maken met het geluid want dat kan gewoon mute staan. Echt superirritant geluidje.
pi_19303019
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 21:13 schreef veldmuis het volgende:
Ja, ik hoor verweg ook wel eens een piep, maar allesbehalve storend. En ja, dat geluid, ik weet 1000% zeker dat het de tv is, ik hoor het als er iemand zapt, als ie standby gaat, en dat heeft niet te maken met het geluid want dat kan gewoon mute staan. Echt superirritant geluidje.
Dat heeft niks met een gehoorbeschadiging te maken.........
Dat jij die piep wel hoort en velen anderen niet wil dus juist zeggen dat je een goed gehoor hebt.
Creative, Advertising, Media and Communication Consultant Agency.
pi_19303079
Ja, en dat wil ik dus niet geloven. Mijn koptelefoon kan best erg hard, en op de fiets staat de muziek ook altijd vrij erg hard. Harder kan het niet, zonder dat dat ding gaat clippen of wat het ook mag zijn, zeg maar.
pi_19311682
Het feit dat je tot 19kHz kan horen wil niet zeggen dat je gehoor hier onbeschadigd is..

Zodra je gehoor beschadiging oploopt, gebeurt dit altijd in de mid-regionen dus rond de 2khz - 5khz (waar de menselijke stem voornamelijk zit). Dit heeft te maken met de bouw van je oor (kleine trilhaartjes in je oorschelp). Je zal een sinus met cooledit nog wel horen in dat gebied maar het gaat om de luidheid dat een signaal nodig heeft om 'tot je door te dringen'. Zoiets kan je niet op het gehoor beoordelen.. Ik zou toch een gehoortest aanvragen bij de dokter om er zeker van te zijn..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')