abonnement Unibet Coolblue
pi_50308661
quote:
Op zondag 10 juni 2007 19:26 schreef Five_Horizons het volgende:
Dus in België kun je doneren, maar dan wel aangeven dat dat zakje gewoon weggegooid kan worden? Ik kan me niet voorstellen dat dit waar is en zo ja: wat voor logica zit daar achter? (dus mensen doen het wél om de bonnetjes....)
Ja, dat mag. Dit vind ik goed, aangezien je de enkeling die dan eventueel onder groepsdruk toch zou doneren (hoewel het er inderdaad zéér weinig zullen zijn) er op die manier nog kan uithalen. Anders lukt dit niet. De kans is inderdaad klein (lijkt zelfs onbestaande), maar het bloedbestemmingsattest wordt soms blijkbaar als negatief ingevuld. Ik zal kijken of ik eens een foto'tje kan nemen van de papieren als ik nog eens ga.
quote:
Sowieso is dat 1x per jaar op scholen staan echt krankzinnig. Dan weet je dus al helemaal niet wat je in huis haalt. Bij een bloeddonor die al een tijdje geeft, ken je de geschiedenis en ken je de kwaliteit. Het nadeel van bloed is dat het beperkt houdbaar is. HIV kun je dus nooit uitsluiten, maar mensen die bewust (en onbezoldigd!!) bloed geven, zijn verantwoordelijk genoeg om daar goed mee om te gaan.
Bij geen enkele donor weet je dat (helaas), bloedkwaliteit scheelt enorm. Ik ga gedurende het jaar weeklijks (voor plasma dan), en ik heb soms schommelingen in mijn RBC's/WBC's/TRC's/HCT van meer dan 20% op nog geen week tijd (HCT niet zoveel, ik ben 1 keer 8 gezakt in een week tijd, dat was het maximum)...

Als ik in het bloedtransfusiecentrum ben zie ik daar zéér weinig jongeren, en ook zéér weinig typetjes waarvan je zou denken dat het raar volk is, het overgrote deel zijn toch mensen van 35 tot 60 denk ik. Het is wel een hogeschool, dus 18 tot 24-jarigen. Verder selecteren ze ook wel welke scholen ze nemen

@Eelcotje84; high worden? van bloed geven?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_50308948
Ik ga plasma geven! Heb van de week de antwoordkaart opgestuurd. Ben benieuwd wanneer ik langs kan komen.
Mijn schoonmoeder geeft ook bloed bij dezelfde bloedbank als ik (wij zijn vlak na elkaar bloeddonor geworden) en zij heeft O + en geen brief gekregen, maar zij geeft best vaak bloed. Ik heb AB+ en ik hoef bijna nooit bloed te geven maar wel een brief gekregen...
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
pi_50309109
quote:
Op zondag 10 juni 2007 20:38 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Ja, dat mag. Dit vind ik goed, aangezien je de enkeling die dan eventueel onder groepsdruk toch zou doneren (hoewel het er inderdaad zéér weinig zullen zijn) er op die manier nog kan uithalen. Anders lukt dit niet. De kans is inderdaad klein (lijkt zelfs onbestaande), maar het bloedbestemmingsattest wordt soms blijkbaar als negatief ingevuld. Ik zal kijken of ik eens een foto'tje kan nemen van de papieren als ik nog eens ga.


Dus dan doe je het dus voor het bonnetje....

Als je dat niet hebt (een beloningssysteem), dan is er geen probleem. Het is een drogreden om te zeggen dat het beloningssysteem niet erg geweldig groot is. Reiskostenvergoeding prima (al hebben ze dat hier al afgeschaft), maar dat is puur omdat het je ook weer niets hoeft te kosten.
quote:
Bij geen enkele donor weet je dat (helaas), bloedkwaliteit scheelt enorm. Ik ga gedurende het jaar weeklijks (voor plasma dan), en ik heb soms schommelingen in mijn RBC's/WBC's/TRC's/HCT van meer dan 20% op nog geen week tijd (HCT niet zoveel, ik ben 1 keer 8 gezakt in een week tijd, dat was het maximum)...


Nee, je weet het nooit, maar de kans daarop is statistisch natuurlijk wel vele malen kleiner. Het gaat niet om de kwaliteit van het bloed (dat gaat juist om de componenten die altijd in het bloed aanwezig zouden moeten zijn), het gaat om de zaken die er juist niet in horen te zitten....
quote:
Als ik in het bloedtransfusiecentrum ben zie ik daar zéér weinig jongeren, en ook zéér weinig typetjes waarvan je zou denken dat het raar volk is, het overgrote deel zijn toch mensen van 35 tot 60 denk ik. Het is wel een hogeschool, dus 18 tot 24-jarigen. Verder selecteren ze ook wel welke scholen ze nemen
Op basis waarvan worden scholen geselecteerd dan? Je kunt nooit zeggen dat de ene school wel en de andere niet goed zou zijn. Je weet helemaal niets van die scholieren, je hebt alleen een simpele Hb-meting (ohja, ik begreep dat ze dat in België niet deden , klopt dat?) en verder alleen een verklaring van de recente geschiedenis. (en dan maar hopen dat men het juist invult)

En nog iets: wat als dat zakje bloed van iemand die "onder groepsdruk" doneert er toch doorheen glipt? In het geval van iemand die HIV-besmet is, is dat toch een aardig punt.....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_50309634
quote:
Op zondag 10 juni 2007 20:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Dus dan doe je het dus voor het bonnetje....

Als je dat niet hebt (een beloningssysteem), dan is er geen probleem. Het is een drogreden om te zeggen dat het beloningssysteem niet erg geweldig groot is. Reiskostenvergoeding prima (al hebben ze dat hier al afgeschaft), maar dat is puur omdat het je ook weer niets hoeft te kosten.
Voor het bonnetje gaat echt niemand doneren hoor (lijkt me toch, als je daarvoor gaat doneren ben je helemaal achterlijk, aan de aldi zitten levert meer op per uur).
quote:
Nee, je weet het nooit, maar de kans daarop is statistisch natuurlijk wel vele malen kleiner. Het gaat niet om de kwaliteit van het bloed (dat gaat juist om de componenten die altijd in het bloed aanwezig zouden moeten zijn), het gaat om de zaken die er juist niet in horen te zitten....
da's waar, maar ik kan ook ineens een of ander slet ergens 25¤ geven en daarna met aids zitten, terwijl ik het nog niet weet en ga doneren... Daarvoor vragen ze om niet te doneren 3 maand na een eerste contact met iemand.
quote:
Op basis waarvan worden scholen geselecteerd dan? Je kunt nooit zeggen dat de ene school wel en de andere niet goed zou zijn. Je weet helemaal niets van die scholieren, je hebt alleen een simpele Hb-meting (ohja, ik begreep dat ze dat in België niet deden , klopt dat?) en verder alleen een verklaring van de recente geschiedenis. (en dan maar hopen dat men het juist invult)
Op basis van opleidingsniveau. Verdergezet tuinbouwonderwijs/verdergezet technisch onderwijs gaan ze gewoon niet langs, enkel de hogescholen / universiteiten worden afgegaan (dus bachelor en master opleidingen). Hb-meting doen ze inderdaad niet, hoewel ik het me eigenlijk afvraag. Er worden samen met elke gift wel 4 proefbuisjes gevuld (6 bij plasma) voor onderzoek, dus misschien dat ze het daarop checken. Maar je doneert sowieso, als je mag van de dokter, zonder dat er eerst op uitslagen gewacht wordt.
quote:
En nog iets: wat als dat zakje bloed van iemand die "onder groepsdruk" doneert er toch doorheen glipt? In het geval van iemand die HIV-besmet is, is dat toch een aardig punt.....
Hoe zou dat "erdoor" kunnen glippen? Op een zakje staat een streepjescode, en op dat bloedbestemmingsformulier ook. Als jij negatief aanduidt, dan vliegt het weg. Als er bij de testen twijfel ontstaat (alle testen worden 3x uitgevoerd; 1x slecht resultaat = twijfel) vliegt het weg. Als de arts je er louche uit vindt zien vliegt de boel weg, als er een document van heel die hoop mist vliegt het direct weg... Het bloedbestemmingsformulier staat trouwens totaal los van de bonnetjes die je krijgt. Dat je de bonnetjes bediscussiëerbaar vindt begrijp ik, dat bloedbestemmingsformulier vind ik een goede zaak.

Zonder dat formulier is er zelfs geen vangnet voor dergelijke donaties onder groepsdruk, dus mét dat formulier zal de veiligheid sowieso hoger liggen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 10 juni 2007 @ 21:09:34 #205
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50309909
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:02 schreef Athmozz het volgende:

da's waar, maar ik kan ook ineens een of ander slet ergens 25¤ geven en daarna met aids zitten, terwijl ik het nog niet weet en ga doneren... Daarvoor vragen ze om niet te doneren 3 maand na een eerste contact met iemand.
In NL kun je bovendien niet doneren wanneer je hebt betaald voor seks of bent betaald voor seks.
quote:
Maar je doneert sowieso, als je mag van de dokter, zonder dat er eerst op uitslagen gewacht wordt.
De Hb-meting wordt juist gedaan om de donor te beschermen, om zodoende te voorkomen dat wanneer je al een Hb-gehalte hebt dat aan de lage kant is, dit ongezond laag wordt.
pi_50309974
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:02 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Voor het bonnetje gaat echt niemand doneren hoor (lijkt me toch, als je daarvoor gaat doneren ben je helemaal achterlijk, aan de aldi zitten levert meer op per uur).


Dus om het echt helemaal uit te sluiten, kun je net zo goed zonder de bonnetjes.
quote:
da's waar, maar ik kan ook ineens een of ander slet ergens 25¤ geven en daarna met aids zitten, terwijl ik het nog niet weet en ga doneren... Daarvoor vragen ze om niet te doneren 3 maand na een eerste contact met iemand.


Ja, daarom vraagt men hier dan ook of je betaald hebt voor seks, dan mag je niet meer. Niet dat dat wat uitsluit, maar toch. Als Sanquin zijnde, moet je proberen elk risico uit te sluiten. Exact de reden waarom homoseksuele mannen niet mogen doneren. It's all statistics....
quote:
Op basis van opleidingsniveau. Verdergezet tuinbouwonderwijs/verdergezet technisch onderwijs gaan ze gewoon niet langs, enkel de hogescholen / universiteiten worden afgegaan (dus bachelor en master opleidingen). Hb-meting doen ze inderdaad niet, hoewel ik het me eigenlijk afvraag. Er worden samen met elke gift wel 4 proefbuisjes gevuld (6 bij plasma) voor onderzoek, dus misschien dat ze het daarop checken. Maar je doneert sowieso, als je mag van de dokter, zonder dat er eerst op uitslagen gewacht wordt.


Onderwijsniveau? Sinds wanneer is dat een geldige manier van uitsluiten? (als we dan toch een "besmette" categorie hebben van mensen die het allemaal niet zo nauw nemen met hygiëne, dan is het wel de student)

Ik begrijp echt niet dat je kunt doneren, zonder dat je Hb gecheckt is. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen in België tegen de vlakte gaan na een donatie. Ik gok dat dat een stuk hoger is dan hier.
quote:
Hoe zou dat "erdoor" kunnen glippen? Op een zakje staat een streepjescode, en op dat bloedbestemmingsformulier ook. Als jij negatief aanduidt, dan vliegt het weg. Als er bij de testen twijfel ontstaat (alle testen worden 3x uitgevoerd; 1x slecht resultaat = twijfel) vliegt het weg. Als de arts je er louche uit vindt zien vliegt de boel weg, als er een document van heel die hoop mist vliegt het direct weg... Het bloedbestemmingsformulier staat trouwens totaal los van de bonnetjes die je krijgt. Dat je de bonnetjes bediscussiëerbaar vindt begrijp ik, dat bloedbestemmingsformulier vind ik een goede zaak.
Dat bloedbestemmingsformulier is gewoon raar en onnodig. Als je niet zeker bent, vul je het in op het formulier. Als je onder groepsdruk niet durft te doneren (als het dus al voorkomt, het is ook niet nodig als je gewoon níet op scholen gaat staan), zeg je gewoon dat je vorige week ziek bent geweest of zelfs de nacht ervoor.

Als je twijfelt moet je gewoon niet geven. Bij de Bloedbank werken mensen en die mensen kunnen fouten maken. Elk risico moet je uitsluiten, dus dit ook.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 10 juni 2007 @ 22:07:47 #207
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50312527
Als het niet zo'n serieus onderwerp was, zou ik het afdoen als een Belgenmop
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_50313506
quote:
Op zondag 10 juni 2007 21:11 schreef Five_Horizons het volgende:
Dus om het echt helemaal uit te sluiten, kun je net zo goed zonder de bonnetjes.
Klopt, maar alles wat ze geven komt toch van sponsering, dus zelf verliezen ze er niet op.
quote:
Ja, daarom vraagt men hier dan ook of je betaald hebt voor seks, dan mag je niet meer. Niet dat dat wat uitsluit, maar toch. Als Sanquin zijnde, moet je proberen elk risico uit te sluiten. Exact de reden waarom homoseksuele mannen niet mogen doneren. It's all statistics....
vraagt men hier ook, lijstje van 20 ja / neen vragen
quote:
Onderwijsniveau? Sinds wanneer is dat een geldige manier van uitsluiten? (als we dan toch een "besmette" categorie hebben van mensen die het allemaal niet zo nauw nemen met hygiëne, dan is het wel de student)
het is geen geldige manier van uitsluiten, maar het verminderd wel weer.
quote:
Ik begrijp echt niet dat je kunt doneren, zonder dat je Hb gecheckt is. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen in België tegen de vlakte gaan na een donatie. Ik gok dat dat een stuk hoger is dan hier.
Geen flauw idee, ik heb nog nooit iemand zien plat gaan, en heb ondertussen al een man of 100 zien bloed getrokken worden.
quote:
Dat bloedbestemmingsformulier is gewoon raar en onnodig. Als je niet zeker bent, vul je het in op het formulier. Als je onder groepsdruk niet durft te doneren (als het dus al voorkomt, het is ook niet nodig als je gewoon níet op scholen gaat staan), zeg je gewoon dat je vorige week ziek bent geweest of zelfs de nacht ervoor.

Als je twijfelt moet je gewoon niet geven. Bij de Bloedbank werken mensen en die mensen kunnen fouten maken. Elk risico moet je uitsluiten, dus dit ook.
gow w8 ff, op "het" formulier? Welke formulieren krijgen jullie? Wij 1 blad met een vragenlijst (vanalles en nog wat), en dan een 2de blad voor bloedbestemming. Als 1vd2 niet goed is vliegt alles weg. Ziekte de nacht ervoor is inderdaad genoeg om niet te mogen doneren, laatst leverde een nachtje doorwerken mij zelfs een afkeuring op; bloeddruk 10 over 6, waar ik normaal op 13/9 zit.

@Mark; t is echt geen mop hoor, zal zien of ik morgen tijd vind om ff langs te rijden voor foto'tjes ervan.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_50314897
Die acties op scholen (en soms in stadhuizen) doen ze om de drempel te verlagen. Mensen die altijd bloed wilden geven maar toch hun weg niet vonden naar de donorcentra komen zo in aanraking met het Rode Kruis en de verpleegsters, de vragenlijst, het prikken.
Ik ben er zo ook ingerold, een paar jaar later dan ik wou eigenlijk. Ze hielden zulke acties op een andere faculteit dan de mijne, 2j later deden ze de actie op de hogeschool en toen kon ik tesamen met klasgenoten (en nee, wie echt niet wou moest niet-geen groepsdruk dus) bloed geven.
Er zijn toen trouwens klasgenoten afgekeurd, eentje omdat ze niet genoeg woog en een jongen omdat hij net een nieuwe relatie had. Dus blijkbaar wordt daar wel naar gevraagd op de scholen, terwijl er mij nauwelijks gevraagd wordt of ik een vaste partner heb of niet. (een paar keer op toch een 50-tal giften)
Na de schoolgift heeft het nog een half jaar geduurd eer ik me in een centrum heb aangemeld, maar de drempel was echt veel minder hoog zo. En ik geef regelmatig sindsdien.
ik houd er een ander standpunt op na dan athmoz wat betreft de scholen, de risicofactoren kun je bij jongeren nooit uitsluiten, welke school ze ook bezoeken of tot welke 'klasse' ze ook behoren. Maar het is wel drempelverlagend

Verder denk ik dat de vragenlijst hier niet zo verschilt van die in Nederland, er wordt gevraagd naar ziektegeschiedenis, verblijf in de UK binnen een bepaalde periode, verblijf in tropische gebieden, euhm, medicatiegebruik ed. Op de achterkant staan risicofactoren voor aids... je krijgt elke keer weer een voorlichtingslesje dat je niet mag geven als homoseksueel, dingen met druggebruik, onbeschermde contacten/nieuwe partner, betaalde seks, als je partner homoseksuele contacten heeft gehad in het verleden etc.
Daarnaast is er dus inderdaad een papier om in te vullen of je je gedragen hebt naar die risicofactoren.
Het Hb wordt wel nagekeken, bij de buisjes die ze elke gift afnemen. (net als andere waarden, zie de afkortingen die athmoz gebruikte) Maar da's dus achteraf, wat ik raar vind omdat er inderdaad van week tot week schommeling op kan zitten.
Nog nooit mensen zien onderuit gaan trouwens, en toch al vaak in de centra geweest op drukkere mensen. Je passeert nog wel steeds langs een arts voor je effectief geprikt wordt. Die overloopt de vragenlijst met je, kijkt bloeddruk na, vraagt naar medicatiegebruik, een korte babbel dus.

Verder lijkt het bonnetjessysteem risicodonorbevorderend, maar kom, realistisch gesteld, hoeveel mensen komen alleen voor die bonnetjes geven? Ken jij mensen die echt lol beleven in geprikt worden en 40 minuten aan een machine liggen, om twee bonnetjes te krijgen-bij een plasmagift? Voor een bloedgift, die 4x/j mag, krijg je één bonnetje. Dus heb je, als je dat bonnetje effectief ruilt (want dat doet niet eens elke donor) 4 handdoeken of 4 stripboeken ofzo. En dan heb je na 1j bloedgeven niet eens je bioscoopticket gespaard, want daar heb je 5 bonnetjes voor nodig.
Eerlijk: een trouwe donor/donor uit overtuiging (waartoe ik mezelf reken) geeft niet om die bonnetjes...
Ik wist trouwens niet van die bonnetjes voor ik doneerde, en als ik echt niets had met het geven van bloed/plasma/plaatjes (lichamelijk dan wel psychisch) dan was ik niet blijven gaan. Je bent echt een beetje Jan Lul als je daarvoor een trip maakt naar een centrum. Die liggen in de grotere steden, plasma kan je al niet meer geven in de kleinere centra, die zijn allemaal gesloten en vervangen door 2x per jaar een afhaling op verplaatsing in de gemeente (en dat is dus alleen maar bloed, voor plasmagiften moet je naar de centra in de grote steden, welgeteld 12 verspreid over Vlaanderen).

Onlangs heeft het hier de media nog kort gehaald, dat de donoren in Nederland mopperden omdat de toplui zo'n hoge vergoeding krijgen en zij 'niks'...

Eigenlijk zou je over Fok! moeten kunnen babbelen à la skype ofzo Pak makkelijker in discussies als deze
pi_50315010
De discussie in NL over de salarissen gingen niet over donoren die niets kregen, trouwens. Wél over de bezuinigingen op reiskostenvergoedingen (die zijn afgeschaft) en de aard van de instelling.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_50316381
Ik zit er ook nog altijd over na te denken om bloed te geven.

Zijn er nog eisen die gesteld worden qua bloeddruk? Thuis is mij bloedruk namelijk altijd goed boven: 115-125 onder: 60-75 (18 jaar) maar ik was laatst in het ziekenhuis maar toen was hij net wat te hoog 130/ 76. Kan natuurlijk ook door de spanning komen.

Ik had volgens de dokter ook meer dan gemiddelt rode bloedlichaampjes. maar dat maakte niks uit.

[ Bericht 6% gewijzigd door dynamiet op 11-06-2007 00:44:58 ]
pi_50316574
TVP.

Ik heb (DACHT IK) O- en dat schijnt nogal gewild te zijn, maar ik zit nu nog aan de antibiotica dus nog even wachten met aanmelden.
pi_50317728
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:46 schreef dynamiet het volgende:
Ik zit er ook nog altijd over na te denken om bloed te geven.

Zijn er nog eisen die gesteld worden qua bloeddruk? Thuis is mij bloedruk namelijk altijd goed boven: 115-125 onder: 60-75 (18 jaar) maar ik was laatst in het ziekenhuis maar toen was hij net wat te hoog 130/ 76. Kan natuurlijk ook door de spanning komen.

Ik had volgens de dokter ook meer dan gemiddelt bloedlichaampjes. maar dat maakte niks uit.
gewoon gaan..
  maandag 11 juni 2007 @ 08:32:12 #214
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_50320565
quote:
Op zondag 10 juni 2007 20:02 schreef Alicey het volgende:

[..]

Heb je toevallig bloedgoep O+ of A+?
Ik heb B negatief, schijnt nogal zeldzaam te zijn ofzo?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 11 juni 2007 @ 09:01:52 #215
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50320975
quote:
Op maandag 11 juni 2007 08:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb B negatief, schijnt nogal zeldzaam te zijn ofzo?
B- komt niet zo heel vaak voor dacht ik. MIsschien hebben ze genoeg donors voor het aantal afnemers en wordt het je daarom gevraagd..
  maandag 11 juni 2007 @ 10:30:29 #216
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_50323222
Ik mocht van de week dus mooi niet geven he!

Ik heb in februari een kijk operatie gehad dus dat gaat dus niet door voor een jaar!
In feb. 08 mag ik pas weer. Heeft te maken met niet goed schoongemaakte camera enzo. (Het is ooit es misgegaan en nu doen ze het dus niet meer.)

In plaats dat ze dat nou ff vermelden op de oproep kaart tussen de 'niet komen als'. Dat had me dan mooi een trip bespaart.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_50328541
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:46 schreef dynamiet het volgende:
Ik zit er ook nog altijd over na te denken om bloed te geven.

Zijn er nog eisen die gesteld worden qua bloeddruk? Thuis is mij bloedruk namelijk altijd goed boven: 115-125 onder: 60-75 (18 jaar) maar ik was laatst in het ziekenhuis maar toen was hij net wat te hoog 130/ 76. Kan natuurlijk ook door de spanning komen.

Ik had volgens de dokter ook meer dan gemiddelt rode bloedlichaampjes. maar dat maakte niks uit.
Bespaar je de moeite, een ondergrens van 60-75 is echt laag, dus de kans dat je mag geven is behoorlijk klein. Ik zit normaal op 12 of 13 over 8 of 9 (wat goed is, dus 130/76 is een goede waarde juist), en als ik naar 11/7 daal voel ik me zelfs duizelig worden bij een plasma-afname. Spanning kan daar zeker invloed op hebben, evenals de hoeveelheid slaap de nacht ervoor (te weinig slaap doet je bloeddruk dalen)

Dat er op de donorkaart niet staat wanneer je niet mag komen begrijp ik, die kaart is er gewoon te klein voor . Normaal moet je toch eerst bellen voor een afspraak, dan kan je het toch direct op dat moment vragen?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 11 juni 2007 @ 13:24:50 #218
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_50329104
quote:
Op maandag 11 juni 2007 13:08 schreef Athmozz het volgende:

[..]


*knip*

Dat er op de donorkaart niet staat wanneer je niet mag komen begrijp ik, die kaart is er gewoon te klein voor . Normaal moet je toch eerst bellen voor een afspraak, dan kan je het toch direct op dat moment vragen?
Nope, op die van ons staat een tijd wanneer ze het liefst hebben dat we komen. En als dat niet kan dan mogen we tot 3 weken erna gewoon binnen komen wandelen.
(Drachten)

Dus tja, en ik wist er trouwens niks van. Ik hoorde daarpas dat het niet mag vanwege..
Want als ik het wel had geweten had ik me dus wel afgebeld.

Het is gewoon gebrekkige informatie.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 11 juni 2007 @ 13:34:49 #219
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_50329467
quote:
Op maandag 11 juni 2007 13:24 schreef Vlindur het volgende:
Want als ik het wel had geweten had ik me dus wel afgebeld.

Het is gewoon gebrekkige informatie.
Op de website van Sanquin staat ook wanneer je niet mag komen. Daarnaast hebben ze een gratis informatienummer waar je met al je vragen naartoe kunt bellen. Als je, vanwege welke reden dan ook, niet mag komen dan passen ze dat altijd aan in de computer, zodat je de eerstvolgende oproepkaart pas krijgt als de bewuste termijn is verstreken.

De informatie is er dus wel, je moet er alleen zelf ook een klein beetje inspanning voor leveren...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  maandag 11 juni 2007 @ 13:41:44 #220
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_50329746
quote:
Op maandag 11 juni 2007 13:34 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Op de website van Sanquin staat ook wanneer je niet mag komen. Daarnaast hebben ze een gratis informatienummer waar je met al je vragen naartoe kunt bellen. Als je, vanwege welke reden dan ook, niet mag komen dan passen ze dat altijd aan in de computer, zodat je de eerstvolgende oproepkaart pas krijgt als de bewuste termijn is verstreken.

De informatie is er dus wel, je moet er alleen zelf ook een klein beetje inspanning voor leveren...
Ik heb een (kijk)operatie ondergaan. Wanneer kan ik weer bloed geven?
Na een kleine ingreep onder plaatselijke verdoving (bijvoorbeeld de correctie van een hamerteen of sterilisatie bij een man) geldt een termijn van 7 dagen. Na een grote operatie (bijvoorbeeld een ingreep aan de darmen of de verwijdering van de baarmoeder) wordt de donatie langer uitgesteld. Dit is afhankelijk van de diagnose (was de aandoening goedaardig of kwaadaardig?) en het beloop na de operatie. Als een bloedtransfusie noodzakelijk was en u die na 1 januari 1980 hebt ontvangen, kunt u geen donor meer zijn. Na een kijkoperatie wordt de donatie enige tijd uitgesteld. Na sommige kijkoperaties is donatie pas na 12 maanden weer mogelijk.


Goed. Dan staat het er alsnog fout. Want ze doen het bij niemand meer. iedereen moet een jaar wachten werd mij verteld.
(En het was maar een 'kleine'. Wel met volledig narcose maar alleen voor het kijken in mijn pols.)

Enihoe. het had achterop die kaart moeten staan. Punt.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 11 juni 2007 @ 13:47:47 #221
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50329973
quote:
Op maandag 11 juni 2007 13:08 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Bespaar je de moeite, een ondergrens van 60-75 is echt laag, dus de kans dat je mag geven is behoorlijk klein.
60-75 is juist ideaal.
pi_50336413
quote:
Op maandag 11 juni 2007 13:41 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Ik heb een (kijk)operatie ondergaan. Wanneer kan ik weer bloed geven?
Na een kleine ingreep onder plaatselijke verdoving (bijvoorbeeld de correctie van een hamerteen of sterilisatie bij een man) geldt een termijn van 7 dagen. Na een grote operatie (bijvoorbeeld een ingreep aan de darmen of de verwijdering van de baarmoeder) wordt de donatie langer uitgesteld. Dit is afhankelijk van de diagnose (was de aandoening goedaardig of kwaadaardig?) en het beloop na de operatie. Als een bloedtransfusie noodzakelijk was en u die na 1 januari 1980 hebt ontvangen, kunt u geen donor meer zijn. Na een kijkoperatie wordt de donatie enige tijd uitgesteld. Na sommige kijkoperaties is donatie pas na 12 maanden weer mogelijk.


Goed. Dan staat het er alsnog fout. Want ze doen het bij niemand meer. iedereen moet een jaar wachten werd mij verteld.
(En het was maar een 'kleine'. Wel met volledig narcose maar alleen voor het kijken in mijn pols.)

Enihoe. het had achterop die kaart moeten staan. Punt.
Ik heb in oktober j.l. een blindedarmoperatie ondergaan via laparascopie en in december weer een laparascopie van de buik. Ik dacht ook dat ik een jaar moest wachten. Heb voor de zekerheid Sanquin gemaild en de vraag voorgelegd. Ze zeiden dat als ik me weer prima voelde, ik gewoon weer plasma mocht geven. Hiervoor hoefde ik niet een jaar te wachten. Laparascopie was volgens hen wel veilig.
Ik weet wel dat je bij een scopie van de neus en voorhoofdsholte een jaar moet wachten. Bij een bronchoscopie is dit weer niet zo. Dit verschilt per apparatuur en mate van sterilisatie.
Een maand terug heb ik dit antwoord op mijn vraag gekregen, maar heb nog niet gebeld om een nieuwe afspraak te maken. Te druk en beetje lui om te bellen
  maandag 11 juni 2007 @ 17:25:37 #223
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_50338261


Lui zijn is ook wel goed
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_50339515
quote:
Op maandag 11 juni 2007 08:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb B negatief, schijnt nogal zeldzaam te zijn ofzo?
Zeldzaamheid is op zich niet zo relevant (want als het zeldzaam is, is er ook niet zoveel van nodig)

Wel als er van een bepaalde bloedgroep gewoon meer nodig is. Of dat nu A+ of B+ is.

Als er een bloedgroep is die "overal" bij past, dan kun je spreken over noodzaak: 0 (nul) negatief bijvoorbeeld is een bloedgroep die iedereen kan ontvangen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 11 juni 2007 @ 20:35:39 #225
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_50345836
quote:
Op maandag 11 juni 2007 16:35 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Ik heb in oktober j.l. een blindedarmoperatie ondergaan via laparascopie en in december weer een laparascopie van de buik. Ik dacht ook dat ik een jaar moest wachten. Heb voor de zekerheid Sanquin gemaild en de vraag voorgelegd. Ze zeiden dat als ik me weer prima voelde, ik gewoon weer plasma mocht geven. Hiervoor hoefde ik niet een jaar te wachten. Laparascopie was volgens hen wel veilig.
Ik weet wel dat je bij een scopie van de neus en voorhoofdsholte een jaar moet wachten. Bij een bronchoscopie is dit weer niet zo. Dit verschilt per apparatuur en mate van sterilisatie.
Een maand terug heb ik dit antwoord op mijn vraag gekregen, maar heb nog niet gebeld om een nieuwe afspraak te maken. Te druk en beetje lui om te bellen
ik geloof dat je bij een kijkoperatie met wegwerp instrumenten wel weer snel mag geven omdat die zeer steriel zijn, maar bij een operatie met instrumenten die meerdere keren gebruikt worden en gesteriliseerd moet je wel een jaar wachten omdat soms de instrumenten niet goed gesteriliseerd zijn waardoor je een besmetting op kan lopen met het een of ander
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')