abonnement Unibet Coolblue
pi_47024336
Over een paar weken krijgen we de sleutel van ons huis en dan wordt er natuurlijk flink geschilderd en geklusd. We hebben met betrekking tot de verf het advies gekregen om bij donkere kleuren Wijzonol te gebruiken omdat deze goed dekt! Voor de wittinten zou het niet veel uitmaken welk merk we zouden nemen.

Dus nu de vraag:
Welke merken hebben jullie op de kozijnen/deuren en muren zitten?
Waar zijn jullie niet over te spreken?
En waarover juist wel?
pi_47025522
Sikkens of sigma zijn de beste merken
pi_47025924
Al het houtwerk heb ik gedaan met Sigma S2U Nova (watergedragen) en S2U (synthetisch) en nog wat onbelangrijke dingen met Histor en Gamma verf.

Nou dit is o.a. het verschil: als je gaat verven met die Gamma verf (20 euro per liter) dan ziet het er goed dekkend uit. Totdat het is opgedroogd. Dan ziet het er ineens een stuk minder dekkend uit. Bij Sigma S2U (Nova) (44 euro per liter) lijkt het net of het niet goed dekt (je blijft die haren van de kwast zien in de verflaag), maar dit vloeit mooi dicht waardoor het perfect dekt. Dus daar is het qua dekking precies andersom. Omdat je door die haartjes nog kunt kijken, ga je misschien extra dik verven, maar dat moet je dus niet doen want alles vloeit mooi dicht.

Ik heb alle muren met SIGMATEX gedaan van Sigma. Het kost goud geld (130 - 150 euro per 10 liter) maar dat heeft dan wel de volgende voordelen:

  • Het is goed schrobvast (normale latex geeft af (geval kalk))
  • Het kan tegen vocht (Sigmatex kun je zelfs buiten gebruiken)
  • Verkleurd nauwelijks

    Ja is veel geld, maar jij vroeg wat het beste was

    Tuurlijk nu zijn er mensen die zeggen dat je ook 10 liter voor 13 euro als aanbieding bij de Gamma kunt halen (=10 liter water met kalk).

    Er zullen nu ook mensen gaan zeggen dat er maar een paar (grote) verffabrikanten zijn dus dat het niks uitmaakt want het komt allemaal van Sigma, Sikkens etc. af, maar er zijn ook maar weinig fabrikanten van dropjes of beschuit en er zit doorgaans toch echt wel verschil tussen de merken. Zo'n inkoper van Gamma meldt zich bij zo'n fabrikant dat hij 1 liter verf wil verkopen voor b.v. 19 euro, en vervolgens gaan ze gewoon aan het 'receptuur' zitten sleutelen.

    Succes

    [ Bericht 60% gewijzigd door josvr op 07-03-2007 19:35:35 ]
  • pi_47026001
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 18:40 schreef RedSonya het volgende:
    Over een paar weken krijgen we de sleutel van ons huis en dan wordt er natuurlijk flink geschilderd en geklusd. We hebben met betrekking tot de verf het advies gekregen om bij donkere kleuren Wijzonol te gebruiken omdat deze goed dekt! Voor de wittinten zou het niet veel uitmaken welk merk we zouden nemen.

    Dus nu de vraag:
    Welke merken hebben jullie op de kozijnen/deuren en muren zitten?
    Waar zijn jullie niet over te spreken?
    En waarover juist wel?
    Advies: Geen acryl op kozijnen en deuren.
    Neem alkydverf. Voor een mooi resultaat en je krijgt geen vetvlekken op de deur.
    Stinkt even maar....

    Proficiat met jullie nieuwe stulp.
      woensdag 7 maart 2007 @ 19:33:11 #5
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_47026268
    Ik vind zelf de praxis verf erg prettig verven.
    ***
    pi_47026371
    Ik vraag zeker wat het beste is...
    We hebben een hekel aan om werk voor niks te doen, en willen ook een goed en blijvend resultaat.
    Dus we geven liever een paar euro's meer uit!!!
    Goedkoop is leuk, maar we voelen er weinig voor om na twee jaar alles weer opnieuw te gaan schilderen. Er wordt bij ons binnen niet gerookt, dus dat zorgt ook al voor een langer blijvend resultaat.

    En wat betreft de verf op terpetinebasis. Als ik nog een paar weken verkouden ben zoals nu dan ruik ik het niet eens... Maar we hebben de mogelijkheid om ramen en deuren open te zetten hoor, dus na even doorwaaien is alles toch al weer een heel stuk opgefrist!!!
      woensdag 7 maart 2007 @ 19:37:08 #7
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_47026458
    Wijzonol en Flexa hier.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_47026540
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 19:27 schreef Solingjan het volgende:

    [..]

    Advies: Geen acryl op kozijnen en deuren.
    Neem alkydverf.
    Wat een onzin. Sigma Nova Gloss (acryl dus), geeft een hele mooie hoogglans, en het voordeel van acryl is dat de glansgraad in de tijd maar beperkt afneemt en dat kun je van synthetisch nou niet bepaald zeggen.

    Die acrylverven ontwikkelen zich steeds beter. In 2012 is toch einde verhaal voor synthetische verf, in Noorwegen is het al verboden.
    pi_47026641
    Binnen maakt niets uit en kun je gewoon een thuismerk nemen zoals bijv. bigboss. Scheelt de helft. Buiten echter zou ik histor aanraden. Is wat duurder maar blijft veel netter en langer er op zitten..
    pi_47026891
    Als je verf op terpetine basis neemt, neem dan geen wit voor binnen. Dat verkleurt.
    Neem dan een tint er in.
    Wij hebben zelf Sigma tint 3329 B basis P van SPS, bij Bouwmaat te krijgen/mengen.
    Is een hoogglans champagne/creme chique kleur.

    pi_47026898
    Ik houd altijd wel van Koopmans.
    pi_47026973
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 19:38 schreef josvr het volgende:

    [..]

    Wat een onzin. Sigma Nova Gloss (acryl dus), geeft een hele mooie hoogglans, en het voordeel van acryl is dat de glansgraad in de tijd maar beperkt afneemt en dat kun je van synthetisch nou niet bepaald zeggen.

    Die acrylverven ontwikkelen zich steeds beter. In 2012 is toch einde verhaal voor synthetische verf, in Noorwegen is het al verboden.
    Hoe lang heb je het al op je deuren zitten???
      woensdag 7 maart 2007 @ 19:49:19 #13
    51513 Foo_niks
    'Weg weezze ! '
    pi_47027019
    Zou geen bouwmarkt verf nemen .
    Giet maar eens een bus sikkens en een bus gamma latex leeg ,of gebruik een DIN-cup als je het goed wil doen.
    Gamma of andere bouwmarktmeuk is minimaal 10 % dunner je koopt dus een hoop water.
    Klaar?
    Ik niet!
    pi_47027206
    'k Heb gewoon Histor verven bij de Gamma, omdat je ze zo makkelijk in leuke kleurtjes kunt laten mengen. .
    pi_47027256
    Ik hoef niet meer te schilderen maar als je goed dekkende, dikke verf zoekt moet je eens bij de bouwmarkt kijken naar de kleuren van jan des bouvrie. Tientje per liter maar werkt prima
    A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
    -
    Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
    -
    pi_47031872
    Ik heb net een mailtje gestuurd naar de huidige bewoners. De spachtelputz muur is door hun al overgeschilderd. Is het dan nog nodig om voorstrijk te gebruiken???
    pi_47034572
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 21:33 schreef RedSonya het volgende:
    Ik heb net een mailtje gestuurd naar de huidige bewoners. De spachtelputz muur is door hun al overgeschilderd. Is het dan nog nodig om voorstrijk te gebruiken???
    Nee er zit toch al muurverf op!
    Wil je die een andere kleur geven dan?
    Eerst schoon maken.
    pi_47037481
    Voor deuren en kozijnen hebben wij Sikkens gekozen.
    Voor de muren Azet Cryl, voor het plafond Azet Spack.
    Sikkens kun je bijna overal kopen, Azet Cryl is via de schildersgroothandel gegaan.
    Niet goedkoop, wel superfijn spul en het resultaat is top!
    pi_47038119
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 19:46 schreef Solingjan het volgende:
    Als je verf op terpetine basis neemt, neem dan geen wit voor binnen. Dat verkleurt.
    Neem dan een tint er in.
    Wij hebben zelf Sigma tint 3329 B basis P van SPS, bij Bouwmaat te krijgen/mengen.
    Is een hoogglans champagne/creme chique kleur.

    [afbeelding]
    Ik dacht dat wiite verf juist verkleurde omdat er te weinig licht bij kwam. Alles wat mooi in het licht is blijft keurig wit hier hoor!
    pi_47039614
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 23:31 schreef Marsepein het volgende:

    [..]

    Ik dacht dat wiite verf juist verkleurde omdat er te weinig licht bij kwam. Alles wat mooi in het licht is blijft keurig wit hier hoor!
    Ja dat schrijf ik juist. Wit heeft uv stralen nodig om het pirment wit uit te doen komen.
    Binnen komt er dus geen licht bij(althans niet genoeg zonnestralen) Vandaar dat het binnen verkleurt en gelig wordt.
    Als je nu verf neemt met een tint er in naar bijv zwart of blauw zal deze ook verkleuren maar het valt minder op.
    Kijk maar naar de witte verf van de wc deur in de hal kant waar licht bij komt en aan de bnnenkant.
    Acryl verf heeft dit minder. Maar ook deze verkleurt.
    Bah die vettige troep. Is echt vies waar je de deur vast pakt.
    pi_47042490
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 21:33 schreef RedSonya het volgende:
    Ik heb net een mailtje gestuurd naar de huidige bewoners. De spachtelputz muur is door hun al overgeschilderd. Is het dan nog nodig om voorstrijk te gebruiken???
    TELEURSTELLINGALARM Let er wel op dat dit heeeel veel verf gaat kosten (ik kan het weten want ik heb ook spachtelputz muren geverft). Meestal is het praktisch rendement zeg 80% van het theoretisch rendement, maar bij spachtelputz is dit misschien 20-30%.

    Je moet namelijk al die putjes vullen. Vooral als de verf erg afwijkende kleur heeft t.o.v. de huidige muur dan zie je putjes waar geen verf ziet wel heel erg goed.

    Je bent ook heeeel bezig, want je moet echt 5 keer rollen ofzo voordat alle putjes vol zitten en vervolgens kom je tot de conclusie dat als je er onder een andere hoek naar kijkt er nog een hoop putjes niet geverft zijn.

    Het ligt er overigens wel aan of ze fijn/middel/grof putz hebben gebruikt. Weet je zeker dat het al een keer is geschilderd? Spachtelputz kun je namelijk op kleur krijgen. Als het al geverft is, zijn de putjes minder diep dus dat scheelt weer.

    Achteraf zou ik gewoon met Fix & Finish de hele spachtelputz dicht zetten. Dus ik kan je aanraden om dit te verwijderen of dicht te laten smeren. Het is een ramp om te schilderen, het is een ramp om te repareren (gerepareerde gaten blijf je altijd zien), je kunt het moeilijk schoonmaken. Nee voor mij geen spachtelputz.
    pi_47042803
    Sigma S2U is een prima verf. Goed te verwerken en droogt mooi 'dicht' op. Enige nadeel is de prijs, maar het is wel echt professionele kwaliteit.

    Qua goedkope merken vind ik de Gold Circle op waterbasis van de Formido ook heel goed, droogt snel en is bijna geurloos. Ook deze vloeit erg mooi, en schildert makkelijk. Naar mijn idee een stuk beter dan merken als Flexa en Histor.
    pi_47064313
    Histor zou ik niet nemen, tenzij je zin hebt om na een jaar alles opnieuw te moeten doen (buitenwerk dan)
    pi_47084475
    quote:
    Op donderdag 8 maart 2007 19:48 schreef Burbujas het volgende:
    Histor zou ik niet nemen, tenzij je zin hebt om na een jaar alles opnieuw te moeten doen (buitenwerk dan)
    Zit er hier al jaren prima op, ligt dus warschijnlijk gewoon aan je zelf...
    pi_47098262
    Of voor binnen: Watergedragen Alkyd verf van Hermadix. Hèt alternatief voor terpentine troep en jaren goed. Is in Hoogglans te kijgen (wel eerst gronden, eventueel met Hermadix H20 grondverf) en anders de gewone verf (Houtdecor) als eps. Stinkt ook niet en laat zich doordat het Alkyd is net zo verwerken als terpentine verf, daarnaast heb je het voordeel dat Alkyd vochtregulerend is itt acryl.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')