abonnement Unibet Coolblue
pi_47433457
Kon geen geschikte categorie vinden, vandaar dat ik hem hier neerzet.

Wie o wie is er van Nederland naar Slowakije verhuist? En hoe bevalt het??
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47433575
Wat moet je daar echt?
All we know is rocks and presidents like Mount Rushmore
pi_47433681
Je hebt een oostblok hoertje meisje gescoord?
pi_47433878
Wat moet je daar
AFC AJAX
pi_47433928
Haha, nee. Alhoewel, de vrouwen zijn er erg mooi, blond en slank.

Maar goed, een toekomst in Nederland zie ik niet meer zo zitten. Laatst was ik op vakantie in Slowakije en de mensen e.d. bevielen mij erg goed. Natuurlijk kijk je er op een vakantie anders tegenaan dan normaal, dus daarom vraag ik me af of er hier mensen zijn die in Slowakije wonen.

Ik ben me overigens nog aan het orienteren voor een emigratieland. Over 2 jaar moet ik nog een afstudeersciptie schrijven en dat lijkt me een mooi moment om te gaan emigreren en dat te combineren met mijn scriptie zeg maar.
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
  maandag 19 maart 2007 @ 14:26:55 #6
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_47434490
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:10 schreef zure_apple het volgende:
Haha, nee. Alhoewel, de vrouwen zijn er erg mooi, blond en slank.
Vind je het gek als je niks te eten hebt?!
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_47434519
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:26 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Vind je het gek als je niks te eten hebt?!
Flauw. Nog nooit geweest neem ik aan?
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47434635
Dat je naar slowakije wilt gaan kan ik me nog best voorstellen.
Is opzich een veel beter land dan Tsjechië/Polen/Hongarije

Maargoed, ervaring: nee
weet wel dat de huizen daar héél goedkoop zijn
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  maandag 19 maart 2007 @ 14:32:11 #9
129299 Roltrapfee
feed me a stray cat
pi_47434688
Dus heus, van alle landen ter wereld kies je Slowakije, omdat je er laatst op vakantie was en het er wel leuk vond?

Emigreer er vooral heen als je daar trek in hebt, het is er vast dolletjes, maar er zijn zoveel landen waar het wel leuk is, misschien moet je die ook eens in beschouwing nemen...
When the weather gets rough and it's whiskey in the shade
It's best to wrap your saviour up in cellophane
Hee, een korhoen!
pi_47434795
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:26 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Vind je het gek als je niks te eten hebt?!
pi_47434859
Kun je er goed een baan vinden denk je?
  maandag 19 maart 2007 @ 14:37:02 #12
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_47434901
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:30 schreef Virus3000 het volgende:

Maargoed, ervaring: nee
weet wel dat de huizen daar héél goedkoop zijn
En luchtig.
Because they will last that long.
  maandag 19 maart 2007 @ 14:37:06 #13
167723 sanni
Acima de seu
pi_47434909
quote:
Op maandag 19 maart 2007 13:57 schreef zure_apple het volgende:
Kon geen geschikte categorie vinden, vandaar dat ik hem hier neerzet.

Wie o wie is er van Nederland naar Slowakije verhuist? En hoe bevalt het??
Nog niet,maar om te bezoeken en het vrouwelijk schoon daar aan te treffen is
pi_47434982
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:32 schreef Roltrapfee het volgende:
Dus heus, van alle landen ter wereld kies je Slowakije, omdat je er laatst op vakantie was en het er wel leuk vond?

Emigreer er vooral heen als je daar trek in hebt, het is er vast dolletjes, maar er zijn zoveel landen waar het wel leuk is, misschien moet je die ook eens in beschouwing nemen...
Heb je gelijk in. Een aantal andere landen:
Italie, die hebben het echter niet zo op 'allochtonen'
Zweden, erg duur, maar kan een alternatief zijn, al is gotenborg tegenwoordig een soort amsterdam bijlmer geworden
Frankrijk, wonen Fransen, zegt genoeg denk ik
Duitsland, kan ook, maar vind ik net iets teveel Nederland

En heel ver weg (zoals amerika of australie) zie ik ook niet echt zitten.
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47435080
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:36 schreef cinnamongirl het volgende:
Kun je er goed een baan vinden denk je?
Ik verwacht van wel.
Als hoogopgeleide (nu HBO, vanaf september Universiteit) lijkt me dat geen probleem. Als ik voor mijn thesis een stage ga lopen in Slowakije, ken ik zowiezo al wat meer bedrijven daar. Bovendien zijn allebei mijn opleiding gericht op logistiek, en daar wordt mijns inziens niet veel aandacht aan besteed in Slowakije. Is dus nog wel een hoop geld mee te verdienen.
Verder zijn de huizen e.d. daar spotgoedkoop, geloof me: over 10 jaar zijn die minimaal 3 keer zoveel waard.
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47435362
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:41 schreef zure_apple het volgende:

[..]

Ik verwacht van wel.
Als hoogopgeleide (nu HBO, vanaf september Universiteit) lijkt me dat geen probleem. Als ik voor mijn thesis een stage ga lopen in Slowakije, ken ik zowiezo al wat meer bedrijven daar. Bovendien zijn allebei mijn opleiding gericht op logistiek, en daar wordt mijns inziens niet veel aandacht aan besteed in Slowakije. Is dus nog wel een hoop geld mee te verdienen.
Verder zijn de huizen e.d. daar spotgoedkoop, geloof me: over 10 jaar zijn die minimaal 3 keer zoveel waard.
Logistiek is inderdaad een prima vakgebied voor een internationale carriere, ja.
Spreken ze daar trouwens goed Engels, of moet je hun taal (Slowaaks?) heel goed beheersen om je er te redden?
Hoe staan ze daar tegenover vreemdelingen? En moet je ook aan bepaalde vereisten voldoen om je er te mogen vestigen?
Sorry, beetje veel vragen maar ben nieuwsgierig.
pi_47435576
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:49 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Logistiek is inderdaad een prima vakgebied voor een internationale carriere, ja.
Spreken ze daar trouwens goed Engels, of moet je hun taal (Slowaaks?) heel goed beheersen om je er te redden?
Hoe staan ze daar tegenover vreemdelingen? En moet je ook aan bepaalde vereisten voldoen om je er te mogen vestigen?
Sorry, beetje veel vragen maar ben nieuwsgierig.
Leuk dat tenminste 1 iemand mij serieus neemt

Hun Engels is slecht. Is te begrijpen want verder dan Slowakije komen de meeste niet. Het zijn echter wel bijzonder vriendelijke mensen en met handen en voeten kom je ook al ver. Neemt niet weg dat ik, mocht ik er gaan afstuderen, minimaal een cursus Slowaaks ga volgen.
Hoe ze tegenover vreemdelingen staan weet ik eigenlijk niet, wat ik op mijn vakantie heb gemerkt is dat ze erg aardig zijn. Behalve in Bratislava bij winkeltjes e.d., maar dat komt denk ik omdat dat zo toeristisch is.
Vestigingseisen e.d. heb ik nog niet naar gekeken, ik wou eerst weten of het wonen daar wel leuk is
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47436214
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:54 schreef zure_apple het volgende:

[..]

Leuk dat tenminste 1 iemand mij serieus neemt

Hun Engels is slecht. Is te begrijpen want verder dan Slowakije komen de meeste niet. Het zijn echter wel bijzonder vriendelijke mensen en met handen en voeten kom je ook al ver. Neemt niet weg dat ik, mocht ik er gaan afstuderen, minimaal een cursus Slowaaks ga volgen.
Hoe ze tegenover vreemdelingen staan weet ik eigenlijk niet, wat ik op mijn vakantie heb gemerkt is dat ze erg aardig zijn. Behalve in Bratislava bij winkeltjes e.d., maar dat komt denk ik omdat dat zo toeristisch is.
Vestigingseisen e.d. heb ik nog niet naar gekeken, ik wou eerst weten of het wonen daar wel leuk is
Vind het altijd erg boeiend om dit soort verhalen te lezen; je bent op Fok! trouwens niet de enige. Wel de eerste die naar Slowakije wil vermoed ik!
Ik zou het zelf niet durven maar ben tegelijkertijd gefascineerd door de mogelijkheden die er zijn om je elders te vestigen en een toekomst op te bouwen.
Mij zou Canada wel trekken. Er wonen en werken mensen met alle denkbare nationaliteiten en volgens mij is er op carrieregebied van alles mogelijk, ook op niveau. Immigranten zijn er heel welkom. Je moet daar geloof ik wel aan bepaalde eisen (financieel, diploma's en werkervaring) voldoen, al heb je geen Green Card nodig zoals voor de VS.
Ik denk wel dat je er eerst nog een paar keer heen zou moeten gaan voordat je stappen gaat ondernemen.
pi_47436314
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:10 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Vind het altijd erg boeiend om dit soort verhalen te lezen; je bent op Fok! trouwens niet de enige. Wel de eerste die naar Slowakije wil vermoed ik!
Ik zou het zelf niet durven maar ben tegelijkertijd gefascineerd door de mogelijkheden die er zijn om je elders te vestigen en een toekomst op te bouwen.
Mij zou Canada wel trekken. Er wonen en werken mensen met alle denkbare nationaliteiten en volgens mij is er op carrieregebied van alles mogelijk, ook op niveau. Immigranten zijn er heel welkom. Je moet daar geloof ik wel aan bepaalde eisen (financieel, diploma's en werkervaring) voldoen, al heb je geen Green Card nodig zoals voor de VS.
Ik denk wel dat je er eerst nog een paar keer heen zou moeten gaan voordat je stappen gaat ondernemen.
Een paar keer erheen was ik zowiezo nog van plan. Eens kijken hoe het er nu voor staat met al die skoda's daar . Maar jammer dat nog niemand heeft gereageerd die er woont
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47436516
Zweden is wel duur, maar het is wel hoog kwalitatief. En gothenburg soort bijlmer? Dan kanje altijd nog in een kleine plaatsje vestigen
AFC AJAX
pi_47437071
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:17 schreef BonJovi het volgende:
Zweden is wel duur, maar het is wel hoog kwalitatief. En gothenburg soort bijlmer? Dan kanje altijd nog in een kleine plaatsje vestigen
Maar dat is niet de bedoeling Ik zou dus nooit in een dorp willen wonen, al die mensen die elkaar kennen en volgen wat ze doen, bah bah.
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:35:15 #22
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47437230
ik gooi er ff een tvp tegenaan
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_47437345
tvp??
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
  maandag 19 maart 2007 @ 15:43:31 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47437543
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:38 schreef zure_apple het volgende:
tvp??
terugvindpost. zodat ik het topic straks als ik wel tijd heb terug kan vinden Ik heb geen info voor je, maar ben wel nieuwsgierig naar de info van anderen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_47445446
Wat ik te weten ben gekomen:

Als je zaken doet met Slowaken schijnen ze eerst nogal afstandelijk te zijn, en lijkt het allemaal lang te duren. Dat laatste komt met name doordat ze allemaal dingen met je gaan dingen, die niets met de zaken te maken hebben. Daaronder valt natuurlijk ook wodka drinken :-D.
Ze doen dit echter omdat het in Slowakije gebruikelijk is (?) om eerst vrienden te worden en dan pas zaken te doen. Lijkt mij wel gezellig!
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47446473
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:11 schreef zure_apple het volgende:
Als je zaken doet met Slowaken schijnen ze eerst nogal afstandelijk te zijn, en lijkt het allemaal lang te duren. Dat laatste komt met name doordat ze allemaal dingen met je gaan dingen, die niets met de zaken te maken hebben. Daaronder valt natuurlijk ook wodka drinken :-D.
Ze doen dit echter omdat het in Slowakije gebruikelijk is (?) om eerst vrienden te worden en dan pas zaken te doen. Lijkt mij wel gezellig!
Dit is toch in heel veel landen zo Vooral in Zuid amerika
pi_47448154
quote:
Op maandag 19 maart 2007 19:36 schreef 2Drix het volgende:

[..]

Dit is toch in heel veel landen zo Vooral in Zuid amerika
Hmmz... nou zuid-amerika trekt mij nou net niet... te ver weg en ook een beetje tja... bagger
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47448894
Slowakije is cool, ik ben er echter alleen maar op vakantie geweest . Wat ik weet is dat je daar kastelen kunt kopen voor de prijs van hier een garagebox.
pi_47448976
Ja, dat heb ik ook weleens gezien. Een kasteel met XXX kamers voor 15.000 euro.

Hoe was jouw vakantie (waar ben je geweest etc.??)
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
  maandag 19 maart 2007 @ 20:34:45 #30
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_47449260
quote:
Op maandag 19 maart 2007 20:29 schreef zure_apple het volgende:
Ja, dat heb ik ook weleens gezien. Een kasteel met XXX kamers voor 15.000 euro.

Hoe was jouw vakantie (waar ben je geweest etc.??)
zou je daar een Nederlandse hypotheek voor kunnen scoren
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_47449291
Tjaa succes
AFC AJAX
pi_47449400
quote:
Op maandag 19 maart 2007 20:34 schreef teamlead het volgende:

[..]

zou je daar een Nederlandse hypotheek voor kunnen scoren
Gewoon cash betalen

Overigens ga ik in sept. studeren aan de uvt... weet iemand of ze daar ook Slowaaks geven

Mocht er iemand geinteresseerd zijn is Slowaaks:
http://www.slowaaksetaal.nl/

[ Bericht 12% gewijzigd door zure_apple op 19-03-2007 20:42:31 ]
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47450086
Volgens mij hebben ze geen talen aan de UvT. Op de UvA zullen ze wel Slowaaks hebben denk ik.
pi_47450772
Ga liever naar Mexi ofzo
AFC AJAX
pi_47451194
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:08 schreef BonJovi het volgende:
Ga liever naar Mexi ofzo
Want?
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
  maandag 19 maart 2007 @ 21:30:08 #36
58460 RicXDesign
^ Im with stupid ^
pi_47451839
Mn ouders hebben 2 jaar geleden jaar een boerderij gekocht in Tsjechië. Als je wat meer wilt weten moet je maar even pm'en

Edit: Eventueel kan je ook in de link in mn sig drukken, mn moeder houd daar een dagboek bij.

Edit 2: Die had je al gevonden dus
pi_47452003
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:30 schreef RicXDesign het volgende:
Mn ouders hebben 2 jaar geleden jaar een boerderij gekocht in Tsjechië. Als je wat meer wilt weten moet je maar even pm'en
Bedankt Ik ben nu even je site aan het kijken, neem aan dat dat die boerderij is? Ik stuur je asap een pm.
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47452348
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:16 schreef zure_apple het volgende:

[..]

Want?
Lekker weer, mooie dames. En goedkoop wonen
AFC AJAX
  maandag 19 maart 2007 @ 21:45:48 #39
58460 RicXDesign
^ Im with stupid ^
pi_47452646
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:40 schreef BonJovi het volgende:

[..]

Lekker weer, mooie dames. En goedkoop wonen
Mwa.. het kan daar ook behoorlijk slecht weer zijn, alleen is het daar wel stabieler weer dan hier.
Goedkoop wonen kan je inderdaad daar, maar als je echt goedkoop wilt wonen moet je niet veel eisen hebben. Uiteraard kan je het zo duur maken als je zelf wilt.
Natuurlijk heb je wel meer dingen die aantrekkelijk zijn zoals mooie natuur en aardige/gastvrije mensen. Alleen moet je er wel tegen kunnen dat het allemaal net wat anders gaat dan in Nederland.

* RicXDesign gaat volgende week weer een aantal dagen die kant op
  maandag 19 maart 2007 @ 21:54:17 #40
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_47453019
Een nadeel van Slowakije is dat het politieke systeem daar wat wankel is, om het zwak uit te drukken. Altijd gedonder. Nu speelt dat de laatste jaren ook wel in de buurlanden van Slowakije (zowel Polen als Hongarije als in mindere mate Tsjechië), maar in Slowakije heeft het tot nu toe nooit normaal gedraaid.

Momenteel draait de economie goed in Slowakije, omdat het EU-lid is geworden, er de laatste jaren wat hervormd is en omdat men achterliep op de buurlanden (er was dus wat in te halen), maar het is maar de vraag of dat zo blijft. De huidige regering van sociaaldemocraten met 2 behoorlijk nationalistische partijen belooft niet heel veel goeds.
pi_47453029
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:40 schreef BonJovi het volgende:

[..]

Lekker weer, mooie dames. En goedkoop wonen
Heb je het nu over Slowakije of Mexico
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47453390
Mexico ik denk dat het daar best koud is. Bratislava toch? moet je eurotrip maar eens checken
AFC AJAX
pi_47453700
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:01 schreef BonJovi het volgende:
Mexico ik denk dat het daar best koud is. Bratislava toch? moet je eurotrip maar eens checken
Ja heb ik gezien Ik ben er zelf geweest in de vakantie, leuk om te zien het verschil tussen de oude binnenstad en het communistische flat-gedeelte
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47453730
quote:
Op maandag 19 maart 2007 21:54 schreef freako het volgende:
Een nadeel van Slowakije is dat het politieke systeem daar wat wankel is, om het zwak uit te drukken. Altijd gedonder. Nu speelt dat de laatste jaren ook wel in de buurlanden van Slowakije (zowel Polen als Hongarije als in mindere mate Tsjechië), maar in Slowakije heeft het tot nu toe nooit normaal gedraaid.

Momenteel draait de economie goed in Slowakije, omdat het EU-lid is geworden, er de laatste jaren wat hervormd is en omdat men achterliep op de buurlanden (er was dus wat in te halen), maar het is maar de vraag of dat zo blijft. De huidige regering van sociaaldemocraten met 2 behoorlijk nationalistische partijen belooft niet heel veel goeds.
Interessant. Heb je daar misschien meer info over (een website ofzo)?
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47453781
quote:
Op maandag 19 maart 2007 20:52 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Volgens mij hebben ze geen talen aan de UvT. Op de UvA zullen ze wel Slowaaks hebben denk ik.
Klopt, alleen de standaardtalen.

Heeft er iemand ervaring met een cursus via de LOI (oid)?
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
  maandag 19 maart 2007 @ 22:11:20 #46
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_47453850
ik zit ook al jaren met die gedachte
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_47454516
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:08 schreef zure_apple het volgende:

[..]

Ja heb ik gezien Ik ben er zelf geweest in de vakantie, leuk om te zien het verschil tussen de oude binnenstad en het communistische flat-gedeelte
Whahah ja ik ben er nooit geweest maar als je gelijk verliefd op het land bent geworden wens ik je succes, me ouders gaan in belgie wonen
AFC AJAX
  maandag 19 maart 2007 @ 22:49:55 #48
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_47455617
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:25 schreef BonJovi het volgende:

[..]

Whahah ja ik ben er nooit geweest maar als je gelijk verliefd op het land bent geworden wens ik je succes, me ouders gaan in belgie wonen
Belgie is alvast een eerste goede stap

Ik ben zelf Belg; maar na 6 keer Slowakije begint het serieus te jeuken... Net als Belgie een low-profile landje met enorm potentieel. De mensen daar zijn imo de oosteuropese Belgen; en ik ken veel slowaken die er omgekeerd ook zo over denken
en het is trouwens mooi meegenomen dat de vrouwen daar ongeveer de knapste van Europa zijn
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_47455885
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:49 schreef misteriks het volgende:

[..]

Belgie is alvast een eerste goede stap

Ik ben zelf Belg; maar na 6 keer Slowakije begint het serieus te jeuken... Net als Belgie een low-profile landje met enorm potentieel. De mensen daar zijn imo de oosteuropese Belgen; en ik ken veel slowaken die er omgekeerd ook zo over denken
en het is trouwens mooi meegenomen dat de vrouwen daar ongeveer de knapste van Europa zijn
Ben je belg, ga naar de sub-fora van Klaagbank en naar me topic belgie
AFC AJAX
  maandag 19 maart 2007 @ 23:08:06 #50
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_47456393
ow, die KLB over Belgen doet me al lang niets meer hoor ; ik weet al langer dan NLers van Belgie houden ; en dat het gezeik erop nogal 20e eeuw klinkt ;
jouw landgenoten zijn in het algemeen al wat beter geinformeerd en ontwikkeld hoor... en daarbij , de hypocrisie van NLers over BE , maar er toch wel willen wonen ; dat zijn we al langer gewoon hoor; zelfs de kathedraalzeikers in antwerpen is al een boring gegeven geworden :p
Gelukkig hebben belgen een meerderwaardigheidscomplex als het gaat over huilie Hollanders daaromtrent

maar ; het gaat hier over Slowakije ; het échte land van melk en honing
afin , ik zal je "constructieve" bijdrage er eens op nalezen ....
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_47456578
Ik denk dat Nederlanders zich beter voelen dan belgen hoor, en dat me ouders daar gaan wonen sta ik toch volkomen buiten.
AFC AJAX
  maandag 19 maart 2007 @ 23:23:00 #52
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_47456966
daar zal geen enkele belg van wakker liggen hoor ; ignorance is bliss ; en dat geldt zeker voor jouw soort ...
de befaamde NLtolerantie zal dan ook wel kunnen dulden dat Belgen ook op NLers neerkijken...

je moet gewoon weten dat Belgen NIETS met Holland te maken (willen) hebben ; ook ik als vlaming heb meer gemeen en plezier met bvb een Fransman
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_47457089
ja zal wel
AFC AJAX
  dinsdag 20 maart 2007 @ 00:01:09 #54
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_47458151
quote:
Op maandag 19 maart 2007 23:26 schreef BonJovi het volgende:
ja zal wel
bien sur; mais c'est evident que t'a besoin du connaissance de la langue de Moliere pour ca :p
et on sait bien que ca c'est qui est vraiment "belabbeurd" en hollande

[ Bericht 2% gewijzigd door misteriks op 20-03-2007 00:44:26 ]
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_47458927
quote:
Op maandag 19 maart 2007 23:23 schreef misteriks het volgende:
daar zal geen enkele belg van wakker liggen hoor ; ignorance is bliss ; en dat geldt zeker voor jouw soort ...
de befaamde NLtolerantie zal dan ook wel kunnen dulden dat Belgen ook op NLers neerkijken...

je moet gewoon weten dat Belgen NIETS met Holland te maken (willen) hebben ; ook ik als vlaming heb meer gemeen en plezier met bvb een Fransman
Ik denk dat dat wel afhangt van waar je woont. Wanneer je ergens in Vlaams-Brabant woont, dan zal je minder met Nederlanders te maken hebben dan wanneer je in Antwerpen woont.

Ik woon nu 3 jaar in Antwerpen en daarvoor woonde in Zeeland en beide landen hebben voordelen en nadelen maar ik zie en neem helemaal geen grote polarisatie waar tussen Nederlanders en Belgen.

De mensen die toch zorgen voor enige polarisatie komen vaak niet verder dan vooroordelen te integreren in hun argumenten.

Belgen zijn niet dom (gezien het hoge onderwijsniveau), Nederlanders zijn vaak niet gierig (eerder zeer prijsbewust en dat zijn Belgen vaak evenzeer en alle gewoontes veranderen, zelfs Nederlanders gaan veel meer geld uitgeven aan eten,etc.),etc.
pi_47459226
Hoezo ben je daar naar verhuisd dan?
AFC AJAX
  dinsdag 20 maart 2007 @ 00:58:44 #57
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_47459318
daar heb je gelijk in Marnixds ; en ik zeg ook niet dat we moeten spreken over een ernstige polarisatie. Belgen en Nlers zijn beide volkeren vd wereld ; maar hier op Fok moet je als Belg wel heel veel slikken ; en ironisch genoeg komt het vake NLgespuw nogal ironisch over
da's mijn point daaromtrent... en ja , ook jij bent naar antwerpen gekomen ; dus daar moet toch een reden voor zijn , hmm ?

afin , ik stop hierover in dit topic

slovensko is de max
nazdravnje
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  woensdag 21 maart 2007 @ 23:00:15 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_47531276
quote:
Op maandag 19 maart 2007 22:08 schreef zure_apple het volgende:

[..]

Interessant. Heb je daar misschien meer info over (een website ofzo)?
Pfff. Een specifieke website is lastig. Je zou zelf wat rond kunnen gaan zoeken met trefwoorden als "Meciar", "HZDS", "Fico", "SMER", "Slota", "SNS" met eventueel wat Engelse trefwoorden in de economische richting.

In het verleden (de periode-Meciar midden jaren '90) heeft de NRC veel gepubliceerd over de affaires die daar speelden. Als je een NRC-abonnement hebt (of als je iemand kent met een NRC-abonnement) zou je op de NRC-site kunnen gaan zoeken.
  woensdag 21 maart 2007 @ 23:37:37 #59
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_47532936
Ik kon het niet laten, ben zelf ook maar even het archief ingedoken. Helaas doet het archief nu even raar, dus het blijft bij twee stukken.

Beide artikelen: Bron NRC Handelsblad

Een opiniestuk van 4 juli 2006:
quote:
Slowaakse partij van de haat op het pluche

Peter Michielsen

Slowakije krijgt vandaag een nieuwe regering - een onwaarschijnlijke combinatie waarin de partij van oud-premier Meciar en de racistische SNS zijn vertegenwoordigd.

Polen heeft een regering van moreel-conservatieven, ultra-katholieken en radicale boeren-activisten. Slowakije krijgt vandaag een regering van nog opmerkelijker samenstelling: de linkse populist Róbert Fico vormt in Bratislava een regering met de racistische en xenofobe Slowaakse Nationale Partij (SNS) en de nationalisten van voormalig sterke man Vladimír Meciar. Beoogd doel van de coalitie: het terugdraaien van talrijke economische hervormingen van de vorige regering - hervormingen die Slowakije tot een voorbeeld van de regio hebben gemaakt.

Róbert Fico, leider van de partij Smer (Richting), is de grote winnaar van de recente parlementsverkiezingen; met vijftig van de 150 zetels werd zijn Smer de grootste partij. Hij had met enkele centrum-rechtse partijen een meerderheidsregering kunnen vormen, maar koos - ondanks dringende adviezen vanuit het Europees Parlement om dat niet te doen - voor de SNS en Meciars HZDS (Beweging voor een Democratisch Slowakije). Fico wil een zwaarder accent op sociale hervormingen, hij wil de pijnlijke economische hervormingen van de vorige regering aanpassen of helemaal terugdraaien en hij wil de privatiseringen stopzetten.

Daarvoor gaat hij in zee met de HZDS van Meciar, die Slowakije in de jaren negentig met zijn autoritaire beleid tot een paria in de regio maakte en in vergelijking met Polen, Tsjechië en Hongarije op een ruime achterstand op de weg naar Europa zette. In de nieuwe regering krijgt Ficos Smer elf ministeries. Meciars HZDS krijgt er twee, die van Justitie en Landbouw. De derde partner, de SNS (twintig zetels in het parlement) krijgt er drie: Onderwijs, Milieu en Regionale Ontwikkeling.

De SNS, geleid door Ján Slota, burgemeester van de stad Zilina, is de partij van de haat - ze haat de Hongaarse minderheid, ze haat de joden en ze haat de Roma (zigeuners). De eerste prioriteit van de SNS bij de recente verkiezingen, aldus Slota afgelopen weekeinde, was te verhinderen dat de partij van de Hongaarse minderheid weer in de regering zou komen (ook al heeft die deelname aan de regering de afgelopen acht jaar het etnisch klimaat in Slowakije gestabiliseerd nadat Meciar het danig had verziekt).

Slota is tegen alles wat niet-Slowaaks is. Hij dreigde ooit in een tank te stappen en Boedapest te verpletteren. De Hongaren, zegt hij, willen het verdrag van Trianon uit 1920 herzien, het verdrag waarbij ze Slowakije verloren. Vrijmetselaars haat Slota ook, de vrijmetselaars hebben immense macht - heel West-Europa is in hun greep. Zijn mening over Roma is samen te vatten in de uitspraak dat zigeuners stelen en roven.

De dag waarop in 1939 de fascistische staat Slowakije - een nazi-marionettenstaat - werd uitgeroepen was volgens Slota de belangrijkste stap in de moderne geschiedenis van de Slowaakse natie en de president van die staat, Josef Tiso, die na de oorlog als oorlogsmisdadiger is geëxecuteerd, was een groot man op wie de Slowaken trots kunnen zijn. Dat Slowakije heeft joden gedeporteerd, maar dat gebeurde volgens Slota onder dwang van de Duitsers. Dat Slowakije van Josef Tiso was ook helemaal niet fascistisch, volgens Slota - het Hongarije van Miklós Horthy en het nazi-protectoraat Bohemen-Moravië, het huidige Tsjechië, die waren pas fascistisch. Betrok de Wehrmacht haar wapens niet uit Bohemen? Zijn Franse geestverwant Jean-Marie Le Pen is geen extremist maar een vrome katholiek die zijn volk verdedigt, zodat Arabieren, zwarten en andere immigranten niet aan de macht komen. Slota wordt overigens zelf geen minister - net zo min als Meciar.

Fico, zo oordeelde dit weekeinde het Slowaakse blad Sme, heeft zijn partners niet gekozen omdat hij dat moest, maar omdat hij dat wilde. Het is de meest stupide stap in zijn carričre. We zullen er allemaal voor betalen. Fico draait de klok in Slowakije acht jaar terug. Zijn verkiezing beschadigt zijn kiezers én diegenen die niet op hem hebben gestemd, ze beschadigt de burgerlijke samenleving en ze beschadigt in gelijke mate links en rechts in Slowakije.

Eerste besluit van de nieuwe regering, zo beloofde Fico het afgelopen weekeinde, betreft het Slowaakse contingent in Irak. Slowakije zal zijn 104 soldaten terugtrekken, omdat ze niet bijdragen aan de veiligheid in Irak en omdat ze er niet horen. Slota zei het zo: de Slowaakse soldaten hebben in Irak lang genoeg de clown uitgehangen.

Jan Slota haat de Hongaren, de joden en de Roma
16 april 2004:
quote:
WARSCHAU, 16 APRIL. De Slowaken staan voor een duivels dilemma: bij de presidentsverkiezingen moeten ze morgen kiezen tussen een man die de democratisering en de weg naar Europa heeft bemoeilijkt, en zijn vroegere handlanger.

Schurk versus schurk. Zo kan volgens menige Slowaak de tweede ronde van de Slowaakse presidentsverkiezingen, morgen, kort worden samengevat. In de ring staan oud-premier Vladimír Meciar (61), die met zijn botte regeerstijl Slowakije in de jaren negentig tot politieke paria binnen Europa maakte, en Ivan Gasparovic (63), jarenlang Meciars rechterhand, totdat het in 2002 tot een breuk kwam met de meester.

Gasparovic kwam op 3 april verrassend door de eerste ronde, door Eduard Kukan, Slowakijes saaie maar degelijke minister van Buitenlandse Zaken en volgens alle peilingen de gedoodverfde winnaar, te verslaan met een piepklein verschil (3.500 stemmen). De zeer lage opkomst (48 procent) deed Kukan de das om. En de Slowaakse kiezer ziet zich nu, door eigen schuld, voor een duivels dilemma gesteld. Hoe kies je tussen twee kwaden?

Zelf vindt Gasparovic dat hij drie voordelen heeft ten opzichte van Meciar: hij ligt beter in het buitenland, communiceert beter en accepteert andermans meningen. Meciar, premier van 1994 tot 1998, hanteerde ondemocratische methodes en bracht daarmee Slowakijes EU- en NAVO-lidmaatschap serieus in gevaar. In 1995 liet hij de zoon ontvoeren van een opponent, de toenmalige president Michal Kovác. In 1996 werd parlementariër Frantisek Gaulieder uit het parlement gezet, op basis van een ontslagbrief die Gaulieder niet had geschreven.

Tot nu toe was het verleden van Meciar geen thema. Maar Gasparovic heeft het alsnog te berde gebracht. Het probleem is dat hij er zelf ook deel van uitmaakt. Gasparovic was in de jaren negentig de tweede man van Meciars HZDS (Beweging voor een Democratisch Slowakije). Hij was toen voorzitter van het parlement. Gaulieder houdt Gasparovic verantwoordelijk voor zijn verdrijving uit het parlement destijds.

Gasparovic, vorige week: ,,Als ik iemand schade heb berokkend, bied ik mijn excuses aan. Het zal niet meer gebeuren.'' Hij benadrukt dat hij indertijd deel uitmaakte van een ,,collectief'' en ,,niet opzettelijk'' handelde.

In 2002 richtte hij zijn eigen partij op, omdat hij niet hoog genoeg op de kieslijst van de HZDS was gezet. ,,Jij volgt een ander pad en dat is oké'', zei Meciar vorige week in een radiodebat. ,,Maar spuug niet op degenen uit wier midden jij tevoorschijn bent gekomen en zonder wie je niks zou zijn.'' Gasparovic: ,,Je liegt zoals je dat altijd hebt gedaan. Dat is wat jij bent - een leugenaar van het begin tot het einde. Laat mensen naar ons kijken en een vergelijking trekken.''

Meciar is misschien beruchter. Maar Gasparovic doet niet voor hem onder. Hij heeft banden met de Slowaakse Nationale Unie (SNJ), een club die Jozef Tiso verheerlijkt, de priester die in de oorlog president was van het pseudo-onafhankelijke fascistische Slowakije. De SNJ-leider is een holocaust-ontkenner. Gasparovic krijgt ook steun van ultranationalist Ján Slota, die de minderheden (Roma, Hongaren) graag verbaal aanvalt. Slota stelde een keer voor om met tanks naar Boedapest op te trekken.

In een commentaar spreekt dagblad SME een heel lichte voorkeur uit voor Meciar. Meciar kan als ,,bekeerde zondaar'' worden gepresenteerd, schrijft de krant die hem indertijd het hardst bestreed. ,,Als Tony Blair Gaddafi kan knuffelen, waarom zou Günter Verheugen [de EU-commissaris voor de uitbreiding, red.] dan niet met Meciar uit de voeten kunnen?'' De ironie stopt hier niet: ruim één miljoen Slowaken stemde bij de presidentsverkiezingen van 1999 op Meciar. Hij verloor. Nu heeft hij nog 650.000 aanhangers, maar maakt hij de beste kans ooit om te winnen. Meciars aanhang slinkt, zijn ster rijst. Een Slowaakse puzzel.

Brussel is bezorgd. Voorzitter Pat Cox van het Europarlement heeft al gezegd dat de nieuwe president ,,met een handicap'' begint. Vervalt het land nu wederom in ondemocratisch gedrag, dan kan Brussel besluiten om de geldkraan dicht te draaien. Meciar werkt intussen hard aan zijn imago. Hij ontkent keihard dat er ooit misstanden zijn geweest. ,,We zijn nooit diplomatiek geďsoleerd geweest. Dat is een absolute leugen, maar die leugen is in waarheid veranderd en leeft nu voort als de waarheid.'' Hij heeft een lijst gemaakt met prominenten die hem zouden steunen, onder wie Bill Clinton. Terwijl juist onder Clinton Slowakijes NAVO-lidmaatschap vijf jaar werd uitgesteld.

Meciar wil als president lid blijven van de HZDS. ,,In de wet staat niet dat een president geen lid van een partij moet zijn.'' Een journalist die hem vroeg of hij niet juist boven de partijen moet staan kreeg als antwoord: ,,Dat onderwerp bestaat niet.''
pi_47559175
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 23:37 schreef freako het volgende:
Ik kon het niet laten, ben zelf ook maar even het archief ingedoken. Helaas doet het archief nu even raar, dus het blijft bij twee stukken.

Beide artikelen: Bron NRC Handelsblad

Een opiniestuk van 4 juli 2006:
[..]

16 april 2004:
[..]
Super!! Mijn dank is groot en ik zal eens op onderzoek uitgaan
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_47564372
Een vriendin van mij is Slowaakse. Het is een heerlijk land volgens haar, wel nog steeds veel problemen. Naast Bratislava heb je er niks te zoeken zegt ze, vooral niet als je richting Ukraine gaat.

Als je echt heel serieus bent over het verhuizen wil ik jullie best in contact brengen met elkaar
pi_47564444
Ik heb veel ervaring met Tsjechen en iets minder met Slowaken. Slowaakse mensen vind ik over het algemeen een beetje vreemd vergeleken met Tsjechen.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hč," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_47564485
Wat ik hoor over Bratislava is dat het een erg grauwe stad is. Nu ben ik zelf wel wat grauwe steden gewend, maar toch.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hč," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_47564519
Oekraine zijn echt HELE mooie plekjes te vinden hoor.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hč," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_47564644
Qua taal en handelspotentie zou ik echt voor Tsjechie (Praag) kiezen. Als je het Tsjechisch onder de knie hebt, kun je ook voldoende communiceren met Slowaakse mensen.

Het waren vooral de Slowaken die de scheiding van Tsjechoslowakije wilden, maar uiteindelijk zijn het de Tsjechen die er beter vanaf zijn gekomen.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hč," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  donderdag 22 maart 2007 @ 22:53:53 #66
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_47564961
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 22:45 schreef Aanvoerder het volgende:

Het waren vooral de Slowaken die de scheiding van Tsjechoslowakije wilden, maar uiteindelijk zijn het de Tsjechen die er beter vanaf zijn gekomen.
Na de val van het communisme werd Tsjecho-Slowakije een federale staat. De toenmalige Slowaakse regering, onder leiding van Vladimir Meciar, gebruikte daarna dreigementen om de Slowaakse onafhankelijkheid uit te roepen om meer geld en autonomie los te krijgen van de Tsjechen. Tot Meciars schrik en verbazing stemden de Tsjechen echter in met de Slowaakse onafhankelijkheid, ze waren blij dat ze dan van dat Slowaakse gezeur af waren. Meciar kon toen niet meer terug, en Slowakije werd onafhankelijk. .
pi_47565283
Bedankt dat je het even duidelijk maakt (nuanceert).
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hč," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_47770226
Dobri den!

Ik ben nog niet verhuisd, maar we hebben al wel iets gekocht. Nog 17 nachtjes slapen en dan gaan we er naar toe, met flink wat vrienden! De bedoeling is om na een maand weer terug te keren om hier de boel in te pakken en dan: weg wezen, uit dit bekrompen land met veel te weinig vrijheid. Ik zal me niet verder uitlaten, aangezien ik dan menig "trotse" nederlander voor het hoofd schop.

We hebben daar iets gekocht waar je voor die prijs hier in nederland ( inderdaad ! ) nog geen garagebox van kan kopen. En dan hebben we nog eens 2 en half hectare grond! Met 1 woonhuis, 2 schuren en 1 vakantiehuisje.

Wij ( 29 & 31 ) beginnen dus al aan ons pensioen, VRIJHEID! Waarom wachten tot je 65 bent en dan kapot gaan aan de VRIJHEID, omdat je het helemaal niet gewend bent...
Ik weet het wel, gelukkig mijn wederhelft ook. Vandaar gaan wij de kans grijpen en heerlijk ons laten meeslepen door het leven ( wat we toch altijd al deden! ) Zoveel mogelijk zelf verbouwen, uit eigen biologische tuin! Dus zonder gif en dat soort gezellige zaken. Mooie rustige omgeving, doordringt van frisse berglucht. Dieren om ons heen, mensen en vrienden die langs komen waaien. Vakantiehuisjes verhuren, voor leuk erbij. Mijn eigen atelietje, genoeg ruimte om creatief bezig te zijn, zonder dat je elkaar voor de voeten loopt. Leven met de seizoenen!

Uhmmm, ik zal u niet langer vervelen...

Mijn advies: DOEN! En je komt er vanzelf wel achter hoe het allemaal loopt. En zeker als je flexibel ingesteld bent, komt het allemaal goed. Een glimlach en met voeten en handen praten werkt altijd. En stap er vol overtuiging in. Wedden dat je daar je draai kunt vinden! En zo niet, dan verhuis je toch weer! Simpel? Jup, het lijkt simpel en dat is het ook!

Have fun, enjoy life!
pi_47772681
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 22:34 schreef Biene het volgende:
Dobri den!

Ik ben nog niet verhuisd, maar we hebben al wel iets gekocht. Nog 17 nachtjes slapen en dan gaan we er naar toe, met flink wat vrienden! De bedoeling is om na een maand weer terug te keren om hier de boel in te pakken en dan: weg wezen, uit dit bekrompen land met veel te weinig vrijheid. Ik zal me niet verder uitlaten, aangezien ik dan menig "trotse" nederlander voor het hoofd schop.

We hebben daar iets gekocht waar je voor die prijs hier in nederland ( inderdaad ! ) nog geen garagebox van kan kopen. En dan hebben we nog eens 2 en half hectare grond! Met 1 woonhuis, 2 schuren en 1 vakantiehuisje.

Wij ( 29 & 31 ) beginnen dus al aan ons pensioen, VRIJHEID! Waarom wachten tot je 65 bent en dan kapot gaan aan de VRIJHEID, omdat je het helemaal niet gewend bent...
Ik weet het wel, gelukkig mijn wederhelft ook. Vandaar gaan wij de kans grijpen en heerlijk ons laten meeslepen door het leven ( wat we toch altijd al deden! ) Zoveel mogelijk zelf verbouwen, uit eigen biologische tuin! Dus zonder gif en dat soort gezellige zaken. Mooie rustige omgeving, doordringt van frisse berglucht. Dieren om ons heen, mensen en vrienden die langs komen waaien. Vakantiehuisjes verhuren, voor leuk erbij. Mijn eigen atelietje, genoeg ruimte om creatief bezig te zijn, zonder dat je elkaar voor de voeten loopt. Leven met de seizoenen!

Uhmmm, ik zal u niet langer vervelen...

Mijn advies: DOEN! En je komt er vanzelf wel achter hoe het allemaal loopt. En zeker als je flexibel ingesteld bent, komt het allemaal goed. Een glimlach en met voeten en handen praten werkt altijd. En stap er vol overtuiging in. Wedden dat je daar je draai kunt vinden! En zo niet, dan verhuis je toch weer! Simpel? Jup, het lijkt simpel en dat is het ook!

Have fun, enjoy life!
Klinkt goed; maar je moet toch wel iets doen kwa werk om van te leven....anders ga je toch wel vlot door je spaargeld / pensioen heen.
pi_47773039
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 23:21 schreef Katinkat het volgende:
Klinkt goed; maar je moet toch wel iets doen kwa werk om van te leven....anders ga je toch wel vlot door je spaargeld / pensioen heen.
Dat klopt, maar daar is voor gezorgd.
Het leven gaat daar weinig geld kosten. Vanwege eigen stroom en watervoorziening. Groente en fruit in overvloed. Geen vaste lasten. En daarnaast is het leuk als we wat geld kunnen verdienen met het verhuren van het vakantiehuis. Maar dat is dus geen must, en dat voelt prettig!
Lekker bezig zijn, de tijd helemaal vergeten, ergens helemaal in op gaan. Actief bezig zijn, maar niet omdat het MOET. Maar puur omdat je er LOL in hebt. Dat is voor mij wel vrijheid, en daar wil ik best wel wat voor inleveren.
pi_47781932
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 23:28 schreef Biene het volgende:

[..]

Dat klopt, maar daar is voor gezorgd.
Het leven gaat daar weinig geld kosten. Vanwege eigen stroom en watervoorziening. Groente en fruit in overvloed. Geen vaste lasten. En daarnaast is het leuk als we wat geld kunnen verdienen met het verhuren van het vakantiehuis. Maar dat is dus geen must, en dat voelt prettig!
Lekker bezig zijn, de tijd helemaal vergeten, ergens helemaal in op gaan. Actief bezig zijn, maar niet omdat het MOET. Maar puur omdat je er LOL in hebt. Dat is voor mij wel vrijheid, en daar wil ik best wel wat voor inleveren.
Lijkt me geweldig als je echt zelfvoorzienend kunt leven; toch dnek ik dat er wel enige inkomsten moeten zijn. ook wij kunnen met weinig luxe; onze wens is om nog eens een wereldreis op de fiets te maken; dan is het ook afzien van luxe.
pi_47902656
Hoe ga je dat doen, eigen stroom en water?
En hoe zit het met belastingen ed. Vaste lasten zijn er toch wel al zullen het er minder zijn dan in nederland.
Ook wij denken niet dat we nog tientallen jaren in nederland blijven, maar we zullen toch nog wel eerst voor een flinke buffer moeten zorgen.
pi_47904673
quote:
Op zondag 1 april 2007 20:25 schreef Katinkat het volgende:
Hoe ga je dat doen, eigen stroom en water?
En hoe zit het met belastingen ed. Vaste lasten zijn er toch wel al zullen het er minder zijn dan in nederland.
Ook wij denken niet dat we nog tientallen jaren in nederland blijven, maar we zullen toch nog wel eerst voor een flinke buffer moeten zorgen.
Water uit eigen bron, voorzien van een waterpomp die het water 8 meter omhoog pompt via leidingen naar het huis. Elektra voorlopig met een aggregaat. Uiteindelijk gaan we met de tijd over op wind generatoren en zonnepanelen.

Dus geen vaste lasten.

En ik zou niet wachten op die buffer, maar gewoon DOEN. Je kunt namelijk niet alles van te voren plannen. Zo zit je nog 10 jaar te plannen, en zo zijn het er 20. Er zal altijd wel iets zijn om het NIET te doen. Je hebt maar 1 reden nodig om het WEL te doen! Enjoy life!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')