abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_46840447
Ik ben bezig om mijn prive-administratie op te ruimen, maar nu vraag ik me af hoe lang je eigenlijk bepaalde papieren moet bewaren.
Er staat me iets van bij dat je voor de belastingdienst je papieren 5 jaar moet bewaren, dus alles wat ouder is dan 5 jaar kan weg (bankafschriften e.d.)?
En aankoopbewijzen van artikelen waar geen garantie meer op zit, kan ik die ook weggooien?

Wat volgens mij ook weg kan:
-polissen van maatschappijen waar ik niet meer verzekerd ben
-polisvoorwaarden die inmiddels niet meer geldig zijn (vervangen door andere voorwaarden); idem dito voor oude pensioenvoorwaarden
-Loonstrookjes van een paar jaar oud.

Klopt dit allemaal? Alvast bedankt voor jullie tips en/of adviezen hierover.
pi_46840485
hmm, daar ben ik ook benieuwd naar, moet ik ook nodig gaan doen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_46840515
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 11:43 schreef nummerozoveel het volgende:
Wat volgens mij ook weg kan:
-polissen van maatschappijen waar ik niet meer verzekerd ben
-polisvoorwaarden die inmiddels niet meer geldig zijn (vervangen door andere voorwaarden); idem dito voor oude pensioenvoorwaarden
-Loonstrookjes van een paar jaar oud.
Dat sowieso allemaal.
pi_46840702
loonstrookjes zou ik bewaren..je weet nooit wat er bij belasting of bedrijf waar je voor gewerkt heb iets nagekeken moet worden
  vrijdag 2 maart 2007 @ 11:56:18 #5
167723 sanni
Acima de seu
pi_46840778
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 11:43 schreef nummerozoveel het volgende:
Ik ben bezig om mijn prive-administratie op te ruimen, maar nu vraag ik me af hoe lang je
eigenlijk bepaalde papieren moet bewaren.Er staat me iets van bij dat je voor de belastingdienst j
e papieren 5 jaar moet bewaren, dus alles wat ouder is dan 5 jaar kan weg (bankafschriften e.d.)?
En aankoopbewijzen van artikelen waar geen garantie meer op zit, kan ik die ook weggooien?
bankafschriften 10 jaar en de rest vd rommel 5 jaar en aankoopbewijzen idem
quote:
Wat volgens mij ook weg kan:
-polissen van maatschappijen waar ik niet meer verzekerd ben
-polisvoorwaarden die inmiddels niet meer geldig zijn (
vervangen door andere voorwaarden); idem dito voor oude pensioenvoorwaarden
-Loonstrookjes van een paar jaar oud.
Op de laatste na
pi_46841803
kan je niet gewoon je jaaropgaves bewaren en je loonstrookjes weggooien?
pi_46843190
- Aankoopbewijzen kunnen nog van belang zijn als je iets wilt doorverkopen, mp3 spelers en mobieltjes en zo, als je dat op marktplaats zet en je hebt er originele verpakking bij en aankoopbewijs dan heb je gewoon een betere kans dat het verkocht wordt.
- Bij een fiets sowieso ALTIJD het aankoopbewijs houden, aangezien als de fiets vervolgens gestolen blijkt te zijn je niet meteen "heling" aan je broek wilt hebben. Om dit te voorkomen moet je dan kunnen aantonen dat je het bij een winkel hebt gekocht en kunnen aangeven wanneer en waar die winkel zich toen bevond (zo iets).
- Polissen van ziektekosten en zo kunnen inderdaad weg (tenzij je nog rekeningen daarvan verwacht) maar van de aansprakelijkheidsverzekering zou ik in elk geval even het jaartal en polisnummer even opschrijven. Gebeurt namelijk wel eens (niet vaak) dat iemand pas achteraf met schade komt. Bijvoorbeeld bij zaken waar iemand pas later ECHT ziek (arbeidsongeschikt) wordt van de gevolgen een ongeluk dat veel eerder heeft plaatsgevonden en zo. Of als ze pas later erachter komen wie de schade heeft veroorzaakt.
pi_46913141
Bankafschriften 10 jaar bewaren? Wat lang, waarom is dat?

ik zou inderdaad ook denken dat loonstrookjes weg kunnen als je de jaaropgaves wel bewaart. Of misschien 1 strookje bewaren zodat je nog wel de maandbedragen overzichtelijk hebt?
Maar goed, die zal ik dan toch maar bewaren vanaf 2001.

Die tip van aankoopbewijzen is een goeie, voor het doorverkopen werkt dat inderdaad beter. En ik las ergens anders nog dat de verzekering er ook om kan vragen als er bijv. iets gestolen is. Bewaren dus.
pi_46938710
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:28 schreef nummerozoveel het volgende:
Bankafschriften 10 jaar bewaren? Wat lang, waarom is dat?
10 jaar lijkt mij ook een beetje overdreven hoor Ik krijg helemaal geen afschriften en zie het alleen via internet maar daar kan ik tot maximaal 2 jaar terug kijken en niet langer. Wil ik nog verder terug dan moet ik naar de bank toe gaan om papieren afschriften op te vragen. Het lijkt me sterk dat je dan de papieren versies wel 10 jaar moet bewaren
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')