abonnement Unibet Coolblue
pi_46980553
Ik had sinds ongeveer 5 jaar een keramische kookplaat in de schuur staan. Deze had ik ooit aangesloten maar toen deed ie het niet. Via google en Fok! heb ik nu de stekker van de kookplaat naar 3 fasen bedraad, toen deed de plaat het!
Behalve 1 'pitje', rechtsachter. Nu had ik twee keer kortsluiting veroorzaakt tijdens het knutselen, en daardoor de stekker ietwat beschadigd. Nieuwe stekker gekocht dus.

Nieuwe stekker aangesloten. Nu doet het controle lampje het niet, dat ie aan staat, en doet rechtsvoor het niet. Dit kan te maken hebben met twee zwarte draadjes waarvan de plek waar ze komen te zitten in de stekker niet uitmaakt. Deze zijn wellicht bij de nieuwe stekker gewisseld van plek waardoor een andere plaat het niet doet.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Als in: zal het in de bedrading zitten of intern? Alle vier de platen doen het dus wel, maar op de één of andere manier doet er aan de rechter kant er 1 het niet...

Ik heb de binnenkant van de plaat bekeken, maar ik kan zo gauw even niets bijzonders zien aan de bedrading. Maar weet ook niet goed waarop te letten.

Wie kan me helpen
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46980954
Btw. ik heb die zwarte draadjes weer omgewisseld. Nu doet rechtsachter het weer niet, maar rechtsvoor en het controlelampje wel

Rechtsvoor kan ik ook beter gebruiken dus laat ik het zo, maar die 4e wil ik eigenlijk ook wel aan de praat krijgen..
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46980979
En in je perilex aansluiting op de muur is alles wel in orde? Geen losgebrand contact omdat je een flinke kortsluiting hebt veroorzaakt en de stekker dus ook al naar de gallemiesen was.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:24:16 #4
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46981634
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:07 schreef Marsepein het volgende:
En in je perilex aansluiting op de muur is alles wel in orde? Geen losgebrand contact omdat je een flinke kortsluiting hebt veroorzaakt en de stekker dus ook al naar de gallemiesen was.
idd, klinkt alsof er in de muur op de ene zwarte geen stoom opstaat, of dat je aansluiting in de muur geen 4000 volt aansluiting (3 fasen en een nul) maar een kookgroep is (2x fase, 2x nul)
pi_46982538
Hmm, ja das dus een beetje lastig na te gaan, aangezien het stopcontact ACHTER het keukenblok zit, waardoor ik een gat in de zijkant van het keukenblok en in de achterkant van het keukenblok heb moeten hakken.. Kan er slecht bij.

Maar als dat zo was, zouden er dan niet twee pitjes het niet moeten doen?

In de meterkast zit onder de 'fornuisgroep' een tweetal schakelaars onder 1 brede schakelaar. Wat wil zeggen dat ik alleen ze of alle twee kan uitschakelen of inschakelen. Ze kunnen wel apart van elkaar uitschakelen bij kortsluiting, wat ook gebeurde. Twee keer dezelfde. Ze staan nu beiden weer gewoon ingeschakeld. Zou ik dan een 'kookgroep' hebben? En zo ja hoe krijg ik dan toch alle vier de platen aan de gang
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46982559
Ach ik breek gewoon de achterkant uit mijn kastje... zet ik wel een keer nieuw plaatje achter
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46982949
Mja, ziet er inderdaad wat gehavend uit... zal eens naar de Gamma rijden....
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:56:58 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46983013
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:44 schreef mcintosh het volgende:
Hmm, ja das dus een beetje lastig na te gaan, aangezien het stopcontact ACHTER het keukenblok zit, waardoor ik een gat in de zijkant van het keukenblok en in de achterkant van het keukenblok heb moeten hakken.. Kan er slecht bij.

Maar als dat zo was, zouden er dan niet twee pitjes het niet moeten doen?

In de meterkast zit onder de 'fornuisgroep' een tweetal schakelaars onder 1 brede schakelaar. Wat wil zeggen dat ik alleen ze of alle twee kan uitschakelen of inschakelen. Ze kunnen wel apart van elkaar uitschakelen bij kortsluiting, wat ook gebeurde. Twee keer dezelfde. Ze staan nu beiden weer gewoon ingeschakeld. Zou ik dan een 'kookgroep' hebben? En zo ja hoe krijg ik dan toch alle vier de platen aan de gang
hmmz normaal gaan kookgroepen TEGELIJK aan en uit, sluiting in 1 groep zou betekenen d de ander automatisch ook uitgaat.....
pi_46983138
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 17:56 schreef gateway het volgende:

[..]

hmmz normaal gaan kookgroepen TEGELIJK aan en uit, sluiting in 1 groep zou betekenen d de ander automatisch ook uitgaat.....
Heb er geen verstand van. De "Fornuisgroep" zijn bij mij twee switches, waarvan er 1 uitklapte na sluiting. Ik kan ze wel inderdaad alleen beiden uitschakelen. Niet apart van elkaar...

Op de switches staat allebei '220v'.

Als je nog suggesties hebt hoor ik ze wel, ga even een nieuw stopcontact halen, hopelijk is het dan opgelost!
Alvast bedankt tot zover!
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46984587
Ik had goede hoop helaas.... rechts achter doet het nog steeds niet...
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 18:51:06 #11
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46984714
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 18:47 schreef mcintosh het volgende:
Ik had goede hoop helaas.... rechts achter doet het nog steeds niet...
heb je ervaring met een multimeter ? (zodanig dat je geen brokken maakrt of je multimeter sloopt?
pi_46985099
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 18:51 schreef gateway het volgende:

[..]

heb je ervaring met een multimeter ? (zodanig dat je geen brokken maakrt of je multimeter sloopt?
Bedankt voor je hulp, maar het is me gelukt.

Waarom weet ik niet, maar ik heb het fornuis weer terug gezet naar 2 fase aansluiting. Zo stond ie in de eerste plaats al maar werkte het niet. Misschien was er toch iets niet goed met het oude stopcontact

Ik begrijp niet goed waarom het nu wel werkt, maar ik vind het prima
Alle 4 de platen doen het nu
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46985281
Toch zit er ergens iets niet goed Controle lampjes werken niet

Maar goed, ik vind het goed genoeg, één keer je klauwen branden en dan vergeet je het nooit meer
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 19:10:32 #14
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46985387
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:07 schreef mcintosh het volgende:
Toch zit er ergens iets niet goed Controle lampjes werken niet

Maar goed, ik vind het goed genoeg, één keer je klauwen branden en dan vergeet je het nooit meer
hmmzz, das raar.......
  dinsdag 6 maart 2007 @ 19:12:14 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46985458
zitten als je Dit schema bekijkt je draden in de stekker en in de muur wel op de goede plek?

Dus fase aan fase, nul aan nul?

[ Bericht 7% gewijzigd door gateway op 06-03-2007 19:17:21 ]
pi_46986225
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:12 schreef gateway het volgende:
zitten als je [afbeelding] Dit schema bekijkt je draden in de stekker en in de muur wel op de goede plek?

Dus fase aan fase, nul aan nul?
ja das dus lastig te zeggen (voor mij dan) aangezien de draden in de muur 2 x bruin, 2 x zwart en 1 x geel zijn.
Terwijl de draden in het fornuis en dus de stekker 1x bruin, 2x zwart, 1 keer geel en 1 x blauw zijn...

En dan zit het op dit moment als volgt in elkaar:

In de muur:
rechts onder en links onder bruin
rechts boven en links boven blauw
bovenin in het midden geel

In de stekker:

rechts onder en links onder zwart
links boven blauw, rechts boven bruin
bovenin in het midden geel
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 19:32:07 #17
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46986396
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:28 schreef mcintosh het volgende:

[..]

ja das dus lastig te zeggen (voor mij dan) aangezien de draden in de muur 2 x bruin, 2 x zwart en 1 x geel zijn.
Terwijl de draden in het fornuis en dus de stekker 1x bruin, 2x zwart, 1 keer geel en 1 x blauw zijn...
en ze voor een kookgroep eigenlijk 2x bruin, 2keer blauw en een keer geel/groen moeten zijn in de muur......

Zo wordt het inderdaad lastig.......
pi_46986431
zie edit
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46986492
Op de achterkant van het doosje van de perilex contactdoos staan twee verschillende groepen:

Kookgroep én Fornuisgroep. De meterkast hier spreekt van een Fornuisgroep, wat 2 fasen betekend, en zo heb ik net mijn kookplaat ook ingesteld. De 'kookgroep' zou 3 fasen betekenen volgens de achterkant van het doosje.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_46986646
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:32 schreef gateway het volgende:

[..]

en ze voor een kookgroep eigenlijk 2x bruin, 2keer blauw en een keer geel/groen moeten zijn in de muur......
Blijkt dus ook zo te zijn
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 19:54:50 #21
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46987514
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 19:54 schreef gateway het volgende:

[..]

k dan
Maar als je deze indeling ziet:

In de muur:
rechts onder en links onder bruin
rechts boven en links boven blauw
bovenin in het midden geel

In de stekker:

rechts onder en links onder zwart
links boven blauw, rechts boven bruin
bovenin in het midden geel

Zou dat dan kloppen zo?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:38:03 #23
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46992001
ik dacht eigenlijk dat het ind e muur dan aan de ene kant blauw en aan de andere kant bruin moest zijn........

hmmzzz...... maybe ff op vonkie wachten die weet het vast wel (ik zou het ook moeten weten als electricien..... mjah)
pi_46993484
Het klinkt als dat de muur 2x 230V levert, maar de stekker van het fornuis een driefasenaansluiting verwacht? Dan zou dus een andere aansluitkabel aan het fornuis moeten.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 22:20:04 #25
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_46993874
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 22:12 schreef Igen het volgende:
Het klinkt als dat de muur 2x 230V levert, maar de stekker van het fornuis een driefasenaansluiting verwacht? Dan zou dus een andere aansluitkabel aan het fornuis moeten.
nee, dat is volgens mij nou net het mooie..... de aansluitkabel aan het fornuis kan je wel gebruiken, maar kan zijn dat je platen dan net anders aangesloten moeten worden (en dat staat vaak wel op je kookplaten)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')