abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 maart 2007 @ 19:35:29 #126
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_47592144
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:32 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

wat zijn je klachten? 8 jaar is wel lang om zo rond te moeten lopen vind ik. zeker als je er al 8 jaar bewust van bent dat je eigenlijk hulp wilt.
Oh, het gaat niet 8 jaar slecht hoor. Het is begonnen met een depressie, waar ik destijds psychotherapie voor heb gehad (bij een psycholoog met wie ik het niet zo goed kon vinden) en ben daar wel uit gekomen, maar heb me nooit echt helemaal happy gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik een 2e depressie gehad, maar minder erg. Daar heb ik geen hulp voor gehad. En ongeveer 2 jaar geleden heb ik een aantal preventieve gesprekken gehad met een psycholoog, omdat ik voelde dat het weer mis zou gaan. En nu is het dus weer helemaal mis. Maar nu ook in combinatie met angstklachten, paniekaanvallen en periodes van dwangmatige gedachten (heb ik ook wel vaker gehad trouwens, maar nooit zo erg als nu). Daar werken mijn medicijnen prima voor, maar alleen niet voor de depressie dus. En het gaat ook niet 24/7 slecht, maar het gaat te wisselend en onvoorspelbaar om hier blij mee te zijn.
pi_47592368
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:35 schreef Christine het volgende:

[..]

Oh, het gaat niet 8 jaar slecht hoor. Het is begonnen met een depressie, waar ik destijds psychotherapie voor heb gehad (bij een psycholoog met wie ik het niet zo goed kon vinden) en ben daar wel uit gekomen, maar heb me nooit echt helemaal happy gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik een 2e depressie gehad, maar minder erg. Daar heb ik geen hulp voor gehad. En ongeveer 2 jaar geleden heb ik een aantal preventieve gesprekken gehad met een psycholoog, omdat ik voelde dat het weer mis zou gaan. En nu is het dus weer helemaal mis. Maar nu ook in combinatie met angstklachten, paniekaanvallen en periodes van dwangmatige gedachten (heb ik ook wel vaker gehad trouwens, maar nooit zo erg als nu). Daar werken mijn medicijnen prima voor, maar alleen niet voor de depressie dus. En het gaat ook niet 24/7 slecht, maar het gaat te wisselend en onvoorspelbaar om hier blij mee te zijn.
zit je al 8 jaar op meds?

wat ik ervan begrepen heb is dat AD hooguit voor korte termijn gebruikt zouden moeten worden? teveel bijwerkingen op lange termijn. ik zou denk ik ook teveel het gevoel hebben dat ik niet echt zou zijn wie ik zou zijn zonder die meds. als overbrugging zie ik het wel zitten, maar voor altijd weiger ik. het is zoiets als iemand op drugs zetten, dan kan die persoon ook wel heel gelukkig zijn, maar ja het is toch niet wat ik wil zeg maar. en ja ik vind dat een prima vergelijking
  vrijdag 23 maart 2007 @ 19:41:47 #128
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_47592404
Nee, meds wilde ik nooit. Ik heb ze nu sinds kerst ongeveer.
pi_47592503
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:41 schreef Christine het volgende:
Nee, meds wilde ik nooit. Ik heb ze nu sinds kerst ongeveer.
het leek me ook nooit wat

maar als het mijn concentratie verhoogt, de moeheid vermindert en me weer wat gelukkiger maakt, dan wil ik het wel proberen als zetje in de rug.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 19:45:46 #130
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_47592567
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:44 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

het leek me ook nooit wat

maar als het mijn concentratie verhoogt, de moeheid vermindert en me weer wat gelukkiger maakt, dan wil ik het wel proberen als zetje in de rug.
Wat zijn jouw klachten dan, dat je het overweegt?
  vrijdag 23 maart 2007 @ 19:55:47 #131
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47593020
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:40 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

wat ik ervan begrepen heb is dat AD hooguit voor korte termijn gebruikt zouden moeten worden?
Reken er maar niet op dat AD in alle gevallen maar tijdelijk is. Bepaalde zware gevallen die al een aantal keer geprobeerd hebben er in het geheel mee te stoppen maar toch terugvielen wordt op gegeven moment te verstaan gegeven dat het beter is er het hele leven mee verder te gaan.

*zwaait naar Christine
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_47593075
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:45 schreef Christine het volgende:

[..]

Wat zijn jouw klachten dan, dat je het overweegt?
moeheid die 's ochtends er is bij het opstaan, soms de hele dag doorblijft gaan en soms tegen de middag beter wordt. als ik aan de moeheid toegeef dan val ik in slaap - dacht eerst dat het alleen een mentale moeheid was ofzo maar twijfel daar aan.
concentratieproblemen - me niet echt kunnen focussen op dingen voor langere tijd.
pijnklachten (fysieke oorzaak waar waarschijnlijk niet veel aan gedaan kan worden).

daarnaast ben ik door de pijnklachten en de moeheid snel geirriteerd.
pi_47593184
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:55 schreef Detroit het volgende:

[..]

Reken er maar niet op dat AD in alle gevallen maar tijdelijk is. Bepaalde zware gevallen die al een aantal keer geprobeerd hebben er in het geheel mee te stoppen maar toch terugvielen wordt op gegeven moment te verstaan gegeven dat het beter is er het hele leven mee verder te gaan.

*zwaait naar Christine
Ik zou 'zware' liever willen veranderen in 'hardnekkige'. Als depressies, angst- of dwangstoornissen een biologische/erfelijke oorzaak hebben, dan blijf je er altijd gevoelig voor, en in dat soort gevallen moeten mensen erg lang, of hun hele leven medicijnen gebruiken.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  vrijdag 23 maart 2007 @ 20:41:58 #134
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47594766
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 20:00 schreef nozem het volgende:

[..]

Ik zou 'zware' liever willen veranderen in 'hardnekkige'. Als depressies, angst- of dwangstoornissen een biologische/erfelijke oorzaak hebben, dan blijf je er altijd gevoelig voor, en in dat soort gevallen moeten mensen erg lang, of hun hele leven medicijnen gebruiken.
Niets aan toe te voegen. . Behalve dan dat er ook een bepaalde stelregel schijnt te zijn met betrekking tot AD:
Als iemand na de tweede keer proberen te stoppen terugvalt, wordt meestal aanbevolen het hele leven te blijven gebruiken. In de categorie 'hardnekkig' inderdaad.

Al zegt dat trouwens ook niet altijd wat, ik ben twee keer teruggevallen maar denk nu echt op de goede weg te zijn er uiteindelijk zonder te kunnen. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_47594831
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 20:41 schreef Detroit het volgende:

[..]

Niets aan toe te voegen. . Behalve dan dat er ook een bepaalde stelregel schijnt te zijn met betrekking tot AD:
Als iemand na de tweede keer proberen te stoppen terugvalt, wordt meestal aanbevolen het hele leven te blijven gebruiken. In de categorie 'hardnekkig' inderdaad.

Al zegt dat trouwens ook niet altijd wat, ik ben twee keer teruggevallen maar denk nu echt op de goede weg te zijn er uiteindelijk zonder te kunnen. .
je spreekt uit ervaring?
  vrijdag 23 maart 2007 @ 20:59:34 #136
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47595361
Ervaring? Nee, niet fysiek... Maar ik beweeg me ondertussen al wel enkele jaren in het wereldje, en ik ben geinteresseerd in de vorderingen op het gebied van geneesmiddelen voor bepaalde "geestesaandoeningen". Zodoende kom je af en toe bepaalde stelregels tegen, waaronder het feit dat na een aantal keer terugvallen na proberen te stoppen met anti-depressiva de kans steeds groter wordt dat je er het hele leven mee door moet gaan.
Let wel, het is een stelregel, de uitwerking kan altijd anders blijken te zijn. Verder staan we nog aan het begin van de ontwikkelingen op dit vlak, en wie weet hoe nauwkeuriger dingen voorspeld kunnen worden over een jaar of 5 a 10. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_47595440
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 20:59 schreef Detroit het volgende:
Ervaring? Nee, niet fysiek... Maar ik beweeg me ondertussen al wel enkele jaren in het wereldje, en ik ben geinteresseerd in de vorderingen op het gebied van geneesmiddelen voor bepaalde "geestesaandoeningen". Zodoende kom je af en toe bepaalde stelregels tegen, waaronder het feit dat na een aantal keer terugvallen na proberen te stoppen met anti-depressiva de kans steeds groter wordt dat je er het hele leven mee door moet gaan.
Let wel, het is een stelregel, de uitwerking kan altijd anders blijken te zijn. Verder staan we nog aan het begin van de ontwikkelingen op dit vlak, en wie weet hoe nauwkeuriger dingen voorspeld kunnen worden over een jaar of 5 a 10. .
bij mijn weten zijn er niet zoveel ontwikkelingen? er zijn wat nieuwe meds die gemarket worden, maar puntje bij paaltje heb ik geen enkel bewijs gehoord dat deze beter zijn dan de oude. en zeker niet veiliger.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:04:46 #138
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47595492
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:02 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

bij mijn weten zijn er niet zoveel ontwikkelingen? er zijn wat nieuwe meds die gemarket worden, maar puntje bij paaltje heb ik geen enkel bewijs gehoord dat deze beter zijn dan de oude. en zeker niet veiliger.
ow, leuk om te weten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:09:43 #139
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47595630
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:02 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

bij mijn weten zijn er niet zoveel ontwikkelingen? er zijn wat nieuwe meds die gemarket worden, maar puntje bij paaltje heb ik geen enkel bewijs gehoord dat deze beter zijn dan de oude. en zeker niet veiliger.
Nou, de kans is redelijk groot dat er over een paar jaar "custom-made" medicijnen gemaakt kunnen worden die mensen die problemen hebben op hun eigen wijze kunnen helpen... Dat je niet iedere dag over grote doorbraken hoort wil niet zeggen dat er geen grootse dingen verricht worden. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_47595798
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:09 schreef Detroit het volgende:

[..]

Nou, de kans is redelijk groot dat er over een paar jaar "custom-made" medicijnen gemaakt kunnen worden die mensen die problemen hebben op hun eigen wijze kunnen helpen... Dat je niet iedere dag over grote doorbraken hoort wil niet zeggen dat er geen grootse dingen verricht worden. .
er is wel onderzoek geweest hoor naar 'grote doorbraken'. er zijn de afgelopen jaren op medicijnniveau maar een paar echt vernieuwende middelen op de markt gekomen. de rest is gewoon geldklopperij; nieuw patentje en het door de strot van de medische wereld gooien.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:15:25 #141
262 Re
Kiss & Swallow
pi_47595815
NS2359
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:19:06 #142
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47595941
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:15 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

er is wel onderzoek geweest hoor naar 'grote doorbraken'. er zijn de afgelopen jaren op medicijnniveau maar een paar echt vernieuwende middelen op de markt gekomen. de rest is gewoon geldklopperij; nieuw patentje en het door de strot van de medische wereld gooien.
Ergens vind ik het niet zo gek dat die doorbraken in het geval van de hersenen langer op zich laten wachten. Dat is me toch een groot braakliggend terrein waar de wetenschap nog veel over moet leren me dunkt. Als je nog niet geheel weet hoe een bepaald lichaamsdeel, dan is het navenant moeilijk medicijnen te ontwikkelen die helpen bij problemen die de hersenen teisteren...
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_47595997
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:19 schreef Detroit het volgende:

[..]

Ergens vind ik het niet zo gek dat die doorbraken in het geval van de hersenen langer op zich laten wachten. Dat is me toch een groot braakliggend terrein waar de wetenschap nog veel over moet leren me dunkt. Als je nog niet geheel weet hoe een bepaald lichaamsdeel, dan is het navenant moeilijk medicijnen te ontwikkelen die helpen bij problemen die de hersenen teisteren...
nee er zijn overall genomen maar heel weinig doorbraken. er zijn wel NIEUWE medicijnen, maar in de meeste gevallen zijn die niet beter dan de medicijnen die er al waren.
het is vrij eenvoudig; op 'oude' medicijnen zitten geen patenten meer die veel geld opleveren, dus bedenken medicijnfabrikanten nieuwe medicijnen, om hier veel geld mee te verdienen. vervolgens gooien ze er flink wat marketing tegenaan et voila, het geld stroomt weer.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:24:39 #144
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47596097
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:21 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

nee er zijn overall genomen maar heel weinig doorbraken. er zijn wel NIEUWE medicijnen, maar in de meeste gevallen zijn die niet beter dan de medicijnen die er al waren.
het is vrij eenvoudig; op 'oude' medicijnen zitten geen patenten meer die veel geld opleveren, dus bedenken medicijnfabrikanten nieuwe medicijnen, om hier veel geld mee te verdienen. vervolgens gooien ze er flink wat marketing tegenaan et voila, het geld stroomt weer.
We zijn dus reddeloos verloren. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_47596129
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:24 schreef Detroit het volgende:

[..]

We zijn dus reddeloos verloren. .
je trekt vreemde conclusies uit informatie die je tot je neemt
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:31:59 #146
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_47596283
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:25 schreef rainbow2007 het volgende:

[..]

je trekt vreemde conclusies uit informatie die je tot je neemt
Tuurlijk, I'm the one to blame. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 23 maart 2007 @ 21:33:09 #147
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_47596314
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:04 schreef Re het volgende:

[..]

ow, leuk om te weten
Schrijf er een artikel over.
pi_47596341
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 21:31 schreef Detroit het volgende:

[..]

Tuurlijk, I'm the one to blame. .
als je uit een aantal feitjes dit soort conclusies trekt dan lijkt me dat geen gekke aanname
pi_47618619
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 19:35 schreef Christine het volgende:

[..]

Oh, het gaat niet 8 jaar slecht hoor. Het is begonnen met een depressie, waar ik destijds psychotherapie voor heb gehad (bij een psycholoog met wie ik het niet zo goed kon vinden) en ben daar wel uit gekomen, maar heb me nooit echt helemaal happy gevoeld. Een aantal jaar geleden heb ik een 2e depressie gehad, maar minder erg. Daar heb ik geen hulp voor gehad. En ongeveer 2 jaar geleden heb ik een aantal preventieve gesprekken gehad met een psycholoog, omdat ik voelde dat het weer mis zou gaan. En nu is het dus weer helemaal mis. Maar nu ook in combinatie met angstklachten, paniekaanvallen en periodes van dwangmatige gedachten (heb ik ook wel vaker gehad trouwens, maar nooit zo erg als nu). Daar werken mijn medicijnen prima voor, maar alleen niet voor de depressie dus. En het gaat ook niet 24/7 slecht, maar het gaat te wisselend en onvoorspelbaar om hier blij mee te zijn.
Ik herken dit echt helemaal. Ik voel me ook al ongeveer 8 jaar niet helemaal gelukkig. Soms zie ik het niet meer zitten en ben ik depressief, ik ben dan ook meerdere keren naar een psycholoog geweest. Dan gaat het weer een tijdje iets beter, maar het komt altijd weer terug. Daar baal ik zo ongelooflijk van. Ik heb ook nog nooit echt het idee gehad dat een psycholoog me echt hielp om me beter te gaan voelen.
Sinds september 2006 ben ik in psychotherapie, voor het eerst heb ik wel het idee dat deze vrouw weet waar ze over praat en me echt goed begrijpt. Deze therapie gaat dan ook goed, maar gaat nog lang duren. Sinds een paar maanden heeft ze me ook naar een psychiater gestuurd om ondersteuning met medicijnen. Maar ik voel ook nog steeds niet echt dat mijn depressie daardoor minder wordt.
Wat ik je wel wil vertellen is dat de psychiater bij mij een "dysthyme stoornis" heeft vastgesteld. Dat is een vorm van een langdurige depressie, die meestal lichter is dan een gewone depressie. Maar goede en slechte periodes wisselen elkaar af en je voelt je daarbij inderdaad nooit helemaal goed. Daardoor is het wel heel erg zwaar, omdat het zo lang duurt. Ik herken mezelf daar heel erg in. Ik weet natuurlijk niet of jij dat ook zou kunnen hebben, maar als je jezelf erin herkent, dan zou ik het eens googlen en er wat meer over lezen.
Bij deze stoornis duurt het ook veel langer voor de medicatie werkt en zijn vaak hogere doseringen nodig heb ik gelezen. Ik heb bij mij ook nog niet het gevoel dat het helpt. Maar ik hoop wel dat het gaat lukken.
Ik ben nu net weer over op een hogere dosering en voel me weer even heel slecht. Ik heb ook last van angstklachten en vind het zelfs eng om dit op het forum te zetten. Gewoon omdat ik bang ben dat je misschien denkt: "ja, hallo, waar bemoei je je mee? Dat heb ik helemaal niet!" Verder ben ik altijd bang dat ik dingen niet kan, heb ik een zelfvertrouwen van -20 en heb ik moeite met mijn emoties voelen en uiten.
Daarom vind ik het soms juist raar dat ik medicijnen krijg, omdat ik juist heb gelezen dat ze emoties juist dempen. Dus dan vraag ik me af hoe ik er dan meer contact mee kan krijgen? Maar mijn depressie moet eerst weggaan, anders is het te zwaar. Ik vertrouw mijn psychotherapeute echt wel.
Ik hoop dat jij ook goede hulp zult krijgen en dat het niet te lang duurt, want ik heb ook vijf maanden moeten wachten en dat is gewoon heel erg lang. Toen ik eenmaal aan de beurt was, vond die psychotherapeute het wel erg dat ik zo lang had moeten wachten, omdat het blijkbaar toch wel ernstig was. Maar ik ga niet roepen dat ik dood wil als ik het niet meen, dan mag je wel voor. Ik vond het wel oneerlijk, gewoon zeggen dat je het echt heel moeilijk hebt lijkt zo vaak niet aan te komen vind ik. Ik weet niet hoe moeilijk jij het precies hebt, maar het klinkt wel ernstig, dus ik zou je ook willen zeggen: Maak dat heel erg duidelijk! En ik wens je heel erg veel sterkte!! Ik hoop dat je veel mensen in je omgeving hebt die je steunen en aanmoedigen.
pi_47618687
Hmm.. ik zie dat ik wel een heel lang stuk neergezet heb. Ik weet niet of dat erg is? Sorry.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')